artykuły

Half - Life: Alyx – test wydajności kart graficznych i wrażenia z gry

VR'owa jaskółka wiosną!

29
12 kwietnia 2020, 14:01 Piotr Gołąb

Half-Life: Alyx to pozycja obowiązkowa każdego posiadacza gogli VR. Sprawdziliśmy, jakej karty graficznej potrzebujesz do płynnego przemieszczania się po CITY 17. Jesteście ciekawi naszych wrażeń z gry? Zapraszamy do lektury.

  • Najlepsza odsłona Half-Life
  • wymagania gry wcale nie są duże, wystarczy GeForce GTX 1060 6GB i Radeon RX 580 8GB

Spis treści

Nowa odsłona Half-Life pojawiła się znienacka i od razu wywołała ogrom kontrowersji. Ponieważ dla wielu graczy Half-Life nie jest zwykłą grą, to ikona, dzieło wybitne, zwykle takie postrzeganie wynika z sentymentalnych odczuć. Duże poruszenie nie było jednak wywołane samym tytułem, a faktem, że będzie on dostępny tylko dla posiadaczy hełmów VR. Próg wstępu do zmagań w nowego Half-Life jest wiec kosztowny, a przyszłość VR niekoniecznie jednoznaczna. Nasi stali czytelnicy zapewne pamiętają niedawną publikację VR QUO VADIS? Czy Half-Life: Alyx może coś zmienić, dyskutowaliście tam o zasadności kupowania i wyborze gogli VR.

Skąd taka decyzja, żeby wydać Half-Life: Alyx tylko w wersji VR?

Na pewno jednym z powodów, była chęć ukazania wyjątkowo wyrazistego świata Half-Life w możliwie jak najbardziej imersyjny sposób, a najlepszym sposobem jest właśnie wykorzystanie VR.

Dodatkowo wypuszczenie tej gry na VR jest takim kołem ratunkowym. Jeśli tytuł ten pojawiłby się jako tradycyjna gra dla pecetów i konsol, byłby po prostu dobrą strzelanką z ciekawymi zagadkami i niezłą fabułą. Jesteśmy pewni, że nie spełniłby oczekiwań fanów, którzy spodziewali się dzieła definitywnego, opus magnum studia Valve. Dlatego wypuszczenie najnowszej odsłony na VR to zagranie bezpieczne, jednakowo od strony wizerunkowej studia, jak i dla gracza. Otrzymuje on bowiem kolejną długo wyczekiwaną część w uniwersum Half-Life i całkowicie nowe doświadczenie, którego nie dostarczyłaby rozgrywka przy pomocy klawiatury i myszki.

Pozostaje jeszcze kwestia sprzedaży gogli VR. Zalecane do Half-Life to Valve Index. Nie wiemy, jak duży zapas miało Valve, ale w momencie premiery oczekiwanie wynosiło kilka tygodni. Oprócz Valve Index tytuł ten jest oczywiście kompatybilny z innymi zestawami VR - na przykład HTC Vive czy Oculus Rift. 

Half-Life: Alyx – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia na goglach wirtualnej rzeczywistości to:.

  • Procesor – Intel Core i7 3,4 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3,2 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 580 8 GB lub lepsza,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 12 GB,
  • nośnik danych – 70 GB,
  • system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.

Minimalne wymagania sprzętowe w jasny sposób ukazują, że do grania w VR potrzebujemy mocnego komputera. Spowodowane jest to tym, że nawet najprostsze gogle do VR, czyli Oculus Rift, wyświetlają obraz w rozdzielczości 2160 × 1200 pikseli. To większa liczba pikseli niż najpopularniejsza rozdzielczość 1920x1080 na pecetach. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność zachowania wysokiej płynności, obraz musi być wyświetlany z szybkością 90 klatek na sekundę ─ to częstotliwość, z jaką odświeżany jest obraz w goglach wirtualnej rzeczywistości. Jeśli dysponujemy okularami z wyższą rozdzielczością np. HTC Vive PRO, gdzie sumaryczna rozdzielczość z dwóch ekranów to 2880 × 1600 pikseli, to oczywistym staje się, że będziemy potrzebować wydajniejszych komponentów.

Miejsce testowe

Miejsce testowe w Half-Life: Alyx znajduje się tuż przy wyjściu z podziemi do hotelu Northern Star. Pomiar rozpoczynamy w miejscu widocznym na zrzucie ekranu i udajemy się na powierzchnię schodami po prawej stronie, aż do okna wejściowego do hotelu, mijamy pomnik z prawej strony.

Strona:
GiovanneZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Giovanne2020.04.12, 16:58
Widzę, że HTC mocno wpycha swoje gogle do różnych redakcji, przez co nawet tak nieopłacalny zestaw jak Vive Pro jest wychwalany.
Mogliście zrobić ten test na Valve Index, bo docelowo pod nie gra była projektowana lub chociaż najpopularniejsze na Steam Oculus Rift S (które mają lepszą jakość obrazu, lepsze kontrolery i jednocześnie mniej obciążają PC dzięki nieco niższej rozdzielczości i nieco niższemu odświeżaniu)
Swoją drogą nie polecam grania z odblokowanym frame rate'm. Po to domyślnie dają lock'a i reprojekcję jeśli komp nie wyrabia by z tego korzystać.
borowcyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
borowcy2020.04.12, 18:59
'Half-Life: Alyx powstał na silniku Source, co widać' - Powstał na Source 2.

halflife2004Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
halflife20042020.04.12, 20:23
-4#3
'….ale brakowało dużej gry dla pojedynczego gracza'.

I po tym stwierdzeniu wiem że ani na PClabie ani na Pure nikt nie ma za dużego pojęcia o grach VR. Proponuje zagrać w Lone Echo (2017) które uważam za grę na pewno nie gorszą jakościowo od Alyx, a gier VR jest cała masa, b. dobrych dla pojedynczego gracza 30, wielkich gier z 5. W tym roku dojdzie kolejne 5 b. dużych produkcji i pewnie z 100 mniejszych.

Jeśli chodzi o VR to moim zdaniem na ten moment tylko index i nie chodzi o kontrolery tylko o odświeżanie. Różnica jest taka że na Oculus Rift S dałem radę grać 2-3 godziny w pełnym ruchu i potem miałem już chęć na przerwę przy Indexach i 144Hz grałem praktycznie 20 godzin non stop z małą przerwą. Tak duże znaczenie ma odświeżanie. Poza tym Indexy mają idealne fov 130 i na ten moment sprawia że to są bez dwóch zdań najlepsze gogle na rynku.
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.04.12, 20:25
Ciekawe dlaczego na najwyższych ustawieniach 2060S wyraźnie odstaje od 5700, 1080 i 2070?
2070 o podobnej wydajności w innych grach, tutaj nie ma spadków takich jak 2060S. Zastanawiające.
t0mcZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
t0mc2020.04.12, 21:11
halflife2004 @ 2020.04.12 20:23  Post: 1239711
'….ale brakowało dużej gry dla pojedynczego gracza'.

I po tym stwierdzeniu wiem że ani na PClabie ani na Pure nikt nie ma za dużego pojęcia o grach VR. Proponuje zagrać w Lone Echo (2017) które uważam za grę na pewno nie gorszą jakościowo od Alyx, a gier VR jest cała masa, b. dobrych dla pojedynczego gracza 30, wielkich gier z 5. W tym roku dojdzie kolejne 5 b. dużych produkcji i pewnie z 100 mniejszych.

Jeśli chodzi o VR to moim zdaniem na ten moment tylko index i nie chodzi o kontrolery tylko o odświeżanie. Różnica jest taka że na Oculus Rift S dałem radę grać 2-3 godziny w pełnym ruchu i potem miałem już chęć na przerwę przy Indexach i 144Hz grałem praktycznie 20 godzin non stop z małą przerwą. Tak duże znaczenie ma odświeżanie. Poza tym Indexy mają idealne fov 130 i na ten moment sprawia że to są bez dwóch zdań najlepsze gogle na rynku.

Po tym stwierdzeniu wiem, że nie wiesz co to duża gra dla pojedynczego gracza.
halflife2004Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
halflife20042020.04.12, 22:05
-2#6
t0mc @ 2020.04.12 21:11  Post: 1239716

Po tym stwierdzeniu wiem, że nie wiesz co to duża gra dla pojedynczego gracza.


Parę przykładów niżej :

- Lone Echo
- Asgard's Wrath
- Stormland
- The Walking Dead: Saints and Sinners
- Hellblade
- Mose
- Artika 1
- Edge of Nowhere
- Elite Dangerouse
- Resident Evil 7
- Blood and Truth
- Farpoint
- Astro Bot

+ wiele innych które zostały przystosowane do wersji VR i wydane jako te wersje

- no man's sky
- subnautica
- layers of fear

czy nadchodzące nowe duże jak :

- Lone Echo II
- Medal of Honor Above and Beyond
- The Wizard - Dark Times
- Sniper Elite

już pomijam te setki wspaniałych gier które niszczą wszystkie gry 2D jak np. zwykły Hellsplit

Dodatkowo gry te mają nie tylko b. duże budżety szczególnie ekskluzywne dla Oculusa co robią je jedne z najlepszych zespołów deweloperskich. Szkoda że tak mało osób może w to zagrać. Takie Lone Echo z 2017 deklasuje dla mnie osobiście wszystkie gry space oper z ME na czele, a dla większości osób niestety ten tytuł nic nie mówi.
GiovanneZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Giovanne2020.04.12, 22:13
halflife2004 @ 2020.04.12 20:23  Post: 1239711

Jeśli chodzi o VR to moim zdaniem na ten moment tylko index i nie chodzi o kontrolery tylko o odświeżanie. Różnica jest taka że na Oculus Rift S dałem radę grać 2-3 godziny w pełnym ruchu i potem miałem już chęć na przerwę przy Indexach i 144Hz grałem praktycznie 20 godzin non stop z małą przerwą. Tak duże znaczenie ma odświeżanie.

Sam nie mam choroby VR ale mam znajomych którzy mają i jest to dość ciekawa informacja.
A jak wygląda sytuacja z reprojekcją na tych 144Hz, bo nawet na mocnym kompie utrzymanie 144fps w VR to wyzwanie? Czy reprojekcja normalnie działa/blokuje frame rate na 77fps i podbija do 144fps i czy granie w taki sposób także zmniejsza chorobę VR?
CryKonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CryKon2020.04.13, 00:33
-8#8
' Bądźmy szczerzy, ten tytuł jest dostępny tylko na gogle VR, które są dużym wydatkiem' - Co za dezinformacja. Najlepsze gogle Samsung Odyssey+ to wydatek rzędu 1400-2000 zł, mniej niż smartfon kupowany co roku. Index? A po co to komu, z ekranem LCD i stacjami bazowymi czepianymi po scianach? Mam Odysse+, dałem za niego 1200 zl na Amazon.com i gra się kapitalnie. OLED, 2880x1600 rozdziałka, świetny tracking (tak, jest świetny, tylko trzeba mieć dobrze oświetlony pokój i jakieś przedmioty a nie gołe ściany). Myślałem, że zobaczę filmik z testów, ale widzę, że redakcji nie chce się postawić Galaxy S9 na statyw i nakręcic kilka scen. VR obecnie jest TANI. Ci co chca grać w zwykłe gry na monitor i tak mają taką kartę jak 1060 GTX lub lepszą. VR to nie wydatek.
tomangeloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomangelo2020.04.13, 01:26
CryKon @ 2020.04.13 00:33  Post: 1239724
' Bądźmy szczerzy, ten tytuł jest dostępny tylko na gogle VR, które są dużym wydatkiem' - Co za dezinformacja. Najlepsze gogle Samsung Odyssey+ to wydatek rzędu 1400-2000 zł, mniej niż smartfon kupowany co roku. Index? A po co to komu, z ekranem LCD i stacjami bazowymi czepianymi po scianach? Mam Odysse+, dałem za niego 1200 zl na Amazon.com i gra się kapitalnie. OLED, 2880x1600 rozdziałka, świetny tracking (tak, jest świetny, tylko trzeba mieć dobrze oświetlony pokój i jakieś przedmioty a nie gołe ściany). Myślałem, że zobaczę filmik z testów, ale widzę, że redakcji nie chce się postawić Galaxy S9 na statyw i nakręcic kilka scen. VR obecnie jest TANI. Ci co chca grać w zwykłe gry na monitor i tak mają taką kartę jak 1060 GTX lub lepszą. VR to nie wydatek.


Dla kogo to jest tanio to jest tanio. 2k na gogle + jakieś 3-4k na jednostkę to dla typowego Kowalskiego dość dużo.
arczi79Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
arczi792020.04.13, 04:19
Nie ujmując niczego genialnemu HL:Alyx wciąż moją ulubioną grą VR jest The Forest. A co do braku dużych tytułów w VR - to tylko i wyłącznie brak wiedzy redaktora który najwidoczniej przespał w jakiejś jaskini ostatnich kilka lat....
Zaloguj się, by móc komentować
1