artykuły

DLSS, jednak działa?

Sprawdzamy, implementacje DLSS w Wolfenstein: Young Blood

47
9 lutego 2020, 14:01 Piotr Gołąb

DLSS: Jednak działa - wydajność

Deep Learning Super Sampling ma dwa cele. Po pierwsze zwiększyć wydajność karty graficznych GeForce RTX, a po drugie poprawić jakość wygładzania krawędzi. Do tej pory mogliśmy obserwować w grach tylko wzrost wydajności, niestety okupiony wyraźnym pogorszeniem jakości obrazu. Wolfenstein: Young Blood to pierwsza gra, która łamie tę regułę, bowiem w tym tytule dzięki DLSS możemy otrzymać nie tylko wyższą wydajność, ale i lepszą jakość wyświetlanego obrazu.

Żeby sprawdzić, na jaki wzrost wydajności możemy liczyć po włączeniu DLSS, wybraliśmy do testów dwie karty graficzne: GeForce RTX 2060 i GeForce RTX 2080. Wybór był bardzo prosty – chcieliśmy użyć najmniej wydajnej karty graficznej z rdzeniami Tensor oraz RT, a także drugiej, której wydajność jest wyraźnie wyższa. Na wykresach poniżej możemy dokładnie prześledzić, jak włączenie poszczególnych trybów DLSS wpływa na wydajność. W rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i przy włączonych efektach śledzenia promieni, RTX 2060 wyświetla obraz ze średnią szybkością 40,9 kl./s. Jest to wartość niewystarczająca do przyjemnej rozgrywki w taki tytuł jak Wolfenstein: Young Blood, jednak włączenie DLSS powodowało nawet podwojenie ilości generowanych na sekundę klatek. W trybie DLSS wydajność zanotowaliśmy średnio około 80 kl./s,  niestety w tym trybie jesteśmy narażeni na widoczną utratę jakości wyświetlanego obrazu. Rozsądniejszym wyborem jest tryb DLSS balans, który zapewnia nieznacznie mniejszy, ale ciągle imponujący wzrost wydajności – aż o 70%. Podobne rezultaty otrzymaliśmy w testach w rozdzielczości 2560 × 1440 pikseli oraz 4K.

Mniej spektakularnie prezentuje się wzrost wydajności przy wyłączonych efektach śledzenia promieni. W rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli, w przypadku obu kart, DLSS zapewnia jedynie marginalnie większą ilość generowanych klatek. Dopiero w wyższych rozdzielczościach obserwujemy zauważalny wzrost płynności animacji. W WQHD, zarówno w przypadku RTX 2060, jak i RTX 2080, wzrost wynosi około 27%. Natomiast w rozdzielczości 4K, dzięki DLSS, wydajność RTX 2080 wzrasta aż o 40%, dzięki czemu możemy grać w Wolfenstein: Young Blood ze średnią płynnością animacji wynoszącą 146 klatek na sekundę.

Jak widać, dzięki DLSS, ilość generowanych przez układ graficzny klatek animacji może ulec nawet podwojeniu. Jeżeli Nvidii uda się otrzymać takie wyniki w również innych grach bez zauważalnego spadku jakości obrazu, opłacalność zakupu kart graficznych wyposażonych w rdzenie Tensor może znacząco wzrosnąć. Niestety obecnie z poprawionej techniki DLSS korzystają jedynie dwa tytuły, Wolfenstein: Young Blood oraz nietestowany jeszcze przez nas Deliver Us The Moon.

Jakie Wy macie doświadczenia i oczekiwania związane z DLSS i czy graliście w któryś z powyższych tytułów z włączonym śledzeniem promieni i DLSS? Napiszcie w komentarzach.

Strona:
Bart TutZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bart Tut2020.02.09, 14:15
-9#1
Może jestem ślepy ale patrze na te obrazki i nie widzę różnicy jeżeli chodzi o DLSS.
StilgarusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiStilgarus2020.02.09, 14:25
Bart Tut @ 2020.02.09 14:15  Post: 1233152
Może jestem ślepy ale patrze na te obrazki i nie widzę różnicy jeżeli chodzi o DLSS.

A kliknąłeś zrzut ekranu, żeby go powiększyć?
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2020.02.09, 14:32
Również według Digital Foundry DLSS w Wolfensteinie wygląda teraz lepiej od natywnego 4k + TAA.
Co do różnic - widać je np. na barierkach u góry ekranu.
Edytowane przez autora (2020.02.09, 14:37)
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.02.09, 14:54
-2#4
Stilgarus @ 2020.02.09 14:25  Post: 1233153
Bart Tut @ 2020.02.09 14:15  Post: 1233152
Może jestem ślepy ale patrze na te obrazki i nie widzę różnicy jeżeli chodzi o DLSS.

A kliknąłeś zrzut ekranu, żeby go powiększyć?

Nawet po powiększeniu są za małe. Każdy prostokąt powinien być na cały ekran/natywną rozdzielczość.
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.02.09, 15:01
16#5
Moim zdaniem, ujęcie porównawcze zostało źle dobrane. Ułomności DLSS itp. najlepiej widać w gęstej roślinności, fakturze tkanin, sierści zwierząt itp. I to najlepiej z różnych odległości. Czyli np. stado zwierząt, kilku ludzi w futrach albo gęsty las.
Możliwe, że ta gra jest optymalnie skrojona pod DLSS? Sceneria gry nie przysparza problemów algorytmom? To celowy, marketingowy zabieg zielonych?
Edytowane przez autora (2020.02.09, 15:03)
dwaarfZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dwaarf2020.02.09, 15:20
Już w Control DLSS działał bardzo przyzwoicie między innymi dlatego, że grzebiąc w konfigu dało się ustalić wyższą rozdzielczość bazową.
WibowitZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Wibowit2020.02.09, 15:36
Tryb 'DLSS - Wydajność' to 4x mniej pikseli, a wydajność 2x wyższa niż przy natywnej rozdzielczości.

Zrzuty ekranu bez DLSS sugerują, że nie włączyliście żadnego AA, nawet FXAA. To prawda czy coś przeoczyłem?

No i na koniec nie ma porównania DLSS ze skalowaniem + nVidia sharpening. Sharpening jest względnie tani obliczeniowo, więc nie trzeba aż tak mocno skalować obrazu w dół jak przy DLSS, by utrzymać tą samą wydajność.
KowalPachołekFocusaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KowalPachołekFocusa2020.02.09, 15:50
-9#8
###Również według Digital Foundry DLSS w Wolfensteinie wygląda teraz lepiej od natywnego 4k + TAA.###

WolfYoung,Control,Deliver Us The Moon-gdy wszędzie zacznie DLSS tak 'wyglądać' jak w tych tytułach-jestem na tak,i nie interesuje mnie to że jest to oszukiwanie.Jest ostro,fps do góry,ja więcej nie mam wymagań:)
Edytowane przez autora (2020.02.09, 15:51)
StilgarusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiStilgarus2020.02.09, 16:11
Wibowit @ 2020.02.09 15:36  Post: 1233160
Tryb 'DLSS - Wydajność' to 4x mniej pikseli, a wydajność 2x wyższa niż przy natywnej rozdzielczości.

Zrzuty ekranu bez DLSS sugerują, że nie włączyliście żadnego AA, nawet FXAA. To prawda czy coś przeoczyłem?

No i na koniec nie ma porównania DLSS ze skalowaniem + nVidia sharpening. Sharpening jest względnie tani obliczeniowo, więc nie trzeba aż tak mocno skalować obrazu w dół jak przy DLSS, by utrzymać tą samą wydajność.


Włączone było TSSAA 8TX.
ThePunisherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ThePunisher2020.02.09, 16:30
Otrzymujemy lepszą jakość obrazu i więcej FPSów, w 1440p na rtx 2080 skok wydajności jest na prawdę spory, żeby tylko w każdym tytule obsługującym DLSS rzeczywiście działało to w ten sposób.
Zaloguj się, by móc komentować
4