artykuły

DLSS, jednak działa?

Sprawdzamy, implementacje DLSS w Wolfenstein: Young Blood

44
9 lutego 2020, 14:01 Piotr Gołąb

Sprawdzamy wpływ poprawionej techniki DLSS w kartach graficznych Nvidia GeForce RTX 2060 oraz RTX 2080 na wydajność, oraz jakość wyświetlanego obrazu.

Spis treści

Gra Wolfenstein: Young Blood debiutowała na rynku pecetowym w lipcu 2019. Jej premiera została przyjęta dość chłodno. Tytuł okazał się nie spełniać pokładanych w nim nadziei, a co o gorsze, w dniu premiery nie wspierał śledzenia promieni (ray tracingu) ani rekonstrukcji obrazu z użyciem techniki DLSS. Dodanie tych technik do Wolfenstein: Young Blood zajęło twórcom gry pół roku. Dziś możemy przyjrzeć się i ocenić efekty ich pracy. 

W Young Blood efekty śledzenia promieni wykorzystywane są wyłącznie w przypadku powierzchni refleksyjnych, czyli mamy do czynienia tylko z odbiciami, jak w Battlefield V. Deweloperzy niestety nie pokusili się o dodanie globalnego oświetlenia, jak w Metro: Exodus, ani zaawansowanych cieni, jak w grze Control.

Oczywiście włączenie efektów śledzenia promieni powoduje zmniejszenie liczby generowanych na sekundę klatek animacji. Rozwiązaniem problemu spadku wydajności jest technika DLSS. Ta jednak do tej pory implementowana była z marnym skutkiem, a recenzenci oraz gracze krytykowali ją za to, że powoduje widoczną degradację jakości obrazu, który traci ostrość i staje się rozmyty. Niestety ten skutek uboczny był zauważalny w każdej grze, która wspierała tę technikę. Choć włączenie DLSS zapewniało zapowiadany wymierny wzrost wydajności, tak cena, jaką była utrata jakości obrazu, była zbyt wysoka.

Deep Learning Super Sampling 2.0?

Po sześciu miesiącach od premiery najnowszej odsłony Wolfensteina wreszcie dostaliśmy możliwość włączenia zarówno techniki DLSS, jak i śledzenia promieni. Funkcję DLSS możemy włączyć w opcjach zaawansowanych gry. I tu czeka nas pierwsza nowość – do wyboru są trzy tryby:

  • Jakość - w tym trybie wyświetlany obraz generowany jest w 66% rozmiaru oryginalnej rozdzielczości, więc jeśli wybierzemy rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli, to obraz będzie generowany w rozdzielczości 1267 × 712 pikseli, a następnie dzięki DLSS zostanie poddany rekonstrukcji do pełnej rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli.
  • Balans - obraz jest rekonstruowany z 57% oryginalnej rozdzielczości, więc analogicznie jak w trybie Jakość, jeśli obraz wyświetlamy w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli, to gra generuje go w rozdzielczości 1094 × 615 pikseli, a następnie rekonstruuje do pełnej rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli.
  • Wydajność - w trybie wydajność obraz rekonstruowany jest z 50% oryginalnej rozdzielczości.

To jednak nie koniec nowości w działaniu DLSS. Im dłużej Nvidia rozwija tę technikę, tym więcej informacji udaje nam się zdobyć, jak dokładnie działa ta metoda i co ma wpływ na jej efekt końcowy.

Do niedawna uważaliśmy, że każdy tytuł, który wspiera DLSS, trafia do wspólnej farmy sztucznej inteligencji (serwerów NGX) i pojedynczego agenta (instancji uczącej się), gdzie sztuczna inteligencja uczy się, jak ma dokonywać rekonstrukcji obrazu na podstawie wszystkich pozyskanych do tej pory informacji. Teraz wiemy, że to tak nie działa, ponieważ w takim przypadku każdy tytuł ze wsparciem dla DLSS miałby identyczne rezultaty, które w założeniu byłyby równie dobre, jak te w Wolfenstein: Young Blood. Niestety tak nie jest, a w Battlefield V włączenie opcji DLSS nadal skutkuje obrazem o zauważalnie gorszej jakości.

Jak więc przebiega proces uczenia się sztucznej inteligencji dla DLSS? Każda nowa gra to nowy agent (instancja) DLSS, który uczy się, jak w najwydajniejszy sposób otrzymać obraz najbliższy oryginałowi. Dla każdego agenta pisane są nowe, wydajniejsze algorytmy, dzięki czemu poszczególni agenci potrafią generować coraz lepszy obraz wynikowy. Poprawie ulegają same mechanizmy AI, a sieć uczy się na dwuetapowo. Po pierwszym etapie heurystycznym (ang. heuristic-based), następuje drugi, który w sposób wnioskujący (ang. inferencing) uczy się na podstawie wyników z etapu pierwszego.

Strona:
Bart TutZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bart Tut2020.02.09, 14:15
-9#1
Może jestem ślepy ale patrze na te obrazki i nie widzę różnicy jeżeli chodzi o DLSS.
StilgarusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiStilgarus2020.02.09, 14:25
Bart Tut @ 2020.02.09 14:15  Post: 1233152
Może jestem ślepy ale patrze na te obrazki i nie widzę różnicy jeżeli chodzi o DLSS.

A kliknąłeś zrzut ekranu, żeby go powiększyć?
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2020.02.09, 14:32
Również według Digital Foundry DLSS w Wolfensteinie wygląda teraz lepiej od natywnego 4k + TAA.
Co do różnic - widać je np. na barierkach u góry ekranu.
Edytowane przez autora (2020.02.09, 14:37)
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.02.09, 14:54
-2#4
Stilgarus @ 2020.02.09 14:25  Post: 1233153
Bart Tut @ 2020.02.09 14:15  Post: 1233152
Może jestem ślepy ale patrze na te obrazki i nie widzę różnicy jeżeli chodzi o DLSS.

A kliknąłeś zrzut ekranu, żeby go powiększyć?

Nawet po powiększeniu są za małe. Każdy prostokąt powinien być na cały ekran/natywną rozdzielczość.
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.02.09, 15:01
16#5
Moim zdaniem, ujęcie porównawcze zostało źle dobrane. Ułomności DLSS itp. najlepiej widać w gęstej roślinności, fakturze tkanin, sierści zwierząt itp. I to najlepiej z różnych odległości. Czyli np. stado zwierząt, kilku ludzi w futrach albo gęsty las.
Możliwe, że ta gra jest optymalnie skrojona pod DLSS? Sceneria gry nie przysparza problemów algorytmom? To celowy, marketingowy zabieg zielonych?
Edytowane przez autora (2020.02.09, 15:03)
dwaarfZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dwaarf2020.02.09, 15:20
Już w Control DLSS działał bardzo przyzwoicie między innymi dlatego, że grzebiąc w konfigu dało się ustalić wyższą rozdzielczość bazową.
WibowitZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Wibowit2020.02.09, 15:36
Tryb 'DLSS - Wydajność' to 4x mniej pikseli, a wydajność 2x wyższa niż przy natywnej rozdzielczości.

Zrzuty ekranu bez DLSS sugerują, że nie włączyliście żadnego AA, nawet FXAA. To prawda czy coś przeoczyłem?

No i na koniec nie ma porównania DLSS ze skalowaniem + nVidia sharpening. Sharpening jest względnie tani obliczeniowo, więc nie trzeba aż tak mocno skalować obrazu w dół jak przy DLSS, by utrzymać tą samą wydajność.
KowalPachołekFocusaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KowalPachołekFocusa2020.02.09, 15:50
-9#8
###Również według Digital Foundry DLSS w Wolfensteinie wygląda teraz lepiej od natywnego 4k + TAA.###

WolfYoung,Control,Deliver Us The Moon-gdy wszędzie zacznie DLSS tak 'wyglądać' jak w tych tytułach-jestem na tak,i nie interesuje mnie to że jest to oszukiwanie.Jest ostro,fps do góry,ja więcej nie mam wymagań:)
Edytowane przez autora (2020.02.09, 15:51)
StilgarusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiStilgarus2020.02.09, 16:11
Wibowit @ 2020.02.09 15:36  Post: 1233160
Tryb 'DLSS - Wydajność' to 4x mniej pikseli, a wydajność 2x wyższa niż przy natywnej rozdzielczości.

Zrzuty ekranu bez DLSS sugerują, że nie włączyliście żadnego AA, nawet FXAA. To prawda czy coś przeoczyłem?

No i na koniec nie ma porównania DLSS ze skalowaniem + nVidia sharpening. Sharpening jest względnie tani obliczeniowo, więc nie trzeba aż tak mocno skalować obrazu w dół jak przy DLSS, by utrzymać tą samą wydajność.


Włączone było TSSAA 8TX.
ThePunisherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ThePunisher2020.02.09, 16:30
Otrzymujemy lepszą jakość obrazu i więcej FPSów, w 1440p na rtx 2080 skok wydajności jest na prawdę spory, żeby tylko w każdym tytule obsługującym DLSS rzeczywiście działało to w ten sposób.
Zaloguj się, by móc komentować
1