komentarze
MacBirdieZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MacBirdie2007.06.22, 15:42
CYTAT(PetBB @ 22 czerwca 2007, 02:33) <{POST_SNAPBACK}>
Zależy co się określa jako DRM. Ale szyfrowanie pamięci i transmisji po magistralach ma być włączone zawsze. Najpierw Gutmann o tym sporo pisał: http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html [...]
Ale może to oczywiście to ja i wszyscy moi znajomi coś źle zrozumieli.

Ludzie często gromadzą się w grupy myślące podobnie. Wy na przykład zignorowaliście kontekst tego artykułu, by roznosić plotki, jaka to Vista zła.
A ów kontekst został narysowany już w pierwszym zdaniu tekstu:
CYTAT
Windows Vista includes an extensive reworking of core OS elements in order to provide content protection for so-called “premium content”, typically HD data from Blu-Ray and HD-DVD sources

Nie wszystko jak leci.
I jest to identycznie jak w sprzęcie dedykowanym - filmy chronione są tylko w takim stopniu, w jakim zachce tego wydawca treści - aby dla analogów obniżać jakość, rozdzielczość, muszą być w strumieniu a/v włączone odpowiednie bity. Vista by móc w ogóle odtwarzać HD-DVD czy Blu-Ray legalnie, musi się do tych reguł dostosować. I tak będzie też z Leopardem, jak i każdym innym systemem operacyjnym. Sprzęt konsumencki musi spełniać te wymogi, to dlaczego komputerowy ma nie musieć?
*Konto usunięte*2007.06.22, 15:45
CYTAT(p-mec @ 22 czerwca 2007, 15:32) <{POST_SNAPBACK}>
A ktoz to jest ta wyrocznia chickenboo ?
Chodziło o pokazanie, że większość komentarzy do tego bloga jest w takim tonie. Ja ten wybrałem w ciemno z zamkniętymi oczami.
CYTAT
Taki znawca jak Poke od .net ? smilies/bigsmile.gif
Ale w opinii programistów gier, .net to jest przecież badziew dla dzieci smilies/wink.gif
CYTAT
Gutmann pisal wierutne bzdury o nieustannym spadku wydajnosci, a prawda jest taka, ze szyfrowanie wyystepuje tylko w przypadku mediow, ktore wymagaja mechanizmow chroniacych.
Oczywiście... No to widocznie tego windowsa napisali chyba w .net bo tak zamula smilies/wink.gif
*Konto usunięte*2007.06.22, 15:57
CYTAT(MacBirdie @ 22 czerwca 2007, 15:42) <{POST_SNAPBACK}>
Ludzie często gromadzą się w grupy myślące podobnie. Wy na przykład zignorowaliście kontekst tego artykułu, by roznosić plotki, jaka to Vista zła.

OK to może kończymy już z tym i wypowiadamy się od tej pory ściśle na temat: "DX10 bez tajemnic" bo i tak się nie przekonamy do swoich racji. Każdy sobie sam może przecież sprawdzić jak się pracuje na Viście i ocenić czy to dla niego jest odpowiednie środowisko.
wikktorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wikktor2007.06.22, 20:42
CYTAT(PetBB @ 22 czerwca 2007, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
(...)

hey, widze że mamy tutaj niezłego speca... smilies/wink.gif
to ja mam 2 pytania...
1. Czy ja mam rozumieć te całe wasze obiekty, jako openGlowe listy wierzchołków, a jeśli piszę bez list, to powinienem liczyć każdy trójkąt?

2. Jak mocno przełączanie tekstur spowalnia program?

chyba powoli zaczynam rozumieć o co biega z tą całą optymalizacją... smilies/tongue.gif
xxxqqqcccZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
xxxqqqccc2007.06.22, 21:37
@petBB smilies/thumbup.gif, ale co rozumiesz przez szyfrowanie pamięci ram? Przecież coś takiego jest właściwie niemożliwe...

CYTAT
Nie wszystko jak leci.
I jest to identycznie jak w sprzęcie dedykowanym - filmy chronione są tylko w takim stopniu, w jakim zachce tego wydawca treści - aby dla analogów obniżać jakość, rozdzielczość, muszą być w strumieniu a/v włączone odpowiednie bity. Vista by móc w ogóle odtwarzać HD-DVD czy Blu-Ray legalnie, musi się do tych reguł dostosować. I tak będzie też z Leopardem, jak i każdym innym systemem operacyjnym. Sprzęt konsumencki musi spełniać te wymogi, to dlaczego komputerowy ma nie musieć?

smilies/thumbup.gif Wreszcie znalazł się ktoś kot wie co to jest DRM i jak wpływa na viste. Bo już miałe dość pisania tego samego w każdym temacie w którym została podjęta dyskusja o tym...
*Konto usunięte*2007.06.22, 22:55
CYTAT(wikktor @ 22 czerwca 2007, 20:42) <{POST_SNAPBACK}>
hey, widze że mamy tutaj niezłego speca... smilies/wink.gif
to ja mam 2 pytania...
1. Czy ja mam rozumieć te całe wasze obiekty, jako openGlowe listy wierzchołków, a jeśli piszę bez list, to powinienem liczyć każdy trójkąt?
Chyba raczej tablice wierzchołków (Vertex Arrays). W DirectX Vertex Buffers. I do tego muszą byc indeksowane bo inaczej też nie działa cache. Tzn ja tak przyjąłem sobie i nie chciałem już prosic o precyzowanie tego autora artykułu.
CYTAT
2. Jak mocno przełączanie tekstur spowalnia program?
Zaraz po modyfikacji stałych shaderów i przełączaniu shaderów jest to najbardziej obciążająca operacja przełączania stanu. Czyli bardzo obciążająca .


CYTAT(xxxqqqccc @ 22 czerwca 2007, 21:37) <{POST_SNAPBACK}>
@petBB smilies/thumbup.gif, ale co rozumiesz przez szyfrowanie pamięci ram? Przecież coś takiego jest właściwie niemożliwe...
Np. można szyfrowac dłużej nie używane bloki pamięci, zwalniane obszary zapełniac śmieciami itp. Słynnym programem, nie typowo-Vistowym, który to(i wiele innych ciekawych rzeczy) robi jest Skype. Ale nowe procesory(CPU) mają wbudowywane zabezpieczenia sprzętowe aby nie dało się nimi debugowac. Wypadło mi z głowy jak się to rozszerzenie nazywa.
CYTAT
smilies/thumbup.gif Wreszcie znalazł się ktoś kot wie co to jest DRM i jak wpływa na viste. Bo już miałe dość pisania tego samego w każdym temacie w którym została podjęta dyskusja o tym...
Ja sobie lubię pykac w grę słuchając np. muzki z hdd albo dvdaudio, lub na 2gim monitorze mam strumień video z telewizji z internetu kiedy programuję. W moim wypadku nawet DRM będzie niestety nonstop pracował, spowalniał mi kompilację i testy mojego silnika 3D. Zupełnie mi się to nie podoba i pracując w Viście nonstop coś mi ten komputer robił. HDD nigdy się nie zatrzymuje a CPU nigdy nie odpoczywa. Laptop parzy kiedy żaden program nie jest nawet uruchomiony i widac tylko pulpit a w XP lub w linux jest ledwo ciepły. A zmiany w ustawieniach energoszczędnośc/wydajnosc pomagają niewiele i do tego wolniej mi wtedy działają moje programy i kompilatory co jest niedopuszczalne. Do tego wkurzające czekanie aż pojawi się okienko czasem senkundy nawet od kliknięcia w ikonę. Brrrr. To są moje doświadczenia z Vistą.
Więcej już nie piszę nic o Viście.
*Konto usunięte*2007.06.22, 23:42
"When NVIDIA's G80 launched in November 2006, there was a brief mention of a new toolkit that would greatly simplify GPU computing development. Called CUDA (for Complete Unified Device Architecture),we knew at the time that it was a C derivative that would run on the GPU without using any 3D API as an intermediary." cytat z Beyond3D... jednak mi dobrze świtało smilies/krzywy.gif
SpeedstarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Speedstar2007.06.24, 16:52
Art ciekawy, mysle ze podobny art przydalby sie na temat OpenGL

OpenGL jest multiplatformowy i to mi sie w nim podoba a nie ze DX10 i Vista a co nizej to kiszka i jestesmy uwiazani do Microsoftu a tak to zawsze zostalby nam Linux,

pewnie czesc osob juz widzialo mozliwosci nowego ID Tech5 jak nie to mozna zajrzec tu http://e-lime.vox.com/library/post/id-tech-5.html

Sam John Carmack nie wypowiada sie zbyt pochlebnie na temat DX10.
Oby tylko wiecej producentow gier opieralo sie na OpenGL.
RobbolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Robbol2007.06.24, 18:09
Kiedyś, przed laty (o ile mnie moja stara pamięć nie myli) już na temat bibliotek dx był art na pclab a ten z okazji nowej jego wersji to fajny powiew wśród gorącego powietrza na zewnątrz i gadżecików w testach smilies/wink.gif Pewnie na tym bym poprzestał w moim komie ale to co napisał PetBB z lekka ochłodziło mój entuzjazm (nie do tematu artu ale do jego zawartości). To gucio, ze znalazł się ktoś "w temacie" kto przeprowadził walidację tego tekstu smilies/wink.gif To byłby fajny pomysł, by każdy art jakiś inny fachman przewertował nieuzbrojonym (a życzliwym) okiem i dał swoje uwagi oraz ocenę - poziom wiarygodności podawanych danych wzrósł by mi, dyletantowi softohardwerowemu - niepomiernie smilies/smile.gif
*Konto usunięte*2007.06.24, 18:40
CYTAT
OpenGL jest multiplatformowy i to mi sie w nim podoba a nie ze DX10 i Vista a co nizej to kiszka i jestesmy uwiazani do Microsoftu a tak to zawsze zostalby nam Linux,

zgadza sie zeby skorzystac z dx10 musimy miec viste :/ a opengl nie jest taki zly doom3 i quake 4 byly wypasione smilies/wink.gif
*Konto usunięte*2007.06.25, 21:07
CYTAT
opengl nie jest taki zly doom3 i quake 4 byly wypasione

Tylko wredni developerzy jakos wola pisac w dx smilies/smile.gif Nawet ten Carmack-ostatni obronca opengl chwali sobie dx smilies/bigsmile.gif
wroobelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wroobel2007.06.25, 22:25
Wolą, czy może ktoś ich delikatnie zachęca, żeby woleli?
*Konto usunięte*2007.06.26, 11:30
CYTAT
Wolą, czy może ktoś ich delikatnie zachęca, żeby woleli?

Tak tak, układ, spisek i ms.
A nie wpadlo do glowy, ze dx jest po prostu wygodniejszym api?
wroobelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wroobel2007.06.27, 20:24
CYTAT
Tak tak, układ, spisek i ms.
To Ty to napisałeś, ja zadałem tylko proste pytanie. Jak to mówią - uderz w stół, a nożyce się odezwą smilies/wink.gif
SoulburnerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Soulburner2007.06.27, 20:48
CYTAT(PetBB @ 22 czerwca 2007, 22:55) <{POST_SNAPBACK}>
Ja sobie lubię pykac w grę słuchając np. muzki z hdd albo dvdaudio, lub na 2gim monitorze mam strumień video z telewizji z internetu kiedy programuję. W moim wypadku nawet DRM będzie niestety nonstop pracował, spowalniał mi kompilację i testy mojego silnika 3D. Zupełnie mi się to nie podoba i pracując w Viście nonstop coś mi ten komputer robił. HDD nigdy się nie zatrzymuje a CPU nigdy nie odpoczywa. Laptop parzy kiedy żaden program nie jest nawet uruchomiony i widac tylko pulpit a w XP lub w linux jest ledwo ciepły. A zmiany w ustawieniach energoszczędnośc/wydajnosc pomagają niewiele i do tego wolniej mi wtedy działają moje programy i kompilatory co jest niedopuszczalne. Do tego wkurzające czekanie aż pojawi się okienko czasem senkundy nawet od kliknięcia w ikonę. Brrrr. To są moje doświadczenia z Vistą.
Więcej już nie piszę nic o Viście.
I bardzo dobrze, że więcej nic nie będziesz pisał, bo głupoty pan piszesz smilies/wink.gif
Niby dlaczego DRM ma non-stop pracować w Twoim przypadku? Przecież DRM nie będzie nic robił (ba, nie będzie pracował!) podczas oglądania internetowej TV, ani podczas oglądania kolejnego odcinka Lost w 720p. Dlaczego? Bo ani DivX/Xvid/x264 nie włączą DRM, ani telewizja internetowa. Nie wiem nawet, czy czasem obecnie dostępne filmy na płytach HD-DVD/Blu-Ray mają w ogóle powłączane wszystkie zabezpieczenia.

Dlaczego wolniej działają Ci programy pod Vistą? Ja nie dostrzegłem tego efektu, no ale może używam innych programów, które wolniej pod Vistą nie działają.

Czekanie aż pojawi się okienko nawet sekundę od kliknięcia? Ja chwalę Vistę właśnie za to, że jest pod tym względem bardziej kumata od XP! Często w XP, także na super wydajnym komputerze, niektóre okienka pojawiają się z opóźnieniem - nawet we właściwościach systemu często klikam któryś przycisk, a ten pozostaje wciśnięty przez ok. sekundę, zanim "wyskoczy" spowrotem i pokaże się to, co miało pokazać smilies/wink.gif
A pod Vistą nawet ikonki w panelu sterowania (widok klasyczny) szybciej się pojawiają smilies/tongue.gif

Jak już ktoś pięknie wspomniał, jeśli będziecie chcieli legalnie oglądać oryginalne filmy zabiezpieczone DRM, również i Linux będzie musiał posiadać rozwiązania podobne do tych z Visty...

---

Apopos DirectX - gdzie Carmack chwalił ten API? Jedyne, co słyszałem (a raczej czytałem), to to, że chwalił devtoolsy Xboxa... a ten chyba obsługuje OpenGL - nie wiem, nie znam się smilies/wink.gif
revcoreyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
revcorey2007.06.27, 20:54
CYTAT
Apopos DirectX - gdzie Carmack chwalił ten API?

Ktoś coś gadał że carmack niedługo zacznie prace nad grą korzytsajacą z DX. Sam carmack to zdementował powiedział ze nie widzi takiej potrzeby
*Konto usunięte*2007.06.27, 21:42
CYTAT
Apopos DirectX - gdzie Carmack chwalił ten API?


Carmack: No, because the DX9 stuff—actually, DX9 is really quite a good API [application programming interface] level. Even with the D3D [Direct3D] side of things, where I know I have a long history of people thinking I’m antagonistic against it. Microsoft has done a very, very good job of sensibly evolving it at each step--they’re not worried about breaking backwards compatibility--and it’s a pretty clean API. I especially like the work I’m doing on the 360, and it’s probably the best graphics API as far as a sensibly designed thing that I’ve worked with.

Z tego wywiadu:
http://www.gameinformer.com/News/Story/200...5034.htm?Page=1
*Konto usunięte*2007.08.05, 00:36
z tego co widze niezłe i widzialne gołym okiem róznice drx9 a drx10 ale jesli chodzi o Crysis to nikłe ... drx 11 to bedzie rewolucja ..

pozdro
*Konto usunięte*2007.12.27, 13:22
Jeśli chodzi o pędzenie za DX10 to bym jakoś nie wierzył w te fajwerki smilies/wink.gif. Z tego co się orientuję to różni się tylko pod względem API (Środowska programistycznego), czyli przyjaźniejsze jest dla programistów (a i to niekoniecznie). Prawdopodobnie DX10 jest wstępem do nowej technologii (chyba chcą sie pozbyć jakiś kretyńskich zaprzeszłości - wskaźnik do wskaźnika do odnośnika - te gwiazdki mnie wkurzają smilies/tongue.gif), ale nie jest w żadnym wypadku niczym przełomowym - efektów nowych tak na prawdę brak, wzrost wdajności - kwestia dyskusyjna.
Jeśli idzie o DX10, Vistę i ten nieszczęsny wzrost wydajności ....to wielki ZONK smilies/bigsmile.gif MS podciął sobie żyły tym i zabił DX10 w zarodku smilies/tongue.gif. Vsita bardziej wydajna?smilies/tongue.gif Więc dlaczego potrzeba więcej ramu i szybszego procesora - miarą wzrostu wydajności by było gdybym miał ten sam sprzęt i wszystko działałoby mi szybciej smilies/bigsmile.gif. Więc wzrost wydajności to jeden wielki blef dla niezorientowanego i nieanalizującego tłumu smilies/bigsmile.gif
Z tymi 500 obiektami w jednej scenie. Aż mnie coś tknęło i napisałem mały programik testowy (DX9). Wniosek? Cos mi tu śmierdzi....utworzylem tablice z 1000 elementami i w każdej klatce wszystkie wyrenderowalem(w kazdym indeksie bylo kilkadziesiat punktow, tu można by załadować do indeksowanego bufora jakieś ciekawe siatki obiektów - bez różnicy) i renderowalem po kolei wszystkie indeksy byfora do ramki, potem ja czyściłem (czyli standardzik) a program nie zlgosil mi jakiegoś problemu i wszystko dzialalo poprawnie - chyba ktos mnie robi w butelke, albo ja gupek smilies/question.gif .
Poczekam na DX11 smilies/tongue.gif, a jak i tu będzie ktoś mi wciskał kit to chyba sobie przesiąde się na to, od czego zacząłem swoja przygodę smilies/wink.gif - OpenGL smilies/bigsmile.gif

Ale coś na obronę DX10. Jeżeli to środowisko przyspieszy prace programistów (jak jużsię tego naumieją), to będzie można się skupić na doskonaleniu efektów, wydajność skoczy z 15 linii kodu do 20, a to obniży albo czas pracy(sybciej wydawane gry, patche itd), albo obniży koszt gier (choć pewnie tylko zwiększy zyski firm).
Na koniec ciekawy jestem na ile przyspieszenie kart graficznych z DX10 to będzie zasługa rozwiązań technologicznych związanych z tym standardem, a na ile po prostu kwestia zastosowania szybszych procesorów graficznych.... chyba tyla moich głupkowatych wywodów smilies/bigsmile.gif

Xp jest na prawdę dobrym systemem - jak się wie czego się od niego oczekuje. Mi udało się odchudzić ten system do 74MB i na prawdę wtedy ten system staje się demonem szybkości i stabilności. Jak ktoś tak odchudzi mi Vistę to proszę dać mi znać - zastanowię się nad tym ewolucyjnym, superszybkim i wydajnym cudem smilies/smile.gif.

Pozdrawiam wszystkich!!!

ps.
sam artykuł i tak fajny smilies/smile.gif, można się zorientować co w trawie piszczy, a na prawdę zorientowani też wydaje mi się, że znajd cosik dla siebie.


edit: o krde ....przepraszam za odgrzebywanie starych wątków smilies/wink.gif...jakby co to proszę o skasowanie wypocin
Piterko13Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Piterko132008.08.09, 19:13
Dobry artykuł. Dobrze byłoby wiedzieć co i jak działa. Tylko czy nie można było prościej bez takiej technicznej gadaninay w stylu :'
Pierwszy z nich używa cyfr o pięciobitowej dokładności, stanowiących wykładnik potęgi opisującej każdy kolor mantysą o dziewięciobitowej dokładności'
Zaloguj się, by móc komentować