artykuły

ASUS TUF Gaming VG279QM - test pierwszego 280-hercowego monitora dla graczy

Rozdzielczość czy częstotliwość? Dla gracza - zdecydowanie to drugie

31
25 stycznia 2020, 14:01 Marek Kowalski

ASUS TUF Gaming VG279QM − równomierność podświetlenia matrycy

Wszystkie testy, których wyniki zobaczycie w dalszej części, przeprowadzaliśmy przy częstotliwości odświeżania obrazu wynoszącej 280 Hz. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to domyślnie aktywowana częstotliwość odświeżania w testowanym monitorze. Jeżeli jednak nas sprzęt na to pozwala (w miarę nowoczesne GPU, podłączenie via DP), logiczne, że chcielibyśmy wykorzystywać maksymalny potencjał danego urządzenia. Podkreślam, że ASUS TUF Gaming VG279QM pracujący z częstotliwością 280 Hz nie stosuje żadnych "trików" w postaci np. ograniczania palety barw itp. Przejdźmy do pomiarów, zaczynając od równomierności podświetlenia matrycy.

Monitor ASUS TUF Gaming VG279QM wyposażony jest w matrycę LCD IPS (panel AUO M270HAN03.0) z krawędziowym podświetleniem LED. Do równomierności pracy podświetlenia nie mam zastrzeżeń, wszystkie zmierzone pola ekranu nie wykazały odchyleń przekraczających rekomendowane wartości średniej luminancji i kontrastu. Pomiar wykonany przy domyślnej jasności ekranu wykazał maksymalne średnie odchylenie jasności na poziomie 8,99 proc. Z jednej strony to jest dość blisko 10-procentowego progu tolerancji, ale sytuację w znacznym stopniu ratuje bardzo niskie odchylenie kontrastu na całej powierzchni ekranu (najwyższe odchylenie kontrastu to 5,13 proc.). Reasumując, panel w monitorze ASUS świeci równo.

ASUS TUF Gaming VG279QM − czas reakcji

Przy 280-hercowym odświeżaniu ekranu teoretycznie najlepszy czas reakcji powinien wynosić tyle, ile trwa pojedynczy cykl odświeżenia obrazu, 1/280 sekundy, czyli 3,6 ms. Oczywiście na taki czas reakcji, mierzony zgodnie z regułami ISO (czyli czas pełnego zapalenia i całkowitego wygaszenia piksela) nawet nie liczyliśmy - zwłaszcza w przypadku zastosowania w tym monitorze panelu typu IPS. Niemniej rzeczywisty, zmierzony przez nas czas reakcji jak na panel IPS jest imponujący: 10,64 ms. Zwróćcie jednak uwagę na czas wygaszania piksela: 3,6 ms! Mieści się on w pojedynczym cyklu odświeżania tego 280-hercowego monitora. Taka wartość wyraźnie sugeruje, że rzeczony monitor nie powinien mieć żadnego problemu z ghostingiem czy efektem halo pozostającym po przesuwającym się na ekranie obiekcie. Więcej na temat ewentualnych negatywnych objawów w grach zajmiemy się w dalszej części, ale już teraz wiadomo - jest dobrze. Naprawdę bardzo, bardzo dobrze. Pamiętajmy, że dzisiejsze gry, to produkcje nie wymagające aż tak ekstremalnych zmian poziomu luminancji każdego piksela. M.in. dlatego producenci w specyfikacjach podają - robi tak też ASUS - czas reakcji mierzony metodą GTG (pomiar czasu przejścia z jednego poziomu szarości do innego poziomu szarości), wynoszący w przypadku monitorów gamingowych najczęściej 1 ms (tak też jest w tym przypadku).

Dodatkowo monitor ASUS TUF Gaming VG279QM został wyposażony w dostępną z poziomu menu OSD funkcję ELMB SYNC (ELMB = Extreme Low Motion Blur). To nic innego jak redukujące rozmycia ruchomych obiektów stroboskopowe podświetlenie. 

Przy odświeżaniu obrazu ustawionym na 280 Hz pojedynczy cykl pracy stroboskopowego podświetlenia wynosi 3,6 ms, czyli dokładnie tyle, ile monitor potrzebuje na odświeżenie obrazu (tak, wiem, że na powyższym wykresie wartość 1/ΔT nie jest równa 280 Hz tylko 277, ale wynika to z nastaw podstawy czasu w oscyloskopie i niedokładności ustawienia kursorów pomiarowych).

Funkcji ELMB SYNC można używać również przy niższych częstotliwościach odświeżania (cykl strobu będzie automatycznie synchronizowany do aktualnie ustawionej częstotliwości odświeżania), ale nie niższych niż 120 Hz. Jeżeli ustawimy mniejszą częstotliwość odświeżania ekranu (100 Hz lub jeszcze mniej), funkcja ELMB SYNC nie będzie już dostępna. Ma to o tyle sens, że dzięki temu przy włączonym stroboskopowym podświetleniu ekran nie migocze, a jedyne co daje się zauważyć, to niewielki spadek luminancji (co jest oczywiste biorąc pod uwagę to jak działa stroboskopowe podświetlenie). Podpowiem jeszcze, że funkcja ELMB SYNC działa również przy podłączeniu monitora przewodem HDMI, w podobnym zakresie częstotliwości (120 Hz - 240 Hz; 280 Hz jest przez HDMI niedostępne).

Ciekawostką jest to, że działanie ELMB SYNC nie kłóci się z włączonym mechanizmem synchronizacji klatek obrazu, czyli wbudowaną w testowany monitor funkcją Adaptive Sync, zgodną zarówno z NVIDIA G-Sync, jak i FreeSync (synchronizacja działa w szerokim zakresie częstotliwości odświeżania: od 48 do 280 Hz w przypadku połączenia via DisplayPort i od 48 do 240 Hz w przypadku połączenia przez HDMI).

Z kolei funkcji ELMB SYNC w testowanym monitorze nie da się używać jednocześnie z funkcją OverDrive, czyli mechanizmem kompensacji opóźnienia czasu reakcji w stosunku do częstości odświeżania obrazu, pozwalającym na szybszą zmianę stanu piksela z jednego poziomu szarości do drugiego (ale już żaden overdrive nie zmieni fizycznego pełnego czasu reakcji mierzonego wg ISO, bo o tym parametrze decydują fizyczne ograniczenia matrycy i bezwładność ciekłokrystalicznych cząstek w reakcji na zmianę pola elektrycznego).

Zaletą takiej pracy stroboskopowego podświetlenia zastosowanego w testowanym monitorze jest to, że nawet długa rozgrywka przed tym monitorem nie powoduje zmęczenia, które zwykle jest wywoływane migotaniem. Tutaj - przy maksymalnych częstotliwościach odświeżania - stroboskopowe podświetlenie działa na tyle szybko i jest na tyle dobrze zsynchronizowane z częstotliwością odświeżania, że zabawa z włączonym strobem nie powoduje żadnego dyskomfortu. Odrębną kwestią pozostaje jednak, czy faktycznie jest on w tak szybko odświeżanym monitorze potrzebny? A może lepszy jest obraz w grach przy włączonej funkcji Overdrive, albo może wystarczy samo odświeżanie z maksymalną częstotliwością? Na te pytania odpowiem na kolejnej stronie.

 
 
 
 
 
 
 
 
2