komentarze
SuLac0Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SuLac02007.06.20, 19:07
CYTAT(revcorey @ 20 czerwca 2007, 19:05) <{POST_SNAPBACK}>
od kiedy jest grą dx10? bo o ile mi wiadomo to był tylko patch dx 10

a patch dx10 juz nie wymaga dx10 ? smilies/wink.gif
ksylianZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ksylian2007.06.20, 19:07
CYTAT(all15 @ 20 czerwca 2007, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
Nie za bardzo rozumiem? Co ma monitor do tego co napisałem ?

tak sobie mysle ze nie warto w ogole odpowiadac na te posty bo ten kolo to jakis skonczony idiota smilies/lol2.gif

mam tylko pytanie - dlaczego zakldasz ze karty 8800 nie poradza sobie w dx10 ? przeciez pelna specyfikacja dzieisatki musiala byc znana juz przed zaprojektowaniem karty. wiec architektura GPU musi byc zgodna z dx10. nie twierdze ze to beda demony szybkosci w DX10 ale na pewno spokojnie sobie poradza smilies/thumbup.gif

btw. sam sie szykuje do zakupu 8800GTS na dniach ale olewam na razie DX10 i viste, chodzi mi glownie o wydajnosc pod XP smilies/wink.gif
revcoreyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
revcorey2007.06.20, 19:10
CYTAT
a patch dx10 juz nie wymaga dx10 ? smilies/wink.gif

co nie zmienia faktu że niejest grą dx10
SuLac0Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SuLac02007.06.20, 19:19
CYTAT(revcorey @ 20 czerwca 2007, 19:10) <{POST_SNAPBACK}>
co nie zmienia faktu że niejest grą dx10

po zainstalowaniu patcha wymaga dx10, aby odpalic dodatkowe efekty graficzne, wiec jest gra dx9/dx10. oczekujesz, ze ktos wyda teraz gre tylko dx10? chyba "troche" za wczesnie na to.
KowalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 67%
Kowal2007.06.20, 19:24
Dwóch już wyleciało.
VymmiataczZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Vymmiatacz2007.06.20, 19:27
CYTAT(Wojtasss @ 20 czerwca 2007, 16:02) <{POST_SNAPBACK}>
Ray Tracing, FPGA, toż to miód na moje serce smilies/bigsmile.gif Ale samo FPGA tez sporo kosztuje, do takich obliczeń na Spartan nie wystarczy, tutaj potrzebny jest Virtex smilies/krzywy.gif Ale jeśli projekt się sprawdzi i jakaś firma (Nv, ATI) się tym zainteresuje, to może za kilka lat będziemy mieć takie RPU w swoich kompach. Swoją drogą, karta z Virtexem5 na pciExpress w rozsądnej cenie ( nie 2500$ netto) plus gotowe biblioteki pod dana grę ( ray tracing np. do Need For Speed, lub siec neuronowa do np. Chess mastera ... Ech, rozmarzyłem się .... ) i mamy idealna platforme do gier smilies/smile.gif


Coś mi się nie chce wierzyć w te układy FPGA. Gdyby to był taki cud-miód, to już istniałyby firmy, które sprzedawały by oparte o FPGA (albo nawet ASIC) akceleratory takim studiom jak Pixar. Swoją drogą, nie wiem z czego korzystają takie studia? Ze zwykłych klastrów pecetów?

BTW - nie zachwyca mnie ten DX10, za to zastanawia mnie, gdzie się podziewa grywalność (niektórzy mówią miodność) gier?
DaRkstaR2111Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DaRkstaR21112007.06.20, 19:27
CYTAT(pila @ 20 czerwca 2007, 09:39) <{POST_SNAPBACK}>
Tak smilies/smile.gif A nazwisko autora jest Ci znane?


Z artykułów o podobnej tematyce w Chipie smilies/wink.gif
flaKZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
flaK2007.06.20, 19:29
CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 15:55) <{POST_SNAPBACK}>
Umiem czytac. BTW: Ty w to wierzysz naprawde!? Dobre!

Miałeś okazję kiedykolwiek porównać programowanie w DX i OGl? Na własnej skórze? Jeśli nie, to EOT z mojej strony. Są starzy wyjadacze, jak ci z id software, którzy OpenGL faktycznie świetnie znają i od lat tworzą w nim znakomicie sprzedające się gry. Tyle, że w id nie siedzi byle kto, czego dowodzi prowadzone w swoim czasie dochodzenie, kto wymyślił genialnie prosty i szybki algorytm pierwiastkowania kwadratowego siedzący w którymś z quake'ów.

CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 15:55) <{POST_SNAPBACK}>
Idac dalej tym tropem, zreszta kompletnie nie trafionym, mam zmieniac karte graficzna po to aby obnizyc koszta producentow? Tez dobre!

Taak, stoją nad Tobą z biczem i każą zmienić kartę. Podpowiem: oprócz nowych gier (które zaczną naprawdę masowo wychodzić za pół roku do roku), nic innego nie przestanie Ci działać. A jeśli chcesz nowe gry, to tak czy siak musisz zmieniać kartę co max. 2 lata. Tu więc możnaby dojść do kolejnej teorii spiskowej (po poprzednich wypowiedziach wnioskuję, że je lubisz): ci straszni producenci wypuszczają coraz szybsze karty tylko po to, żeby powstawały nowe, ładniejsze gry, zmuszające Cię do wymiany karty! A przecież mogliby w studiach tworzących gry posiedzieć jeszcze z pół roku, pobawić się w optymalizacje kodu, poszukać sprawniejszych algortymów (vide wspomniany algorytm z quake'a)...
SuLac0Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SuLac02007.06.20, 19:34
CYTAT(Vymmiatacz @ 20 czerwca 2007, 19:27) <{POST_SNAPBACK}>
akceleratory takim studiom jak Pixar. Swoją drogą, nie wiem z czego korzystają takie studia? Ze zwykłych klastrów pecetów?

hint - Render Farm

CYTAT
BTW - nie zachwyca mnie ten DX10, za to zastanawia mnie, gdzie się podziewa grywalność (niektórzy mówią miodność) gier?

nie zachwyca bo jeszcze nie widziales prawdziwych jego mozliwosci. Crysis to tylko szczyt gory lodowej smilies/wink.gif
*Konto usunięte*2007.06.20, 19:43
Witam wszystkich forumowiczów smilies/smile.gif .

Na początku chciałem podziękować za ciepłe słowa dotyczące mojego debiutu na PC Labie smilies/dajekwiatka.gif . Niestety nie miałem wcześniej czasu, aby uczestniczyć w dyskusji postaram się zatem zebrać pojawiające się tu wątki w jakąś jedną całość.

Zacznijmy może od HDR-u, bo jest najdłuższy smilies/bigsmile.gif . Tekst w swoim założeniu miał podsumować i uszeregować pojawiające się tu i ówdzie informacje na temat DX10. Innymi słowy zebrać je i uszeregować tak, aby każdy z Was wiedział dokładnie o co w DX10 chodzi. To zadanie jak widać w 100% spełnił smilies/smile.gif . Wcześniej informacje o DX10 pojawiały się, a to przy okazji premiery karty graficznej, to znów przy omawianiu gier, bądź przy opisach nowej architektury. Opisy te były nikiedy chaotyczne, często niepełne, a czasami zdarzały się błędy. Moim celem było zatem nie tyle omówienie poszczególnych etapów renderowania grafiki 3D, ale wyszczególnienie zmian w stosunku do poprzednich wersji DX. Dlatego odnośnie HDR-u napisałem tylko o jego nowych formatach, ale nadrabiam zaległości i już spieszę z wyjaśnieniami smilies/smile.gif .

Z pewnością wiecie, że im dokładniejsze odwzorowanie barw (tzw. większa rozdzielczość bitowa), tym oglądany na ekranie obraz będzie miał lepszą jakość związaną z lepszym odwzorowywania przejść tonalnych pomiędzy kolorami. Do niedawna przyjmowano, że 24-bitowa paleta RGB (po osiem bitów na jeden kolor - co zapisuje się jako R8G8B8, a ósemka to liczba bitów na kolor, czyli barwa podstawowa może przyjmować jedną z 256 wartości - od zera do 255), umożliwiająca wygenerowanie 16 777 216 barw wystarczy do pokazania wszystkich kolorowych szczegółów na ekranie. Tak na marginesie, 32-bitowa paleta, to paleta z kanałem przezroczystości Alpha dla tekstur - zapisuje się jako R8G8B8A8). Jednak fotografia cyfrowa sprawiła, że ta przestrzeń barw jest za mała, gdy chcemy jednocześnie na ekranie odwzorować z wystarczającą precyzją szczegóły ukryte w cieniu i detale oświetlone mocnym światłem. Po prostu rozpiętość tonalna była zbyt mała i mieliśmy do czynienia albo z ciemną plamą, gdy były widoczne jasne obiekty, lub z jasną plamą w przypadku wyraźnych szczegółów w cieniu.

Twórcy programów graficznych szybko zaczęli się zastanawiać nad poszerzeniem rozpiętości barw. Wszystkie technologie powiększenia przestrzeni barwnej funkcjonują właśnie pod nazwą HDR (High Dynamic Range). Najprostszą metodą powiększenia przestrzeni jest zwiększenie liczby bitów opisujących kolor z 8 do np 10 bitów (z tej metody korzysta DX9), co zapisuje się jako R10G10B10. W DX10 zwiększono dokładność do 11 bitów, ale tylko dla dwóch kolorów, dlatego mamy format R11G11B10. Niektóre programy graficzne korzystają nawet z 96-bitowej dokładności odwzorowania barw co odpowiada 32-bitom na każdy kolor - R32B32G32. Są oczywiście też inne sposobem przedstawienia wartości barw w szerszym zakresie. Jedną z takich metod stosowanych w DX9 jest OpenEXR, a dokładniej implementacja, w której do przedstawienia każdej barwy RGB zastosowano 16-bitową zmiennoprzecinkową reprezentację koloru - więcej na ten temat znajdziecie tutaj - http://www.openexr.com/ . Z kolei w DX10 dodano jeszcze jedną metodę odwzorowania barw - jest to opisany w arcie algorytm używający cyfr o pięciobitowej dokładności, stanowiących wykładnik potęgi opisującej każdy kolor mantysą o dziewięciobitowej dokładności. Czyli na przykład składowa R może przyjąć wartości: R=tylko wartości opisane 5 bitami z 2^lg (wartość 9 bitowa, czyli zakres wartości od 0 do 512). Uff mam nadzieję, że nie zanudziłem nikogo matematyką przed wakacyjną labą smilies/wink.gif . Tak naprawdę, temat HDR, to temat na oddzielny artykuł - Piła, co ty na to?

OK. Co dalej? Może o jakości. Tak naprawdę pod względem jakości w DX10 i DX9 można osiągnąć dokładnie to samo. W DX9 programista musi się tylko bardziej napracować na ten sam efekt, co oznacza wyższe koszty produkcji gry i dłuższy czas dla jej realizacji. Wniosek nasuwa się sam, producenci będą raczej korzystać z nowych DX-ów. Przykre to dla graczy, ale prawdziwe smilies/sad.gif .

Teraz sprawa kompatybilności gier. Nie sądzę, aby jakakolwiek firma przez najbliższe dwa, trzy lata zrezygnowała z klientów mających karty zgodne z DX 9 - jest ich za dużo. Gry pisze się tak, aby były kompatybilne wstecz. Na początku gra odpytuje kartę co ta umie (oczywiście jest to uproszczenie). Jeśli potrafi za mało, wówczas wyłączane są pewne fragmenty kodu, które upiększają generowany obraz. Scena wówczas renderowana jest dotąd, dokąd umie to zrobić karta. Czyli innymi słowy wykonuje ileś tam etapów obróbki np. tekstury, następnego nie potrafi - wystarczy, to co mamy nakładamy na scenę. Potrafi więcej, wykonujemy obliczenia o kilka kroków dalej. Podobnie z liczbą obiektów. Nie dam rady włożyć na scenę więcej niż 500. Proszę bardzo, grafika będzie po prostu uboższa. Łatki do gier dodają zaś, te kolejne etapy, które jeszcze bardziej "uładniają" scenę.

Odnośnie ray-tracingu, to Piła wyjaśnił już chyba wątpliwości. Dodam tylko, że sam ray-tracing to zbyt mało, aby dostać idealnie wyglądającą scenę. Bardzo łączy się go z metodami energetycznymi, ale to też temat na oddzielny artykuł. Trochę na ten temat możecie poczytać w moim tekście, który kiedyś opublikowałem na łamach Chipa - http://www.chip.pl/arts/archiwum/n/sub/articlear_131931.html

A propos Chipa, to niestety, jak napisał Paweł, redakcję wrocławską rozwiązano rok temu. Cały majdan przeniesiono do Warszawy i jednocześnie zmieniono profil pisma kierując go do czytelników mało zaawansowanych. Miało z tego powstać coś na kształt Focusa o komputerach, a podstawę stanowić miały tłumaczenia z niemieckiego Chipa. Co z tego wyszło, każdy może ocenić sam. Mnie tylko żal, że potencjał gazety którą dobrych parę lat współtworzyłem rozmieniono na drobne.

To chyba tyle, tego mojego zbierania odpowiedzi w całość.
Pozdrawiam
Marcin Bieńkowski
Pablo_elZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Pablo_el2007.06.20, 19:47
CYTAT(revcorey @ 20 czerwca 2007, 18:10) <{POST_SNAPBACK}>
co nie zmienia faktu że niejest grą dx10

roznica w grafice jest tak znaczna ze mozna powiedziec ze to pierwsze DX10 na rynku smilies/smile.gif

Bylo nie bylo mozna porownac na wlasnie oczy dx9 vs dx10
eagleZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
eagle2007.06.20, 20:40
CYTAT(tindiglo @ 20 czerwca 2007, 18:43) <{POST_SNAPBACK}>
.pl/arts/archiwum/n/sub/articlear_131931.html[/url]

A propos Chipa, to niestety, jak napisał Paweł, redakcję wrocławską rozwiązano rok temu. Cały majdan przeniesiono do Warszawy i jednocześnie zmieniono profil pisma kierując go do czytelników mało zaawansowanych. Miało z tego powstać coś na kształt Focusa o komputerach, a podstawę stanowić miały tłumaczenia z niemieckiego Chipa. Co z tego wyszło, każdy może ocenić sam. Mnie tylko żal, że potencjał gazety którą dobrych parę lat współtworzyłem rozmieniono na drobne.

To chyba tyle, tego mojego zbierania odpowiedzi w całość.
Pozdrawiam
Marcin Bieńkowski

stary nie rozczulaj sie nad chipem.
od kad pamietam ta gazecina byla powodem zartow na forach przez bardziej zaawansowanych userow. poziom zawsze byl zenua. chip to papierowy odpowiednik benchmarka wojo i nic wiecej.
zawsze przypominal prospekt jakiejs sieci ala vobis niz fachowa gazete....
kazdemu koto chce pisac o sprzecie pc obojetnie czy papierowo czy www poplecam
dawne www.pc.com.pl lub pila3d i arty krisa z twojepc jedzcie z posadzki tych dawnych serwisow i autorow mosci redkatorkowie pseudo gazet i serwisow www.
all15Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
all152007.06.20, 20:42
CYTAT(ksylian @ 20 czerwca 2007, 19:07) <{POST_SNAPBACK}>
tak sobie mysle ze nie warto w ogole odpowiadac na te posty bo ten kolo to jakis skonczony idiota smilies/lol2.gif


Ja nie wyzywałem Cię wiec bądź tak miły i też tego w przyszłości nie rób bo to tylko świadczy o Twoim zerowym ilorazie inteligencji. No chyba, że Ci z tym dobrze. Jak kto woli...
juniorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
junior2007.06.20, 20:50
CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 15:55) <{POST_SNAPBACK}>
Te gry (a raczej dema) sa dostepne, skoro nie mial do nich dostepu osobiscie to lepiej aby juz nic nie pisal.


No nie wiem, mi tam zależało bardziej na opisie działania itp. nie na screenach bo to i tak pic na wodę... autor umieścił te flagowe którymi chwalą się producenci bo to że DX10 sam od siebie nie daje zbyt wiele to większość ludzi wie, tutaj chodzi o większą łatwość programowania i tworzenia ładniejszych scen, co z tego że to co jest w Crisis'ie DX10 można było władować do wersji DX9.0c skoro zajmuje to przykładowo 2 razy więcej czasu...
lukasz166Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lukasz1662007.06.20, 21:11
CYTAT(mooon @ 20 czerwca 2007, 20:40) <{POST_SNAPBACK}>
stary nie rozczulaj sie nad chipem.
od kad pamietam ta gazecina byla powodem zartow na forach przez bardziej zaawansowanych userow. poziom zawsze byl zenua. chip to papierowy odpowiednik benchmarka wojo i nic wiecej.
zawsze przypominal prospekt jakiejs sieci ala vobis niz fachowa gazete....
kazdemu koto chce pisac o sprzecie pc obojetnie czy papierowo czy www poplecam
dawne www.pc.com.pl lub pila3d i arty krisa z twojepc jedzcie z posadzki tych dawnych serwisow i autorow mosci redkatorkowie pseudo gazet i serwisow www.


Drogi Panie, spokojnie z tą krytyką. CHIP to było bardzo dobre czasopismo komputerowe, które pisało o porządnych tematach, a nie tak jak teraz w "Komputer Świat" - konfigurowanie Emule smilies/lol2.gif Poza tym mam CHIP`y jeszcze z roku 1998/99 i naprawdę dziś bardzo miło mi się czyta o Pentium II, czy New Windows 98 SE smilies/wink.gif No i jeszcze jedno, polecam słownik ortograficzny.
FlashManZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FlashMan2007.06.20, 21:16
Chip swego czasu to nie była lameriada lecz poważane czasopismo. Lepsze od PC World Komputer.
*Konto usunięte*2007.06.20, 21:24
CYTAT(pila @ 20 czerwca 2007, 11:57) <{POST_SNAPBACK}>
No to żeś teraz przywalił jak łysy grzywą w kant okrągłego stołu smilies/wink.gif Ray tracing jest koszmarnie zasobożerny i w tej chwili dopiero prowadzone są pierwsze przymiarki do ray tracingu real-time (kilka lat temu widziałem jakiś prosty programik, latało się po mieście, działało to znośnie w rozdzielczości... 320x200). Jak myślisz, dlaczego jedna klatka w takim 3ds max czy Lightware powstaje od kilkunastu sekund do nawet kilkudziesięciu minut na najszybszych obecnie pecetach?... I jak Ty teraz chcesz przyspieszyć rendering do... 60 klatek na sekundę? Nawet renderfarma w studiu Dreamworks sobie z tym nie radzi smilies/wink.gif

racja, ale to też dlatego, że nie ma dedykowanego sprzętu, choć cell sobie już z tym w miare radzi. A właśnie ciekawe co z tym akceleratorem RT, coś powstawało, były jakieś testy, ciekawe jak się rozwija.

Oczywiście problem jest taki, że firmy mają opracowane silniki graficzne, pewną wiedze i trudno będzie się nagle przerzucić na coś nowego, bo i po co. smilies/bigsmile.gif

CYTAT(SuLac0 @ 20 czerwca 2007, 14:11) <{POST_SNAPBACK}>
sadze, ze jednak ArturNOW ma racje. CUDA to technologia, dajaca mozliwosc wykorzystania w specyficzny sposob architekture ukladu, a nie okreslajaca w jaki sposob dana architektura dziala. to sa dwa zupelenie oddzielne tematy.

właśnie tak sobie pomyślałem teraz, po prostu Nvidia używa terminu CUDA wraza ogłoszeniem narzędzi do GPGPU, które działąją w języku C.

A ja tak z innej beczki, bo właśnie mi się przypomniało, że Pila miałeś zrobić serie artykułów o renderingu różnymi technikami jak tylko magisterke obronisz, bo to był podobno twój temat, lata mijają, nowe Direct iksy wychodzą i nic z artykułem. A ja pamięam!
juniorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
junior2007.06.20, 21:34
CYTAT(FlashMan @ 20 czerwca 2007, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Chip swego czasu to nie była lameriada lecz poważane czasopismo. Lepsze od PC World Komputer.


Nawet w zeszłym roku dostałem w spadku jakieś 100 numerów tego pisma (jako makulaturę, ewentualnie podpałkę do pieca CO) smilies/szczerbaty.gif Powybierałem sobie co ciekawsze numery (o piractwie, o Athlonach64 między innymi bo interesujące się wydawały) i bardzo fajnie się czyta... tyle że najnowszy numer z tej "kolekcji" to koniec 2004 roku smilies/szczerbaty.gif
Administratorpila2007.06.20, 22:05
CYTAT(ArturNOW @ 20 czerwca 2007, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
A ja tak z innej beczki, bo właśnie mi się przypomniało, że Pila miałeś zrobić serie artykułów o renderingu różnymi technikami jak tylko magisterke obronisz, bo to był podobno twój temat, lata mijają, nowe Direct iksy wychodzą i nic z artykułem. A ja pamięam!

Ja bym chętnie taki artykuł napisał, ale... nie mam kiedy smilies/sad.gif Coraz mniej mam już czasu na pisanie własnych artykułów i coraz więcej sprzętu, który sam początkowo łapczywie chwytam w swoje łapska, w końcu przekazuję do zrecenzowania redakcyjnym kolegom...
juniorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
junior2007.06.20, 22:07
CYTAT(pila @ 20 czerwca 2007, 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
Ja bym chętnie taki artykuł napisał, ale... nie mam kiedy smilies/sad.gif Coraz mniej mam już czasu na pisanie własnych artykułów i coraz więcej sprzętu, który sam początkowo łapczywie chwytam w swoje łapska, w końcu przekazuję do zrecenzowania redakcyjnym kolegom...


Może czas kogoś zatrudnić na zastępstwo smilies/szczerbaty.gif
Zaloguj się, by móc komentować