artykuyGry i konsole

Konsole (PlayStation 4 i Xbox One) kontra PC. Czy komputer moe by konsol do gier?

M. Brzostek, R. Stanisawski, . Marek 24.12.2014 1908

Jaki sprzt do gier? Czy lepiej kupi konsol (PlayStation 4, Xbox One), czy moe zoy komputer PC wedug wasnego uznania? Taki dylemat ma wielu graczy. Odpowiedzie na to pytanie prbowano ju wielokrotnie, my jednak przyjlimy bardzo niekonwencjonalne podejcie. Bdziemy oceniali jako obrazu i mierzyli wydajno, rwnie konsol. Sprawdzimy, ktra platforma zapewnia graczowi wicej, ktra jest prostsza w obsudze, a ktra tasza. Piszemy w czasie przyszym, gdy ten artyku to jedynie wstp do wielkiego projektu: przez wiele miesicy bdziemy porwnywali konsole i pecety z punktu widzenia gracza i uytkownika domowego szukajcego urzdzenia multimedialnego do salonu.

PlayStation 4 – specyfikacja. Procesor i ukad graficzny AMD

Mateusz Brzostek i Eryk Napieraa 21.02.2013 330

Dla graczy wanie rozpoczyna si nowa era. Dzi w nocy w Nowym Jorku Sony pokazao zapowiedziao zupenie now konsol stacjonarn z rodziny PlayStation – PlayStation 4. Taka nowo nie trafia si codziennie – ostatni raz prawie siedem lat temu. Chocia gwny bohater imprezy nie pojawi si na niej, wic nie wiemy nawet, jak wyglda, firma potwierdzia wikszo dotychczas opublikowanych plotek na temat budowy konsoli i kontrolera oraz nowych funkcji platformy, a take... przedstawia gry nowej generacji – co, czego waciciele staruszki Trjki wyczekuj najbardziej.

Windows Vista a gry - fakty i mity

Sebastian Krzeczkowski 02.11.2007 305
Od 29 stycznia 2007 na pkach sklepowych znale moemy system operacyjny Windows Vista. Przez firm Microsoft okrelony zosta jako krok milowy w sferze aplikacji zarzdzajcych komputerem. Od samego pocztku towarzyszyy mu liczne niepochlebne opinie, nie zawsze prawdziwe, ktre utrwalay obraz systemu wrogiego dla kocowego uytkownika. Czy faktyczne tak jest? Oczymy troch atmosfer i spjrzmy na Vist z perspektywy statystycznego fana wirtualnej rozgrywki z umysem wolnym od uprzedze.

Far Cry 3 – test kart graficznych i procesorw

ukasz Marek 29.11.2012 285

Wyglda na to, e seria Far Cry ma ustalony cykl wydawniczy: kada kolejna cz pojawia si co cztery lata. Dzi do sprzeday trafia Far Cry 3. Wcielamy si w Jasona Brody'ego, ktry bdc nawakacjach, wpada w nieze tarapaty i... Nie zdradzimy nic wicej, bo za kilka dni bdziecie mogli o tym przeczyta w naszej recenzji. Narazie powiemy tylko tyle, e grafika jest zdecydowanie ponadprzecitna, a rajska wyspa, ze swoj rnorodn rolinnoci, stwarza programistom rozlege pole do popisu. Ale nie jest tajemnic, e aby to wszystko pynnie wywietli, trzeba mie niezy sprzt. Jaki? Oto test kart graficznych i procesorw w Far Cry3!

PlayStation 4 Pro z telewizorem 4K – test

Mateusz Brzostek 25.11.2016 253

PS4 Pro to nie nowa generacja konsol, to tylko alternatywna wersja Sony PlayStation4. Producent z jednej strony przekonuje, e mamy do czynienia z dobrze znan konsol, z drugiej – e ulepszone PS4 zapewni nam lepsze wraenia z rozgrywki i„wzbogaci nasze przygody”. Sprawdzilimy w praktyce, czy rnice s warte uwagi i czy PlayStation 4 Pro rzeczywicie jest gotowe na er wywietlaczy 4K.

Z lup w rku, czyli rendering ATI i NVIDII pod kontrol

Piotr Gontarczyk 31.01.2006 245
Po kolejnych falach odkry "nieuczciwych" optymalizacji sterownikw pod konkretne aplikacje i gry, w czasach modoci midzy innymi kart graficznych z ukadami NVIDIA serii GeForce FX czy ATI RADEON 8500, sprawa jakoci renderingu ostatnio przycicha. Z tej "chwili" nieuwagi producenci ukadw graficznych mog korzysta do woli. Mog, ale nie musz. A jak jest w rzeczywistoci? Od dugiego czasu panuje moda na stereotyp ukadw Radeon  jako tych, ktre renderuj lepiej od konkurencyjnych GeForce. Prawda to czy fikcja? Postaramy si o tym przekona, analizujc obrazy z najczciej wykorzystywanych w recenzjach grach i jednym benchmarku, wyrenderowane przez karty graficzne z ukadami ATI Radeon X1800 XL i NVIDIA GeForce 7800 GT. Sprawdzimy, jak ukady najnowszej generacji filtruj tekstury, wygadzaj krawdzie, jak radz sobie z coraz bardziej popularnym renderingiem HDR i wreszcie, czy sterowniki kart graficznych przypadkiem o tym, co zobaczymy na ekranie nie decyduj za twrcw gier.

Diablo 3 – najnowsze, dugo oczekiwane dziecko Blizzarda

Dawid Grzyb 19.05.2012 227
Od czasu, gdy ukazaa si druga cz gry Diablo, mino blisko 12 lat. Po roku zosta wydany cakiem rozbudowany dodatek, ale to praktycznie wszystko. A do 2008 roku nie byo wiadomo praktycznie nic wicej. Ale od momentu, w ktrym Diablo 3 zostaa oficjalnie zapowiedziana, wszyscy mionicy serii wyczekiwali dnia, w ktrym trafi na pki sklepowe, niczym dzieci w wigilijny wieczr na witego mikoaja. Ten dzie nadszed 15 maja. Warto byo czeka?

Konsole kontra pecety - czy Xbox 360 i PlayStation 3 zakocz er gier na komputery PC?

Micha Speier 01.01.2006 208
Temat „konsola vs PC” w kontekcie gier zawsze by i bdzie ywy. Pamici sigam czasw Atari 2600 (ping-pong w domu na TV czy te ping-pong w wielkiej szafie w salonie gier...). Ciekawe jest, i kada premiera nowej generacji konsoli niejako przy okazji ogaszaa “mier” komputerw typu PC na arenie gier. Praktycznie zawsze z tych samych dwch powodw - a) nakady na rynek produkcji gier konsolowych oraz b) przepa technologiczna dzielca dan generacj konsol od danej generacji PC. wiat konsol, jak i konkurencyjnych platform zwyk uwaa si za swoist efemeryd, za nosiciela przejciowego dla gier komputerowych. Miny czasy komputerw 8, 16 i 32-bitowych. Miny Amigi, Atari ST, PSX i Dreamcasty. I nic zwykle si nie zmienia – PC jak by, tak jest – nieuleczalnym nosicielem przejciowym dla rozrywki elektronicznej.

PlayStation 4 po kilkunastu dniach na rynku – nasza opinia

Marcin ebrowski 13.12.2013 191

Czy Sony PlayStation 4 to konsola nowej generacji? Zdecydowanie tak, ale czy spenia oczekiwania wymagajcych graczy oraz tych nowych? Gdy opady pierwsze emocje, wiele wtpliwoci si wyjanio. By te czas, by zaznajomi si z samym urzdzeniem oraz nowymi grami. Postaramy si odpowiedzie na pytania dotyczce rozwiza technicznych nowej konsoli oraz jej pozycji rynkowej w odniesieniu dobezporedniego rywala, Microsoft Xbox One.

Painkiller - hit (?) z Polski rodem

Piotr Czyszczo 30.05.2004 191
Dobra polska gra! Ilekro sysz podobne zdanie, ogarnia mnie smutek. Ile to razy polscy producenci rozbudzali w nas – graczach – nadzieje? Rodzimy dorobek nie obfituje niestety w hity wiatowego formatu. Chrome i Crime Cities to chyba jedyne produkcje, ktre odniosy sukces na zachodnich rynkach. Niestety, trzeba to powiedzie – sukces bardzo wtpliwy. Na tle naszych poudniowych ssiadw, na ktrych konto zaliczy mona takie produkcje, jak Hidden&Dangerous, Operation Flashpoint czy w kocu niesamowita Mafia, wypadamy bardzo blado. Nie mnie ocenia, co jest powodem takiego stanu rzeczy. Ale jak dotd faktem jest, i Polacy nie potrafi robi dobrych gier, a przynajmniej jak dotd adna polska firma nie pokazaa przysowiowego lwiego pazura. Jednake oto jest jutrzenka nowego witu w rodzimej brany elektronicznej rozrywki – Painkiller. Ta nowa, od dawna zapowiadana produkcja, sygnowana przez samego Adriana Chmielarza i jego nowy zesp People Can Fly, ma stanowi now jako, wyznaczy nowe trendy i zmaza habic nieudolno polskich twrcw gier. Czy speniy si ambitne zamierzenia? Czy Painkiller jest „now jakoci”, czy moe... zwyk, odmdzajc tandet i chamem? Przekonajmy si.

Battlefield 3 – kontynuacja jednej z najpopularniejszych strzelanek sieciowych

Dawid Grzyb 30.10.2011 169
Chyba nie ma mionika pierwszoosobowych strzelanek, ktremu przynajmniej nie obiaby si o uszy dowolna gra z serii Battlefield. Kada jej cz odnosi – mniejszy lub wikszy – sukces. Studio Digital Illusions CE ma na niego tylko jeden przepis, okazjonalnie poddawany lekkim modyfikacjom: wyjtkowo przekonujce realia i poniekd taki sam model walki. Ten z pozoru banalny pomys ju od wielu lat okazuje si skuteczny. Najnowszy Battlefield, z trjk na kocu, kontynuuje t tradycj. Ale ostatnimi czasy zrobio si o nim wyjtkowo gono nie ze wzgldu na innowacje w mechanice, ale wykonanie.

Resident Evil VII: Biohazard – test kart graficznych

Piotr Gob 11.02.2017 168

Straszy kady moe, troch lepiej lub czasem troch gorzej. Czy Resident Evil VII: Biohazard, najnowsza cz serii, bdzie straszy tylko klimatem grozy, czy take wymaganiami sprztowymi? Oto nasz test kart graficznych w tej grze.

TressFX w Tomb Raider – analiza nowej fizyki wosw i test kart graficznych

Tomasz Niechaj 06.03.2013 162

O nowym „szamponie” moglicie przeczyta ju kilka dni temu, gdy oficjalne zapowiedziano technik TressFX w grze „Tomb Raider” (2013). Pierwsze zrzuty ekranu zapowiaday si smakowicie – Lara wyglda, jakby dopiero co wysza od fryzjera ;) Postanowilimy sprawdzi, jak TressFX spisuje si w praktyce. Porwnalimy kilka kart graficznych AMD i Nvidii z wczon iwyczon funkcj TressFX w kilku miejscach testowych. Czy efektownie rozwiewany kucyk zarezerwowany jest tylko dla posiadaczy Radeonw?

Crysis 2 – kontynuacja najadniejszej gry FPS wszech czasw

Dawid Grzyb 27.03.2011 162
Wreszcie doczekalimy si drugiej czci gry, ktra sprawia, e cztery lata temu nawet te najwydajniejsze komputery zapakay. Nieco ju leciwy Crysis wyglda wietnie nawet na tle najnowszych tytuw. Jest to jedna z tych gier, do ktrych z przyjemnoci wraca si nawet po latach, dlatego nieunikniona bya jej kontynuacja. W Crysis 2 z tropikalnej dungli przenosimy si do betonowej. Nowy Jork wita z szeroko rozpostartymi ramionami, a jego rezydentom nie sposb odmwi „gocinnoci”. Ale na nic innego nie liczylimy, w kocu cz z nich jest nie z tego wiata.

Mass Effect 3 – epickie zwieczenie przygd Sheparda

Dawid Grzyb 24.03.2012 155
Spece z BioWare przyzwyczaili nas do gier niepowtarzalnych, wietnych fabularnie, zrobionych z rozmachem i o ciekawej, czsto innowacyjnej mechanice. Nic wic dziwnego, e na kad pozycj w katalogu tego studia czekamy niczym dzieci w wigilijny wieczr na prezent od witego Mikoaja. Jednak w przypadku kolejnych czci znanych serii wymagania graczy drastycznie rosn. Po ponad dwch latach doczekalimy si trzeciej odsony Mass Effect. Nie moglimy przej obojtnie obok tego tytuu. Kosmicznej opery nigdy za wiele, prawda?

Wiedmin 2 – kontynuacja przygd najsawniejszego owcy potworw

Dawid Grzyb 05.06.2011 150
Nawet tym, ktrzy nie interesuj si literatur, filmami i grami z gatunku fantasy, na pewno przynajmniej raz obio si o uszy imi Geralta z Rivii. w osobnik, zrodzony w gowie Andrzeja Sapkowskiego, po serii ksiek przedstawiajcych jego dzieje pojawi si na duym ekranie oraz m.in. w grach – fabularnej i komputerowej. Ta druga otrzymaa cakiem nieze oceny. Pod wieloma wzgldami zaskakiwaa gracza do nieliniow, nieprzewidywaln fabu i naprawd ponurym, penym problemw wiatem, w ktrym czsto jedynym dobrym wyborem byo mniejsze zo. Po kilku latach ukazaa si druga cz Wiedmina. Nie ukrywamy, e nasze oczekiwania byy naprawd due.

E3 2006 - fotorelacja z targw

Pawe Pilarczyk 11.05.2006 148
W Los Angeles odbywaj si wanie najwiksze na wiecie targi elektronicznej rozrywki - E3 (Electronic Entertainment Expo). W potnym obiekcie Convention Center w centrum miasta mieszcz si cztery hale, w ktrych swoje stoiska ma kilkaset firm. Organizatorzy szacuj, e targi odwiedzi ponad 60 tysicy osb. Dodatkow atrakcj stanowi maj tzw. booth babes, czyli skpo odziane hostessy, ktre maj przycign uwag odwiedzajcych. Wybralimy si do Los Angeles, by przekona si, co te ciekawego mona zobaczy. Poniej przedstawiamy nasz krtk relacj. Zdj hostess rwnie nie zabrako :-)

Metro 2033 – strzelanina, ktra faktycznie straszy

Dawid Grzyb 22.03.2010 145
Gra S.T.A.L.K.E.R. pokazaa, jak przyjemna, wcigajca i klimatyczna moe by eksploracja terenu zdewastowanego w katastrofie nuklearnej. Bya na tyle oryginalna, e nie zostaa zapomniana w nawale innych gier z gatunku FPP. Miejsca „przyjemne inaczej”, ktre zwiedza gracz, oraz walka z bardzo osobliwymi stworzeniami pobudzay wyobrani i tworzyy nieziemski nastrj. Zadowolona z sukcesu firma THQ postanowia da szans studiu 4A Games, ktre debiutuje gr Metro 2033. Na pierwszy rzut oka zarwno S.T.A.L.K.E.R., jak i Metro 2033 s do siebie podobne. Ale pozory mog myli.

Assassin's Creed III – test kart graficznych i procesorw

ukasz Marek 18.12.2012 144

Assassin's Creed IIIto pita odsona serii, wktrej poznajemy histori wojny asasynw izakonu templariuszy. W kolejnych czciach kierujemy poczynaniami przodkw Desmonda Milesa w widoku „trzecioosobowym”. Mamy doczynienia z wirtualnym wiatem typu sandbox, a wic jest on dla nas w zasadzie otwarty, co praktycznie nigdy nie zwiastuje niskich wymaga. Zreszt od czasu, gdy Pitka trafia do sprzeday, na forach dyskusyjnych pojawio si wiele gosw o tym, e jest le zoptymalizowana. Sprawdzilimy – i wyniki okazay si zaskakujce! Oto test kart graficznych iprocesorw w Assassin's Creed III.

Pierwsze trzy gry DirectX 11 w praniu

Mieszko Krzykowski 21.12.2009 143
Nie trzeba nikogo przekonywa, e DirectX 10 nie przyj si zbyt dobrze. Byy dwa gwne powody: przywizanie tej wersji do Visty i brak kompatybilnoci wstecznej z DirectX 9. Ponadto nowe API nie przynioso niczego rewolucyjnego. Dlatego na pierwsz gr korzystajc z niego w jakikolwiek sposb musielimy czeka 10 miesicy. Z DirectX 11 jest sporo lepiej: dwa miesice po wprowadzeniu Windows 7 i DirectX 11 dostpne s trzy gry wykorzystujce niektre funkcje nowego produktu Microsoftu.