artykuły

Testujemy monitory dla graczy w cenie do 1500 zł

Wybieramy najlepszy monitor do gier

36
4 kwietnia 2020, 14:01 Marek Kowalski

Jeszcze do niedawna kupno nieprzesadnie drogiego monitora przeznaczonego dla graczy, czyli modelu o wysokiej (co najmniej 144 Hz) częstotliwości odświeżania obrazu, oznaczało wybór urządzenia wyposażonego w matryce LCD typu TN. Reguła ta nie ma już zastosowania. W cenie do 1500 zł oczywiście wciąż jest wiele monitorów z panelami tego rodzaju, ale producenci coraz częściej oferują graczom alternatywne konstrukcje. Które z nich spiszą się w grach, a które nadają się również do codziennej pracy? Nasz test stanowi odpowiedź na to pytanie.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Spis treści

Ponad roczna przerwa to dobra okazja, by ponownie zająć się tematem "monitor dla gracza", ale za przyzwoite, nieprzesadnie duże pieniądze. W naszym poprzednim teście porównawczym były to modele o częstotliwości odświeżania ekranu 144 Hz i cenie do 1500 zł. Również tym razem cena zakupu nie uległa zmianie - wszystkie opisane tu modele możecie kupić w cenie do 1500 zł. Co się zmieniło?

Szybki rzut oka na testową stawkę

W dalszym ciągu mamy monitory o zróżnicowanej ergonomii, wzornictwie czy rozmiarze - od 23,6 aż do 31,5 cala. Wzrosły też częstotliwości odświeżania ekranu. Przy zachowaniu tego samego kryterium cenowego gracz może dziś kupić monitor z ekranem odświeżanym z częstotliwością aż 240 Hz (w naszym teście znajdziecie trzy takie modele). Zauważalna jest zmiana jeżeli chodzi o typ matryc - oczywiście w dalszym ciągu wiele monitorów dla graczy wyposażanych jest w szybkie matryce typu LCD TN, ale coraz częściej producenci proponują tej grupie użytkowników odmienne konstrukcje: ponad połowa (7 modeli z 13.) monitorów z testowanej tu stawki to urządzenia wyposażone w ekrany inne niż typu TN: VA (5 modeli) oraz IPS (2 modele). Czy to oznacza nową jakość dla graczy? Niekoniecznie. Pod względem liczby emitowanych barw zauważalna przewaga rysuje się po stronie modeli z matrycami VA, z drugiej jednak strony monitory z takimi panelami charakteryzują się zauważalnie dłuższym czasem reakcji w stosunku do ekranów LCD TN, a z kolei IPS-y okazały się monitorami o największej luminancji w całej stawce.

Monitor to nieodzowny element stanowiska gracza (fot. Shutterstock)

Pod względem wzornictwa mamy tu zarówno monitory o mocno agresywnym, ostrym "gamingowym" wzornictwie, jak i te o znacznie spokojniejszej stylistyce. Nie zabrakło modeli wyposażonych fabrycznie w elementy obudowy podświetlane diodami LED. Żaden z testowanych monitorów nie był wyposażony w błyszczącą matrycę – co można uznać za zaletę. Ponadto trzy modele w stawce mają zakrzywione ekrany, przy czym dwa z nich mają większy od typowego stopień krzywizny (1500 R, a nie 1800 R) - co zdaniem producentów ma "zwiększać immersję gracza". Czy zwiększa? Moim zdaniem to indywidualna kwestia. Jednym graczom zakrzywienie ekranu pasuje, innym nie, wiele zależy też od tego, jaki typ gier preferujemy.

Szczegółowe informacje o poszczególnych monitorach przedstawiamy na następnych stronach. Kolejność opisów poszczególnych modeli wynika jedynie z zastosowania porządku alfabetycznego, a nie z pozycjonowania „najlepszy – najgorszy”. O tym, które monitory polecamy, dowiecie się z podsumowania testu. 

Pamiętajcie też, że monitory przetestowane w naszym wcześniejszym teście (ponownie was do niego odsyłam), są wciąż dostępne w polskich sklepach, dlatego niniejszy test traktujemy niejako jako uzupełnienie tego poprzedniego, dzięki czemu otrzymujecie od nas przekrój blisko 30 aktualnie dostępnych modeli dla graczy w cenie do 1500 zł.

Strona:
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2020.04.04, 14:52
Mam prośbę do redaktora w kwestii wielkości zmierzonego gamutu: proszę podawać nie tylko procentowe pokrycie, ale też procentową wielkość. Samo pokrycie to bardzo niepełna informacja. DisplayCAL wyrzuca komplet informacji (zarówno pokrycie wybranych przestrzeni jak i wielkość gamutu wzgl. wybranych przestrzeni).

To jedyny zawodnik w naszym teście, dla którego średnia wartość największych odchyleń jasności w stosunku do pomiaru wykonanego w centralnej części ekranu przekroczyła dopuszczalny, 10-procentowy próg tolerancji
W ogóle, to sam nie jestem przekonany, do podawania 'średniego', arytmetycznego odchylenia jasności wzgl. środka. Dowodem niech będzie monitor, na którym zmierzyliście średnią chyba ~10%, a miał odchyłkę w jednym miejscu jakoś 20%.

Moim zdaniem dużo czytelniejsza jest taka informacja i taka wizualizacja nierównomierności, jaką robi TFT Central.

Pomiar 3x5 punktów pomiarowych, przy takim 27'-32' monitorze daje niezbyt dokładne wyniki. Przy pomiarze 5x9 już będzie widać 'mniej optymistyczny' wynik, oczywiście bliższy prawdy (możecie w wolnej chwili sprawdzić). Plus taki mniej dokładnych pomiarów, że 15 punktów pomiarowych zajmuje mniej czasu niż 45 ;)
Edytowane przez autora (2020.04.04, 15:50)
SkutiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Skuti2020.04.04, 21:31
Bardzo fajny test ale mam po nim większe wątpliwości niż przed przeczytaniem :-( Mam stary monitor 24' TN 5ms(rzekomo) od LG z 2013 roku. Chcę zmienic monitor by mieć nowe bajery takie jak eliminacja niebieskiego światła, flicker free itp. Myślałem że lekko uda mi się znaleźć nowy monitor 27'+ 1440p z VA lub IPS z odświeżaniem 120hz+ ( granie40%/ praca biurowa office30%/CAD+grafika30%). Czytam i łapie ogólnego doła bo monitory z testu TN przy wysokich odświeżaniach już 'prawie nie smużą', IPS mają dobre kolory ale w sumie nie do końca i mocno smużą a VA jako twór uniwersalny mają wszystkie wady (ghosting, backlight bleed, nierównomierne podświetlenie czy dużo nad pixeli). Pomóżcie proszę co mogę kupić by nie rozbić banku i przy okazji nie wylądować z monitorem który nie będzie znacząco lepszy niż to co mam.
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2020.04.04, 21:44
Skuti @ 2020.04.04 21:31  Post: 1238886
Chcę zmienic monitor by mieć nowe bajery takie jak eliminacja niebieskiego światła, flicker free
Filtr niebieskiego światła, polega na tym, że monitor ujmuje niebieskiego (co w konsekwencji też zniekształca kolory). W zwykłym monitorze też możesz to zrobić, tak samo zniekształcając kolory (ujmujesz składową Blue/niebieską, albo ustawiasz jakąś nietypowo niską temp. barwową w OSD, np. 5000K).

Flicker Free, czyli brak migotania przy niższej jasności niż 100%, mają też niektóre starsze monitory podświetlane LED, choć bez tego napisu na pudełku. Może nawet Twój monitor jest 'Flicker Free' (ustaw jasność na niską wartość, np. 15%, albo 0% i popatrz przez kamerę z telefonu komórkowego, czy widać poziome paski interferencyjne - jak nie widać, to monitor jest 'flicker Free";)

ps. tylko aparat w telefonie ustaw na wysoką czułość, by skrócić czas naświetlania, bo na odpowiednio długim czasie nie będzie widać prążków nawet na migającym ekranie
QuadDamageZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
QuadDamage2020.04.04, 22:36
Jakby ktoś chciał dobrego IPS-a FHD (16:10) to polecam HP LP2475W - miałem kiedyś i przymierzam się do kupna drugiej sztuki. Wadą jest to, że tylko z drugiej ręki go dostaniemy, ale cena 300-500zł za ten monitorek to jak za darmo.
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2020.04.04, 22:54
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm
Kontrast dosyć niski. Używany (choć ciekawe ile tys godzin będzie miał nabite - bo od tego zależy poziom zużycia) będzie wymagał kalibracji (podświetlenie CCFL wraz z zużyciem żółknie i da się to skompensować matrycą dzięki kalibracji). ~400zł, za monitor, prawdopodobnie mocno zużyty, rozkalibrowany, to nie tak mało.
ThePunisherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ThePunisher2020.04.05, 00:06
Posiadam od roku AOC CQ32G1 I jestem zaskoczony waszym werdyktem albo ja mam jakiś wybitnie dobry egzemplarz. Zgodzę się z nierównomiernym podświetleniem ale nawet jak kupowałem go za około 1800 zł to był uznawany za najbardziej opłacalny duży monitor do gier. Smużenie? Żadnego nie doświadczyłem, kolory i jasność tak samo wszystko ok, żadnego bujania w związku z niewielka podstawa i kokumna. Zgodzę się z małym zakresem ustawień ale rozwiązałem problem kupując niedawno uchwyt z regulowanym ramieniem. Wszędzie bardzo zachwalano ten monitor jak przeglądałem recenzje przed zakupem, zarówno polskie jak i zagraniczne i jestem zaskoczony waszą oceną.
kadajoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kadajo2020.04.05, 04:25
Od Roku siedzę na MSI MAG271CR, czyli większy brat 24. Polecam ten monitor każdemu do gier. Bardzo dobry kontrast jak na LCD, minimalne smużenie jak na VA. Nawet zakrzywienie ekranu działa na korzyść przy matrycy VA.
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.04.05, 09:06
Szkoda, że w tym zestawieniu zabrakło monitora HP X27i : Fakt IPS może być zaletą lub wadą ale: 1440p 144 Hz oraz zgodność: FreeSync Premium /G-Sync Compatible czyni go najbardziej uniwersalnym monitorem do gier w cenie 1500zł
Edytowane przez autora (2020.04.05, 09:14)
SkutiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Skuti2020.04.05, 10:40
Kyle_PL @ 2020.04.04 21:44  Post: 1238888
Skuti @ 2020.04.04 21:31  Post: 1238886
Chcę zmienic monitor by mieć nowe bajery takie jak eliminacja niebieskiego światła, flicker free
Filtr niebieskiego światła, polega na tym, że monitor ujmuje niebieskiego(.....)
ps. tylko aparat w telefonie ustaw na wysoką czułość, by skrócić czas naświetlania, bo na odpowiednio długim czasie nie będzie widać prążków nawet na migającym ekranie

Dzięki za info chętnie to sprawdzę 😆 Nie wiem czy to efekt placebo ale mam w biurze w pracy kilka porządnych monitorów IPS ww. bajerami i po całym dniu jestem świeży a po 2-3h siedzenia przy moim oczy mają dość ( a nie siedzę w ciemnej norze, okno mam z boku monitora itp)
SkutiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Skuti2020.04.05, 10:53
ThePunisher @ 2020.04.05 00:06  Post: 1238895
Posiadam od roku AOC CQ32G1 I jestem zaskoczony waszym werdyktem (....)

Nastawiałem się na ten monitor właśnie. Kusząca jest duża przekątna która pozwoli odpalić kilka okien obok siebie, 1440p plus 144hz odświeżania. Też oglądałem recenzje na YT i są ogólnie pochlebne ale pada czasami sformułowanie ' jak na VA to prawie nie smuży' i nie wiem jak to interpretować. Boję się że to coś ala ' polonez był dość przestronnym i szybkim autem... jak na epokę PRL' co może i jest jako tako prawdziwe ale nie nastraja optymistycznie w roku 2020.
Zaloguj się, by móc komentować
1