artykuły

Gears Tactics – test wydajności kart graficznych

25
17 maja 2020, 14:01 Piotr Gołąb

Taktyczne gry turowe powoli odżywają, po serii XCOM i świetnemu Phoenix Point, otrzymujemy tytuł, którego nikt się nie spodziewał. 

  • 4K i średnio 51 kl./s to trochę mniej niż obiecywane 4K 60 kl./s na konsolach.
  • Unreal Engine 4 pokazuje, że pomimo zapowiedzi piątej odsłony silnika, nadal ma jeszcze trochę do zaoferowania.
  • Wyjątkowo niskie wymagania odnośnie zainstalowanego procesora w komputerze.

Spis treści

Gears Tactics to spin-off serii Gears of War. Gra w odróżnieniu od głównego trzonu nie jest trzecio-osobową strzelanką, gdzie mutantów wysyłamy w zaświaty w bezpośrednim starciu. Gears Tactics to strategia turowa z widokiem z lotu ptaka, nastawiona na rozgrywkę małymi składami jak w popularnych grach XCOM. Za jej wydanie odpowiadają dwa studia developerskie Splash Damage, które znane jest z takich klasyków jak Enemy Territory: Quake Wars czy Wolfenstein: Enemy Territory, drugim studiem jest The Coalition, odpowiadają oni ja rozwój marki Gears of War od 2014 roku

Wydarzenia w Gears Tactics

Fabuła Gears Tactics rozgrywa się dziesięć lat przed wydarzeniami z części pierwszej oryginalnej serii. Grę rozpoczynamy w kolebce ludzkości, czyli na planecie Sera, gdzie toczą się walki z Szarańczą. Niestety jest to walka skazana na porażkę, ponieważ ludzie nie są w stanie stawić skutecznego oporu. W tym momencie wkraczamy my, jako dowódca czteroosobowego składu Gearsów, którym przewodzi Gabe Diaz. W czasie rozgrywki dołączają się do naszego oddziału kolejni żołnierze i dzięki ich pomocy będziemy starali się powstrzymać niepohamowaną falę zwycięstw Szarańczy, jednocześnie wyeliminować największego stratega i mistrza genetyki Ukkona.

Gears Tactics – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli na ustawieniach niskich, to:

  • procesor – Intel Core i3-8100 3.2 GHz/ AMD FX-6300 3.5 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 750 Ti 2GB / AMD Radeon R7 260X 2 GB lub lepsza,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 45 GB,
  • system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja do rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli to na ustawieniach wysokich:

  • procesor – Intel Core i5-8600 3.4 GHz / AMD Ryzen 5 2600,
  • karta graficzna – AMD Radeon RX 570 4GB / GeForce GTX 970 4GB lub lepsza,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 45 GB,
  • system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.

Gears Tactics to kolejny tytuł, który wymaga przynajmniej czterowątkowego procesora, ale do takich wymagań powinniśmy już być przyzwyczajeni.  W tym roku praktycznie wszystkie nowe tytuły już poniżej tego standardu nie schodzą. Dobrze o optymalizacji mogą świadczyć niewysokie wymagania sprzętowe dotyczące karty graficznej. Grę uruchomimy na leciwym GeForce GTX 750 Ti, ciekawe czy oprawa graficzna też wtedy będzie z roku 2014. Polecane karty graficzne to zdecydowanie nowsze konstrukcje, chociaż GeForce GTX 970 swoje najlepsze lata ma już za sobą, a AMD Radeon RX 570 to aktualnie optymalny model do najtańszych zestawów komputerowych. Gra zadowala się zaledwie 8 GB pamięci RAM, a na nośniku danych zajmuje 45 GB. Tytuł do działania wymaga Windows 10 64-bitowego. 

Miejsce testowe

Miejsce testowe, które spełniło nasze wymagania, znajduje się w szóstej misji pierwszego rozdziału, jest to lokacja z dużą liczbą powierzchni metalicznych, odbijającego się światła i ogólnie dużej liczby efektów postprodukcyjnych. Dodatkowo na planszy jest dużo skomplikowanych obiektów graficznych. Ze względów na swoje skomplikowanie ta lokacja posłużyła też do porównania graficznego w dalszej części recenzji.

 

Strona:
kmlnvmZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kmlnvm2020.05.17, 15:46
-9#1
Gdzie w wydajności najnowsze ryzenki? W ogóle w tym obrazku same 8700k są xD Niezła weryfikacja tego co się publikuje.

https://imgur.com/hUA6Mn2
Edytowane przez autora (2020.05.17, 15:48)
Makavcio2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Makavcio22020.05.17, 16:06
-10#2
kmlnvm @ 2020.05.17 15:46  Post: 1244040
Gdzie w wydajności najnowsze ryzenki? W ogóle w tym obrazku same 8700k są xD Niezła weryfikacja tego co się publikuje.
https://imgur.com/hUA6Mn2
Proponuję trochę dokładniejsze czytanie przed rozkręcaniem gunwoburzy.

Dostępnych narzędzi w redakcji mało z przyczyn ogólnie wiadomych. Jak się przyjrzysz obrazkowi, zauważysz, że każdy test wykonywany jest w innej konfiguracji rdzeni i wątków, co pozwala symulować działanie gry na, przykładowo, i7-7700K, który ma 4c/8t. Z kolei 6c/6t możesz uznać za i5-9600K. Jest to oczywiście w pewnym przybliżeniu, ale test jest miarodajny.

No, a teraz paciorek do Lisy Su i uciekaj :)

EDIT:
Co do samej gry, na optymalizację bym nie narzekał. Wręcz przeciwnie, z bardzo wysokim fps mogą grać nawet ludzie na totalnych ziemniakach. Z drugiej strony, grafika jakichś specjalnych ochów i achów raczej nie wywoła. Dość szybko zjechałem z ustawieniami, żeby mieć stałe 75fps zamiast pływania w okolicach 60, bo nie robiło mi to różnicy.

Sama gra raczej nudna. Za bardzo kreskówkowo-superbohaterowa. Nielogiczne umiejętności i mechanika walki, np. konieczność odczekiwania 15 minut na dźganie jaszczurek bagnetem, bo nie wolno go przemęczać, całkowicie wykluczają jakakolwiek imersję. Do tego schematyczne misje 'po sznurku'. Jedynie wyrzynanie watah wroga klasą 'heavy' sprawiało przyjemność.
Edytowane przez autora (2020.05.17, 16:13)
NamonakiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Namonaki2020.05.17, 16:09
-13#3
najnowsze ryzenki pewnie dawno poszły tam skąd przyszły a wiec do producenta ...
8700k ale w rożnych konfiguracjach rdzeni co zaproponowali czytelnicy ...
Edytowane przez autora (2020.05.17, 16:09)
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.05.17, 16:21
W 1080p RDNA dosłownie szaleje :)
W 1440p wszystko wraca do normy.
W 4K RTXy dominują.
Starsze generacje GPU zachowują się przewidywalnie.
Jeśli chodzi o oprawę graficzną, to duże brawa dla twórców. Kolejne poziomy grafiki naprawdę powodują znaczącą zmianę jakości. Jednocześnie do 1080p na średnich wystarczy RX550. Czyli w najniższej sensownej jakości pogramy nawet na najsłabszych GPU. Za to ci którzy mają mocniejsze karty, mogą się cieszyć znacznie lepszą jakością.
Edytowane przez autora (2020.05.17, 16:26)
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2020.05.17, 16:22
-1#5
Gra podobno chodzi na W7 x86-64 :)
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.05.17, 16:34
-5#6
kmlnvm @ 2020.05.17 15:46  Post: 1244040
Gdzie w wydajności najnowsze ryzenki? W ogóle w tym obrazku same 8700k są xD Niezła weryfikacja tego co się publikuje.

https://imgur.com/hUA6Mn2
Już dawno było wyjaśniane dlaczego jest tylko 1 CPU. Bardzo dobrze, że jest 8700K w różnych konfiguracjach wątków. Dzięki temu wiadomo ile potrzeba do tej gry. CPU 4C/4T w zupełności wystarczy.

Przy okazji czas najwyższy kończyć to absurdalną kwarantannę Panie Piotrze :)
MAR89TUMZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MAR89TUM2020.05.17, 16:39
-7#7
I7 8700 + RTX270 + 16GB 3200 + SSD
Wszystko total ultra full 1440P cały czas pełna płynność.
AlejajcaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Alejajca2020.05.17, 18:23
Dla tych co niby znają się na sprzęcie komputerowym: Ile CPU ze średniej półki ma zegary w okolicach 4900MHz?
Nie wiem co autor miał na myśli tworząc ten niby test ale poległ z kretesem. Wypadało wziąć z magazynu redakcyjnego drugą platformę, opartą o AMD by mieć porównanie albo zupełnie odpuścić część poświęconą wydajności procesorowej. A tak redaktor wyłożył się na własnym pomyśle bo test CPU ma się nijak do rzeczywistych konfiguracji sporej rzeszy graczy.
TerakotowyKrolikZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
TerakotowyKrolik2020.05.17, 18:39
Seria 'Gears of War' jest winna spopularyzowaniu idiotycznego systemu oslon, czym zyskala sobie moja dozgonna pogarde...

Dlaczego idiotycznego? Pomijajac wszystkie wady zwiazane z samym charakterem rozwiazania (podobnie zreszta jak z Quick Time Events) gdzie od groma developerow/projektantow krytykuje go na necie - a jakby nie bylo jest to temat na ktorym sie dosc dobrze znaja - dla mnie kwestią podstawowa jest:
To nie jest tak, ze zanim wprowadzono system oslon nie mozna bylo kozystac z oslon bo schowac sie za rogiem, za kolumna, nawet za przeciwnikiem, mozna bylo od zawsze. co zmienily oslony to dodaly durna, czesto psujaca sie mechanike gdzie klikajac przysliwiowy X mogles schowac sie nawet za kraweznikiem, zza ktorego wystawalo 90% twojego (growego) ciala a przeciwnicy i tak mogli radosnie ladowac z 2 metrow cale serie i same pudla. Gdzie w tym samym czasie, bedac 'poza oslona' grupa przeciwnikow z 100 metrow potrafila ogniem maszynowym (ciaglym - czytaj ignorujac rozrzut broni, co przekraszala 100% celnosc) siekac cie przez otwarcie przez 'dziurke od klucza' bo de facto warunkiem otrzymywania (ciezkich i w super szybkim tepie) obrazen bylo, ze jakikolwiek element twojego mesh'a dalo sie polaczyc sie z jakimkolwiek elementem mesh'a przeciwnika (moze nawet tylko jednego z z przeciwnikow) linią prostą...
Edytowane przez autora (2020.05.17, 18:45)
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.05.17, 19:11
-2#10
Od kiedy GTX 1080Ti ma takie same zegary rdzenia i pamięci co GTX 1080??
Zaloguj się, by móc komentować
1