artykuły

VR QUO VADIS? Czy Half-Life: Alyx może coś zmienić?

34
15 marca 2020, 14:01 Krzysztof Wołk

Nie tylko rozrywka

Patrząc na statystyczną analizę rynku te optymistyczne przewidywania wydają się mieć potwierdzenie. Portal Statistica.com w swojej analizie rynku na przekroju lat 2017-2019 pokazuje systematyczny wzrost sprzedaży zestawów VR niezależnie od tego, kto jest ich producentem.

Z kolei badanie dotyczące rozmiaru rynku rozszerzonej rzeczywistości na rynku Amerykańskim w ramach portalu grandviewresearch.com. Badanie pokazuje dane historyczne oraz przewidywania analizowane w latach 2014-2025 z podziałem na rozwój branży sprzętu VR oraz oprogramowania VR. Pokazuje ono systematyczny wzrost sprzedaży sprzętu w tym przedziale, który w początkowej fazie następuje równolegle z rozwojem oprogramowania, a w końcowej nieco traci na rzecz oprogramowania.

Obie analizy podchodzą optymistycznie do wzrostu zainteresowania społeczeństwa wirtualną rzeczywistością. Nie znaczy to jednak, że wzrost ten dotyczy również branży rozrywkowej. Wydaje się, że przyszłość VR to wcale nie rozrywka. Rozwój VR zrewolucjonizował choćby zakupy online, możliwe stało się choćby przymierzanie ubrań bez fizycznej wizyty w sklepie. W podobny sposób można przeprowadzać demonstracje czy szkolenia pracowników szczególnie w zadaniach obarczonych niebezpieczeństwem lub kosztowne, czego przykładem mogą być operacje wojskowe, praca strażaków, chirurgów lub pilotów itp. Takie podejście nie tylko jest efektywne czasowo i kosztowo, ale eliminuje możliwość popełnienia błędów. Przykładowo kardiochirurg mógłby kilkukrotnie przećwiczyć zabieg przed jego faktycznym wykonaniem. Podobnie sytuacja ma się w przypadku szkolenia studentów medycyny, stomatologów, a nawet mechaników samochodowych.

Ciekawym zastosowaniem jest także użycie wirtualnej rzeczywistości w leczeniu zaburzeń psychiatrycznych, takich jak leczenie stresu pourazowego (ang. PTSD). VR w tym przypadku umożliwia w sposób częściowo kontrolowany powrót przez pacjenta  do sytuacji, z którą ma problem i stopniowego oswajania się z nią.

Z biznesowego punktu widzenia VR przynosi także wiele korzyści. Możliwe stało się także prowadzenie zdalnych konferencji za pomocą tejże techniki. W wielu branżach wirtualna rzeczywistość pozwala przed wdrożeniem produktu wykonać wiele symulacji, czego przykładem może być branża lotnicza czy motoryzacyjna. Wreszcie VR daje możliwość architektom obejrzenia swoich projektów przed ich wybudowaniem lub przedstawienia swoim klientom wizualizacji.

Bardzo duży potencjał wirtualna rzeczywistość wykazuje w obszarze medycyny. O interaktywnych szkoleniach bez ryzyka dla kogokolwiek już wspomniano. To jednak nie wszystko. Lekarze podczas przygotowania do zabiegów lub leczenia mogą w wygodny sposób nawet w formie konferencji międzynarodowych oglądać wyniki i tomografie narządów w 3D. To z kolei może potencjalnie spotęgować zwiększenie precyzji operacji lub dobrania odpowiedniej terapii. Symulacje VR dają możliwość leczenia pacjentów cierpiących na ból chroniczny. Z kolei szpitale dziecięce zaczęły stosować interaktywne symulacje połączone z różnymi kontrolerami do rehabilitacji dzieci. VR znajduje także zastosowanie w czasie zabiegów medycznych, które wymagają utrzymania przytomności pacjenta. Aby wymienić, są to tylko niektóre z korzyści w samej medycynie.

Wiele firm oferuje także streamingi VR, które zapewniają bardziej immersyjne doznania.

Wirtualna rzeczywistość otwiera drzwi do różnych możliwości, które nie zostały być może jeszcze wymyślone ani zbadane. Wirtualna rzeczywistość ma wiele potencjałów nie odkrytych, ponieważ ludzie nie zaczęli jeszcze używać tej techniki w swoich codziennych, rutynowych zadaniach, ponieważ są oni raczej na etapie nauki, a technika na etapie znacznego rozwoju. Niektórzy uważają, że VR to przyszłość rozrywki, podczas gdy inni, że jest to tylko chwilowa moda. Niewątpliwe jest to, że dodała ona nowy wymiar tego, jak postrzegamy doświadczenia interaktywne. Choć często jest ona utożsamiana często z rozrywką, wyraźnie jej zastosowania znacznie przekraczają ponad zabawę.

Strona:
EclipseZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Eclipse2020.03.15, 14:52
-12#1
VR dokładnie tak samo skończy jak 3d w telewizorach.
AraelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Arael2020.03.15, 16:19
10#2
Eclipse @ 2020.03.15 14:52  Post: 1236973
VR dokładnie tak samo skończy jak 3d w telewizorach.


Tak łatwo poznać czy ktoś już miał okazję pobawić się VR, czy jeszcze nie ;)
kok88Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kok882020.03.15, 18:43
Miałem Lenovo Explorer przez tydzień. Używanie z okularami korekcyjnymi na 'styk'. W końcu porysowałem szkła o soczewki. Brak możliwości ustawienia fizycznego rozstawu. Kolejny problem z graniem klawiaturą i myszką tylko się rozglądając. Wiem za to że, VR ma mega potencjał na pewno kiedyś wrócę do tematu.
darkonzaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
darkonza2020.03.15, 19:04
-2#4
Nowego Oculusa Questa który nie potrzebuje ani komputera, ani żadnych kabli mozna sobie kupic po około 2050 zeta na stronie Oculusa
Znaczy jak jest dostępnny, bo kazda dostawa rozchodzi sie w jeden czasem trzy dni.

p.s. Obecnie dostępny nie jest
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2020.03.15, 19:06
Eclipse @ 2020.03.15 14:52  Post: 1236973
VR dokładnie tak samo skończy jak 3d w telewizorach.

Od 10 lat to slyszę i cholera, z kazdym rokiem jest co raz lepiej. Szok i niedowierzanie :o
kok88 @ 2020.03.15 18:43  Post: 1236981
Miałem Lenovo Explorer przez tydzień. Używanie z okularami korekcyjnymi na 'styk'. W końcu porysowałem szkła o soczewki. Brak możliwości ustawienia fizycznego rozstawu. Kolejny problem z graniem klawiaturą i myszką tylko się rozglądając. Wiem za to że, VR ma mega potencjał na pewno kiedyś wrócę do tematu.

Kto Cię tak oszukal, ze sprzedal Ci headset bez kontrolerów?
Edytowane przez autora (2020.03.15, 19:15)
AraelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Arael2020.03.15, 19:06
kok88 @ 2020.03.15 18:43  Post: 1236981
Miałem Lenovo Explorer przez tydzień. Używanie z okularami korekcyjnymi na 'styk'. W końcu porysowałem szkła o soczewki. Brak możliwości ustawienia fizycznego rozstawu. Kolejny problem z graniem klawiaturą i myszką tylko się rozglądając. Wiem za to że, VR ma mega potencjał na pewno kiedyś wrócę do tematu.


Sterowanie klawiaturą i myszką w VR to jak lizanie lizaka przez szybę.
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2020.03.15, 19:12
-3#7
Odnośnie artykułu kilka uwag:
1) Reverby są tansze a maja obraz lepszy niz najlepsze gogle na rynku, (czyli Pimax 8k plus) a rozkladajacym na łopatki Indexa i Cosmos razem wzięte (w przyoadku Cosmosa także z trackingiem, wiem, bo miałem), a kosztuja mniej niż 3 tysie. Czemu brak w artykule o nim ?
2) Zdajecie sobie sprawę, ze każda gra obsluguje tryb siedzący, który dostarcza tyle samo frajdy? Po co miejsce w pokoju do niego?
3) Koszt najtanszych dobrych WMR'ów to około 800, a uzywany pecet, na ktorym pogramy w przyzwoitych detaksch w gry VR kosztuje 1600zł. To taniej niź konsoka plus tv. Kto Wam każe kupować Indexa?
darkonzaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
darkonza2020.03.15, 19:32
HDR @ 2020.03.15 19:12  Post: 1236986
Odnośnie artykułu kilka uwag:
1) Reverby są tansze a maja obraz lepszy niz najlepsze gogle na rynku, (czyli Pimax 8k plus) a rozkladajacym na łopatki Indexa i Cosmos razem wzięte (w przyoadku Cosmosa także z trackingiem, wiem, bo miałem), a kosztuja mniej niż 3 tysie. Czemu brak w artykule o nim ?
2) Zdajecie sobie sprawę, ze każda gra obsluguje tryb siedzący, który dostarcza tyle samo frajdy? Po co miejsce w pokoju do niego?
3) Koszt najtanszych dobrych WMR'ów to około 800, a uzywany pecet, na ktorym pogramy w przyzwoitych detaksch w gry VR kosztuje 1600zł. To taniej niź konsoka plus tv. Kto Wam każe kupować Indexa?

Obecnie albo reverby jak ktoś chce grać na siedząco, bo maja najlepszą jakośc obrazu (tyle ze wymagaja mocarnego kompa)
albo Oculus quest, bo jest w pełni mobilny, żadnych kabli, nie wymaga niczego, nawet kompa i jest 'ready to use', nawet kontrolery powoli przestaja byc potrzebne bo widzi palce.
AraelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Arael2020.03.15, 20:54
HDR @ 2020.03.15 19:12  Post: 1236986
Odnośnie artykułu kilka uwag:
1) Reverby są tansze a maja obraz lepszy niz najlepsze gogle na rynku, (czyli Pimax 8k plus) a rozkladajacym na łopatki Indexa i Cosmos razem wzięte (w przyoadku Cosmosa także z trackingiem, wiem, bo miałem), a kosztuja mniej niż 3 tysie. Czemu brak w artykule o nim ?
2) Zdajecie sobie sprawę, ze każda gra obsluguje tryb siedzący, który dostarcza tyle samo frajdy? Po co miejsce w pokoju do niego?
3) Koszt najtanszych dobrych WMR'ów to około 800, a uzywany pecet, na ktorym pogramy w przyzwoitych detaksch w gry VR kosztuje 1600zł. To taniej niź konsoka plus tv. Kto Wam każe kupować Indexa?


Poszukaj 'through the lenses' - Reverb ma beznadziejną optykę (rozmywa na brzegach), Pimax 8K też rozmywa, ale przy nieporównywalnie większym FOV, więc bez porównania. Tryb siedzący to ułamek frajdy trybu stojącego (nie używałbym VR w ogóle z takim ograniczeniem, że muszę siedzieć), a o tym pececie do VR za 1600... To chyba do gier typu Super Hot VR tylko ;)
AraelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Arael2020.03.15, 20:55
-1#10
darkonza @ 2020.03.15 19:32  Post: 1236987
HDR @ 2020.03.15 19:12  Post: 1236986
Odnośnie artykułu kilka uwag:
1) Reverby są tansze a maja obraz lepszy niz najlepsze gogle na rynku, (czyli Pimax 8k plus) a rozkladajacym na łopatki Indexa i Cosmos razem wzięte (w przyoadku Cosmosa także z trackingiem, wiem, bo miałem), a kosztuja mniej niż 3 tysie. Czemu brak w artykule o nim ?
2) Zdajecie sobie sprawę, ze każda gra obsluguje tryb siedzący, który dostarcza tyle samo frajdy? Po co miejsce w pokoju do niego?
3) Koszt najtanszych dobrych WMR'ów to około 800, a uzywany pecet, na ktorym pogramy w przyzwoitych detaksch w gry VR kosztuje 1600zł. To taniej niź konsoka plus tv. Kto Wam każe kupować Indexa?

Obecnie albo reverby jak ktoś chce grać na siedząco, bo maja najlepszą jakośc obrazu (tyle ze wymagaja mocarnego kompa)
albo Oculus quest, bo jest w pełni mobilny, żadnych kabli, nie wymaga niczego, nawet kompa i jest 'ready to use', nawet kontrolery powoli przestaja byc potrzebne bo widzi palce.


Sterowanie palcami w tej generacji się nie przyjmie, bo działa beznadziejnie słabo
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
3