komentarze
hantiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
hanti2013.04.24, 12:00
skoro mozna to dlaczego nie ?
ludzie narzekaja jak stare babcie, ojejku po co a jak to bedzie a to niebezpiecznie :D
przeciez skoro chca tak zrobic to juz sie nie martwcie bo producenci plyt i zasilaczy sobie z tym poradza.
gregory003Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
gregory0032013.04.24, 12:42
Promilus1984 @ 2013.04.24 10:59  Post: 651851
@fajny Rafałek - pendrive z kontrolerem sandforce i n kostkami flasha to już nie pendrive tylko przenośny ssd - i tu również lepszym rozwiązaniem byłoby eSATA. Pytanie zasadnicze - po co więc parcie na USB?

A po co dwa standardy do podłączania peryferiów w komputerze? Dwa osobne standardy, jeden głownie do drukarek i pendrivów, drugi do dysków zewnętrznych to tylko kłopot. Ktoś potrzebował będzie więcej eSATA, drugi USB w komputerze. Dlatego właśnie eSATA się nigdy nie przyjęło i de facto jest martwe (mimo że opracowują jego kolejne wersje).

Promilus1984 @ 2013.04.24 10:20  Post: 651831
@telvas
Linie zasilające są poprowadzone osobno i odizolowane galwanicznie oraz 'wsuwo-mechanicznie'. Poza tym już teraz urządzenie musi zostać zidentyfikowane, żeby kontroler USB dał mu papu tyle, ile ono chce.

Nie. Komp tylko monitoruje zużycie prądu i jeśli nie jest to urządzenie zaklasyfikowane jako 'turbo charge' (terminologia asrocka bodajże) a pobiera więcej prądu niż nominalnie to napięcie jest odcinane i wyświetlany przez system jest stosowny komunikat. System w żaden sposób nie REGULUJE ilości dostarczanego prądu, co najwyżej monitoruje i odłącza.
...

Mylisz się. Kontroler USB jak najbardziej monitoruje prąd urządzenia.
Za Wikipedią:
Są to wartości maksymalne dla tych specyfikacji. Jeśli urządzenie podłączone do odpowiedniego portu jest wysokoprądowe, to domyślnie jest zasilane maksymalnym prądem. Natomiast urządzenie niskoprądowe inicjowane jest minimalną wartością prądu, ale może ono zażądać wartości maksymalnej i otrzyma ją, tylko gdy magistrala ma taka możliwość[5].

Czyli jednak kontroler może podać więcej prądu urządzeniu niesklasyfikowanemu, jeśli tego zażąda.
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Promilus19842013.04.24, 13:27
Mylisz się. Kontroler USB jak najbardziej monitoruje prąd urządzenia

Nie mylę się, bo pisałem, że MONITORUJE, ale nie REGULUJE.
Dalej - kontrcytat z eng wiki:
Every device functions initially as low-power—but may request high-power, and gets it if it's available on the providing bus
A skoro kontroler nie reguluje prądu to oznacza jedynie, że przełącza 'ograniczenie prądowe' poszczególnych portów czyli podnosi poprzeczkę zadziałania ostrzeżenia, a nie automagicznie 'odkręca kurek z prądem' ;) To czy w wyniku ostrzeżenia odcięte będzie zasilanie, czy tylko pojawi się komunikat, czy też wreszcie wyłączy się komputer to już kwestia weny twórczej projektantów :) Wiem, że swego czasu dużo problemów z 'overcurrent usb detected, system shutting down' miał ASUS.
A po co dwa standardy do podłączania peryferiów w komputerze

No patrz, a kiedyś był LPT i COM, IDE i SCSI, USB i FireWire, teraz USB i Thunderbolt. eSATA przegrywa nie dlatego, że jest bee, złe, do dupy, przegrywa przez lekkie niedociągnięcia (zasilanie) oraz brak popularyzacji standardu wśrod producentów sprzętu 'external'. I w ten sposób albo męczymy się z USB2.0 narzekając jakie to wolne, albo bierzemy USB3 i ... w niektórych przypadkach i tak też okazuje się wolne (ale nie ma się co martwić, bo sata nie jest wiele szybsze i chyba jedynym ratunkiem będzie jakiś magiczny kabelek 'ePCI-E";)
TelvasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Telvas2013.04.24, 13:28
Promilus1984 @ 2013.04.24 10:59  Post: 651851
@fajny Rafałek - pendrive z kontrolerem sandforce i n kostkami flasha to już nie pendrive tylko przenośny ssd - i tu również lepszym rozwiązaniem byłoby eSATA. Pytanie zasadnicze - po co więc parcie na USB?

Bo USB było i jest wszędzie, a eSATA praktycznie nie istnieje. Widziałem to w 2 czy 3 laptopach w życiu, ale nigdy nie używałem, bo żadne peryferia tego nie mają.
Prosta kalkulacja jest więc na korzyść USB - dysk z USB podłączysz wszędzie, jak się uprzesz to nawet do 15-letniego złoma z USB 1.1. A eSATA? Prędzej znajdziesz napęd dyskietek, niż eSATA.
TelvasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Telvas2013.04.24, 13:33
Promilus1984 @ 2013.04.24 13:27  Post: 651911
Mylisz się. Kontroler USB jak najbardziej monitoruje prąd urządzenia

Nie mylę się, bo pisałem, że MONITORUJE, ale nie REGULUJE.

Bzdura. Pisałem już, że przecież reguluje. Nawet do dokumentacji nie trzeba odsyłać, bo na wiki to jest: http://en.wikipedia.org/wiki/Usb#Power
'Every device functions initially as low-power—but may request high-power, and gets it if it's available on the providing bus.'

Silver Shai @ 2013.04.24 11:53  Post: 651871
Nie widzę sensu dawać aż taką moc dla małych urządzeń. Co oni grzałkę do podgrzewania wody na herbatę chcą dać, żeby nie gotować w kuchni? A może pilarkę lub inne narzędzia by wszystko było pod ręką?

1. USB nie ogranicza 'wielkości' urządzeń do 'małych'.
2. Nikt ci nie każe podłączać tam grzałki. Nie podoba się, nie używaj. To są możliwości, nie nakazy, pendrive ci nie zacznie nagle ciągnąć 5A@20V.
3. Ja tam chętnie naładuje jakieś aku czy podłączę kartę graficzną przez USB, jeśli kiedyś będzie taka możliwość.
gregory003Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
gregory0032013.04.24, 14:00
Promilus1984 @ 2013.04.24 13:27  Post: 651911
Mylisz się. Kontroler USB jak najbardziej monitoruje prąd urządzenia

Nie mylę się, bo pisałem, że MONITORUJE, ale nie REGULUJE.
Dalej - kontrcytat z eng wiki:
Every device functions initially as low-power—but may request high-power, and gets it if it's available on the providing bus
A skoro kontroler nie reguluje prądu to oznacza jedynie, że przełącza 'ograniczenie prądowe' poszczególnych portów czyli podnosi poprzeczkę zadziałania ostrzeżenia, a nie automagicznie 'odkręca kurek z prądem' ;)

Czyli mówiąc wprost - reguluje moc.


To czy w wyniku ostrzeżenia odcięte będzie zasilanie, czy tylko pojawi się komunikat, czy też wreszcie wyłączy się komputer to już kwestia weny twórczej projektantów :) Wiem, że swego czasu dużo problemów z 'overcurrent usb detected, system shutting down' miał ASUS.

No to chyba jasne, ze jeśli urządzenie nie jest w stanie dostarczyć wymaganej mocy, to zwyczajnie tego nie zrobi i albo wyświetli ostrzeżenie, albo odetnie napięcie całkiem, albo utrzyma podawaną moc na dotychczasowym poziomie? Co to ma do tego że kontroler dostosowuje, oczywiście w ramach dostępnych możliwości, moc zasilania do wymagań urządzenia, regulując podawane prądy i napięcia na żądania podłączonych urządzeń?

Jeszcze raz:
A skoro kontroler nie reguluje prądu to oznacza jedynie, że przełącza 'ograniczenie prądowe' poszczególnych portów...

A niby czym jest to ''przełączanie ograniczeń prądowych'' jeśli nie regulacją? Kontroler nie reguluje mocy co do ampera czy co do volta, ale nie jest tak jak to wcześniej napisałeś, ze tylko specjalnie sklasyfikowane urządzenia mogą dostać większą moc. Kontroler jak najbardziej reguluje moc wyjściową, dopasowując profil zasilania do wymagań i zgłaszanych potrzeb urządzenia.

A po co dwa standardy do podłączania peryferiów w komputerze

No patrz, a kiedyś był LPT i COM, IDE i SCSI, USB i FireWire, teraz USB i Thunderbolt.

Dawniej mieliśmy też monitory wyświetlające 640x200 pikseli w trybie mono i 320x200 w czterokolorowej (serio!) palecie barw. Czy to znaczy że ciągle ma tak być?


eSATA przegrywa nie dlatego, że jest bee, złe, do dupy, przegrywa przez lekkie niedociągnięcia (zasilanie) oraz brak popularyzacji standardu wśrod producentów sprzętu 'external'. I w ten sposób albo męczymy się z USB2.0 narzekając jakie to wolne, albo bierzemy USB3 i ... w niektórych przypadkach i tak też okazuje się wolne (ale nie ma się co martwić, bo sata nie jest wiele szybsze i chyba jedynym ratunkiem będzie jakiś magiczny kabelek 'ePCI-E";)

Dyski zewnętrzne służą głównie jako proste magazyny danych. USB 3.0 jest wystarczająco szybkie, by obsłuzyć magazyny znacznie wydajniejsze niż współczesne dyski twarde. Jeśli ktos potrzebuje złożonych systemy dysków ma do dyspozycji profesjonalne interfejsy, jak chociażby Fibre Channel, czy Thunderbolt.
eSATA jest zwyczajnie zbędny.
Promilus1984Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Promilus19842013.04.24, 14:13
-1#27
@Telvas
'Every device functions initially as low-power—but may request high-power, and gets it if it's available on the providing bus.'

Żaden, absolutnie żaden kontroler USB nie ma kilku 100 (150) mA źródeł prądowych dołączanych do portu. Gdyby tak było to żadne dodatkowe zabezpieczenia OVERCURRENT nie byłyby potrzebne (bo źródło dawałoby dokładnie n*100mA czy to na pełnym zwarciu, czy na 100Ohm), a są - bo to źródło napięciowe o wydolności prądowej przekraczającej nominalną! Kontroler może co najwyżej 'pojechać po napięciu', ale nie prądzie! Zatem NIE MA REGULACJI PRĄDU! Jest regulacja OGRANICZENIA PRĄDOWEGO jako momentu wyzwolenia zabezpieczenia. Uważasz, że jest inaczej? Przekonaj mnie, ale dowodami, a nie wikipedią ;) Btw jakbyś nie zauważył Twój fragment = mój z posta wyżej =! cytat z pl wiki :P
Bo USB było i jest wszędzie

A kiedyś FireWire (ieee 1394) miało tak samo, tylko w PL i chyba ogółem EU mała dostępność urządzeń pod ten standard. Starusieńkie fujitsu-siemensy chyba wszystkie oprócz najtańszych miały przynajmniej jedno. Funkcjonalnie standard nie gorszy od USB, baaa, może nawet lepszy. Ale ubogie wsparcie producentów 'u nas' spowodowało, że nigdy się dobrze nie zadomowił. Co innego w świecie makówek gdzie był moment, że rzeczywiście rywalizował z usb, a do tego był popularny np. w kamerkach.

@gregory003 - taaa, reguluje tak samo jak bezpiecznik u Ciebie w domu reguluje prąd ;) Albo typowa listwa przepięciowa reguluje napięcie ;)
Kontroler jak najbardziej reguluje moc wyjściową, dopasowując profil zasilania do wymagań i zgłaszanych potrzeb urządzenia

Prosty przykład - zasilacz daje +-12V, +5V i +3,3V. Włączasz kompa, zostawiasz na pulpicie. Proc zwalnia, gpu zwalnia, czasem i memki zwalniają. Zużycie prądu maleje. Zasilacz i tak daje te same napięcia, ale różny prąd - to masz regulację. Gdy bierzesz urządzenie USB i podłączasz, kontroler wykrywa, że chce więcej papu niż powinno przed inicjacją wywala błąd. Nie próbuje mu ograniczać napięcia do 100mA, po inicjalizacji i dopasowaniu profilu nie próbuje mu zwiększać. Poprostu podnosi limit alarmu do np. 500mA i tyle. A urządzenie weźmie sobie przy danym zasilaniu USB w okolicach 5V tyle ile potrzebuje.
ZIB2000Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ZIB20002013.04.24, 16:14
apropo koncentratorów to autor nie pomyslał o tym że profil ustawi kontroler i jeśli ustawi na 20V dla tych kilku wymagajacych urządzeń to podłaczenie pod taki koncentrator pendrive'a skończy sie pieknym zapłonem
Zaloguj się, by móc komentować