artykułyOprogramowanie

Windows Vista: 10 użytecznych wskazówek i skrótów

Grzegorz Kubera 07.10.2007 229
Nie ma się co oszukiwać. Zawsze gdy zmieniamy system operacyjny na zupełnie inny, musimy nauczyć się, jak najlepiej z niego korzystać. W Windows Vista znaleźć można wiele przydatnych funkcji, ale na początku może on wywołać pewien niepokój, zwłaszcza dla użytkowników przesiadających się z XP. Zanim poznamy wszystkie udogodnienia, mogą minąć miesiące. A przecież większość z nas chciałaby znać je tuż po pierwszym uruchomieniu. I tutaj z pomocą przychodzą nasze porady!

Windows Experience Index - co nam to mówi?

Ryszard Sobkowski 13.08.2007 72
System Windows Vista został przez swoich twórców wyposażony w narzędzie do oceny wydajności poszczególnych podsystemów komputera i wyznaczania jego przydatności do korzystania z określonych aplikacji. Każdy użytkownik Windows Vista może w swoim komputerze uruchomić program, który już po kilku minutach wyznaczy mu ocenę Windows Experience Index i jej elementy składowe. Jak wykorzystać uzyskane wyniki i czy to w ogóle jest możliwe?

Windows Server 2003 i dyskietka - dramat w trzech aktach

Ryszard Sobkowski 08.04.2007 273
Błędy i niedoróbki oprogramowania produkowanego przez giganta z Redmond stanowią jeden z elementów naszej codzienności. Wydawałoby się więc, że nic nas nie powinno zaskoczyć, a jednak – systemowi Microsoft Windows 2003 Server Enterprise Edition się to udało! Samo zaskoczenie było zaś na tyle niemiłe, że poczułem potrzebę podzielenia się nim z Czytelnikami. Może komuś się przyda świadomość tego, co może się zdarzyć podczas instalacji...

Z lupą w ręku, czyli rendering ATI i NVIDII pod kontrolą

Piotr Gontarczyk 31.01.2006 245
Po kolejnych falach odkryć "nieuczciwych" optymalizacji sterowników pod konkretne aplikacje i gry, w czasach młodości między innymi kart graficznych z układami NVIDIA serii GeForce FX czy ATI RADEON 8500, sprawa jakości renderingu ostatnio przycichła. Z tej "chwili" nieuwagi producenci układów graficznych mogą korzystać do woli. Mogą, ale nie muszą. A jak jest w rzeczywistości? Od długiego czasu panuje moda na stereotyp układów Radeon  jako tych, które renderują lepiej od konkurencyjnych GeForce. Prawda to czy fikcja? Postaramy się o tym przekonać, analizując obrazy z najczęściej wykorzystywanych w recenzjach grach i jednym benchmarku, wyrenderowane przez karty graficzne z układami ATI Radeon X1800 XL i NVIDIA GeForce 7800 GT. Sprawdzimy, jak układy najnowszej generacji filtrują tekstury, wygładzają krawędzie, jak radzą sobie z coraz bardziej popularnym renderingiem HDR i wreszcie, czy sterowniki kart graficznych przypadkiem o tym, co zobaczymy na ekranie nie decydują za twórców gier.

3DMark06, a może raczej 3DMark05 SE?

Paweł Pilarczyk 18.01.2006 334
Futuremark wprowadza dziś nową wersję najpopularniejszego benchmarka na świecie. Już dziś śmiało można powiedzieć, że 3DMark06 w błyskawicznym tempie zyska ogromną popularność, podobnie zresztą jak wszyscy jego poprzednicy. W naszym laboratorium przyjrzeliśmy się aplikacji z bliska. Omówimy zmiany w stosunku do 3DMark05, przedstawimy zrzuty ekranowe oraz zaprezentujemy wyniki pierwszych wykonanych przez nas pomiarów.

Windows XP Media Center Edition 2005 - test mamy

Piotr Bulski 29.11.2005 56
Wyposażenie komputera PC w system operacyjny Windows XP Media Center Edition 2005 to podjęta przez Microsoft próba wyciągnięcia skrzynek komputerowych spod biurek i ustawienia ich w centralnym punkcie domu. Technologia oparta, jak sama nazwa programu wskazuje, na znanym już Windowsie XP, otrzymała narzędzie, które ma pomagać w przeniesieniu komputera pod telewizor. To przeniesienie to także próba zyskania nowych klientów, którzy kupując system z oprogramowaniem typu Media Center nie będą zderzać się ze skomplikowanym środowiskiem systemu operacyjnego, ale przyjaznym i łatwym w obsłudze interfejsem. By sprawdzić czy rzeczywiście tak jest, a komputer z tym systemem może być obsługiwany przez niemal laika, w naszej próbie z komputerem Media Center od firmy Intra trade udział wzięła osoba, która z zaawansowanymi technologiami komputerowymi ma mało wspólnego. Do prób udało się nam nakłonić jedną z „pecelabowych” mam. Poniżej znajdziecie kilka z jej uwag, ale i naszych spostrzeżeń.

Adobe Photoshop CS - krótki poradnik dla fotoamatorów

Michał Szulowski 14.06.2005 55
Photoshop to program dla każdego komputerowca, który styka się z obróbką zdjęć. Poprzednie wersje tego potężnego kombajnu graficznego pozwalały na wprowadzanie dużych zmian do zdjęć, dzięki czemu wprawny użytkownik nawet z kiepskiej jakości fotek mógł wyczarować cuda. Wymagało to jednak znacznej wiedzy i doświadczenia. Tymczasem wersja 8.0, oznaczona przyrostkiem CS (Creative Suite), przyniosła dość rewolucyjne zmiany, które pozwoliły na posługiwanie się tym programem nawet początkującym fotoamatorom. Oczywiście, pewna wiedza i tak jest niezbędna, jednak Photoshop CS udostępnia narzędzia, które znacznie upraszczają obsługę programu. W artykule tym przekażemy Wam garść uwag, które - mamy nadzieję - okażą się pomocne przy korygowaniu zdjęć w "cyfrowej ciemni", które być może zechcecie później naświetlić w profesjonalnym zakładzie fotograficznym.

3DMark05 - analiza programu

Paweł Pilarczyk 07.10.2004 142
Tydzień temu w środę, 29 września, światło dziennie ujrzał długo oczekiwany przez entuzjastów komputerów program. 3DMark05, bo o nim mowa, to program skazany na sukces. Jest kolejnym członkiem rodziny 3DMark, obejmującej najbardziej znane na świecie benchmarki kart graficznych. Poprzednie edycje programów cieszą się ogromną popularnością i nie skłamiemy jeśli napiszemy, że narzędzia 3DMark05 używać będą miliony osób na całym świecie.

3DMark05 - dziś premiera!

Paweł Pilarczyk 29.09.2004 303
Dziś o godzinie 15.00 ma swą premierę 3DMark05, najpopularniejszy benchmark na świecie. Chociaż planowaliśmy opublikować w godzinę premiery artykuł o programie, niestety przez nawał pracy nie wyrobiliśmy się na czas. Artykuł opublikujemy w najbliższym czasie (postaramy się jak najszybciej). W tekście znajdziecie opis 3DMarka05, wyniki testów kilkunastu kart graficznych na kilku różnych platformach, testy skalowania z procesorem, testy przy różnych wersjach sterowników oraz zrzuty ekranowe. Ponieważ tekst jest jeszcze w opracowaniu, na zachętę prezentujemy 20 zrzutów ekranowych z nowego 3DMarka oraz wyniki testów 10 kart graficznych.

Far Cry 1.2 - Shader Model 3.0 w akcji

Paweł Pilarczyk 12.07.2004 79
Od firmy NVIDIA otrzymaliśmy do testów patch 1.2 dla gry Far Cry. Choć pierwsze plotki o łatce 1.2 mówiły o nowych, niespotykanych dotąd efektach graficznych, uzyskanych na kartach GeForce 6800 (dzięki jednostkom Pixel Shader 3.0 i Vertex Shader 3.0), to w rzeczywistości łata jedynie przyspieszy grę. Patch 1.2 faktycznie dodaje wsparcie dla modelu cieniowania 3.0 (Shader Model 3.0), jednak na razie skupiono się wyłącznie na skróceniu programów dla jednostek Vertex Shader i Pixel Shader, tak że działają one teraz bardziej efektywnie.

Przeprowadziliśmy szereg testów w grze Far Cry 1.2 na karcie GeForce 6800 Ultra. Czy w trybie Shader Model 3.0 uzyskujemy wzrost wydajności, jak to obiecuje NVIDIA?

Catalyst 4.1 vs 3.10 - krótki test

Paweł Pilarczyk 20.01.2004 49
Wczoraj wieczorem ATI opublikowała nowe sterowniki Catalyst 4.1. Porzucono jednak nazewnictwo "3.x", które wprowadzało pewne zamieszanie wśród użytkowników ("kupiłem kartę RADEON 9100 i na płytce mam sterowniki Catalyst 3.40 - dlaczego na stronie ATI najnowsza wersja ma numer 3.10?!"). Główne zmiany w nowych "Katalizatorach" to dodanie nowych opcji w zakładce ATI Overdrive (działa tylko na kartach z układami RADEON 9600 XT i 9800 XT), a także rozbudowana obsługa OpenGL SL (Shading Language). Oczywiście nowe sterowniki niosą ze sobą także pewne drobne poprawki usprawniające współpracę z pewnymi grami.

Przeprowadziliśmy krótkie testy nowych driverów, by przekonać się, czy cokolwiek zmieniło się także w ich wydajności.

Integracja Windows 2000 z poprawką Service Pack 4

Maciej Długosz 02.12.2003 42
W systemie Windows 2000 wykrywa się coraz więcej dziur, które łatane są regularnie przez kolejne publikowane przez Microsoft patche. Zimny pot oblewa każdego, kto podejmuje się próby zliczenia wszystkich pojedynczych poprawek, wydanych do wyżej wymienionego systemu, który – mimo że już leciwy – nadal jest OS-em bardzo popularnym.

Wahania wyników w 3DMark2001 SE

Paweł Pilarczyk 08.11.2003 32
Wielokrotnie przy okazji premier nowych sterowników dla kart graficznych, na wielu forach dyskusyjnych (w tym naszym) spotykamy się z następującymi opiniami: "Nowe sterowniki są szybsze od poprzednich, bo w 3DMarku2001 mam wynik wyższy o 200 punktów!" lub "Wynik w 3DMarku2001 spadł mi o 300 punktów. Wracam do poprzedniej wersji driverów!". Przeprowadziliśmy interesujący test, z którego wynika, że wynik w benchmarku 3DMark2001 może się wahać nawet o 400 punktów mimo faktu, że nic nie zmienialiśmy w naszym systemie testowym. Zapraszamy dalej po więcej informacji.

Integracja Windows XP z poprawką Service Pack 1

Maciej Długosz 04.03.2003 59
System Windows XP pojawił się na rynku już półtora roku temu. W tym czasie dostrzeżono w nim wiele większych lub mniejszych błędów, z których niektóre wpływają jedynie na komfort pracy czy stabilność systemu, jednak od innych zależy jego bezpieczeństwo. Nie tak dawno Microsoft opublikował zbiór łatek naprawiających większość dostrzeżonych błędów, pod nazwą Service Pack 1. Pakiet można instalować ręcznie na działający już system, można jednak przygotować specjalną wersję instalacyjną Windows XP, która już w trakcie instalacji skopiuje na dysk zaktualizowane pliki. W niniejszym artykule opisujemy, jak - krok po kroku - spreparować płytę z taką, specjalną wersją Windows XP.

Rodzaje błędów w Windows

Hoodys 12.01.2003 16
Systemy z rodziny Windows zostały wyposażone w różne środki bezpieczeństwa. Przy wielu rodzajach awarii, w celu uniknięcia poważniejszych szkód, system sam zamyka błędnie działający program, który spowodował niebezpieczną sytuację. Bo przecież lepiej jest zamknąć błędnie działający program, niż pozostawić go otwartym i pozwolić na zawieszanie innych aplikacji, a w rezultacie całego systemu.