artykuły

DOOM: Eternal – test wydajności kart graficznych i procesorów

Bardzo szybka gra wymaga szybkiej karty graficznej

106
20 marca 2020, 15:00 Piotr Gołąb

Doomslayer wraca do akcji i zamierza dokończyć to, co zaczął w poprzedniej odsłonie. Twórcy obiecują bezpardonową jatkę z pomiotami demonów, ale też niespotykaną optymalizację.

  • 1000 klatek na sekundę to chyba przesada, my zanotowaliśmy 355.
  • Najlepiej prezentująca się odsłona DOOM'a? Tak, ale z małymi wyjątkami.
  • Hektolitry krwi na ekranie. Brodzenie we wnętrznościach potężnych demonów.

Spis treści

W 2016 roku legendarny Doom powrócił, zdobywając grono zagorzałych fanów, starych wyjadaczy, którzy od dłuższego czasu nie mieli możliwości zagrać w tak dynamiczną grę. Oczywiście wiele nowych graczy nauczyło się, jak tańczyć z hordami demonów.

Na nową odsłonę Doom: Eternal musieliśmy czekać cztery lata, to znacznie mniej niż na poprzedni tytuł, ale wystarczająco, aby fani tej serii poczuli się stęsknieni. 

Zaraz po uruchomieniu gra wita nas wyjątkowo ostrą jatką, trup ściele się gęsto, przygrywa do tego dobra metalowa muzyka, a my shootgunem rozprawiamy się z demonami.

Rozgrywka jest diabelnie szybka i stawia naszemu komputerowi duże wymagania. Wartka akcja wymaga wysokiej płynności, a więc wygenerowanej dużej liczby klatek na sekundę. W przeciwnym wypadku ucierpi na tym nasza celność i szybkość reakcji. Żeby to się udało, studio id Software wydało najnowszą odsłonę gry Doom na nowym silniku id Tech7. Zrezygnowano w nim z problematycznej technologii Megatexture na rzecz bardziej konwencjonalnych rozwiązań.

Ray tracing - tak, ale nie teraz!

Nowy Doom: Eternal, jak wiele nowych tytułów, ma otrzymać niebawem łatkę, która zaimplementuje do niego technologię śledzenia promieni. Jak nadmienił producent wykonawczy ─ Marty Stratton, implementacja tej techniki będzie czymś więcej niż tylko lepsze odbicia czy cienie. Co miał na myśli, nie wiemy, ale wyobrażamy sobie dużo. Nie pozostaje nam nic innego jak cierpliwie poczekać na stosowną łatkę. Niestety jest to zjawisko dotykające prawie wszystkich gier z obsługą śledzenia promieni.

Doom: Eternal – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli na ustawieniach niskich, to:

  • procesor – Intel Core i5 3,3 GHz/ AMD Ryzen 3 3,1 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 1050 Ti 4GB / AMD Radeon R9 380 3 GB lub lepsza,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 50 GB,
  • system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja do rozdzielczości 2560 × 1440 pikseli to na ustawieniach wysokich:

  • procesor – Intel Core i7-6700K / AMD Ryzen 7 1800X,
  • karta graficzna – AMD Radeon RX Vega 56 / GeForce GTX 1080 / RTX 2060 lub lepsza,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 50 GB,
  • system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja do rozdzielczości 4K na ustawieniach Ultrakoszmar:

  • procesor – Intel Core i9-9900K / AMD Ryzen 7 3700X,
  • karta graficzna – AMD Radeon VII / GeForce RTX 2080 Ti,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 16 GB,
  • nośnik danych – 50 GB,
  • system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.

Wymagania sprzętowe Doom: Eternal są bardzo mocno spolaryzowane. Według twórców do uruchomienia gry wystarczy procesor Intel Core i3 lub dowolny Ryzen 3. Nie są wysokie wymagania, dzisiaj większość komputerów dla graczy je spełnia. Oczywiście, żeby móc cieszyć się większą płynnością wyświetlanej animacji, potrzebujemy wydajniejszego procesora. Programiści z id Software zalecają minimalnie procesor Core i7 6700K lub AMD Ryzen 7 1800X. To wysoko postawiona poprzeczka. Gorzej przedstawiają się wymagania dotyczące karty graficznej. Najniższe dostępne detale w grze wymagają karty graficznej z minimum 3 GB pamięci VRAM, więc automatycznie posiadacze bardzo popularnych kart graficznych tj. GTX 1050 2 GB czy Radeon RX 560 2 GB mogą pomachać temu tytułowi z oddali i udać się do sklepu po nowy sprzęt. Tak wysokie wymagania sprzętowe odnośnie karty graficznej to ewenement na rynku, ale na horyzoncie powoli pojawiają się nowe konsole, więc to może być zapowiedź tego, co za chwilę będzie standardem. Reszta wymagań nie zaskakuje, jeśli chcemy grać w rozdzielczości 4K, to polecane są dwa najwydajniejsze akceleratory od Nvidii i AMD. Ilość pamięci operacyjnej, jaka jest wymagana do grania w Doom: Eternal, to minimalnie 8 GB, a zalecane jest posiadanie 16 GB. Grę uruchomimy tylko na Windows 10 w wersji 64-bitowej.

Miejsce testowe

Doom: Eternal to bardzo dynamiczna gra i znalezienie powtarzalnego miejsca testowego jest trudne. Ponieważ powinno jak najrealniej oddawać wrażenia z gry. Niestety nie da się zrobić powtarzalnego scenariusza testowego, gdy dookoła Doomslayera biegają hordy wrogów chcących go zabić. W wyborze miejsca testowego poszliśmy więc na kompromis. Znaleźliśmy miejsce, gdzie akurat nie ma wrogów, ale jest bardzo dużo skomplikowanej geometrii. Ostatecznie liczba klatek na sekundę w intensywnych starciach potrafi być niższa od zmierzonych przez nas wartości. Dlatego zalecamy dla własnego spokoju od końcowego wyniku odjąć około 15-20% wydajności.

Strona:
blubajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
blubaju2020.03.20, 15:10
'Według twórców do uruchomienia gry wystarczy procesor Intel Core i3...'

Aha rozumiem że na starszych i3 niż 8gen też odpali? :)
Edytowane przez autora (2020.03.20, 15:10)
tomek1717Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomek17172020.03.20, 15:28
-17#2
hahaha 355klatek na takim setupie XD chyba 1k klatek na sek. to marzenie ścietej głowy :) za 5 lat myślę ze moze bedie jakieś podejście. Pod warunkiem ze gra wykorzysta potencjał przyszłych rozwiazań, bo CSGO nie jest juz dobrze zoptymalizowany pod nowe procesory i GPU
DozorcaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Dozorca2020.03.20, 15:41
22#3
Mistrzowska optymalizacja ale te cukierki wypadające z przeciwników to już tragedia.
smilehunterZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
smilehunter2020.03.20, 15:45
36#4
O co w ogóle ludziom chodzi z tymi 1000fps? Twórcy podali, że engine tyle jest w stanie wyświetlić, a ciemny lud sobie ubzdurał, że tyle będzie miał na swoich kartoflach?
StilgarusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiStilgarus2020.03.20, 15:47
blubaju @ 2020.03.20 15:10  Post: 1237488
'Według twórców do uruchomienia gry wystarczy procesor Intel Core i3...'

Aha rozumiem że na starszych i3 niż 8gen też odpali? :)

Nie wiem, nie mam takiego procesora do sprawdzenia, ale osobiście podejrzewam, że potrzebujemy przynajmniej czterech rdzeni. Więc procesor i3 to tylko od 8 generacji wzwyż.
IsharothZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Isharoth2020.03.20, 16:00
11#6
smilehunter @ 2020.03.20 15:45  Post: 1237494
O co w ogóle ludziom chodzi z tymi 1000fps? Twórcy podali, że engine tyle jest w stanie wyświetlić, a ciemny lud sobie ubzdurał, że tyle będzie miał na swoich kartoflach?

Bo 'redaktorzy' w newsach opisywali to w taki sposób jakby to miała być główna zaleta nowego Dooma. Ludzie łatwo łykają takie rzeczy, gorzej już ze zrozumieniem o co chodzi. Przykład masz już w jednym z komentarzy pod tym artykułem.
PioyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Pioy2020.03.20, 16:41
11#7
Powyłączaj rdzenie w tych CPU co masz, całkiem dobrze zasymulujesz całą gamę.

Tak straszyli wymaganiami a tu Polaris nadaje do 4k po lekkim zbiciu detali
MeneVesxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MeneVesx2020.03.20, 16:48
-1#8
i5 2500k @ 4.3 + R9 fury, średnio wysokie, full hd, nie spada poniżej 60 fps
nie wiem po co te testy na najnowszych prockach i grafikach, jak spokojnie można grać na dużo starszym sprzęcie...
tomasterZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomaster2020.03.20, 17:03
Ktoś ten tekst czytał przed publikacją? Błędy są a strona ciągle beta i nic nie zgłosisz :E
waszuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
waszu2020.03.20, 17:04
i7 4790k @4,5 + 1070Ti i nie spada poniżej 100 na ultranightmare z wyłączonym skalowaniem rozdzielczości.
Gra daje radę aż miło, a bałem się chrupnięć.
Szkoda że domyslne ustawienia swiecenia znajdziek, autocelowania broni w trybie alternatywnym są do niczego. I że gra na wyższych poziomach to zbiór QTE wymuszony ograniczeniami ilości i występowania amunicji, oraz tym że nawet śmieciozombie walą za 20% hp :E
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1