artykuły

GeForce 6800 - nadchodzi nowa era?

14 kwietnia 2004, 15:00 Paweł Pilarczyk
Dziś o godzinie 15:00, dokładnie w chwili, gdy na naszym serwisie publikujemy niniejszy artykuł, ma miejsce oficjalna premiera nowej linii układów graficznych NVIDIA, nazwanej ogólnie "GeForce 6 Series". Układy te oparte będą na architekturze NV4x, której pierwszym przedstawicielem jest procesor NV40, zastosowany na kartach GeForce 6800 oraz GeForce 6800 Ultra. Poniżej prezentujemy oficjalne dane (a więc już żadne pogłoski), na temat tego, co wnosi ze sobą NV40.

Spis treści



NV40 - specyfikacja

Układ NV40, znany oficjalnie jako GeForce 6800, produkowany jest w technologii 0,13 mikrona i składa się z 220 milionów tranzystorów. Pakowany jest w obudowę typu BGA, o rozmiarach 40×40 mm. Standardowo zawiera wsparcie zarówno dla magistrali PCI Express x16, dzięki zintegrowanemu modułowi HSI (High-Speed Interconnect), a także dla tradycyjnej szyny AGP 8x. GeForce 6800 ma 256-bitową szynę danych do pamięci i wspiera standard pamięci GDDR3. W układzie zawarto także sensory termiczne, dzięki którym procesor jest w stanie kontrolować na bieżąco swoją temperaturę.


GeForce 6800 znacząco różni się od poprzednich układów firmy NVIDIA z rodziny GeForce FX (NV3x, a zwłaszcza NV35 i NV38). Chip zawiera aż 16 potoków renderujących, a zatem może nadawać kolor aż 16 punktom obrazu w jednym cyklu zegarowym. W każdym potoku znajduje się jedna jednostka mapująca tekstury (TMU - Texture Mapping Unit). W swoich oficjalnych prezentacjach dotyczących NV40 firma NVIDIA wreszcie przyznała się do architektury NV35/NV38: 4x2 (4 potoki renderujące, w każdym po dwie jednostki TMU). NV40 charakteryzuje się zatem architekturą 16x1. Potrafi więc mapować aż czterokrotnie więcej pikseli w cyklu zegara, niż NV35/NV38! Już sam ten fakt znacząco wpływa na wydajność GeForce 6800.


Każdy potok renderujący GeForce 6800 cechuje się superskalarną architekturą - zamiast jednej jednostki cieniującej (shader), jak w poprzednich układach NVIDII, w każdym potku są dwie takie jednostki. Wykonują one programy, których wynikiem jest wartość koloru, multipleksowana z kolorem piksela, otrzymanym z próbkowania tekstury.


Tradycyjna architektura o jednej jednostce mapującej tekstury i jednej jednostce cieniującej w potoku renderującym


Superskalarna architektura NV40 o jednej jednostce mapującej tekstury i dwóch jednostkach cieniujących w potoku

Ponieważ jednostki cieniujące mogą wyliczać kolory bez danych na temat koloru tekstury, w wybranych przypadkach mogą generować kolory dla 32 pikseli w cyklu zegara, zamiast dla 16. Stąd też określenie 32x0, z którym też można się spotkać w opisach NV40.


Zrzut ekranu z dema Timbury dla GeForce 6800

Strona:
patrykoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
patryko2004.04.14, 15:07
Czyżby szykował sie przeskok w stylu TNT --> GeForce 256?? Może spadną też ceny smilies/smile.gif
hubertZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
hubert2004.04.14, 15:08
WOW! Pila, dawaj to na tescik:D
*Konto usunięte*2004.04.14, 15:42
Czy może wspomniano coś na temat pobocznej rodziny quadro ? Coś na temat dx10 ? albo wersji pci express?
Herr_GargamelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Herr_Gargamel2004.04.14, 15:47
No no... ciekawi mnie tylko jak Ati odpowie na 16 potoków... Dual Head? smilies/krzywy.gif
molekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
molek2004.04.14, 15:47
Zarabisty uklad(na kartce smilies/tongue.gif). nVidia chyba odrobila zadanie domowo na celujacy smilies/bigsmile.gif

Uklad slabszy bedzie 12 potokowy a teraz najlepszy u nVidi to 4/8 potokowiec.

Ten slabszy moze sie okazac naprawde szybki smilies/bigsmile.gif.

Tylko zeby cena nie byla tez kosmicznie duza. Za tego slabszego bede mogl dac 1000zl gora smilies/bigsmile.gif. Ciekawe czy ceny beda normalne czyli lepszy bedzie kosztowac 2500zl a slabszy w okilocach 1000-1500zl czy pozostanie tak jak teraz jest tylko ze nowe beda jeszcze drozsze smilies/bigsmile.gif.
*Konto usunięte*2004.04.14, 16:34
za mały skok



do NV40 powinni wprowadzić 512-bitową architekturę i 512 MB GDDR-3
DuchuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Duchu2004.04.14, 16:49
Mnie ciekawi czy w wersji 6800 (non Ultra) będzie można odblokować 4 potoki i uszlachetnić karte do wersji Ultra...?



Pozdr.
*Konto usunięte*2004.04.14, 16:51
99.9% nie



NVIDIA takich praktyk nie stosuje jak ATI, pewnie będzie możliwość skorzystania z BIOSu 6800Ultra i podwyższenia taktowań
tygrysekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tygrysek2004.04.14, 17:02
hmmm... a po co Ci te 512 MB? Jak 128 w sumie styka...
*Konto usunięte*2004.04.14, 17:10
niedługo ludzie będą korzystać z większych monitorow, 19" to będzie standard
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1