komentarze
BlissZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bliss2007.06.20, 11:03
Artykuł dość ciekawy, dobrze że pclab nieco poszerza swoje artykuły o bardziej zaawansowane rzeczy a nie tylko testy płyt głównych, procesorów, kart itd. Może pomyliłem serwisy ale wydaje mi się że dużo z tych rzeczy było już opisane we wcześniejszych artykułach...
Administratorpila2007.06.20, 11:11
CYTAT(Alejajca @ 20 czerwca 2007, 10:55) <{POST_SNAPBACK}>
Czyżby CHIP-Wrocław sie rozpadł?

Już rok temu... Kilka osób przeniosło się do Warszawy. Reszta składu redakcyjnego znalazła sobie inne zajęcie.
lukaspl21Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lukaspl212007.06.20, 11:12
no art ciekawy , dobrze napisany ,ekipa sie powiększa smilies/thumbup.gif ale ostatnio artów nie za wiele smilies/wink.gif może to przez sesje , laba też dopadła smilies/lol2.gif
no czekamy na ary obiecane przez między innymi pana Rysia smilies/Up_to_something.gif
POZDRO
XellosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Xellos2007.06.20, 11:15
Takie zebranie wszystkiego w jedno miejsce smilies/smile.gif Bo jak Bliss napisał już to się wczesniej przewijało.

Z gier to dla mnie ciekawie wygląda World in Conflict smilies/smile.gif Duże pole do popisu tam mają przy tych zniszczeniach powodowanych przez rakiety.
merkavaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
merkava2007.06.20, 11:28
CYTAT(all15 @ 20 czerwca 2007, 10:06) <{POST_SNAPBACK}>
Szczerze to dla mnie zdjęcia z gry Techlandu w DX9 są lepsze - bardziej kolorowe i żywe. Ogólnie ten DX10 to porażka i marketingowy bełkot - i zaznacze, że pisze tak pomimo, iż mam 8800gts (zazwyczaj ludzie napadają ze nie stać Cię i dlatego tak piszesz). Szkoda tylko, że przekonałem się o tym już po zakupie smilies/sad.gif


A przekonałeś się o tym po patrzeniu na screeny czy może grałeś już w jakąś grę DX10. Jeżeli tak to może podziel się z nami jej tytułem też chętnie sobie pogram. Z tego co wiem to wyszedł tylko patch do Company of Heroes, a tego raczej nie można brać pod uwagę.

CYTAT(argaven @ 20 czerwca 2007, 10:52) <{POST_SNAPBACK}>
Wszystko pięknie tylko sam silnik DX 10 jest wolniejszy od DX9, a więc znowu ludzie będą musieli nadrabiać to mocnymi maszynami, a w OpenGLu jak do tej pory powstały najsłynniejsze engine-y np. Quake 3, a w DX naczęściej się wieszające smilies/tongue.gif Dodatkowo, gdyby gry były pisane w openGLu – to mogłyby zostać w stosunkowo łatwy sposób przeniesione pod Linuxa, a tak to praktycznie jesteśmy skazani na monopol gier pod Windowsa.


Przypomina mi to dyskusję co lepsze M$ czy Linux. Pomijam fakt, że z tego co mi się obiło o uszy to w DX10 zaimplementowana otwarte biblioteki dźwięku A czy jest wolniejszy to zobaczy się jak wypuszczą jakąś grę i Ati i Nvidia dopracują wreszcie swoje sterowniki. A zresztą z artykułu wynika, że powinien być szybszy- no cóż zobaczymy za pół roku.


CYTAT(Vampire1984 @ 20 czerwca 2007, 11:02) <{POST_SNAPBACK}>
Jak dla mnie dx10 to porazka a te skriny to juz wogole. Robia coraz wiecej szczegolow przez co karty potrzebuja wiekszej mocy obliczeniowej a pozostawiaja w tyle inne wazniejsze rzeczy. Najbardziej rozbawil mnie obrazek z alan wake i ten silnik pod maska...wyglada jak jpg smilies/lol2.gif . Inny obrazek wybuch atomowki...dokladnie po tym czasie w rzeczywisosci jakby pojawil sie taki wybuch i taki grzybek jak oni to pokazali to dawno przeszlaby fala uderzeniowa a temp osiagnela by setki tys st C i nic powtarzam nic by nie przetrwalo w promieniu kilku set metrow a tu na obrazku wszystko stoi na swoim m-cu. Tylko pewnie nie potrafia zrobic takiego efektu jak jest w rzeczywistosci i karmia nas marketingowym szitem ze dx 10 jest x razy lepszyod 9tki. Juz ne wspominam o innych szczegolach w grach bo sa tragiczne...Takie jest moje zdanie smilies/smile.gif


Następna osoba, która wypowiada się po obejrzeniu screenów. Może poczekamy z opiniami na jakiś działający tytuł?? Przy okazji nie wiem co mają silnik do samochodu i grzybek atomowy do DX10 - to chyba twórcy gry decydują jak ma wyglądać. To tak jak by wydać wyrok na DX9 na podstawie Maluch Racera.


Artykuł ogólnie fajny ale brakuje mi w nim zmianki, że w DX10 nie ma już DirectSound i jak się to ma np. do kart muzycznych , jakości dźwięku itp. itd.

A tak ogólnie to z opiniami radzę poczekać aż wyjdą gierki i wreszcie normalne sterowniki do kart graficznych ( teraz żeby w ogóle pograć w Copmany Of Heroes trzeba mieć stery w wersji beta a i tak nie jest za ciekawie)
i muzycznych (chyba, że ktoś ma X-fi albo nie przeszkadza mu softwarowy dźwięk stereo smilies/smile.gif) na innych kartach)
*Konto usunięte*2007.06.20, 11:44
Nvidia stara sie maxymalnie zarobic na nowych 8800 zwlekajac z wydaniem nowej karty (8900 ? ). Dwie 8800 gtx polaczone w sli nie dadza pelnego komfortu gry w najnowsze gry. Programisci w tym roku moim zdaniem troche zaszaleli.
stafferZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
staffer2007.06.20, 11:48
CYTAT(merkava @ 20 czerwca 2007, 11:28) <{POST_SNAPBACK}>
Przypomina mi to dyskusję co lepsze M$ czy Linux. Pomijam fakt, że z tego co mi się obiło o uszy to w DX10 zaimplementowana otwarte biblioteki dźwięku A czy jest wolniejszy to zobaczy się jak wypuszczą jakąś grę i Ati i Nvidia dopracują wreszcie swoje sterowniki. A zresztą z artykułu wynika, że powinien być szybszy- no cóż zobaczymy za pół roku.


jeśli zgodnie z założeniami rzeczywiście będziemy mieli do czynienia z pełną implementacją DX10 w grach to możliwości do porównania nie będzie - bo niby jak DX9 ma obsłużyć te ponad 500 niezależnych obiektów? I tutaj pytanko: W jaki sposób rozwiążą to twórcy w przypadku gdy na scenie ma być taka sytuacja jak wymieniona wyżej i gra jednocześnie ma obsługiwać zarówno DX10 jak i 9 smilies/smile.gif
SupermanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Superman2007.06.20, 11:50
Cały DirectX to przestarzała technologia, ponieważ bazuje on na tzw. rendering natychmiastowy (ang. immediate rendering) W tym modelu tworzenia grafiki, nie można uzyskać podstawowych efektów świetlnych - cieni, odbić oraz załamania światła. te efekty muszą być realizowane za pomocą masy różnych sztuczek, a efekty i tak są kiepskie. Np. w FarCry, podczas strzelania działkiem zamontowanym na samochodzie, odbłyski ognia są ...pod samochodem !!! Tam powinien być tylko cień !!! Te wszystkie sztuczki wymagają skomplikowanych silników graficznych (obciążenie dla CPU), wydajnych shaderów (potężny i drogi GPU) i masy danych (najszybsze i najdroższe pamięci RAM). Za to wszystko my płacimy, a wcale nie musimy !!! Istnieje inna metoda tworzenia grafiki 3d - Ray Tracing (śledzenie promieni świetlnych). Ta metoda pozwala na tworzenie znacznie lepszych obrazków i znacznie mniejszym kosztem - wystarczy mniej skomplikowany GPU i wolniejsze pamięci. Nie potrzeba nawet używać żadnych shaderów !!! I z tych powodów, nvidia i ati nie chcą nawet słyszeć o ray tracingu. Prostsze i tańsze komponenty (CPU, GPU i RAM dla grafiki), oznaczają mniejsze zyski dla wszystkich zainteresowanych producentów, zwłaszcza grafiki. Aby zobaczyć jak wygląda prawdziwa grafika 3d, wystarczy popatrzeć na obrazki z programów graficznych np. Lightvawe3d lub innego raytracera. Ze strony RealStorm, można ściągnąć demko które używa raytracing w czasie rzeczywistym !!! Niech ktoś spróbuje wygenerować taką grafikę, używając DirectX w trybie software mode (bez pomocy karty graficznej). Z góry uprzedzam że jest to niemożliwe.

Tak długo jak DirectX będzie korzystał z renderingu natychmiastowego, tak długo nie ujrzymy prawdziwej grafiki 3d.
AlejajcaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Alejajca2007.06.20, 11:51
CYTAT(pila @ 20 czerwca 2007, 11:11) <{POST_SNAPBACK}>
Już rok temu... Kilka osób przeniosło się do Warszawy. Reszta składu redakcyjnego znalazła sobie inne zajęcie.

Szkoda, fajny był zespół. A tyle kasy wydali na remont siedziby we Wrocku. Ech ta komercja smilies/sad.gif.
Administratorpila2007.06.20, 11:57
CYTAT(Superman @ 20 czerwca 2007, 11:50) <{POST_SNAPBACK}>
Istnieje inna metoda tworzenia grafiki 3d - Ray Tracing (śledzenie promieni świetlnych). Ta metoda pozwala na tworzenie znacznie lepszych obrazków i znacznie mniejszym kosztem - wystarczy mniej skomplikowany GPU i wolniejsze pamięci.

No to żeś teraz przywalił jak łysy grzywą w kant okrągłego stołu smilies/wink.gif Ray tracing jest koszmarnie zasobożerny i w tej chwili dopiero prowadzone są pierwsze przymiarki do ray tracingu real-time (kilka lat temu widziałem jakiś prosty programik, latało się po mieście, działało to znośnie w rozdzielczości... 320x200). Jak myślisz, dlaczego jedna klatka w takim 3ds max czy Lightware powstaje od kilkunastu sekund do nawet kilkudziesięciu minut na najszybszych obecnie pecetach?... I jak Ty teraz chcesz przyspieszyć rendering do... 60 klatek na sekundę? Nawet renderfarma w studiu Dreamworks sobie z tym nie radzi smilies/wink.gif
k_p_n_bZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
k_p_n_b2007.06.20, 12:00
Alan Wake - huhuuuu smilies/bigsmile.gif dawać dawać!
marcinuszZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
marcinusz2007.06.20, 12:01
Fajna galeria na końcu. Mnie się bardzo podoba to, jak odwzorowane jest światło - ale to w sumie świetnie wyglądało już wcześniej. Chciałbym zobaczyć to w płynnej animacji.

Prawdę mówiąc dopiero wczoraj pierwszy raz odpaliłem 3dmarka2006 i to w slidach (na integrze smilies/tongue.gif ) i nawet testy HDR nie poszły. Moim zdaniem efekty jakie są są w starym DX są już naprawdę powalające. To czego trzeba to inwencji twórców, żeby dobrze to wykorzystać i żeby były energo- i portfelo- oszczędne grafy, które to pociągną sensownie. A nie tak, że są efekty, ale i tak trzeba je obciąć do płynnej gry albo zmniejszyć rozdzielczość i nie widzieć szczegółów.

W ogóle ten DX10 wydaje mi się rewolucją na siłę. Przełomu nie ma (i być nie może, bo trzeba hardware'u, który wszystko udźwignie) a stary DX się jeszcze "nie przyjął" dobrze i spokojnie by wystarczył jeszcze długo.

CYTAT(all15 @ 20 czerwca 2007, 10:06) <{POST_SNAPBACK}>
Szczerze to dla mnie zdjęcia z gry Techlandu w DX9 są lepsze - bardziej kolorowe i żywe. Ogólnie ten DX10 to porażka i marketingowy bełkot - i zaznacze, że pisze tak pomimo, iż mam 8800gts (zazwyczaj ludzie napadają ze nie stać Cię i dlatego tak piszesz). Szkoda tylko, że przekonałem się o tym już po zakupie smilies/sad.gif

Piszesz tak wśród fanów nowinek za wszelką cenę. Chyba ban poleci a przynajmniej forumowy ostracyzm smilies/wink.gif smilies/tongue.gif
*Konto usunięte*2007.06.20, 12:12
CYTAT(enzo2 @ 20 czerwca 2007, 10:10) <{POST_SNAPBACK}>
Chyba nie liczyłeś że na 8800GTS odpalisz gierki z DX10? Też mam tą kartę i kupiłem ją tylko ze względu na wydajność w DX9, mam świadomość że jak wyjdą gierki w pełni pod 10 to znowu czeka mnie wymiana. A co do screenów z techlandu to te z 10 moim zdaniem wyglądają naturalniej. W sumie za podsumowanie najlepiej pasuje zdanie o dostępności tych samych efektów w 9 i 10, różnica tkwi w trudności implementacji.

a ja sobie zagram w crysisa dx10 w 1024x768 na kreconej 8600gt
przy podobnym poziomie detali co dx9 dx10 powinien byc szybszy

z dx10 wiaze glownie nadzieje na wzrost wydajnosci

8800 gts moze i bedzie zaslaby ale pewnie na jakies ultra high detail dx10 ustawienia
a na detalach zblizonych do dx9 wyzszosc dx10 zapewni przyrost fps smilies/tongue.gif
SAK2007.06.20, 12:15
Arcik zarypisty;) Co do dx 10 do sam nie wiem co mysleć, w sumie teraz może będą powstawały fajne gry z ładną grafika i będą chodziły w miarę na sprzęcie z niższej klasy dzięki temu że programiści będą miec mniej roboty, to jest oczywiście na +. no ale mam nadziję że będą robić jescze fajne gierki z fajną grafą pod dx9 smilies/wink.gif
revcoreyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
revcorey2007.06.20, 12:20
Dość dobry artykuł. Bo ostatnie pare dni to arty o myszkach itp. Mam nadzieje że także że dx\opengl ludzie przestaną kojarzyć tylko z grami. I mogliście coś wiecej o opengl napisać smilies/smile.gif
A propo opengl słyszał coś ostatnio ze pod koniec roku ma wyjść opengl 3 ?Prawda?
Administratorpila2007.06.20, 12:22
Jeszcze ciągnąc dalej temat ray-tracingu w czasie rzeczywistym:

CYTAT
Ray tracing is something of a holy grail in graphics processing. By using standard optics equations to calculate the paths that light takes in a scene, a 3D renderer can produce scenes that are much more realistic than those produced by the kind of raster graphics that powers all 3D games and most computer-animated movies. What puts ray tracing out of reach for most rendering applications is the sheer amount of processing power that it takes to determine the correct behavior of the billions of beams of light that can illuminate a large, complex scene. Fairly recently, it was thought by most graphics experts that while ray tracing might see more widespread use in computer animation, it would remain forever out of reach of real-time 3D rendering on standard PC hardware.


Cały artykuł:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20060805-7430.html
MarkyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Marky2007.06.20, 12:32
a kiedy dx11?
juniorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
junior2007.06.20, 12:37
No po GPSie i padzie wreszcie coś dla mnie smilies/szczerbaty.gif Bardzo przyjemnie się czytało smilies/thumbup.gif

CYTAT(pila @ 20 czerwca 2007, 09:39) <{POST_SNAPBACK}>
Tak smilies/smile.gif A nazwisko autora jest Ci znane?


No to witam serdecznie smilies/bigsmile.gif (niestety nazwiska nie kojarzę ale to tylko dlatego że jestem raczej nowy w tematyce komputerowej i zacyznałem od PCLaba smilies/tongue.gif

P.S. Ten Alan Wake bardzo fajnie wygląda, już się doczekać nie mogę na te gry, ale trzeba będzie grafe zmienić smilies/thumbdown.gif
Filip454Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 33%
Filip4542007.06.20, 12:40
Może ktoś coś podsunie o openGL?
SoulburnerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Soulburner2007.06.20, 12:46
Alan Wake prezentuje się chyba najlepiej - ma jednak jeden, jedyny minus. Jak się wczuć w atmosferę gry z tak realistyczną grafiką przy perpektywie trzeciej osoby? Mam nadzieję, że dadzą także widok fpp smilies/wink.gif

Artykuł ciekawy, ale jakoś... brakuje mi bardziej technicznych szczegółów, a także poruszenia tematu Visty (dlaczego jest ona kluczowym elementem wydajności DX10).
Zaloguj się, by móc komentować