- Dwa modele z najnowszymi procesorami od AMD: Ryzen 5 4500U lub Ryzen 7 4700U,
- Wydajne zintegrowane układy graficzne Radeon Graphics
- Prosty design, kompaktowe wymiary i bardzo mała masa
- 14-calowy ekran o wąskich ramkach
- Wysoka kultura pracy i długi czas działania na zasilaniu akumulatorowym
Niedawno mieliśmy długo wyczekiwaną możliwość przetestowania pierwszych laptopów z nowymi mobilnymi Ryzenami z serii H. Ostatnio natomiast trafiły do naszej (domowej) redakcji dwa warianty laptopa z procesorami serii U, Ryzenem 5 4500U oraz Ryzenem 7 4700U przeznaczonymi do najbardziej mobilnych notebooków. W tej recenzji testujemy jak oba te procesory sprawdzają się w wyjątkowo smukłym i lekkim laptopie Swift 3 i czy jest to urządzenie warte polecenia.
Spis treści
- Acer Swift 3 SF314-42 – dane techniczne
- Acer Swift 3 SF314-42 – wygląd i budowa
- Acer Swift 3 SF314-42 – matryca
- Acer Swift 3 SF314-42 – zastosowania domowe i półprofesjonalne
- Acer Swift 3 SF314-42 – wydajność w grach i narzędziach 3D
- Acer Swift 3 SF314-42 – temperatury, throttling
- Acer Swift 3 SF314-42 – kultura pracy i czas działania
- Acer Swift 3 SF314-42 – podsumowanie
Acer Swift 3 SF314-42 – dane techniczne
Testowane modele Swifta 3 SF314-42 wyposażone są w układy Ryzen 5 4500U oraz Ryzen 7 4700U, a więc procesory przeznaczone do najbardziej mobilnych i lekkich urządzeń. Tak jak omawiane już wydajniejsze układy z serii H, oba procesory wykonane są w procesie litograficznym klasy 7 nanometrów i bazują na architekturze Zen 2. Ryzen 5 4500U to układ 6-rdzeniowy, zaś Ryzen 7 4700U jest procesorem 8-rdzeniowym. Co dość wyjątkowe, oba nie obsługują wielowątkowości. Bazowe taktowanie pierwszego z nich to 2,3 GHz, zaś w trybie turbo może wzrosnąć do 4 GHz. W drugim układzie taktowanie bazowe jest niższe, wynosi 2 GHz, nieco wyższe jest natomiast taktowanie turbo, które w tym przypadku może osiągać 4,1 GHz. Domyślne TDP obu układów to 15W, jednak limit energetyczny może być chwilowo podniesiony nawet do 25W lub 30W.
Jak już zauważyliśmy w poprzednich testach, nowe zintegrowane układy graficzne nie mają już w nazwie "Vega 8/11", a jedynie Radeon Graphics, co dla wielu osób może utrudnić rozróżnienie nowych układów. Jednak podobnie jak w przypadku wcześniejszych zintegrowanych układów od AMD, przyjęło się nazywać je w zależności od ilości jednostek obliczeniowych (CU). Zatem w Ryzenie 5 4500U znajduje się Radeon "Vega 6" dysponujący 6 jednostkami obliczeniowymi, a w Ryzenie 7 4700U Radeon "Vega 7" z 7 jednostkami obliczeniowymi. Różna liczba CU odpowiada oczywiście różnej liczbie zunifikowanych jednostek cieniujących (US), odpowiednio: 384 vs 448 oraz mapujących tekstury (TMU): 24 vs 28. Oba układy mają 8 jednostek ROP. Ponadto GPU w Ryzenie 7 może działać z nieznacznie wyższą częstotliwością, 1600 MHz zamiast 1500 MHz. Do działania obie integry wykorzystują też 512 MB pamięci operacyjnej.
Swift 3 z Ryzenem 5 wyposażony jest w nośnik SSD o pojemności 512 GB. Jest to model SK Hynix BC511 o oznaczeniu HFM512GDJTNI-82A0A. Wariant z Ryzenem 7 dysponuje natomiast nośnikiem o pojemności 1TB. W tym wypadku jest to Samsung PM991 model MZVLQ1T0HALB.
W obu przypadkach są to nośniki w formacie M.2 2280 oparte na kościach TLC i wykorzystujące interfejs PCIe Gen. 3 × 4 oraz standard NVMe. Oba cechują się też bardzo zbliżoną, przyzwoitą wydajnością.
Pozostałe parametry obu modeli zestawiliśmy w poniższej tabeli:
Acer Swift 3 SF314-42 (NX.HSEEP.008) | Acer Swift 3 SF314-42 (NX.HSEEP.007) | |||
---|---|---|---|---|
Procesor |
AMD Ryzen 5 4500U |
AMD Ryzen 7 4700U 8 rdzeni / 8 wątków; 2,0 - 4,1 GHz |
||
Układ graficzny |
Radeon Graphics (Vega 6) |
Radeon Graphics (Vega 7) | ||
Pamięć | 16 GB LPDDR4-4233; tryb dwukanałowy (dual channel) | |||
Ekran | 14" (1920 × 1080), IPS, 60 Hz, matowy | |||
SSD | 512 GB, M.2 NVMe PCIe | 1 TB, M.2 NVMe PCIe | ||
WLAN | Intel Wi-Fi 6 AX200; 802.11 b/g/n/ac/ax, Bluetooth 5.0 | |||
HDD | brak | |||
Napęd optyczny | brak | |||
Porty | 1 × USB 3.1 (3.2 Gen. 2) typ C (z DisplayPort i Power Delivery) 1 × USB 3.1 (3.2 Gen. 1) typ A 1 × USB 2.0 typ A HDMI 2.0b zintegrowane wejście/wyjście audio |
|||
Wymiary | 325 mm × 220 mm × 19 mm | |||
Masa | 1,22 kg | |||
System operacyjny | Windows 10 Home | |||
Gwarancja | 2 lata | |||
Cena |
ok. 3400 zł |
ok. 4000 zł |
- Acer Swift 3 SF314-42 – dane techniczne
- Acer Swift 3 SF314-42 – wygląd i budowa
- Acer Swift 3 SF314-42 – matryca
- Acer Swift 3 SF314-42 – zastosowania domowe i półprofesjonalne
- Acer Swift 3 SF314-42 – wydajność w grach i narzędziach 3D
- Acer Swift 3 SF314-42 – temperatury, throttling
- Acer Swift 3 SF314-42 – kultura pracy i czas działania
- Acer Swift 3 SF314-42 – podsumowanie
Niestety BIOS w Swiftach jest domyślnie mocno ograniczony i nie daje nam takiej możliwości :/
Niestety BIOS w Swiftach jest domyślnie mocno ograniczony i nie daje nam takiej możliwości :/
Z ciekawości - czy tam BIOS pozwala na coś więcej niż zmianę ustawień zegara, kolejności uruchamiania z dysków albo ustawienie hasła? Miałem do czynienia z ~10 modelami Acerów i każdy miał taki upośledzony BIOS.
Karta przyznaje sobie tyle, ile potrzebuje. Wpływu na wydajność zmiana tej opcji by nie miała. Ale faktycznie byłaby przydatna, bo niektóre starsze gry po prostu źle wykrywają pamięć dynamiczną w APU/IGP i przez to odmawiają uruchomienia się albo blokują wyższe ustawienia.
Ja pewnie i tak z czasem będę wymieniał dzieciakowi jego mobilnego i7 4/8 na któregoś z mocniejszych ryzenów, pewnie w ciemno zakup (bedę się podpierał testami Mateusza i korygował o zegar), a później pewnie jakoś to pójdzie 'pocztą szeptaną' w środowisku. Ale gdyby to nie był wielki problem ... .
Nie wszyscy grają w gierki... Ja akurat zajmuje się tworzeniem filmów, w zintegrach Intela da się ustawić nawet 8GB pamięci
Karta przyznaje sobie tyle, ile potrzebuje. Wpływu na wydajność zmiana tej opcji by nie miała. Ale faktycznie byłaby przydatna, bo niektóre starsze gry po prostu źle wykrywają pamięć dynamiczną w APU/IGP i przez to odmawiają uruchomienia się albo blokują wyższe ustawienia.
Karta przyznaje sobie tyle, ile potrzebuje. Wpływu na wydajność zmiana tej opcji by nie miała. Ale faktycznie byłaby przydatna, bo niektóre starsze gry po prostu źle wykrywają pamięć dynamiczną w APU/IGP i przez to odmawiają uruchomienia się albo blokują wyższe ustawienia.