Dziesięć lat to dużo jeśli chodzi o sprzęt komputerowy i osiągane postępy w technice. Jeśli przypomnimy sobie, jak wyglądały gry 10 lat temu i porównamy je do obecnych, jeśli do tego weźmiemy pod uwagę zmieniające się API, rozdzielczości ekranów, czy techniki tworzenia grafiki, to szybko dochodzimy do wniosku, że postęp w dziedzinie gier komputerowych jest bardzo duży. Oczywiście te wszystkie innowacje mające wpływ na końcowy efekt, czyli wygląd gier, nie byłyby możliwe bez zwiększania mocy obliczeniowej kart graficznych. Sporo mówi się o braku optymalizacji, jednak to właśnie nowe gry (również i techniki tworzenia grafiki - np. ray tracing) są motorem napędowym w tej branży.

Postanowiliśmy sprawdzić, które układy graficzne były najchętniej wybierane przez użytkowników w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Za źródło danych statystycznych posłużył nam ranking stworzony przez firmę Valve, dane zaś zebrane zostały na platformie Steam.