artykuyKarty graficzne

GTA V PC –test kart graficznych i procesorw

. Marek, R. Stanisawski, A. Skaecki, 29.04.2015 1025

GTA V na PC ju jest, a my mamy dla Was test kart graficznych i procesorw w tej grze! Na wersj przeznaczon na komputery osobiste musielimy czeka kilkanacie bardzo dugich miesicy. Posiadacze konsol poprzedniej generacji mogli gra w Grand Theft Auto V od 17 wrzenia 2013 roku. Mimo to zainteresowanie wersj PC jest ogromne. Dlaczego? To kultowa seria gier stworzona przez studio Rockstar Games, dajca namiastk poruszania si po prawdziwym, yjcym miecie z tysicami ludzi i samochodw na ulicach. We wczeniejszych wersjach GTA to wanie pecety zapewniay najlepsz opraw graficzn, w tym najwiksz szczegowo otoczenia. W Pitce ma by podobnie. Czas sprawdzi, jaki komputer (procesor, karta graficzna, pami operacyjna) jest potrzebny do pynnej zabawy.

Gigabyte WaterForce – test zestawu trzech GTX-w 980 chodzonych ciecz

ukasz Marek 06.04.2015 44

Co jaki czas pojawia si sprzt komputerowy, ktrego istnienie z praktycznego punktu widzenia ma niewielki sens, a i tak znajduj si na niego chtni, dla ktrych cena nie gra wikszej roli. To swego rodzaju odpowiednik sportowych samochodw czy piercionkw z brylantem. Wanie takim produktem jest Gigabyte WaterForce, czyli zestaw trzech kart graficznych GeForce GTX 980 chodzonych ciecz. Sprawdzilimy, jak w praktyce uytkuje si taki ukad. Oto jego test.

30, 45, 60, 85 i 120 kl./s – czy wiksza liczba klatek na sekund daje przewag w grze?

ukasz Marek 31.03.2015 141

Wicej i wicej klatek na sekund: 45 zamiast 30, 60 zamiast 45, 120 zamiast 60... Te liczby wielu popychaj do budowy komputera zdolnego wywietla gry w nieco lepszej pynnoci ni konsolowe 30 kl./s. Wiemy ju, e rnica w czstotliwoci odwieania obrazu midzy 144 Hz a 60 Hz jest widoczna i odczuwalna, a wic monitor ma znaczenie. Teraz pora na nastpny czynnik, wanie klatki na sekund. Czy wygenerowanie dodatkowych klatek pomaga w grze, a jeli tak, to w jakim stopniu?

AMD FreeSync kontra Nvidia G-Sync – test porwnujcy obie metody synchronizacji ekranu

ukasz Marek 26.03.2015 182

AMD FreeSync to technika konkurencyjna wobec G-Sync, opracowanej przez Nvidi. Obydwa rozwizania maj eliminowa rozrywanie obrazu (tearing) i zacicia (stuttering), a take zmniejsza do minimum opnienie sygnau (input lag). Technik Nvidia G-Sync mielimy okazj ju kilkukrotnie sprawdzi w dziaaniu i moemy potwierdzi, e obietnice producenta zostay spenione. Teraz nadszed czas na rywala: AMD FreeSync. Czy nowo ma szans odnie sukces, mimo e na rynku pojawia si pniej? Oto nasz test.

Battlefield Hardline – test procesorw i kart graficznych

Radosaw Stanisawski 21.03.2015 98

Battlefield Hardline to kolejna cz szalenie popularnej serii gier sieciowych z dodatkiem w postaci krtkiego wtku fabularnego. Podobnie jak kada poprzednia, tak i Hardlineto przede wszystkim tryb wieloosobowy: ten dla pojedynczego gracza to tylko deser, ktry ma niewiele wsplnego z zabaw z innymi ludmi. Sprawdzilimy w tej grze wydajno najpopularniejszych podzespow. Czy potrzeba szybkiego procesora? A moe waniejsza jest karta graficzna? Oto nasz test sprztu w Battlefield Hardline.

AMD Catalyst 15.3.1 beta – krtki test nowych sterownikw

ukasz Marek 19.03.2015 25

AMD na polu sterownikw dziaa ostatnio znacznie mniej prnie ni konkurencja, ktra udostpnia now paczk do kadej goniejszej nowoci. Ostatnie powszechnie dostpne sterowniki o nazwie Catalyst Omega (14.12) zostay wydane na pocztku grudnia zeszego roku. Nastaa po tym duga cisza, cho warte uwagi gry pojawiaj si co kilka tygodni. Dzisiaj uytkownicy Radeonw bd mogli zainstalowa nowy pakiet Catalyst w wersji beta o numerze 15.3.1. Sprawdzilimy jego wydajno w kilku grach!

GeForce GTX Titan X – test najwydajniejszej karty graficznej

ukasz Marek 17.03.2015 300

GeForce GTX Titan X ma od dzisiaj wyznacza nowy poziom wydajnoci w grach. Ma by godnym nastpc wprowadzonego nieco ponad 2 lata temu pierwszego Titana. Tamta konstrukcja znacznie wyprzedzia wszystkie inne produkty na rynku i zapewnia Nvidii na dugie miesice pozycj samotnego lidera w wycigu o tytu najszybszej karty graficznej. Dzisiaj Nvidia oficjalnie pokazuje swoje najmodsze dziecko, kart GeForce GTX Titan X, zbudowan w najnowszej architekturze Maxwell. Przetestowalimy j w 14 grach w trzech rozdzielczociach, aby sprawdzi, czy obietnice producenta to nie czcze przechwaki.

2012–2015 – analiza rynku najwydajniejszych kart graficznych

ukasz Marek 13.03.2015 121

W 2012 roku mionicy komputerowej rozrywki w najwyszych ustawieniach szczegowoci obrazu mogli wybiera w zasadzie tylko midzy dwoma najwydajniejszymi w tamtym czasie ukadami graficznymi. Jednym z nich by GeForce GTX 680, zbudowany w architekturze Kepler, a drugim Radeon HD 7970 GE, oparty na GCN. W cigu ostatnich 3 lat byo wiele moliwoci zwikszenia wydajnoci w grach. Kto z perspektywy czasu podejmowa dobre decyzje, a kto ze? Jak zmieniy si osigi kart graficznych przez ostatnie 3 lata? Tego dowiecie si z niniejszej analizy.

PowerColor Radeon R9 290, R9 280 oraz R9 270 – powrt producenta do Polski

ukasz Marek 09.03.2015 47

PowerColor, czyli tajwaski producent kart graficznych z ukadami AMD Radeon, oddzia TUL Corporation, wraca po trzech latach do Polski. Firma przysaa nam trzy konstrukcje ze swojej oferty. Oto test modeli Radeon R9 290 PCS+, Radeon R9 280 TurboDuo oraz Radeon R9 270 TurboDuo.

Mantle – podsumowanie wpywu API Mantle na rynek gier komputerowych

Radosaw Stanisawski, ukasz Marek 28.02.2015 129

Mantle, czyli nowy interfejs programowania, stworzony przez AMD we wsppracy z DICE, zaprezentowano (za zamknitymi drzwiami) we wrzeniu 2013 roku. Po raz pierwszy zosta wykorzystany w lutym 2014 roku w czwartym Battlefieldzie dziki atce, ktra udostpnia go kartom graficznym AMD Radeon. Jak wyglda sytuacja Mantle po roku od pierwszego uycia?

Project CARS (beta) – wstpny test kart graficznych i procesorw

ukasz Marek 19.02.2015 143

O Project CARS wiat po raz pierwszy usysza w 2012 roku za spraw kampanii crowdfundingowej. Nowo Slightly Mad Studios ma by najpikniejsz gr wycigow w historii elektronicznej rozrywki. Postanowilimy teraz, na nieco ponad miesic przed udostpnieniem gry, oceni jej optymalizacj w skrconych testach wydajnoci. Zmierzylimy osigi kilku droszych ukadw graficznych oraz kilku procesorw. Czego mona si spodziewa po swoim sprzcie?

Evolve –test kart graficznych i procesorw

ukasz Marek 17.02.2015 79

Evolve to strzelanka wieloosobowa, ktrej tematem przewodnim jest polowanie na potwory. Bestia zazwyczaj niszczy infrastruktur, a chroni ma j czteroosobowa grupa owcw, w ktrej kady ma okrelon specjalizacj. Asymetryczny tryb wieloosobowy (czteroosobowa druyna przeciwko ewoluujcej bestii) to nieza zabawa. Sprawdzilimy, jak bardzo jest wymagajcy dla sprztu. Oto skrcony test kart graficznych oraz procesorw w najnowszej grze studia Turtle Rock.

Total War: Attila –test procesorw i kart graficznych

ukasz Marek i Radosaw Stanisawski 12.02.2015 89

Jaki procesor i jaka karta graficzna s niezbdne do Total War: Attila? Oto nasz test. Attila to najnowsza cz popularnej serii gier strategicznych studia Creative Assembly. Twrcy pozwalaj graczom z caego wiata toczy historyczne bitwy. Ich kolejne dziea odznaczaj si du dbaoci o szczegy i rozmachem. Jednak Attila, jak kada Total War, ma swoje wymagania, szczeglnie co do procesora, dlatego sprawdzimy, jaki sprzt trzeba mie, by poprowadzi imperium rzymskie do zwycistwa w zadowalajcej pynnoci obrazu.

Dying Light – test kart graficznych i procesorw

ukasz Marek i Mateusz Skrycki 30.01.2015 150

Jaki procesor i karta graficzna do Dying Light? Oto nasz test. Dying Light to najnowsza gra FPP Techlandu, w ktrej gwny bohater walczy z hordami zainfekowanych nieznanym wirusem ludzi, czyli po prostu zombie. Gracz, aby przetrwa w miecie opanowanym przez nieumarych, musi nie tylko wykaza si sprytem, ale rwnie mie szybki komputer, ktry bdzie umia generowa odpowiednio szybko kolejne klatki obrazu.

GeForce GTX 970 – problemy z przepustowoci pamici po zajciu 3 GB?

ukasz Marek 27.01.2015 446

GeForce GTX 970, czyli najnowsza, wrzeniowa nowo Nvidii, to jedna z najlepiej wycenionych kart graficznych z wyszej pki w ostatnich latach. Gdy trafia do sprzeday, zdeklasowaa (wydajnoci oraz kultur dziaania) czoowe konstrukcje AMD z jednym GPU w postaci Radeona R9 290 oraz R9 290X. Od kilku tygodni w sieci pojawiaj si jednak doniesienia, jakoby model GTX 970 mia problem z wydajnoci (adokadniej: z przepustowoci pamici) po przekroczeniu nieco ponad 3GB zajtoci. Postanowilimy szybko to sprawdzi!

GeForce GTX 960 – test w porwnaniu z Radeonem R9 280 i R9 285

ukasz Marek 22.01.2015 386

GeForce GTX 960 ma by wedug inynierw Nvidii w sam raz do gry w rozdzielczoci Full HD. Karta ta jest oparta na rdzeniu GM206, ktry jest rwno o poow mniejszy od wykorzystanego w GTX-ie 980. Po tym, jak we wrzeniu pojawi si ten drugi (wraz z GTX-em 970, take zbudowanym w architekturze Maxwell), apetyt graczy jest bardzo rozbudzony. Nie kady jednak jest gotowy wyda na kart graficzn 1400–1500 zotych, dlatego tasza konstrukcja, GTX 960, celuje w najbardziej lukratywny segment urzdze za mniej ni 1000 zotych. Oto jej test.

Trzy monitory 4K – test jednego, dwch i trzech GTX-w 980 w konfiguracji SLI

ukasz Marek 14.01.2015 130

Trzy monitory 4K – to marzenie czci zamonych mionikw gier komputerowych i zarazem sprztowych zapalecw. Co takiego zapewnia znakomite widoki, ale trzy monitory o rozdzielczoci nastpnej generacji wymagaj wiele mocy obliczeniowej. To skonio nas do poczenia trzech kart GeForce GTX 980 w trybie SLI i w konfiguracji z procesorem Haswell-E, Core i7‑5960X podkrconym do 4,5GHz. Czy najwydajniejszy pecet pozwoli dzi zagra w rozdzielczoci 3 4K, czyli 11 520 2160 pikseli? Sprawdzilimy!

Radeon R9 290X kontra GeForce GTX 970 zalenie od wydajnoci procesora

Radosaw Stanisawski 28.12.2014 185

Radeon R9 290X i GeForce GTX 970 to dwie karty graficzne w zblionej cenie. Modele niereferencyjne (tylko takie warto kupi) kosztuj 1400–1500 zotych. Testw porwnujcych wydajno tych konstrukcji nie brakuje (rwnie u nas), ale tym razem postanowilimy dokadniej si przyjrze obcieniu procesora przez sterownik graficzny. W testach sprztu komputerowego w grach zwracamy na to uwag, opublikowalimy te seri kilku artykuw, w ktrych porwnywalimy dwie karty w poczeniu z dwoma procesorami. Dzisiejszy jest zdecydowanie obszerniejszy i szczegowo przedstawia wanie to zagadnienie.

Asus GeForce GTX 980 ROG Poseidon Platinum – test karty graficznej zhybrydowym ukadem chodzenia

ukasz Marek 28.12.2014 28

Asus GeForce GTX 980 Poseidon Platinum to najnowszy przedstawiciel kart graficznych, ktre umoliwiaj chodzenie ciecz, wyposaony w najszybsze obecnie GPU do gier. Jaki czas temu testowalimy podobn kart: model GeForce GTX 780 Poseidon. Tajwaczycy nie zawiedli i rwnie nowy czoowy ukad Nvidii, GM204, postanowili schowa pod hybrydowym systemem, ktry moe chodzi maxwella zarwno samymi wentylatorami, jak i przepywajc przez radiator ciecz. Oto nasz test.

AMD CrossFire (Radeon R9 290X) oraz Nvidia SLI (GeForce GTX 980) – test w rozdzielczociach WQHD i 4K z wykresami FCAT z uyciem 1, 2 i 3 kart graficznych

ukasz Marek 17.12.2014 213

SLI? CrossFire? A po co, skoro jedna karta graficzna starczy do wszystkich gier? Tak dobrze, niestety, nie jest i nawet najwydajniejsze konstrukcje (GeForce GTX 980 oraz Radeon R9 290X) dostaj zadyszki w tych najnowszych, i to ju w rozdzielczoci Full HD (i oczywicie w najwyszych ustawieniach szczegowoci obrazu). Tak si zoyo, e mielimy w redakcji kilka pasujcych do siebie urzdze: po trzy egzemplarze Radeona R9 290X i GeForce'a GTX980, a nawet monitor 4K. Uznalimy to za dobr okazj, aby potwierdzi lub obali kilka krcych po sieci mitw. Oto obszerny test konfiguracji multi-GPU.