komentarze
wroobelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wroobel2007.06.20, 12:51
CYTAT(revcorey @ 20 czerwca 2007, 12:20) <{POST_SNAPBACK}>
A propo opengl słyszał coś ostatnio ze pod koniec roku ma wyjść opengl 3 ?Prawda?
CYTAT(Wikipedia)
Post OpenGL 2.1

Currently, the next two revisions of the GL API have the codenames "Longs Peak" and "Mt Evans" (both named for mountains in the Colorado Rockies). These names will be replaced by proper version numbers at a later time.

Longs Peak represents the first major API revision in OpenGL's lifetime. It consists of a refactoring of the way that OpenGL works, from the object model to shaders. To support backwards compatibility, all of the old API will still be available. However, no new functionality will be exposed via the old API in later versions of OpenGL. The timeframe for the release of the Longs Peak is set for summer of 2007.

Mt Evans builds upon the work done in Longs Peak, adding new graphics hardware features like geometry shaders, instanced rendering, and other Direct3D 10 functionality. Similar functionality has already been provided via extensions against the 2.1 specification, but Mt Evans will bring these extensions to the Longs Peak API. The timeframe for the release of Mt Evans is October 2007.
*Konto usunięte*2007.06.20, 12:57
No to sie usmialem! Prawie jakbym czytal "wypociny" marketingowcow MS. Najbardziej mnie rozbawilo porownanie screenow DX9 vs DX 10 mimo wczesniejszego stwierdzenia ze DX10 praktycznie nie wnosi nowych efektow.
PCF2007.06.20, 13:10
Kurcze. Gdyby OpenGL się przebił to byłyby gry pod linuxa... I ogólnie może lepsza byłaby wydajność. Ale cóż został nam DX 10...
revcoreyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
revcorey2007.06.20, 13:15
@wroobel o opengl 2.1 to słyszałem ale 3.0 też coś było. O tych nowych funkcjach podobnych do tych z dx też słyszałem. Miejmy nadzieje że to wyrwie opengl z lekkiej stagnacji
CYTAT
Gdyby OpenGL się przebił to byłyby gry pod linuxa

Doom 3, chyba neverwinter nights,miał być port wiedzmina,nie chce mi się sprawdzać ale może starcraft 2
alfskyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
alfsky2007.06.20, 13:29
CYTAT(pila @ 20 czerwca 2007, 11:11) <{POST_SNAPBACK}>
Już rok temu... Kilka osób przeniosło się do Warszawy. Reszta składu redakcyjnego znalazła sobie inne zajęcie.

Jakiś czas temu przestałem czytać CHIP-a. Bo się nie dało. Ten okręt tonie...
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2007.06.20, 13:57
CYTAT(smOku @ 20 czerwca 2007, 10:44) <{POST_SNAPBACK}>
bardzo fajny art:)

pila --> co z artykułem na temat wspomagnia hdtv? pojawi się kiedyś?

"Jak już wspomnieliśmy, artykuł zapoczątkuje cykl publikacji poświęconych nowościom związanym z odtwarzaniem filmów. Już niedługo opiszemy standard HDTV, a także rozwiązania NVIDII i ATI, które wspomagają odtwarzanie filmów HD."

Poniedziałek, 23 października 2006, 14:00.

smilies/sad.gif
SupermanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Superman2007.06.20, 14:05
Temat raytracingu

Widzę że ktoś podjął temat raytracingu co samo w sobie jest dla mnie pocieszające smilies/smile.gif Szkoda tylko, że pierwsza odpowiedź jest zbyt ostra...

Co do raytracingu w czasie rzeczywistym, to podałem nazwę programiku który robi to w czasie rzeczywistym. Ale rzecz jasna tworzenie jakiejkolwiek grafiki 3d na CPU mija się z celem. Oczywiście powstały już akceleratory wspomagające ray tracing, tyle że większość ludzi - zapatrzonych w nvidia i ati - nie ma o ich istnieniu pojęcia. Na tej stronce http://graphics.cs.uni-sb.de/SaarCOR/ można poczytać o prototypie takiego procesora. Dzięki użyciu prostej macierzy FPGA, panowie zrobili coś co prześciga wszystkie CPU w generowaniu raytracingu. A ilość i szybkość bramek w tym FPGA, to mały procent normalnego CPU lub GPU...
Innym procesorem do raytracingu, wyprodukowała firma www.artvps.com. Są to raczej procki do zastosowań profesjonalnych, a nie do czasu rzeczywistego.

Raytracing w programach typu 3d Studio jest liczony w godzinach, ponieważ takie są ustawienia do renderowania: najwyższa możliwa jakość. Takie też są algorytmy w tych programach - dostajesz najwyższą jakość. A jak chcesz szybciej to trzeba kupić szybszy pc, lub dokupić sprzęt z astvps (lub podobny). Nie zmienia to faktu że sam algorytm raytracingu daje lepsze efekty niż immediate rendering smilies/bigsmile.gif

Kiedy patrzę jak Microsoft wypuszcza kolejne DX, a Nvidia z Ati procki do tych DX, to śmiać mi się chce. Siedzą oni bowiem w immediate rendering, i gimnastykują się jak tylko mogą, aby uzyskać efekty które raytracing dostarcza beż żadnych problemów. W GPU mamy implementację iluś tam rodzajów cieni. Każdy musi być oczywiście obsłużony przez engine gry, bo GPU sam z siebie żadnego cienia nie wytworzy. Dynamiczne odbicia przedmiotów ? Trzeba wygenerować sześć pomocniczych tekstur, które posłużą do techniki Enviroment Mapping. Jest to ogromne marnotrawstwo mocy GPU i transferu z pamięci, no ale użytkownicy za to płacą. Ostatnio popularna technika Parallax Mapping (wklęsłe i wypukłe powierzchnie), również jest skomplikowana i pracochłonna. A jest ona niczym innym jak pewną wersją raytracingu. Te wszystkie sztuczki muszą być zaimplementowane w engine gry, i to w odpowiednio optymalny sposób. To chyba tłumaczy dlaczego te enginy powstają latami.

Osobną kwestią jest to, że od pewnego czasu wielu ludzi próbuje zbudować raytracer który będzie chodził na GPU. Jeszcze nikomu się to nie udało i nie uda, ponieważ architektura GPU nie jest odpowiednia dla raytracingu.

To wszystko powyżej świadczy o tym że przyszłością grafiki 3d jest raytracing.
SuLac0Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SuLac02007.06.20, 14:11
CYTAT(pila @ 20 czerwca 2007, 10:36) <{POST_SNAPBACK}>
Zacytowany przez Ciebie fragment strony NVIDII i fragment artykułu nie są wcale sprzeczne. Źle interpretujesz fragment ze strony NVIDII.

sadze, ze jednak ArturNOW ma racje. CUDA to technologia, dajaca mozliwosc wykorzystania w specyficzny sposob architekture ukladu, a nie okreslajaca w jaki sposob dana architektura dziala. to sa dwa zupelenie oddzielne tematy.
*Konto usunięte*2007.06.20, 14:11
Superman - myla Ci sie gry z generowaniem filmow. W grach liczy sie FPS, w filmch jakosc.
*Konto usunięte*2007.06.20, 14:12
W niektórych postach przebija się wątek marketingu jako głównej "nowości" DX10. Coś w tym jest. Polityka M$ wygląda podejrzanie wygodnie dla nich - nowy DX ma działać tylko z nowym systemem. Jeśli faktycznie okaże się, że bez zVisty pograć w takie World in Conflict się nie da, wszystko będzie jasne. Niestety, przy okazji nowych "bajerów" (i wyciąganiu kasy od ludzi) producenci pomalutku zapędzają się w ślepą uliczkę. Nowy system, nowe GPU i co tam jeszcze, zawęża potencjalny rynek odbiorców (najważniejszy w tym wszystkim jest OS, bo grafikę DX10 można już kupić w dość rozsądnej cenie, a i tak gracze co jakiś czas upgradują system). Ostatnio porównałem sobie ilość gier (sensownych) wychodzących na różne platformy. Ze zgrozą stwierdzam, że PC coraz bardziej zostaje w tyle i jeszcze trochę i może się okazać, że nie ma po co kupować nowej grafiki SUPER HIPER ULTRA HD, bo pokażą się trzy gry na krzyż rocznie. Piszę to wszystko mając pełną świadomość faktu, że w mojej sygnaturce widnieje 8800GTS - pomału zaczynam się zastanawiać czy przypadkiem lepszą inwestycją nie byłoby X360, Wii albo nawet PSP.
*Konto usunięte*2007.06.20, 14:15
CYTAT(jooboo @ 20 czerwca 2007, 14:12) <{POST_SNAPBACK}>
pomału zaczynam się zastanawiać czy przypadkiem lepszą inwestycją nie byłoby X360, Wii albo nawet PSP.


...albo rower.
*Konto usunięte*2007.06.20, 14:16
CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 13:15) <{POST_SNAPBACK}>
...albo rower.

Też prawda smilies/thumbup.gif
FlashManZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FlashMan2007.06.20, 14:18
Dema od Real Storm robią świetne wrażenie. Te cienie, wreszcie te prawdziwe smilies/smile.gif Ale ma feler: ray-tracing jest tak zasobnożerny, że się nie nadaje do komfortowego grania.

Ale myślę, że to kwestia czasu, zanim wejdzie pod strzechy dopalaczy 3D.

edit: właściwie mam na myśli dopalacza dla ray-tracing. Bo domyślam się że zwykłe dopalacze 3D się do tego nie nadają. Nie te instrukcje itd.
WulfgarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Wulfgar2007.06.20, 14:19
CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
No to sie usmialem! Prawie jakbym czytal "wypociny" marketingowcow MS. Najbardziej mnie rozbawilo porownanie screenow DX9 vs DX 10 mimo wczesniejszego stwierdzenia ze DX10 praktycznie nie wnosi nowych efektow.


czytales art?

"Wszystkie te porównania są pewnego rodzaju nadużyciem. Równie dobre efekty wizualne można uzyskać na kartach graficznych korzystających z DirectX 9. Programy takie będą działały też z podobną wydajnością na tym samym typie karty zgodnej z DX10. Z punktu widzenia użytkownika nie ma więc różnicy, jakie zostały użyte przez programistę biblioteki."
*Konto usunięte*2007.06.20, 14:21
CYTAT(Wulfgar @ 20 czerwca 2007, 14:19) <{POST_SNAPBACK}>
czytales art?

"Wszystkie te porównania są pewnego rodzaju nadużyciem. Równie dobre efekty wizualne można uzyskać na kartach graficznych korzystających z DirectX 9. Programy takie będą działały też z podobną wydajnością na tym samym typie karty zgodnej z DX10. Z punktu widzenia użytkownika nie ma więc różnicy, jakie zostały użyte przez programistę biblioteki."


Ja czytalem, a Ty chyba nie zrozumiales co napisalem.
DurendalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Durendal2007.06.20, 14:28
Artykuł miło sie czytalo ^^. Dziwi mnie podejscie osob, ktore twierdza swiecie przekonane, ze 8800GTS nie uciagnie zadnej gry na DX10. Skad ta pewnosc? Moze nie w rozdzielczosci duzej, ale 1280 z wysokimi detalami mysle lyknie 8800GTS. Moze na targach E3 cos bedzie wiecej wiadomo. Z tego co pisze sie na forum Crysisa, 8800GTS uciagnie ta gre spokojnie.
SupermanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Superman2007.06.20, 14:43
CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 13:11) <{POST_SNAPBACK}>
Superman - myla Ci sie gry z generowaniem filmow. W grach liczy sie FPS, w filmch jakosc.


Ja to wiem. To jest tłumaczenie do piła, bo gość twierdzi że jak raytracing, to tylko godzinami.

Myślę że w następnych wersjach DX zostanie zlikwidowany podział na shadery (vertex, geometry, i pixel) i dostaniemy zunifikowany shader. Później zostaną dodane specjalne instrukcje, które przyśpieszą operacje wykonywane przez raytracing (przeszukiwanie drzewek z geometrią, wykrywanie przecięć trójkątów i prostych, itp) Wówczas dostaniemy mieszaną architekturę, która połączy zalety raytracingu i immediate rendering.
juniorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
junior2007.06.20, 15:13
CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
No to sie usmialem! Prawie jakbym czytal "wypociny" marketingowcow MS. Najbardziej mnie rozbawilo porownanie screenow DX9 vs DX 10 mimo wczesniejszego stwierdzenia ze DX10 praktycznie nie wnosi nowych efektow.


Przecież autor nie ma dostępu do żadnych z tych gier więc sam screenów nie zrobi, wkleił to co jest dostępne w sieci...
ksylianZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ksylian2007.06.20, 15:14
wszystko pieknie tylko jesli potwierdza sie testy robione bodajrze na frazpc.pl w temacie wydajnosci to szykuje sie wielka katastrofa dla graczy.
bo minimu do gier to bedzie 8800GTX smilies/sad.gif
flaKZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
flaK2007.06.20, 15:36
CYTAT(Poke @ 20 czerwca 2007, 14:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ja czytalem, a Ty chyba nie zrozumiales co napisalem.

A Ty nie zrozumałeś artykułu. DX10 nie wniesie nowych efeków, ale skróci czas programowania shaderów. Co za tym idzie, screeny mają sens - jeśli wydasz 10 mln $ na grę w DX9 i 10 mln $ na grę w DX10, to różnice w grafice gotowych gier będą właśnie takie jak na screenach - bo programowanie ich w DX10 zajmie mniej roboczogodzin. Jak myślisz, czemu DX stał się tak popularny? Przecież w czasach DX6 krążyła obiegowa opinia, że to OpenGL daje lepszą jakość grafiki... Odpowiedź na pytanie nasuwa się więc sama - przeważyć musiały koszta.
Zaloguj się, by móc komentować