artykuły

LG UltraGear 38GL950G-B - ultrapanorama z Nano IPS - test monitora dla graczy

Szerokie pole widzenia

29
31 stycznia 2020, 14:01 Marek Kowalski

LG UltraGear 38GL950G − równomierność podświetlenia matrycy

Testy monitora LG UltraGear 38GL950G związane z równomiernością podświetlenia matrycy czy jakości generowanych przez autorski panel LG barw przeprowadzaliśmy przy ustawionej częstotliwości 160 Hz. Dlaczego nie maksymalnej dostępnej, czyli 175 Hz? Głównie ze względu na ograniczenie w przetwarzaniu kolorów, za chwilę to wyjaśnię, tymczasem przejdźmy do pomiarów zaczynając od równomierności podświetlenia matrycy.

Monitor LG UltraGear 38GL950G rozczarowuje jeżeli chodzi o pracę podświetlenia - pracuje ono na tyle nierównomiernie, że przekracza dopuszczalny, 10-procentowy poziom tolerancji w stosunku do pomiaru wykonanego w centralnej części ekranu. Najgorzej jest w dolnej części ekranu. Sumarycznie średnie odchylenie luminancji wynosiło aż niemal 12% (11,79% dokładnie). Do tego spore odchyłki kontrastu (sięgające 9,21%), wszystko to złożyło się na daleki od pełnej zieleni (co oznaczałoby wszystkie obszary w normie) obraz planszy wynikowej z pomiarami. Nie tego oczekiwaliśmy po monitorze klasy premium o bardzo wysokiej cenie. Inna sprawa, że użytkownik-gracz podczas zabawy raczej nie zauważy tego typu mankamentów. Inaczej mogłaby wyglądać sprawa, gdyby przyszło komuś wykorzystywać ten monitor do pracy z grafiką, bo pod względem gamutu (szerokości spektrum emitowanych barw) sprzęt LG imponuje, ale o tym za chwilę.

LG UltraGear 38GL950G − czas reakcji

Niesmak wynikający z nierównomiernej pracy podświetlenia szybko uleciał, gdy zmierzyliśmy pełny czas reakcji tego monitora. Rezultat wynoszący 9,36 ms oznacza, że mamy nowego rekordzistę wśród monitorów IPS. Monitor LG zdeklasował niedawno testowany przez nas monitor ASUS TUF Gaming VG279QM wyposażony także w panel IPS (choć nie Nano-IPS - to autorska konstrukcja LG stosowana tylko w monitorach własnych). Monitor LG jest zatem obecnie monitorem z matrycą typu IPS o najkrótszym znanym nam pełnym czasie reakcji i jedynym, który zszedł poniżej bariery 10 ms. To oczywiście olbrzymia zaleta, zwłaszcza w przypadku produktu przeznaczonego dla graczy.

Przy 160-hercowym odświeżaniu teoretycznie najlepszy czas reakcji (mierzony wg ISO, czyli czas pełnego zapalenia i zgaszenia piksela) powinien wynosić 1/160 sekundy, czyli 6,25 ms. W przypadku, gdy ustawimy odświeżanie na 175 Hz, analogicznie otrzymamy ok. 5,7 ms. Dobra wiadomość jest taka, że zarówno zapalenie piksela (4,96 ms) jak i zgaszenie (4,4 ms) trwa krócej niż pojedynczy cykl odświeżania obrazu w testowanym monitorze przy najbardziej ekstremalnym ustawieniu. Dlaczego to ma znaczenie? Pomiar zgodny z ISO pokazuje najdłuższy możliwy czas reakcji. Producenci jak wiemy epatują czasami rzędu 1 ms (w przypadku monitorów gamingowych), który to pomiar korzysta - w przypadku testowanego modelu - z metody gtg. Oznacza to pomiar zmiany stanu piksela z jednego poziomu szarości na inny.

Niezwykle rzadko zdarza się sytuacja, że pojedynczy piksel w jednym cyklu odświeżania musi być zapalony i zgaszony (z czym monitor ten faktycznie by nie zdążył). Znacznie częściej mamy sytuację, że animowane obiekty zajmują obszar setek czy nawet tysięcy pikseli, zatem istotne jest by monitor charakteryzował się czasem reakcji wystarczającym do zmiany stanu danego piksela na pożądany w danej scenie (gry, filmu itp.). Uzyskane przez monitor LG wyniki każą nam sądzić, że ten warunek testowany sprzęt spełni z nawiązką. 

W praktyce oznacza to, że LG UltraGear 38GL950G nie powinien mieć żadnych problemów z ghostingiem czy innymi negatywnymi rozmyciami dynamicznego obrazu nawet przy najwyższej ustawionej częstotliwości odświeżania. Warto dodać, że testowany monitor, choć jest pozbawiony funkcji stroboskopowego podświetlenia 

 
2