artykuły

Sprawdzamy nowe techniki w sterownikach kart graficznych

Nvidia GeForce Experience vs. AMD Radeon Adrenalin

23
30 grudnia 2019, 14:01 Piotr Gołąb

Sprawdzamy nowe funkcje i techniki dostępne w najnowszych sterownikach AMD i Nvidii. Dowiecie się, jak działają techniki wyostrzania obrazu u każdego z producentów, co to jest Anti-Lag oraz czy AMD Radeon Boost przyniesie Wam korzyści w postaci większej wydajności.

Spis treści

Poszczególne komponenty komputera do poprawnego działania wymagają odpowiednich sterowników. Karta graficzna, będąc kluczowym komponentem w komputerze gracza, wymaga bardzo dobrze dopracowanych i zoptymalizowanych sterowników. Firmy AMD i Nvidia doskonale o tym wiedzą i starają się, różnie to jednak wychodzi. Wiemy przecież, że wraz ze zmianą kolejnych wersji sterowników zmieniała się wydajność i co ciekawe nie zawsze wzrastała. Pisaliśmy już o tym, analizując jak kolejne wersje sterowników i aktualizacje gier oraz systemu operacyjnego wpływały na wydajność dwóch, wydajnych na tamten czas, kart graficznych.

Z jakich funkcjonalności, składa się sterownik karty graficznej

Sterowniki kart graficznych przeszły bardzo długą drogę ewolucji. Pierwsze ich wersje miały wspierać ich podstawową funkcjonalność, czyli poprawne wyświetlanie obrazu na ekranie komputera. Przesyłanie obrazu odbywało się przez analogowe złącze D-sub, które z czasem zmieniło się na DVI-D itd. Sterownik odpowiadał tylko za wyświetlanie obrazu. Z czasem doszły kolejne funkcje, wyświetlanie obrazu na ekranie telewizora przez popularne złącza Composite czy S-video, a później pojawiły się zintegrowane akceleratory grafiki 3D.

Po drodze sterowniki stawały się coraz większe pod względem zajmowanego miejsca na nośniku danych. Pojawiły się panele kontrolne odpowiadające za dostrajanie poszczególnych funkcji, zmiana rozdzielczości, wybieranie profili kolorów, czy zaawansowane ustawienia 3D. Oczywiście producenci układów graficznych, cały czas dbali, żeby ich sterowniki były kompatybilne z jak największą liczbą systemów operacyjnych.

Firma Nvidia podstawowy sterownik rozbudowała o moduł Nvidia GeForce Experience, który pozwala szybkie optymalizowanie gier pod posiadany sprzęt komputerowy. Konkurencja w postaci AMD przez bardzo długi okres nie dysponowała podobnym narzędziem, które dostosowałoby jakość oprawy graficznej do sprzętu komputerowego. Dopiero jego najnowsza wersja: AMD Adrenalin 19.12.3 otrzymała taką funkcję, dokładniej opiszemy ją na kolejnych stronach.

Poza nowymi panelami odpowiadającymi za lepszą jakość obrazu, nadal najważniejsze jest wsparcie dla nowych tytułów, czyli mówiąc najprościej optymalizacje dla gier, żeby uzyskać jak najlepszą płynność.

W tym teście skupimy się najbardziej na trzech nowych funkcjonalnościach: wyostrzaniu obrazu, funkcji antilag oraz AMD Radeon Boost, odpowiadającej za dynamiczne skalowanie rozdzielczości.

Strona:
PioyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Pioy2019.12.30, 14:39
Jak się aktualnie ma integer scaling?
Suchy211Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Suchy2112019.12.30, 15:06
-5#2
YHYM... a nie lepiej aby mieć 'image sharpen' po prostu wyłączyć AA X_X
KenjiroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kenjiro2019.12.30, 15:13
Suchy211 @ 2019.12.30 15:06  Post: 1228406
YHYM... a nie lepiej aby mieć 'image sharpen' po prostu wyłączyć AA X_X

To jednak nie to samo. AA działa zwykle na innym poziomie niż późniejsze wyostrzanie, co niestety powoduje dziwne efekty jak np. artefakty na włosach Lary w TR, ale za to otrzymujemy również np. wyostrzanie tekstur.
levenZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
leven2019.12.30, 15:26
14#4
Wyostrzanie obrazu u AMD jest super XD
Nawet faktura koszuli i spodni jest inna, niż przy oryginalnym ustawieniu.
To się nazywa jakość i dokładne odwzorowanie obrazu. :E
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2019.12.30, 16:09
Pioy @ 2019.12.30 14:39  Post: 1228401
Jak się aktualnie ma integer scaling?
Sprawdziłem na RX460 i działa.
Makavcio2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Makavcio22019.12.30, 19:29
-3#6
leven @ 2019.12.30 15:26  Post: 1228411
Wyostrzanie obrazu u AMD jest super XD
Nawet faktura koszuli i spodni jest inna, niż przy oryginalnym ustawieniu.
To się nazywa jakość i dokładne odwzorowanie obrazu. :E
No, zajęło mi chwilę głębszych przemyśleń, zanim się zorientowałem, że pan Piotruś pewnie już przed Sylwestrem robi rozbieg, a nie technika cuda zdziałała :E

Ogólnie rzecz biorąc, nic specjalnie interesującego. Takie bajery, które na stopklatce, jak się ktoś dobrze przyjrzy, czasami widać.

Swoją drogą, aż strach pomyśleć, co by się tu działo, gdybyśmy mieli RTX Boost, a nie Radeon Boost :E Już widzę oczami wyobraźni, ile razy 'mydło' odmieniane by było przez wszystkie przypadki :E
stark2991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
stark29912019.12.30, 20:26
Suchy211 @ 2019.12.30 15:06  Post: 1228406
YHYM... a nie lepiej aby mieć 'image sharpen' po prostu wyłączyć AA X_X

Halo, celem AA jest zupełnie co innego, to raz. A dwa, że techniki AA które pozytywnie wpływają na ostrość obrazu są jednocześnie bardzo zasobożerne (w przeciwieństwie do RIS czy Freestyle).
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2019.12.30, 22:26
19#8
Dobry pomysł na artykuł, ale wykonanie średnie. Powstał taki podstawowy przegląd nowych funkcji.

PCLab z czasów swojej świetności to jednak portal dla entuzjastów. Spodziewałbym się więc np. testów anti laga w dużym przekroju gier z weryfikacją nie tylko opóźnień, ale i czasów renderowania klatek z wykorzystaniem FCAT (bo na logikę wyeliminowanie prerenderingu może mieć wpływ na odstępy między kolejnymi klatkami). I potem podsumowanie: że w tej i tej grze działa to bardzo dobre, w tamtej nic nie pomaga, a w jeszcze innej psuje płynność i lepiej tego nie włączać.

Podobnie jeśli chodzi o sharpening - chciałbym zobaczyć więcej gier i bardziej dogłębną analizę jakości, czy na pewno techniki nie generują nigdy artefaktów. Strona o Radeon Boost jest ok, choc i tu idealnie byłoby sprawdzić w jeszcze jednej grze, jakiejś z bardziej realistyczną grafiką.

Poza tym wydaje mi się, że autor trochę nie mógł się zdecydować, czy pisze tylko o nowościach AMD, czy również o nowościach Nvidii (najlepiej to widać na stronie 4, gdzie brakuje wielu podstawowych informacji o technice Nvidii, a o wariancie AMD informacja jest bardzo rozbudowana).

I na koniec, według mnie najciekawszą z nowości jest jednak integer scaling, pominięty w artykule. Niby funkcja dla gier retro, ale chyba nie tylko. Nie miałem czasu na jakieś wielkie testowanie, ale demo Unigine Valley puszczone w 720p na monitorze 1440p wyglądało całkiem-całkiem (obraz znacznie ostrzejszy niż przy standardowym skalowaniu; było sporo aliasingu i ogólna pikseloza, ale imho bez tragedii; w grach z dobra obsługą TAA to może być wybawienie dla posiadaczy słabszych kart).

Nie piszę tego, żeby zrzędzić czy gnębić. Wiem, że autor nie ma na wszystko wpływu i kształt artykułu jest wypadkową wielu czynników. Mając jednak profesjonalny sprzęt (FCAT, jakieś dobre i szybkie kamery etc - niezbędne do analizy rzeczywistej płynności, jakości obrazu po przeskalowaniu etc) można z tym tematem zrobić naprawdę fajne rzeczy, zupełnie nieosiągalne dla amatorów z Youtube'a. Fajnie by było z tego skorzystać.
Edytowane przez autora (2019.12.30, 22:41)
ZakochaniZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Zakochani2019.12.30, 22:33
-1#9
Wpis usunięty przez moderatora
Edytowane przez moderatora (2019.12.30, 23:01)
ProVisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ProVis2019.12.30, 23:39
Ogólnie bardzo słaby artykuł, pomysł super - wykonanie mierne.
Pomijam już, że zabrakło wielu funkcji dostępnych w sterownikach (integer scaling, DSR, Shader Cache, ustawienia AA etc.), ale jak już coś próbujecie opisać to róbcie to dokładnie! A już sugerowanie ustawienia w global settings np. Ultra Latency mode to głupota. Jest niewiele gier które dobrze działają z tą funkcją. Co mi odrobiny mniejszego input laga jak gra w losowych momentach dostaje czkawki.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1