artykuły

Test najpopularniejszych kart graficznych ostatniej dekady

55
23 lutego 2020, 14:01 Piotr Gołąb

Wybraliśmy najbardziej popularne karty w poprzedniej dekadzie, następnie postanowiliśmy sprawdzić, czy nadal można je wykorzystać do gier. Czy polecany przez wielu dwuletni interwał wymiany podzespołów w pececie w rzeczywistości ma sens? Jak sprawują się aktualnie popularne układy graficzne z ubiegłych lat?

 

Spis treści

Dziesięć lat to dużo jeśli chodzi o sprzęt komputerowy i osiągane postępy w technice. Jeśli przypomnimy sobie, jak wyglądały gry 10 lat temu i porównamy je do obecnych, jeśli do tego weźmiemy pod uwagę zmieniające się API, rozdzielczości ekranów, czy techniki tworzenia grafiki, to szybko dochodzimy do wniosku, że postęp w dziedzinie gier komputerowych jest bardzo duży. Oczywiście te wszystkie innowacje mające wpływ na końcowy efekt, czyli wygląd gier, nie byłyby możliwe bez zwiększania mocy obliczeniowej kart graficznych. Sporo mówi się o braku optymalizacji, jednak to właśnie nowe gry (również i techniki tworzenia grafiki - np. ray tracing) są motorem napędowym w tej branży.

Postanowiliśmy sprawdzić, które układy graficzne były najchętniej wybierane przez użytkowników w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Za źródło danych statystycznych posłużył nam ranking stworzony przez firmę Valve, dane zaś zebrane zostały na platformie Steam. 

Popularność według Steam

Powstanie platformy Steam datuje się na rok 2003, choć na początku klient Steam służył raczej jako narzędzie do szybkiego łatania gier lub jako zabezpieczenie antycheaterskie. Początki platformy nie były łatwe, dochodziło nawet do takich zdarzeń, że oprogramowanie antywirusowe wykrywało klienta Steam jako potencjalnie niebezpieczne oprogramowanie. Lata mijały, a sama platforma stawała się coraz bardziej popularna. Zwiększała się szybkość dostępu do internetu, a użytkownicy zaczęli doceniać wygodę użytkowania cyfrowych dystrybucji gier. W 2008 roku Steam miał około dwudziestu milionów użytkowników. To z kolei pozwoliło zbierać dane o popularności układów graficznych wśród graczy. Spoglądając na poniższy wykres, możecie sprawdzić, jak zmieniała się popularność konkretnych modeli, szczegółowe wykresy przedstawione są na kolejnych stronach. Na wykresach przedstawiamy tylko pierwszą piątkę w danym miesiącu, im mniejsza suma tych pięciu kart, tym większa różnorodność wśród graczy. 

Jak widać, różnice w popularności nie są duże, w zasadzie tylko pojedyncze GPU osiągnęły popularność w danym miesiąc większą niż 10 procent. 

Mając te statystyki, postanowiliśmy przewietrzyć magazyny i wygrzebać wyłonione podczas analizy statystyk karty. Każdy test, którego wyniki znajdziecie w tym artykule, został wykonany obecnie przy użyciu komputera z systemem Windows 10 i najnowszymi sterownikami i aktualizacjami. 

Strona:
adoado0Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
adoado02020.02.23, 14:43
Artykuł fajny ale masa błędów. O ile dobrze pamiętam to 8800gtx zamiótł wszystko, cenowo i wydajnościowo. To była rekordowo tania karta względem wydajności.
4800 seria została zaorana tępym pługiem już kilka lat wcześniej..
5850 6GB pamięci...?
Edit : fakt, pomylił mi się GTX z 8800GT
Edytowane przez autora (2020.02.23, 18:29)
MAR89TUMZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MAR89TUM2020.02.23, 15:40
19#2
adoado0 @ 2020.02.23 14:43  Post: 1234854
Artykuł fajny ale masa błędów. O ile dobrze pamiętam to 8800gtx zamiótł wszystko, cenowo i wydajnościowo. To była rekordowo tania karta względem wydajności.


GTX był drogi. GT albo GTS to był wymiatacz cena/moc
Splendor_97Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Splendor_972020.02.23, 15:55
Fajny artykuł,testy pokazują,że starsze karty w nowszych grach już nie dają rady nawet na niskich detalach.
O dziwo,GTX 970 jeszcze się trzyma
CaroozoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Caroozo2020.02.23, 16:04
8800gtx byl jedyna sensowna karta do Crysisa w tym czasie - i bardzo droga, a sam mialem Radka 4890 i to byla bardzo dobra karta jesli chodzi o Radeony. Potem bylo gorzej, a wraz z Maxwellem i Pascalem zieloni porzadzili. Pascale pomogly lowendowi, a po obnizkach midendowi, ale ceny poszly w kosmos... Mam nadzieje ze wlasnie w/w sektory (low/mid) cenowo zejda w dol ale tu musi nawiazac sie walka AMD vs nVidia na rownym poziomie.
blubajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
blubaju2020.02.23, 16:23
-4#5
A dlaczego w artykule nie wspomniano o serii GTX 2xx i 3xx nVidii? Było coś takiego jak GTX 285 z którym jedynie mogły konkurować dwuprocesorowe konstrukcje Radeonów
Makavcio2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Makavcio22020.02.23, 17:38
MAR89TUM @ 2020.02.23 15:40  Post: 1234856
adoado0 @ 2020.02.23 14:43  Post: 1234854
Artykuł fajny ale masa błędów. O ile dobrze pamiętam to 8800gtx zamiótł wszystko, cenowo i wydajnościowo. To była rekordowo tania karta względem wydajności.


GTX był drogi. GT albo GTS to był wymiatacz cena/moc
Dokładnie. 8800/9800GT to był cudowny sprzęt za niewielkie pieniądze. 8800GTX była wtedy marzeniem ściętej głowy o bodajże przez 3 lata uchodziła za demona. Z kolei wynalazki typy 8800GTS, a zwłaszcza żałosny 8600GTS, z nazwy były ładne, ale wydajnością zasmucały.
kadajoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kadajo2020.02.23, 18:25
Całkiem fajny art. Pokazuje jak na dłoni że granie na PC robi się coraz i coraz to droższe. Aktualnie siedzę na GTX 1070 już 3 lata i nie zanosi się abym go zmienił w tym roku (a były takie plany). Przez te zamieszanie cenowo i to że dla mnie FHD nadal wystarcza powoduje że GTX 1070 to najdłużej używana karta. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt że RTX 2070/80 moim zdaniem są zbyt drogie do wydajności którą reprezentują a RX 5700 XT który znowu ma świetną cenę do wydajności ma problemy ze sterownikami i temperaturami (wysoki pobór mocy) co zniechęca skutecznie.
Może jak pojawi się jakiś tytuł który położy GTX 1070 na kolana da mi impuls do zmiany... Cyberpunk 2077 ??? :)
Z drugiej strony zawsze można zaakceptować granie w tego typu gry w 30fps a to przedłuży życie GTX 1070 o co najmniej 3 może nawet 4 lata... Kosmos no chyba że wraz z wprowadzeniem konsol nowej generacji doznamy na tyle dużego skoku w jakości grafiki (Ray tracing chociażby) który spowoduje całkowite ubicie kart starszych generacji... ale czy tak się stanie tylko czas pokaże.
krysia1990xxxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
krysia1990xxx2020.02.23, 19:21
15#8
'Następna generacja, czyli modele Radeon HD 6000, pojawiły się na rynku po tym, jak AMD przejęło firmę ATI. Nowe Radeony, z nowym właścicielem, niestety powoli zaczynały tracić na popularności.'
Bzdury. Wtedy zmieniło się tylko logo na kartach, przejęcie ATI było dużo wcześniej.
Pomysł na artykuł ciekawy, ale wykonanie niestety słabe.
Ja bym chętnie zobaczyła test, w którym porównanielibyśie po 1 karcie AMD/ nVidia poprzednich generacji (zaczynając np. od HD4850, GTS250, potem HD5850, GTX460, itd.) w dzisiejszych grach.
Edytowane przez autora (2020.02.23, 22:21)
czolgista778Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
czolgista7782020.02.23, 19:50
10#9
No bez jaj ze w 2010 ktos kupowal serie 8800? GTX200 jeszcze zrozumiem.
SkullekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Skullek2020.02.23, 20:06
14#10
Szkoda, że brakuje chociaż jakiegoś GCNa, chociażby podstawowego 7870
Zaloguj się, by móc komentować
1