artykuły

LG UltraGear 38GL950G-B - ultrapanorama z Nano IPS - test monitora dla graczy

Szerokie pole widzenia

29
31 stycznia 2020, 14:01 Marek Kowalski

Monitor LG UltraGear 38GL950G to model, który większość Czytelników głosujących na produkty z kategorii "Monitory" w naszym ubiegłorocznym plebiscycie Tech Awards 2019 wskazała jako produkt godny miana najlepszego. Czy faktycznie zasługuje na taką opinię? Czas rozgrzać sprzęt pomiarowy w naszym Labie, by to sprawdzić.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Spis treści

Monitor LG UltraGear 38GL950G to produkt, obok którego trudno przejść obojętnie - zwłaszcza gdy jest się graczem rozglądającym się za ewentualnie nowym monitorem, który obok dobrych parametrów roboczych charakteryzowałby się proporcjami ekranu zwiększającymi immersję gracza, czyli lepsze "wtopienie się gracza w świat gry". Model 38GL950G wyposażony jest w autorski panel Nano IPS produkowany przez LG Display (model LM375QW2-SSA1). Dokładna przekątna tego ekranu to aż 37,5 cala. Proporcje ekranu wynoszą 21:9, co daje zauważalną różnicę w stosunku do klasycznych monitorów 16:9. Z drugiej strony monitor ten nie ma tak "absurdalnych" proporcji jak nie tak dawno przez nas testowany model Acer Nitro EI1 (E491CR) o przekątnej aż 49" i proporcjach 32:9, ale o niższej rozdzielczości i wolniej odświeżany niż opisywany tu model marki LG.

Monitor LG UltraGear 38GL950G został zaprezentowany na targach CES 2019, czyli ponad rok temu. Od razu wzbudził zainteresowanie - zarówno potencjalnych użytkowników, jak i mediów. Parametry, którymi producent oczarował świat są naprawdę obiecujące, co prawda rozdzielczość 3840 x 1600 dziś już może wielkiego wrażenia nie robi. Zresztą graczy interesują inne parametry - takie jak np. częstotliwość odświeżania. Tutaj model LG zapowiada się obiecująco, producent deklaruje, że obraz na monitorze UltraGear 38GL950G może być odświeżany z częstotliwością nawet 175 Hz (od razu podpowiadam, że to częstotliwość "podkręcona" - natywna dla zastosowanego panelu LG Display częstotliwość odświeżania to 144 Hz). Nie bez znaczenia dla graczy jest obsługa G-Sync, czy zgodność z VESA DisplayHDR 400. Oczywiście producent chwali się krótkim czasem reakcji podając "marketingową" wartość 1 ms (pomiar typu GTG - czyli czas zmiany z jednego poziomu szarości do innego)

Pamiętajmy też, że nie jest to panel typu TN, lecz IPS - i to IPS "specjalny", określany przez LG jako "Nano-IPS". Sugeruje to konstrukcję matrycy analogiczną do tej, jaką znajdziemy w przypadku telewizorów LG z ekranem LCD typu NanoCell. W dalszej części artykułu jeszcze wrócę do kwestii związanych z samym ekranem i jego konstrukcją, tymczasem, żeby nie przedłużać - zacznijmy tradycyjnie, od tabelki z parametrami i wybranymi, dokonanymi przez nas pomiarami.

 

LG UltraGear 38GL950G – dane techniczne

Model LG UltraGear 38GL950G-B (nr seryjny: 908NTZN0A645); data produkcji: sierpień 2019
Ekran

37,5 cala (3840 × 1600 pikseli), LCD Nano-IPS, zakrzywiony, matowy, proporcje 21:9

Maksymalna częstotliwość
odświeżania obrazu / technika synchronizacji klatek
175 Hz (144/160 Hz*) / G-Sync (sprzętowy)
Kąty widzenia: boki / góra / dół 178° / 178° (dane prod.)
Czas reakcji matrycy wg producenta / zmierzony / input lag 1 ms (GTG) / 9,36 ms / 7,5 ms
Zmierzona maksymalna luminancja bieli / temperatura bieli / nierównomierność podświetlenia matrycy / kontrast obrazu (tryb domyślny, 60 Hz) 444 cd/m2 / 7078 K / 11,79% / 918 : 1
Wierność odwzorowania kolorów – zmierzony błąd delta E 2000: średni/maksymalny 2,83 / 4,48
Zmierzony zakres wyświetlanych kolorów (pokrycie popularnych przestrzeni barwowych)

sRGB – 99,6%, Adobe RGB – 87,4%, DCI-P3 – 92,3%

Wejścia − wyjścia 1 DisplayPort, 1 HDMI, 1 wyjście słuchawkowe,
Dodatkowe funkcje Sphere Lighting 2.0 - programowalne podświetlenie RGB obudowy monitora
Cena

9900 zł

  * - maksymalna natywna częstotliwość matrycy to 144 Hz, wartości 160 Hz i 175 to overclocking; przy czym dla częstotliwości 175 Hz paleta barw jest ograniczana (YCbCr 4:2:2 zamiast RGB 4:4:4).

LG UltraGear 38GL950G − jakość wykonania i ergonomia

Pod względem jakości wykonania trudno się do czegokolwiek w przypadku tego monitora przyczepić. Cała konstrukcja jest wykonana z bardzo dużą dokładnością, poszczególne elementy są bardzo dobrze spasowane. Również materiały użyte w konstrukcji są dobrej jakości. Oczywiście przeważa tworzywo sztuczne, ale nie brakuje również elementów metalowych. Montaż monitora wyjętego z opakowania jest bardzo prosty, choć ze względu na gabaryty urządzenia lepiej jest mocować podstawę do ekranu z osobą pomagającą utrzymać ekran. Podstawę kolumny monitora mocuje się za pomocą jednego, zamocowanego na stałe wkrętu, a sam ekran mocowany jest na kolumnie za pomocą prostego systemu zatrzasków. Osoby zainteresowanie zamocowaniem zakrzywionego ekranu monitora LG na ścianie, mogą to zrobić - w obudowie ekranu znajdują się punkty mocowania zgodne ze standardem VESA o rozstawie 100 x 100 mm.

Z perspektywy gracza siedzącego przed ekranem, monitor LG charakteryzuje się dość stonowanym wzornictwem. LG promuje ten model jako "bezramkowy". Cóż, cudzysłów w tym słowie nie jest bezzasadny. O ile faktycznie grubość ramki okalającej ekran z góry i po bokach to zaledwie 1 mm, to już obszar aktywny matrycy zaczyna się nieco dalej - łączny margines obrazu od krawędzi monitora to 10 mm (boki i góra), natomiast dolna ramka nie ma już dodatkowego marginesu w panelu i mierzy 13 mm.

Jedynym ozdobnikiem w przedniej części monitora jest naniesione na dolną ramkę logo producenta. Nie jest ono podświetlane, pod dolną ramką znajduje się jeszcze delikatnie świecąca dioda sygnalizująca zasilanie monitora (można ją wyłączyć z poziomu menu OSD). Za gamingową stylistykę można też uznać czerwone malowanie naniesione na podstawę monitora.

Na jednym z ramion podstawy znaleźliśmy naklejkę z logo NVIDIA G-Sync. Warto podkreślić, że monitor ten ma wbudowany chip NVIDII, a zatem jest to sprzętowy G-Sync, a nie tylko "G-Sync Compatible".

Jak na dość sporych rozmiarów ekran, cały zestaw LG jest konstrukcją dość smukłą. Głębokość monitora z podstawą to 287 mm, dzięki czemu użytkownik nie powinien mieć problemu z rozmieszczeniem monitora i elementów zestawu komputerowego na niedużym nawet biurku. Choć podstawa w stosunku do masywności ekranu (całość waży 10 kg) wydaje się nieco rachityczna, to jest solidnie wykonana, monitor po potrąceniu absolutnie nie wpada w żadne wibracje, nie buja się itp.

Zakres ustawień ergonomicznych jest z racji rozmiarów i ultrapanoramicznych proporcji ekranu nieco ograniczony. Ekran zawieszony jest na kolumnie o regulowanej wysokości. Zakres regulacji nie jest duży i wynosi 110 mm. Monitor opuszczony na sam dół dotyka dolną ramką podstawy, co nie wygląda najlepiej.

Ekranu tego monitora nie można wychylać na boki (w lewo lub w prawo), ze względu na proporcje i wygięcie, trudno też oczekiwać w tym modelu funkcji pivot. Jedyna regulacja wychylenia to w kierunkach góra-dół. Zakres regulacji to ok. 20 stopni.

Znacznie ciekawsza stylistycznie jest tylna część monitora. Biały pierścień widoczny na powyższym zdjęciu to LEDy RGB - podświetlenie to jest nazywane przez producenta "Sphere Lighting" - więcej o nim napiszę w dalszej części tekstu. Tutaj także znajdziemy więcej czerwonych "ozdobników", a także charakterystyczne szlify na łączeniu masywnej i bardzo stabilnej kolumny monitora z ekranem.

Górna krawędź ekranu z charakterystycznymi, czerwonymi elementami stylistycznymi, to nie tylko zabieg estetyczny, ale przede wszystkim funkcjonalny. Widzicie małe otwory w tych czerwonych elementach? To wyprowadzenie powietrza. Tak, ten monitor jest chłodzony aktywnie (ma wbudowane wentylatory). Co do ich głośności nie mamy zastrzeżeń, poziom hałasu emitowany przez działający monitor nie przebijał się nad poziom szumu tła w naszym laboratorium (ok. 40 dB). 

Tworzywo pokrywające obudowę testowanego monitora jest zmatowione, dzięki czemu nie zostawimy na nim odcisków palców. Jedynym elementem z błyszczącego tworzywa a'la "piano black" jest wytłoczone nad złączeniem kolumny z ekranem logo producenta.

Jeżeli chodzi o zestaw gniazd połączeniowych, testowany monitor wyposażony jest w jedno gniazdo HDMI i jedno złącze DisplayPort. Oprócz tego mamy dwuportowy koncentrator USB 3.0, dodatkowe, serwisowe złącze USB i wyjście na słuchawki. Monitor jest pozbawiony wbudowanych głośników.

LG UltraGear 38GL950G − menu i obsługa monitora

Sterowanie funkcjami monitora realizowane jest za pośrednictwem czterokierunkowego i dodatkowo klikalnego, niewielkiego manipulatora umieszczonego na spodzie dolnej ramki monitora w centralnej jej części. Przycisk ten może pełnić również rolę diody informującej o tym, czy monitor jest włączony czy też nie (diodę tę można wyłączyć całkowicie z poziomu menu OSD monitora LG). Widoczne obok wspomnianego manipulatora/przycisku kółko to potencjometr sterujący jasnością dodatkowego podświetlenia LED, czyli "Sphere Lighting" umieszczonego z tyłu obudowy.

Po wciśnięciu wspomnianego manipulatora u spodu dolnej ramki monitora LG zobaczymy na ekranie wstępne menu pozwalające nam szybko przejść do wyboru trybu gamingowego, wyboru źródła sygnału, przejście do pełnego menu OSD, bądź po prostu wyłączenie monitora. Jeżeli natomiast bez wywołania menu przesuniemy manipulator w kierunku lewo-prawo będziemy mieli możliwość regulacji głośności (wyjścia słuchawkowego), z kolei kierunek tył-przód wywołuje szybki dostęp do regulacji jasności ekranu.

Tak wygląda menu trybu Gra, jest ono głównie informacyjne (górny rząd wskaźników), przesuwając manipulator w lewo lub w prawo zmieniamy tryb gamingowy, w jakie ten monitor został wyposażony. 

Do wyboru mamy: tryb Gracz 1 (domyślnie aktywny po rozpakowaniu i podłączeniu do monitora zasilania), tryb Gracz 2, oraz tryby: FPS, RTS, Reader oraz sRGB. Tryby Reader i sRGB nie są przeznaczone do gier. Pierwszy z nich w zamyśle producenta jest przeznaczony do czytania treści z ekranu (wyróżnia się bardzo ocieplonymi barwami i ciepłą bielą), natomiast w trybie sRGB paleta barw jest ograniczana do przestrzeni sRGB.

Z poziomu menu OSD mamy bardzo ograniczoną możliwość sterowania wbudowanym w monitor oświetleniem LED RGB. Możemy jedynie wybrać, czy oświetlenie dodatkowe ma pozostać włączone po wyłączeniu monitora czy też nie. Więcej opcji kontrolujących działanie gamingowego podświetlenia na obudowie monitora uzyskamy po zainstalowaniu dodatkowego oprogramowania oferowanego przez producenta. LG proponuje użytkownikom dwie aplikacje: LG UltraGear Control Center oraz LG OnScreen Control. W trakcie przeprowadzania testów obie aplikacje nie były dostępne na polskojęzycznej witrynie wsparcia dla tego monitora w serwisie internetowym producenta - rzeczone oprogramowanie znaleźliśmy na witrynie niemieckiego oddziału LG.

LG UltraGear 38GL950G − podświetlenie RGB i aplikacje

Pierwsza z wymienionych wcześniej aplikacji kontrolnych, czyli LG UltraGear Control Center pozwala sterować pracą wbudowanego w obudowę podświetlenia LED RGB. Aby móc sterować pracą tego podświetlenia należy przed uruchomieniem aplikacji podłączyć monitor z komputerem kablem USB. Podczas pierwszego uruchomienia aplikacja LG UltraGear Control Center sprawdza, czy dla danego monitora nie jest dostępne nowsze oprogramowanie wewnętrzne. W naszym przypadku tak było i zaktualizowaliśmy oprogramowanie monitora (staramy się przeprowadzać testy zawsze na najnowszej dostępnej wersji oprogramowania wewnętrznego dla danego urządzenia). Problem w tym, że po aktualizacji, menu OSD przestało być polskojęzyczne, a wśród dostępnych do wyboru języków zabrakło polskiego (jest to zarazem wyjaśnienie, czemu część pokazanych wyżej zdjęć z menu ekranowego jest po polsku, a część po angielsku - po prostu część wykonaliśmy przed aktualizacją, a część po niej.

Wracając do oprogramowania LG UltraGear Control Center, oferuje ono kilka trybów sterowania pracą wbudowanego oświetlenia LED RGB na obudowie. Tryb Static to po prostu możliwość wybrania jednej z kilku barw, z jaką pierścien ledowy będzie świecić cały czas. Tryb "Peaceful Mode" to łagodne, płynne przejścia pomiędzy różnymi barwami. "Dynamic Mode" to w zasadzie to samo, tyle że zmiany barw zachodzą znacznie szybciej.

Podświetlenie Sphere Lighting 2.0 w trybie dynamicznym to szybko zmieniające się barwy w pierścieniu LED-owym z tyłu obudowy.

Najciekawsze z punktu widzenia użytkownika są dwa ostatnie tryby: "Sound Sync Mode" oraz "Video Sync Mode". Ten pierwszy synchronizuje podświetlenie obudowy z dźwiękiem emitowanym (z założenia) w danej grze, natomiast ten drugi dopasowuje barwę światła do barw aktualnie wyświetlanych na ekranie. W tym miejscu wiele osób pomyśli o rozwiązaniu o nazwie Ambilight znanym z telewizorów marki Philips. Owszem, w trybie "Video Sync Mode" podświetlenie monitora LG działa podobnie, ale naszym zdaniem zmiany kolorystyki realizowane są z pewnym opóźnieniem w stosunku do kolorystyki sceny w aktualnie uruchomionej grze. Tak czy owak, to tylko podświetlenie, gamingowa ciekawostka.

Drugą dodatkową aplikacją kontrolną oferowaną przez producenta jest program OnScreen Control. Oferuje on dwie kategorie ustawień. Jedna to "Monitor Settings", w której możemy sterować jasnością i kontrastem ekranu a także wybrać orientację obrazu (co jest bez sensu w przypadku monitora bez pivota).

Kolejna sekcja ustawień to "Screen Split". Jak widać na powyższym obrazku, dotyczy ona możliwości podzielenia ekranu na odrębnie kontrolowane obszary robocze ekranu.

Aplikacja OnScreen Control instaluje również dodatkową ikonę w zasobniku systemowym Windows na pasku zadań, skąd bez potrzeby wywoływania głównego okna programu również możemy wywołać funkcje podziału ekranu na sekcje, wybrać monitor (w przypadku konfiguracji wielomonitorowej), czy zmienić orientację obrazu. Tyle na temat ergonomii, menu OSD i aplikacji. Czas zając się najbardziej interesującym elementem monitora - ekranem.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Strona:
VendeurZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Vendeur2020.01.31, 14:36
13#1
Monitor LG UltraGear 38GL950G to model, który większość Czytelników głosujących na produkty z kategorii 'Monitory' w naszym ubiegłorocznym plebiscycie Tech Awards 2019 wskazała jako produkt godny miana najlepszego


Ja bym sobie darował takie stwierdzenia i w ogóle jakiekolwiek odnoszenie się do tego 'plebiscytu'...
blubajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
blubaju2020.01.31, 15:43
12#2
Całą recenzję czytałem z entuzjazmem aż do tej części ostatniego zdania: '..... Kosztuje blisko 9000 zł.'

Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2020.01.31, 16:05
Podaliście kontrast bez kalibracji(?) Jaki jest po skalibrowaniu do 6500K?

Widać, że wyższa temperatura barwowa bieli w ustawieniach fabrycznych to nie tyle kwestia dominanty niebieskiej, bo takiego problemu nie ma, lecz ograniczenia składowej czerwonej - to daje pewne wskazówki jak konfigurować ustawienie panelu pod własne potrzeby.
Nie bardzo wiem co tutaj miałeś na myśli, ale jeśli myślałeś o podbiciu składowej czerwonej ponad wartość natywną, to doprowadzisz do anomalii kolorystycznych (przepalony kanał czerwony w najjaśniejszych odcieniach). Jak byś go chciał skalibrować do 6500K, to pozostaw czerwony na natywnym 50, a pozostałe dwie składowe tak obniż, by uzyskać równe 6500K - tym sposobem uzyskasz maksymalny kontrast przy 6500K, bez przepalenia któregokolwiek kanału.
Edytowane przez autora (2020.01.31, 16:14)
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.01.31, 16:20
Bez wątpienia ciekawy monitor, ale w tej cenie brak lokalnego przyciemniania, niski współczynnik kontrastu jest nie do przyjęcia. Poza tym oznacza to, że rzeczywisty zakres dynamiczny tego monitora jest standardowy więc 'efektowny HDR' jest tutaj grubą przesadą. Jedynie sensownie wyceniony jest model 27GL850 i nie dziwi mnie jak chętnie jest kupowany
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.01.31, 16:37
Shadow of the Tomb Raider, Forza Horizon 4, Gears 5, Red Dead Redemption 2 to właściwie jedyne gry z dobrze zrobionym HDR na PC. Reszta gier ma ten tryb na odwal się. Szczególnie Ubisoft niechlubnie tutaj króluje. Jedynie Assassin's Creed Odyssey jest wyjątkiem. HDR daje dużą różnice i nie chce się powracać do normalnego SDR
PeterQZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
PeterQ2020.01.31, 18:47
Kiedy będzie test na pclabie LG 27GL850? Chciałbym mieć porównanie do tftcentral. Kolejna rzecz to przydałby się test monitora Acer Nitro VG240YP 24” oraz Asus VG259Q. Ten drugi ma ponoć problem z niewyraźną czcionką oraz wysoką jasnością minimalną. Chciałbym aby ten temat poruszono.

Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2020.01.31, 19:38
W każdym teście monitora, powinien być wykres jasności, typu:
https://naforum.zapodaj.net/images/f5a5062f6ed4.png
- dzięki niemu wiemy jaka jest jasność minimalna, maksymalna i orientacyjnie wiemy przy jakiej nastawie mamy ile cd.
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.01.31, 20:03
PeterQ
Monitor kupuje się na lata i 24 cale to uwierz mi jest zbyt mało...chyba że grasz sportowo gdzie każdy fps się liczy. Zdecydowanie wolałbym 27 cali 1440p. LG 27GL850-B jest oficjalnie zweryfikowanym monitorem G-Sync Compatible. Wszędzie uzyskuje bardzo dobre oceny. Jeśli trafisz na sztukę bez bad pikseli lub paprochów to kupuj https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b
ODIN85Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ODIN852020.01.31, 20:19
szymcio30 @ 2020.01.31 16:37  Post: 1232161
Shadow of the Tomb Raider, Forza Horizon 4, Gears 5, Red Dead Redemption 2 to właściwie jedyne gry z dobrze zrobionym HDR na PC. Reszta gier ma ten tryb na odwal się. Szczególnie Ubisoft niechlubnie tutaj króluje. Jedynie Assassin's Creed Odyssey jest wyjątkiem. HDR daje dużą różnice i nie chce się powracać do normalnego SDR

W Rdr2 to jest proteza i nie ma nic wspólnego z prawdziwym hdrem.
deton24Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
deton242020.01.31, 21:11
Dokładnie. Na YT jest co najmniej jeden bardzo dobry materiał na ten temat. Można spojrzeć okiem o co chodzi.
Edytowane przez autora (2020.01.31, 21:12)
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1