artykuły

Testujemy monitory dla graczy w cenie do 1500 zł

Wybieramy najlepszy monitor do gier

36
4 kwietnia 2020, 14:01 Marek Kowalski

AOC CQ32G1

AOC CQ32G1 (sprawdź ceny tego modelu). To największy, aż 31,5 calowy monitor w naszym teście. Do tego rozdzielczość QHD (2560 x 1440 px), a wszystko to przy spełnieniu naszego kryterium cenowego. W czym tkwi haczyk?

 

AOC CQ32G1 – dane techniczne

Model AOC CQ32G1 (nr ser.: NMGIBJA006263); data produkcji: listopad 2018 r.
Ekran

31,5 cala, QHD (2560 × 1440 pikseli), 16 : 9, LCD VA, matowy, zakrzywiony (1800 R), podświetlenie LED

Maksymalna częstotliwość
odświeżania obrazu / technika synchronizacji klatek
144 Hz / FreeSync
Kąty widzenia: boki/góra/dół 178°/178° (dane prod.)
Czas reakcji matrycy wg producenta / zmierzony / input lag 1 ms (MPRT) / 15 ms / 8,3 ms
Zmierzona maksymalna luminancja bieli / temperatura bieli / nierównomierność podświetlenia matrycy / kontrast obrazu (tryb domyślny) 339 cd/m2 / 7026 K / 8,68% / 2693 : 1
Wierność odwzorowania kolorów – zmierzony błąd delta E 2000: średni/maksymalny 4,81/14,01
Zmierzony zakres wyświetlanych kolorów (pokrycie popularnych przestrzeni barwowych)

sRGB – 99,6%, Adobe RGB – 80,8%, DCI-P3 – 88,8%

Wejścia-wyjścia 2 HDMI, 1 DisplayPort, 1 gniazdo słuchawkowe
Dodatkowe funkcje Brak
Cena

1450 zł

 

AOC CQ32G1 – jakość wykonania i ergonomia

Duży ekran nieco ogranicza możliwości w zakresie ustawień ergonomicznych. Monitor ten nie ma regulacji wysokości położenia ekranu, regulacji obrotu czy funkcji pivot. Jedyne co możemy zrobić dopasowując ekran to odchylić go w kierunku góra-dół w zakresie 25,5 stopnia (4 st. w dół i 21,5 st. w górę), dostępne jest też mocowanie VESA 100x100.

Mimo bardzo dużego (jak na klasę opisywanych tu sprzętów) ekranu i jego zakrzywienia, zestaw powinien zmieścić się na każdym biurku - głębokość monitora z podstawą to 24,5 cm. Pewne zastrzeżenia można mieć do jakości wykonania i stabilności konstrukcji - duży ekran jest zawieszony na relatywnie niewielkiej kolumnie, potrącenie ekranu w piątek to szansa, że ten będzie się bujał do poniedziałku - oczywiście to żart, ale wiecie co mamy na myśli.

Szary nadruk logo to jedyny "ozdobnik" poza czterema czerwonymi wpustami z tyłu obudowy. Ponownie zwracam uwagę na braki w jakości i dopasowaniu - zwróćcie uwagę jak odchyla się mocowanie kolumny od tyłu obudowy monitora. Tego jednak na co dzień nie będziemy oglądać, wszystko to przesłoni duży ekran.

Do dyspozycji gracza jest absolutnie podstawowy, ale też wystarczający zestaw gniazd: dwa złącza HDMI, jeden DisplayPort i gniazdko słuchawkowe. Głośników w tym monitorze nie ma. 

AOC CQ32G1 – wygoda obsługi

Monitorem sterujemy za pomocą zestawu nieoznaczonych przycisków umieszczonych na spodniej stronie dolnej ramki ekranu.

Menu główne typowe dla monitorów AOC - polskojęzyczne, nieco archaiczne, ale można się przyzwyczaić.

Oprócz tego przyciski wywołują menu skrótów, np. do szybkiej zmiany trybu wyświetlania.

Albo do wyboru źródła sygnału - standardowo źródło jest rozpoznawane automatycznie.

AOC CQ32G1 – jakość obrazu

Ekran jest co prawda duży, ale podświetlony nierównomiernie. Odchylenie średnie jasności wynosiło 8,68 proc. i nie przekroczyło 10-procentowego progu tolerancji, ale niektóre z mierzonych wartości cząstkowych w tym teście ów próg przekraczają, stąd alarmujący czerwony kolor w jednej części ekranu.

Czas reakcji i opóźnienie sygnału (input lag)

Zmierzony czas reakcji na poziomie 15 ms to dużo, ale też pamiętajmy, że w tym przypadku mamy do czynienia z matrycą typu VA.

Opóźnienie wprowadzane przez elektronikę (input lag) jest bardzo małe. Najlepszy uzyskany przez nas rezultat wyniósł 8,3 ms, co jest drugim wynikiem w teście.

Kąty widzenia

Wynik modelu AOC CQ32G1 to to 55/55 stopni (lewo/prawo) oraz 60/60 stopni (góra/dół).

Pomiary jakości obrazu w domyślnym trybie pracy

Wykres luminancji minimalnie powyżej krzywej wzorcowej. Domyślnie zmierzona luminancja ekranu to 279 cd/m2. Maksymalna luminancja jaką zmierzyliśmy to 339 cd/m2, co jest jednym ze słabszych wyników w teście (trzeci rezultat od końca). Minimalna luminancja wynosi 71 cd/m2 . Poziom czerni przy domyślnych ustawieniach to 0,1 cd/m2, a zmierzony kontrast statyczny ANSI wynosił 2693:1 - wartość znacznie wyższa niż w przypadku monitorów z matrycami TN i IPS, ale niższa od obiecywanego przez producenta poziomu 3000:1 - wartości typowej dla matryc VA.

Wykres gammy jest cokolwiek dziwny, monitor zwraca wartości zgodne z krzywą wzorcową jedynie w przypadku 50-procentowej bieli.

Również w przypadku wykresu pokazującego przebieg składowych RGB w bieli widać, że testowany monitor ma nierównomierną charakterystykę składowych barw. Tego nie skorygujemy modyfikując nasycenia składowych za pomocą menu OSD.

Temperatura bieli jest w tym monitorze nieco zbyt wysoka, przez co biel jest zaniebieszczona. Dla pełnej bieli przy domyślnej jasności zmierzyliśmy 7026 K, przy 200 cd/m2 mieliśmy 6947 K, a przy maksymalnej jasności 7110 K.

Monitor AOC wyposażony jest w ekran o szerokim gamucie. Pokrycie przestrzeni sRGB wyniosło 99,6 proc., co jest trzecim wynikiem w teście. W przypadku przestrzeni AdobeRGB zmierzyliśmy solidne 80,8 proc. - również trzeci rezultat w tym teście. Natomiast kinematograficzną przestrzeń DCI-P3 duży AOC pokrywał w 88,8 proc. - drugi wynik w teście.

O ile ilość emitowanych barw jest niezła, to z ich wiernością jest już gorzej. Średni błąd delta E wynosił 4,81, a maksymalny - aż 14,01 - zmierzyliśmy dla 32-procentowej szarości.

Pobór energii

Z racji gabarytów i dużej przekątnej ekranu nie spodziewaliśmy się, że będziemy tu mieli rekordy energooszczędności, ale zużycie jak na ponad 30-calowy ekran nie jest duże. Przy ustawieniu maksymalnej jasności monitor pobierał 39,5 W energii, dla 200 cd/m2 miernik wskazał 26,5 W. W stanie czuwania, jak i po wyłączeniu przyciskiem na panelu kontrolnym monitora (bez odłączania urządzenia z gniazdka) uzyskaliśmy identyczny pomiar: 0,1 W.

AOC CQ32G1 i gry

Spory kontrast, niska luminancja - efekt? Ciemne obszary na naszej testowej mapie tearing w CS:GO są naprawdę ciemne - bez kompensacji cieni z poziomu menu monitora (na szczęście dostępnej) gracz się raczej nie obejdzie.

W przypadku ruchomych, kontrastowych obiektów widać wyraźne smużenie najszybciej poruszających się elementów.  

Nawet na stosunkowo jasnej mapie canals w CS:GO warto skorzystać z funkcji podbicia jasności ciemnych obszarów, w przeciwnym razie wroga zobaczymy zbyt późno.

W nocy da się pograć przy domyślnych ustawieniach, w dzień trzeba będzie zwiększyć jasność do maksimum.

Większy kontrast to niestety nie to samo co HDR. Przedzierające się słońce to biała plama w której zanikają szczegóły, a ocienione konary pozostają zbyt ciemne.

Duży gabaryt w tej cenie to z pewnością zaleta, ale czy wystarczająca graczom? Podpowiem, że na rynku jest jeszcze jeden monitor AOC o takiej samej przekątnej matrycy i rozdzielczości - co prawda prosty a nie zakrzywiony - model AOC Q3279VWFD8 z odświeżaniem 75 Hz. Kosztuje 899 zł. Mieliśmy zresztą ten monitor w naszym laboratorium - zainteresowanych odsyłam do jego recenzji. Opisywany tu model jest sporo droższy, ma 144 Hz, jest zakrzywiony, ale smużenie nieco psuje efekt odbioru tego modelu jako pełnowartościowego produktu dla gracza. Zatem jeżeli tylko rozmiar was interesuje to są inne, tańsze opcje.

AOC CQ32G1
Zalety
  • Bardzo mały input lag
  • Szeroki gamut
  • Stosunkowo niskie zużycie energii przy tych gabarytach ekranu
Wady
  • Niewielki zakres ustawień ergonomicznych monitora
  • Niezbyt stabilne zawieszenie ekranu na kolumnie monitora
  • Niewielkie brak w jakości i spasowaniu elementów
  • Niewygodne sterowanie funkcjami OSD
  • Niezbyt równomierne podświetlenie matrycy
  • Niezbyt dobra wierność reprezentowanych barw
  • Domyślna jasność zbyt niska dla wielu gier
  • Wyraźnie widoczne smużenie szybciej poruszających się kontrastowych elementów
Do testów dostarczył:AOC
Cena w dniu publikacji (z VAT):1500 zł
Zobacz bieżące oferty:
Electro.pl
1449 zł
MediaExpert
1449 zł
Mall.pl
1429 zł
Amazon.de
352 €
* cena przybliżona, według aktualnego kursu euro
7