artykuły

Podsumowanie roku 2019 w branży nowych technologii

AMD kontratakuje, Nvidia sypie kartami jak z rękawa, Intel w odwrocie

7
1 stycznia 2020, 14:01 Adrian Kotowski

Gry

Już za niecały rok nastanie nowa generacja konsol, co zapewne spowoduje szybki wzrost wymagań sprzętowych nowych produkcji. W końcu zarówno nowy Xbox, jak i PlayStation 5 będą bazować na wydajnych procesorach AMD oraz układach graficznych, wykorzystujących architekturę RDNA drugiej generacji. Microsoft i Sony powoli uchylali rąbka tajemnicy na temat swoich nowych produktów, w czym jednak nieco dalej poszedł ten pierwszy, bo Spencer i spółka pokazali już wygląd sprzętu nowej generacji. PS5 zostało za to opisane bardziej pod kątem sprzętowym i technik, które czekają na graczy.

Mogłoby się wydawać, że miniony rok był raczej nudny pod względem premier, ale to mylne wrażenie. Pecetowi gracze w otrzymali dostęp do kilku tytułów, w które do tej pory można było zagrać wyłącznie na konsolach. Epic Games Store został zasilony m.in. przez takie Heavy Rain i Detroit: Become Human, Rockstar postanowił wprowadzić na komputery Red Dead Redemption 2 i niestety nie uniknął przy tym wpadek, a Star Wars Jedi: Fallen Order zaskoczył recenzentów i graczy swoją wysoką jakością. Z ciekawszych produkcji trzeba też wymienić Control, Disco Elysium, The Outer Worlds i Death Stranding. Ostatni z wymienionych tytułów, przygotowany przez zespół Kojima Productions, zadebiutował tylko na PS4, ale już wiadomo, że w przyszłym roku wyłączność się skończy i grę zobaczymy również na komputerach. Nie mogliśmy również pominąć Sekiro: Shadows Die Twice, wybranego najlepszą grą 2019 roku w plebiscycie The Game Awards.

Minione 12 miesięcy pokazało, że abonamenty growe mogą być przyszłością branży. Microsoft oficjalnie wprowadził Xbox Game Pass na PC, które dzięki masie promocji i całkiem dobrej bibliotece cały czas rośnie w siłę. Electronic Arts sukcesywnie rozszerza zestaw tytułów dla abonentów Origin Access i promuje droższą wersję Premier. Sony natomiast coraz chętniej dzieli się z użytkownikami komputerów swoimi grami na wyłączność, pozwalając w nie zagrać w usłudze strumieniowania PlayStation Now. Temat streamingu był zresztą bardzo gorący, ponieważ swoje plany uruchomienia takich platform przedstawili Microsoft, EA i Google.

Najwięcej uwagi poświęcono temu ostatniemu oraz jego usłudze Stadia, reklamowanej jako nowa jakość w branży. Z jej oferty mogą już korzystać gracze na wybranych rynkach i raczej nie widać po nich entuzjazmu. Google nie było zbyt dobrze przygotowane do uruchomienia Stadii, co chyba najlepiej obrazuje przykład pakietów startowych dla fundatorów, które nie dotarły do nich przed startem usługi streamingowej. Oferowana jakość obrazu nie jest taka, jaką obiecywano, na wiele ogłoszonych opcji trzeba będzie czekać co najmniej do końca pierwszej połowy przyszłego roku, a ceny gier nie odbiegają od tych, które są sprzedawane w pudełkach lub na standardowych platformach dystrybucji cyfrowej.

Miniony rok kojarzy nam się ponadto z rozdawnictwem gier, które na PC przybrało na sile za sprawą Epic Games Store i trwającej już ponad rok promocji. Tim Sweeney próbuje za pomocą bezpłatnych tytułów przekonać graczy do swojego sklepu, co patrząc na świetne wyniki sprzedaży Borderlands 3 w jakiś sposób mu się udaje. Niemniej, nadal ogromna grupa potencjalnych klientów szczerze nienawidzi EGS i liczy na jego szybki upadek, wskazując przy tym, że jedyną usługą wartą ich uwagi jest Steam. Będąc przy nim, nie sposób nie zauważyć, że Valve ostro zabrało się w tym roku do pracy. Firma przedstawiła nowy interfejs biblioteki, pokazała też nowe projekty, takie jak Laboratorium Steam, a ponadto wprowadziła do sprzedaży gogle wirtualnej rzeczywistości Index, odsyłając równocześnie na emeryturę Steam Controllera. Po wielu długich latach oczekiwań firma Gabe'a Newella zaprezentowała nową część serii Half-Life o podtytule Alyx, choć pewnie nie takiej gry (VR) duża część społeczności oczekiwała. Jest też i polski wątek, dotyczący nowego klienta GOG 2.0, stworzonego by raz na zawsze rozwiązać temat zbyt wielu klientów gier i komunikacji miedzy platformami.

Mieliśmy też kilka innych istotnych wydarzeń, dotyczących m.in. zmian na ważnych stanowiskach i przejęć. Jeśli mowa o tych pierwszych, to nie sposób pominąć decyzji Reggie'ego Fils-Aime o odejściu z Nintendo of America, czy takiego samego kroku ze strony Kaza Hiraia, opuszczającego Sony. Ze swoim stanowiskiem pracy pożegnał się też Shawn Layden, szef SIE Worldwide Studios. W temacie przejęć było zdecydowanie mniej szokująco. THQ Nordic kupiło Warhorse Studios, pod skrzydła Epic Games trafili deweloperzy z Psyonix, Microsoft wchłonął m.in. Double Fine, a Sony zakupiło Insomniac Games.

Strona:
_BIZNES_Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
_BIZNES_2020.01.01, 16:08
-16#1
Wpis usunięty przez moderatora
Edytowane przez moderatora (2020.01.02, 15:39)
SpioszekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Spioszek2020.01.01, 16:20
Ah ten 2019, już jest 2020 a ja 2019 pamiętam jakby to było wczoraj ;)
develoopZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
develoop2020.01.01, 17:18
'LG 27GL850B, charakteryzujących się bardzo przyzwoitą specyfikacją, w tym szeroką paletą barw i podstawą obsługą HDR. Produkt LG wypadł ponadto bardzo dobrze w testach szybkości reakcji, a część redakcji określiła go mianem najlepszego monitora dla graczy w 2019 roku, biorąc pod uwagę jego cenę w stosunku do oferowanych możliwości.'

Fajnie że wspominacie o tym monitorze, bo na purepc ani słowa o nim nawet nie potrafią napisać.
KowalPachołekFocusaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KowalPachołekFocusa2020.01.01, 19:16
##Myślimy tu szczególnie o ray tracingu i DLSS, czyli motorach napędowych dla działań marketingowych Nvidii. Jeśli ktoś sądził, że liczba gier z tymi rozwiązaniami zacznie szybko rosnąć, to niestety był w dużym błędzie. Śledzenie promieni to nadal jedynie dodatek i w obecnej formie nie ma on większego wpływu na odbiór gier. ##
Właśnie...Jeśli za chwilę na CES AMD nie pokaże/zapowie RDNA2 z RT to Nv ma...cholerny problem.Drugi raz ludzie nie nabiorą się na coś,czego prawie nic nie wykorzystuje:)A jakie jest wparcie,a właściwie brak wsparcia RT jak GPU tylko jednej firmy je obsługuje,każdy widzi sam:)
Edytowane przez autora (2020.01.01, 19:16)
Rybaczek KoziołkaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Rybaczek Koziołka2020.01.02, 12:39
ciagle sporo jest przed nami:
1. przyspieszenie DRAM dla CPU i dla GPU, być może coraz powszechniejsze stosowanie ramów w rodzaju HBM
2. kolejne litografie, oraz .... przegonienie w CPU Intela przez AMD
3. raczej w roku 2021, jak wszystko dobrze pójdzie, nawiązanie praktycznie równorzędnej walki w dGPU nvidia vs amd
4. w wolniejszych SSD, znaczne zbliżenie ceny do HDD, wraz z podwyższeniem trwałości (tanie SSD już potrafią mieć takie TBW, że przyjmują 600 do 800 zapisów na komórkę), czyli szykuje się nam wyparcie talerzowców
5. niestety zadebiutowało QLC co jest porażką. z konsumenckiego punktu widzenia otrzymujemy produkt mniej trwały, na znacznie gorszych warunkach gwarancji, w dodatku mniej wydajny. w porównaniu do rozwiązań na TLC.
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2020.01.02, 17:49
Rybaczek Koziołka @ 2020.01.02 12:39  Post: 1228679
ciagle sporo jest przed nami:
1. przyspieszenie DRAM dla CPU i dla GPU, być może coraz powszechniejsze stosowanie ramów w rodzaju HBM
2. kolejne litografie, oraz .... przegonienie w CPU Intela przez AMD
3. raczej w roku 2021, jak wszystko dobrze pójdzie, nawiązanie praktycznie równorzędnej walki w dGPU nvidia vs amd
4. w wolniejszych SSD, znaczne zbliżenie ceny do HDD, wraz z podwyższeniem trwałości (tanie SSD już potrafią mieć takie TBW, że przyjmują 600 do 800 zapisów na komórkę), czyli szykuje się nam wyparcie talerzowców
5. niestety zadebiutowało QLC co jest porażką. z konsumenckiego punktu widzenia otrzymujemy produkt mniej trwały, na znacznie gorszych warunkach gwarancji, w dodatku mniej wydajny. w porównaniu do rozwiązań na TLC.

Co do 4 punktu tależowce zaraz osiągną 100TB w dobrej cenie, SSD za tyle nie kupisz.
HornerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Horner2020.01.03, 20:22
Stjepan @ 2020.01.02 17:49  Post: 1228752
Rybaczek Koziołka @ 2020.01.02 12:39  Post: 1228679
ciagle sporo jest przed nami:
1. przyspieszenie DRAM dla CPU i dla GPU, być może coraz powszechniejsze stosowanie ramów w rodzaju HBM
2. kolejne litografie, oraz .... przegonienie w CPU Intela przez AMD
3. raczej w roku 2021, jak wszystko dobrze pójdzie, nawiązanie praktycznie równorzędnej walki w dGPU nvidia vs amd
4. w wolniejszych SSD, znaczne zbliżenie ceny do HDD, wraz z podwyższeniem trwałości (tanie SSD już potrafią mieć takie TBW, że przyjmują 600 do 800 zapisów na komórkę), czyli szykuje się nam wyparcie talerzowców
5. niestety zadebiutowało QLC co jest porażką. z konsumenckiego punktu widzenia otrzymujemy produkt mniej trwały, na znacznie gorszych warunkach gwarancji, w dodatku mniej wydajny. w porównaniu do rozwiązań na TLC.

Co do 4 punktu tależowce zaraz osiągną 100TB w dobrej cenie, SSD za tyle nie kupisz.

Zapomnij. HDD 1 TB nie kosztuje teraz mniej, niż w 2011. W tej cenie powinny już być 8-10 TB, żeby mieć szansę na 100 TB w rozsądnej cenie.
Zaloguj się, by móc komentować
5