artykuły

Minecraft RT: test wydajności kart graficznych w najlepszej realizacji techniki ray tracingu.

Minecraft jakiego nie znacie!

45
24 kwietnia 2020, 14:01 Piotr Gołąb

Czy pójdzie na tym Crysis właśnie przestało być aktualne! Od dzisiaj będziemy mówić: Czy pójdzie na tym Minecraft RTX !

  • najwydajniejsza karta graficzna - Nvidia GeForce RTX 2080 Ti na kolanach!
  • 11 GB VRAM to za mało!
  • Najbardziej zaawansowany model śledzenia promieni w grze komputerowej
  • Po prostu WOW! (w oddali pochlipuje GeForce RTX 2060)
 

Spis treści

Minecraft, skromna gra studia Mojang, która skradła serca 176 milionów graczy, to dzisiaj ścisła czołówka najpopularniejszych gier komputerowych. Tytuł ten zatrzymuje przed monitorem jednakowo młodego gracza, spragnionego przeżycia przygody jak  i inżyniera budującego swoją maszynę w świecie Minecraft. Ikoną stała się bardzo prosta oprawa graficzną, bazującą na sześcianach, wszak nie o grafikę w tej grze miało chodzić. Co jednym fascynowało, drugim przeszkadzało, dlatego też ta charakterystyczna oprawa graficzna stała się pożywką dla ogromnej rzeszy utalentowanych moderów i prężnie rozwijających się studiów gier. Ów użytkownicy od początków istnienia gry starali się ją ulepszyć, najczęściej poprzez dodanie tekstur lepszej jakości, a kończąc na implementacji własnych rozwiązań dotyczących śledzenia promieni w grze - pisaliśmy o tym niedawno.

Nvidia i Microsoft prężą ray tracingowe muskuły

Premiera kart graficznych Nvidia GeForce RTX dla wielu graczy była rozczarowaniem, nowe karty graficzne Nvidii były szybsze od swoich poprzedniczek, ale gracze spodziewali się większego skoku wydajności. Nvidia myślała inaczej, to był moment, w którym postanowiła zaprezentować graczom, że rozwój grafiki komputerowej nie zatrzymał się w miejscu. Nvidia wyjęła swojego asa w postaci implementacji techniki śledzenia promieni, która miała zrewolucjonizować jakość oprawy graficznej w nowych grach. Niestety początki były bardzo trudne, pierwsza gra która miała obsługiwać śledzenie promieni, czyli Battlefield V, zadebiutowała bez tej techniki. Na jej implementację musieliśmy czekać kolejne sześć miesięcy. Nie była to wina Nvidii, a splot paru nieszczęśliwych wydarzeń. Za jedno z nich odpowiadał bezpośrednio Microsoft. Inżynierowie najzwyczajniej nie zdążyli zaimplementować odpowiednich rozszerzeń Direct RT do bibliotek DirectX 12, przez co gry nie mogły wykorzystywać wyspecjalizowanych rdzeni RT w kartach graficznych Nvidii. Czas mijał, na rynku pojawiało się coraz więcej tytułów wspierających efekty śledzenia promieni, jedne lepsze np. Control, Metro i słabsze Shadow of the Tomb Raider. Gracze narzekali, że efekty śledzenia promieni nie polepszyły oprawy graficznej w spektakularny sposób, że to "tylko" trochę lepsze cienie, trochę lepsze odbicia. Żartowano, że żeby odkryć piękno ray tracingu, trzeba go zaimplementować do Minecraft'a. Po takich stwierdzeniach, Nvidii nie pozostało nic innego, jak skupić się nad tym projektem. Niech się gracze przekonają, że technika śledzenia promieni to przyszłość i nawet taki Minecraft, będzie nas zachwycał swoją oprawą.

Minecraft RT (beta) – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli, to:

  • procesor – Intel Core i5-4960 / AMD A10-7800,
  • karta graficzna – GeForce RTX 2060 6 GB, lub szybsza z rdzeniami RT,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 4 GB,
  • system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.

Przedstawione wymagania sprzętowe w bezwzględny sposób determinują, kto zagra w nowego Minecraft'a. Tylko posiadacze kart graficznych Nvidii i to najlepiej posiadacze kart graficznych z serii RTX. W dalszej części artykułu przekonacie się, czy RTX 2060 faktycznie wystarczy do grania w najnowszego Minecraft'a

Miejsce testowe

Na start beta testów gry Minecrat w wersji RTX dostajemy sześć zróżnicowanych etapów, w których prezentowane są różne efekty techniki śledzenia promieni. My postanowiliśmy zbudować własny świat i w nim przetestować poszczególne efekty ray tracingu. Poniżej prezentujemy przejście przez naszą budowlę z szeregiem efektów śledzenia promieni.

Miejsce testowe z włączonymi efektami śledzenia promieni.

Miejsce testowe z wyłączonymi efektami śledzenia promieni.

Strona:
LisekgZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Lisekg2020.04.24, 14:27
19#1
Jak ktoś lubi te klocki to nic jak tylko kupić od zielonych 2080TI. No i pewnie ten cały nacisk na promowanie tej gierki i RT w ostatnim tygodniu na tym polega :-). Widać, że zieloni nieźle sypnęli $$$$ skoro na wszystkich portalach i YouTubach tym się wszyscy zachwycają.....
bi3dron4Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bi3dron42020.04.24, 14:38
-1#2
Minecraft - ta 'prostacka gierka' jako demo najnowszych technologii...
Hehe...
Jak się komuś 'klocki' nie podobają, to niema przymusu grać, no ale ja nie wywalę 4 tysi po to, żeby sobie te klocki 'uładnić', bo okazuje się, że tylko w tych 'prostackich klockach' da się te wszystkie bajery zastosować z jakimkolwiek wyraźnie wizualnie widocznym efektem...
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.04.24, 15:21
Ten krótki test dobitnie udowodnił, że na skomplikowany ray tracing i to w 4K bez DLSS to poczekamy przynajmniej 3 generacje GPU. Fakt można czuć rozczarowanie bo tylko Minecraft i Quake 2 można zobaczyć jak w pełni ta technika działa, ale od czegoś trzeba zacząć. Zobaczymy co na to Crysis i jak rozwiąże swoją implementacje RT
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2020.04.24, 15:54
16#4
Minecraft to największa ściema z RTX jaka istnieje, ta gra podstawowo nie ma cieni i źródeł światła, które inne gry po prostu mają, nic więc dziwnego, że różnicę się fajnie pokazuje skoro w podstawce brakuje najzwyklejszych cieni czy świateł, lol.

Do tego takie manipulacje NV jak ta fotka https://pclab.pl/zdjecia/artykuly/stilgaru...en/mrtx/pbr.JPG
Gdzie porównują zwykłe materiały vs pbr, ale pbr z dodatkowo włączonym RT, bo bez RT już tak by nie odstawało właśnie dlatego, że gra ma nikłe oświetlenie, a to ono wpływa najbardziej na efekt finalny parametrów PBR, tymczasem po zrzutach wykonanych przez pclab gdzie nie wpycha się rzecz jasna świecidełek typu szkła, lustra itp. byle pokazać RT, różnica nie jest już tak spektakularna.
Edytowane przez autora (2020.04.24, 15:57)
amb00Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
amb002020.04.24, 15:55
13#5
Czekam na Tetrisa w takiej wersji :E
RdzaweOkoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
RdzaweOko2020.04.24, 16:10
szefons @ 2020.04.24 15:54  Post: 1241124
Minecraft to największa ściema z RTX jaka istnieje, ta gra podstawowo nie ma cieni i źródeł światła, które inne gry po prostu mają, nic więc dziwnego, że różnicę się fajnie pokazuje skoro w podstawce brakuje najzwyklejszych cieni czy świateł, lol.

Do tego takie manipulacje NV jak ta fotka https://pclab.pl/zdjecia/artykuly/stilgaru...en/mrtx/pbr.JPG
Gdzie porównują zwykłe materiały vs pbr, ale pbr z dodatkowo włączonym RT, bo bez RT już tak by nie odstawało właśnie dlatego, że gra ma nikłe oświetlenie, a to ono wpływa najbardziej na efekt finalny parametrów PBR, tymczasem po zrzutach wykonanych przez pclab gdzie nie wpycha się rzecz jasna świecidełek typu szkła, lustra itp. byle pokazać RT, różnica nie jest już tak spektakularna.

Ściema to może za dużo powiedziane, ale rzeczywiście w porównaniach często stosują manipulacje, RTX fajna rzecz, ale nikt nie chce przyznać, że za wcześnie jak na tak nędzna wydajność. Do raytracingu z prawdziwego zdarzenia brakuje z 5 generacji i to do zwykłego FHD, do 4k to pewnie z 10 generacji.

DLSS wydaje się najlepszą wprowadzoną technologią w turingach, bo tego najbardziej brakowało do 4k/60fps.

Za to w aplikacjach RTX to już nie taka 'ściema', na tym polu RTX błyszczy, tutaj nikt o real time nie marzy, za to o 20-150% wydajności w zależności od renderowanej sceny nie da się pominąć, to nie to co gierki.
Edytowane przez autora (2020.04.24, 16:15)
DeniryerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Deniryer2020.04.24, 16:21
Czy tylko ja mam wrażenie, że kolory są nienaturalnie przesycone? Może to wina tekstur, ale kros tam ewidentnie pobił saturacje.

No i występują te samo artefakty co na SEUSie ;)
tomangeloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomangelo2020.04.24, 16:29
-2#8
A gdzie porównanie do takiego SEUSa czy Continuum? Z ciekawości nawet warto byłoby przetestować różnice w jakości obrazu i wydajności między nimi a Nvidiowym demem.
IsharothZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Isharoth2020.04.24, 16:42
-1#9
tomangelo @ 2020.04.24 16:29  Post: 1241134
A gdzie porównanie do takiego SEUSa czy Continuum? Z ciekawości nawet warto byłoby przetestować różnice w jakości obrazu i wydajności między nimi a Nvidiowym demem.

To porównanie jest o tyle problematyczne, że na wersji napisanej w Javie masz dobre wsparcie modów i pełno paczek z ładnymi teksturami, a w wersji Win10 resource packów zrobionych pod RTX jest bardzo mało i obejmują jedynie kilka klocków.
hajapackageZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
hajapackage2020.04.24, 18:22
Kupować 2080 żeby pograć w durnowate klocki XD. Chyba tylko kilku maniaków z forów komputerowych to wykorzysta, dzieci grające w Minecraft chyba rzadko kiedy mają 2070 i wyżej. Bezsens :E.
Zaloguj się, by móc komentować
1