artykuyInne

Bruce Patterson opowiada o komputerach NUC i zdradza troch ciekawostek – wywiad z wieloletnim pracownikiem Intela

M. Zabocki, P. Juraszek, M. Kolmer 05.03.2018 25

Na targach Intel Extreme Masters w Katowicach mielimy przyjemno porozmawia z Bruce'em Pattersonem, menaderem ds. wprowadzania nowych produktw na rynek, pracujcym w tej firmie ju od 22 lat. Bruce przekaza nam kilka ciekawostek o komputerach NUC, opowiedzia o aspektach technicznych i pokaza na ywo komputer Hades Canyon (to najpotniejszy NUC w historii). Zapytalimy te o strategie biznesowe i dalsze plany Intela na kolejne lata.

D-Link DIR-882 – jeden router w dwch odsonach

ukasz Guziak 17.02.2018 30

D-Link DIR-882 ma wszystko to, co powinien mie nowoczesny router. Nasze oczekiwania dodatkowo rozpalia moliwo instalacji oprogramowania DD-WRT. Bylimy ciekawi tego, jak alternatywny firmware wpynie na dziaanie urzdzenia, w tym jego osigi. Czy oczekiwania zostay spenione? Jak zakoczy si pojedynek oprogramowania firmowego z DD-WRT? Zapraszamy do lektury.

Historia sztucznej inteligencji w grach komputerowych

Maciej Zabocki 08.02.2018 55

Sztuczna inteligencja w grach komputerowych odgrywa wielk rol. To wanie dziki waciwie dopracowanym algorytmom moemy si wspaniale bawi i czerpa przyjemno z rywalizacji z wirtualnymi postaciami. Dacie wiar, e pocztki SI sigaj 1951 roku? Przypomn pokrtce, jak to si zaczo i jakie gry byy prawdziwym krokiem milowym w tej dziedzinie. Na wstpie jednak musz stwierdzi, e od blisko dekady nikt nie potrafi nas zaskoczy na tym polu.

PlayerUnknown’s Battlegrounds – test wersji na konsole Xbox One

Mateusz Ozimek 06.02.2018 51

PlayerUnknown’s Battlegrounds to jedna z najgoniejszych gier 2017 roku. Produkcja studia Bluehole, stworzona we wsppracy z Brendanem Greene'em, nadal zajmuje czoowe miejsca w rankingach sprzeday gier komputerowych. Niedawno zawitaa rwnie na konsole z rodziny Xbox One w ramach wczesnego dostpu. Czy warto ju teraz si ni zainteresowa? Sprawdzamy to w tecie wydajnoci wersji przeznaczonej dla konsol Microsoftu.

BLOG – Meltdown, Spectre i inne czynniki w nowych testach procesorw

Mateusz Brzostek 03.02.2018 42

Ujawnienie Meltdown i Spectre, dwch sposobw na zoliwe zaatakowanie prawie wszystkich nowoczesnych komputerw, wprowadzio due zamieszanie. Obok setki waniejszych konsekwencji zmusza testerw sprztu komputerowego do reakcji. Opisz tutaj nadchodzce zmiany w testach procesorw – rwnie te niezwizane z aktualizacjami bezpieczestwa.

Atrakcyjne konsole retro, bdce zamiennikami urzdze Nintendo

Bartosz Czechowicz 27.01.2018 24

Konsola SNES Classic Mini i obietnica wznowienia sprzeday odwieonego NES-a wielu z nas zafundoway nostalgiczny powrt do lat 80. i 90. Niestety, w Polsce poprawione klasyczne urzdzenia Nintendo albo kosztuj znacznie wicej ni na Zachodzie, albo w ogle nie mona ich kupi. Klientw ra te ograniczenia sprztowe. W artykule przyjrzymy si wic najciekawszym konsolom retro, ktre mog by atrakcyjnym zamiennikiem produktw z logo Wielkiego N.

GeForce Now – granie z gow w chmurze

Mariusz Kolmer 24.01.2018 45

Jen-Hsun Huang, wspzaoyciel Nvidii, podczas jednej z prezentacji nowych rozwiza technicznych stwierdzi, e naley do pierwszego pokolenia graczy komputerowych. Dla drugiego bycie „gamerem” ju nie jest czym niezwykym. W trzecim za kady bdzie mg gra wirtualnie. Jak zatem sprawi, eby graczem mg si nazwa take waciciel lekko ju pokego, kilkuletniego peceta stojcego obok biurka, uytkownik subowego laptopa z Core i3 i zintegrowanym GPU czy, o zgrozo, posiadacz macbooka? A przede wszystkim co zrobi, eby trzeci „Wiesiek” poszed w 60 kl./s i maksymalnych ustawieniach na pececie sprzed 5 lat? Jen-Hsun Huang zna odpowied na te pytania: GeForce Now.

FP16 – czym s obliczenia poowicznej precyzji i czy mog zwikszy wydajno?

Piotr Urbaniak 03.01.2018 35

Ostatnio coraz wicej sycha o tzw. obliczeniach o precyzji poowicznej, ktre zdaniem marketingowcw maj przynie znaczc popraw optymalizacji (wydajnoci) gier. W teorii brzmi to niezwykle ciekawie. Koniec kocw dwukrotny wzrost liczby operacji zmiennoprzecinkowych wykonywanych w cigu sekundy wzgldem powszechnie stosowanej precyzji pojedynczej robi wraenie. Ale czy to nie brzmi zbyt piknie, eby byo prawdziwe?

GameLine – prekursorwypoyczania/kupowania gier za pomoc sieci globalnej

Piotr Urbaniak 24.12.2017 16

Istnieje wiele pogldw na to, kto zainicjowa niezwykle popularne dzisiaj usugi kupowania i/lub wypoyczania gier wideo za porednictwem globalnej sieci, bez wychodzenia z domu. Za prekursora wszystkich spjnych ekosystemw sieciowych zwizanych z grami zwyko si uwaa albo Microsoft, ktry oferuje usug Xbox Live, albo Valve z jego usug Steam. Zblione rozwizanie zapewniao ju Atari 2600 na pocztku lat 80. XX wieku, na dugo przed popularyzacj internetu.

Jaki procesor wybra w okrelonym przedziale cen?

Maciej Zabocki 17.12.2017 134

Czasem wybr waciwego procesora jest trudny. Czy warto dooy, eby mie lepszy sprzt? Dylematw nie brakuje. Rzumy okiem na rynek procesorw i sprawdmy, ktre modele s dzisiaj najbardziej atrakcyjne dla graczy. Posuymy si danymi, ktre zebralimy podczas testw, i wskaemy najlepsze ukady w poszczeglnych przedziaach cen.

Omwienie architektury Volta – jakich rozwiza i nowoci moemy oczekiwa?

Piotr Urbaniak 14.12.2017 45

Volta to kolejna architektura Nvidii, ktra korzysta z towarzyszcej nam od ponad dekady koncepcji procesorw CUDA. Volta, pierwotnie uyta na potrzeby procesora Tesla V100, wreszcie trafia do sprztu, przynajmniej teoretycznie, konsumenckiego – karty graficznej Titan V. Wkrtce moemy si spodziewa przystpniejszych implementacji. To doskonay powd do przestudiowania najistotniejszych zaoe technicznych.

Ponad dwie dekady temu nastpi przeom – akceleratory 3D opanoway rynek

Maciej Zabocki 13.12.2017 93

Karty z tego obrazka chyba nie musimy nikomu przedstawia. W blisko 20-letnim rozwoju grafiki trjwymiarowej byo mnstwo kamieni milowych. Take pocztki byy bardzo ciekawe, dlatego warto przypomnie kluczowe karty graficzne i dziaalno firm, ktre stoj za ogromnym postpem w grafice 3D na komputerach osobistych. Ta niewtpliwie przesza niesamowit drog, od kwadratowych zlepkw pikseli do dzisiejszych, zachwycajcych wizualnie gier.

Matrox – historia zapomnianego ju producenta kart graficznych

Piotr Walkiewicz 12.12.2017 62

Firma Matrox powstaa w 1976 roku w kanadyjskim Quebecu. Do dzi produkuje karty graficzne, frame-grabbery czy sprzt do budowania cian wywietlajcych obraz. W odrnieniu jednak od okresu, na ktrym chc si skupi, obecne produkty s przeznaczone wycznie do zastosowa stricte profesjonalnych. W tym felietonie przytocz zatem ciekaw, cho nieco ju zapomnian, histori firmy, ktra miaa ogromny wpyw na obecny ksztat rynku kart graficznych.

AI w natarciu: smartfonowa rewolucja na naszych oczach

Redakcja we wsppracy z firm Huawei 12.12.2017 46

Co charakteryzowao rok 2017 w wiecie smartfonw? Przede wszystkim dwa trendy. Pierwszy z nich, czyli zminimalizowane ramki wok ekranu i wywietlacze o proporcjach 18:9, zdy ju zadomowi si i przyj w kilku topowych modelach urzdze. Drugi natomiast to ogromny krok naprzd, ktrego dowiadczymy na razie tylko na jednym telefonie. Chodzi o procesor dedykowany sztucznej inteligencji wykorzystany w Huaweiu Mate 10 Pro.

Omwienie architektury procesora Cell – „potnego”serca konsoli PlayStation 3

Piotr Urbaniak 11.12.2017 65

Cell, a waciwie Cell Broadband Engine, to jeden z najbardziej zagadkowych procesorw minionej dekady. Anonsowany jako prawdziwa rewolucja, ostatecznie znalaz si tylko w PlayStation 3, stajc si przy tym prawdziw zmor programistw. Synny John Carmack niegdy nazwa go nawet po oniersku „wrzodem na tyku”. Wrmy zatem na moment do roku 2006, w ktrym to Sony oficjalnie wprowadzio PS3, i przypomnijmy sobie bohatera tego artykuu.

Ranking – najciekawsze smartfony z Pastwa rodka

Bartosz Czechowicz 10.12.2017 52

Przedsibiorstwa z Chin szturmem wdary si do rankingw najwikszych producentw smartfonw. W kraju, ktry jeszcze kilka lat temu kojarzy si z tani elektronik o wtpliwej jakoci, nagle jak grzyby po deszczu wyrosy firmy, ktre zaoferoway urzdzenia znacznie tasze – i nierzadko lepsze – od konstrukcji najbardziej uznanych marek. Dzisiaj przyjrzymy si najciekawszym modelom m.in. Xiaomi i Huawei.

Felieton o wirtualnej, rozszerzonej, mieszanej... rzeczywistoci

Piotr Skindzier 09.12.2017 7

„Rzeczywisto jest tylko iluzj, aczkolwiek bardzo trwa” – mawia podobno Einstein. Dzisiejsza technika raczej parafrazuje to spostrzeenie. Obserwujc rne „rodzaje” rzeczywistoci, jakie nam na co dzie serwuj dostawcy sprztu czy oprogramowania, chciaoby si powiedzie: „Iluzja staje si rzeczywistoci, jeli jest wystarczajco trwaa”. Wybierzmy si zatem w krtk podr po cyfrowym krlestwie rzeczywistoci.

LG V30 – test nowego flagowca z Korei

Piotr Kwiatkowski 06.12.2017 54

Kolejne wersje smartfonw LG z serii V miay nas zachwyca swoj solidnoci, nowoczesnymi rozwizaniami technicznymi, bardzo dobrym aparatem oraz zaawansowanym torem audio, ktry powinien zadowoli nawet bardzo wymagajcego suchacza. Najnowszy model V30 nie jest tu wyjtkiem. Czy pierwsza smartfonowa liga jest w zasigu nowego flagowca Koreaczykw?

Python - prosty sposb na rozwizywanie skomplikowanych zada [OFERTA MIKOAJKOWA]

Redakcja we wsppracy z firm Udemy 05.12.2017 28

Python to zaawansowany jzyk programowania czsto wykorzystywany przy projektach wymagajcych skomplikowanej analizy danych. Postawili na niego tacy giganci jak IBM, NASA, a nawet Google dlatego warto mie ten jzyk na oku.

Wraenia uytkownika Battlestacji: Kuba Tobiasz, szef dziau wideo

Mateusz Brzostek 01.12.2017 64

Kuba uywa Battlestacji przez prawie dwa tygodnie, tworzc rne filmy do publikacji w „Komputer wiecie” i PCLab.pl, a take na gal Tech Awards. Zapytalimy go o wraenia i poprosilimy, eby pokaza przebieg przykadowych operacji rwnolegle na komputerze, ktrego uywa na co dzie, i na stacji roboczej, ktr otrzyma od nas.