artykuły

Innovation@Amazon – relacja z czwartej edycji konferencji

Sztuczna inteligencja i roboty - z punktu widzenia Amazonu

3
7 października 2019, 11:38 Paweł Pilarczyk

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim w miniony weekend odbyła się czwarta edycja konferencji Innovation@Amazon. Jak co roku, uczestniczyliśmy osobiście w tym wydarzeniu, więc możemy się z Wami podzielić naszymi wrażeniami.

Innovation@Amazon to dla nas jedno z ciekawszych wydarzeń, w których uczestniczymy. Co prawda skoncentrowane jest ono na usługach tylko jednej firmy (Amazon), ale przedsiębiorstwo inwestuje mnóstwo pieniędzy w bardzo przyszłościowe rozwiązania i technologie, które szczególnie nas interesują – czyli sztuczną inteligencję, robotykę, komunikację głosową z maszynami i rozwiązania chmurowe.

Wydarzenie skierowane jest przede wszystkim do programistów czy przedsiębiorców chcących skorzystać z rozwiązań chmurowych, na przykład do budowy własnych stron czy usług (także tych wykorzystujących głębokie uczenie maszynowe. Amazon oferuje do tego bardzo rozbudowaną platformę AWS (Amazon Web Services), na którą składa się ponad 170 różnych usług. Na platformie AWS działają usługi takich gigantów, jak na przykład Netflix, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać ją nawet do postawienia prostego bloga na WordPressie (taką usługę w Amazonie można wykupić już za kilka dolarów miesięcznie). Oznacza to, że AWS jest bardzo skalowalny i mogą z niego korzystać zarówno osoby prywatne lub prowadzące jednoosobowe firmy (działalność gospodarczą), ale także olbrzymie korporacje, z których usług korzystają setki milionów osób (jak wspomniany Netflix).

Na konferencji Innovation@Amazon dużo uwagi poświęcono usłudze Amazon SageMaker, która pozwala tworzyć projekty wykorzystujące sztuczną inteligencję. Jedną z prelekcji było wykorzystanie biblioteki TensorFlow w SageMaker do uczenia maszynowego (trenowania sieci neuronowych).

Sztucznej inteligencji, a zwłaszcza rozpoznawaniu obrazów i mowy, poświęcono w ogóle dużą część konferencji. Dla Amazonu kluczową jest tu usługa komunikacji głosem Amazon Alexa. Dostępna w 14 językach, wśród których niestety nadal nie ma polskiego (jest w planach), chociaż cały system został zaprojektowany i stworzony w Polsce, przez inżynierów firmy Ivona, przejętej lata temu przez Amazon. Alexa umożliwia budowanie bardzo różnorodnych systemów sterowanych głosowo, od inteligentnych domów, aż po systemu multimedialne w samochodach. Do domu wystarczy kupić głośniczek Amazon Echo Dot (kosztuje około 100 zł) i już można rozpocząć rozmowę głosową ze sztuczną inteligencją Amazonu. Zatem próg wejścia w ten system też jest bardzo niski. Co więcej, aby wypróbować, jak działa Alexa, można zainstalować darmową aplikację Amazon Alexa na smartfonie.

Uczestnicy konferencji mogli nawet odwiedzić specjalnie dla nich zaaranżowane "inteligentne" mieszkanie, zarządzane właśnie przez Alexę. Po przyjściu do domu Alexa automatycznie zapalała światła i otwierała rolety. Potrafiła nawet nastawić wodę w czajniku (wodę trzeba do czajnika niestety wlać ręcznie, ale dzięki specjalnej przystawce Alexa może włączyć czajnik). Alexa odpowiadała też za nastrój muzyczny, dobór filmów wyświetlanych na telewizorze, sterowanie domowymi robotami sprzątającymi, a nawet... ocenę wyglądu domowników (potrafiła zrobić zdjęcie przy pomocy kamery, a potem dokonywała analizy zdjęcia i sugerowała zmiany w ubiorze). 

Inteligentne mieszkanie zarządzanie przez Alexę

Alexa już teraz ma bardzo duże możliwości, ale można je zwiększać niemal w nieskończoność przez dodawanie tzw. umiejętności (Alexa Skills), które na konferencji przyrównano do aplikacji na smartfony. Alexa udostępnia nawet specjalny „sklepik” ze „skillami”, w którym już teraz dostępne są tysiące różnych umiejętności. Jeśli np. kupimy robota sprzątającego, wystarczy pobrać ze sklepiku dedykowany do niego „skill” i od tej pory możemy sterować nim głosem. Przykładowo, dla robotów iRobot komenda do rozpoczęcia sprzątania brzmi: „Alexa, tell Roomba to start cleaning”. Takie Skille dostępne są też np. do sprzętów Xiaomi czy polskiego systemu domu inteligentnego – Fibaro.

Te firmy mają już swoje skille dla Alexy

W trakcie konferencji wytłumaczono też zasadę, w jaki sposób Alexa zdobywa wiedzę. Analizuje ona teksty z wiarygodnych źródeł w internecie (m.in. Wikipedia, chociaż inżynierowie Amazonu mają świadomość, że nie wszystkie publikowane tam artykuły są wiarygodne). Rozkłada teksty na drobne elementy i dokonuje analizy semantycznej tekstu. Na jej potrzeby tworzy tzw. grafy wiedzy (Knowledge Graphs), które umożliwiają wyodrębnianie kluczowych informacji – dat, nazwisk, tytułów utworów muzycznych itp.

Oddzielną prezentację na konferencji Innovation@Amazon poświęcono też robotom, które działają w centrach logistycznych (magazynach) Amazonu. Takich centrów jest na całym świecie 175 (w tym w Europie - 40, a w Polsce – 8). Co ciekawe, polski magazyn zlokalizowany koło Wrocławia (nazwany WRO1) był pierwszym w Europie, w którym zainstalowano słynne roboty przewożące specjalne regały z produktami. Amazon zaledwie kilka lat temu nabył firmę Kiva produkującą takie roboty, a dziś ma ich już łącznie blisko 200 tysięcy. Każdy robot waży około 150 kilogramów i jest w stanie przewieźć ładunek o masie dochodzącej do 350 kg.

Roboty pracujące w magazynach Amazonu

Chociaż spekulowano, że stosowanie przez Amazon robotów w magazynach spowoduje redukcję zatrudnienia, to jest wręcz odwrotnie. Od kiedy firma stosuje roboty, zwiększyła także liczbę pracowników, chociaż ich zadania są oczywiście zgoła odmienne, niż przenoszenie kartonów po hali magazynowej (to właśnie robią roboty). Pracownicy są oczywiście potrzebni do serwisowania i obsługi robotów (niedługo Amazon będzie ich już miał ćwierć miliona), ale także do bardziej przyziemnych zadań, z którymi roboty sobie jeszcze nie radzą – pakowanie niestandardowych paczek czy umieszczanie w kartonach produktów (chociaż te zadania w przyszłości też będą zautomatyzowane).

supervisorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
supervisor2019.10.07, 14:11
Może zrobili by coś ze swoim sklepem w Polsce zamiast urządzać eventy?
litestepZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
litestep2019.10.07, 15:07
-1#2
supervisor @ 2019.10.07 14:11  Post: 1219313
Może zrobili by coś ze swoim sklepem w Polsce zamiast urządzać eventy?

AWS to ta część Amazona, która przynosi kasę. A w praktyce są już sklepem - przynajmniej w porównywarkach cen pełno linków do amazon.de i jest polska wersja jezykowa, nawet jeśli byle jaka.
KwantZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kwant2019.10.10, 19:22
Jeżeli uczenie maszynowe to tylko chmura googla. To Google rozwija TensorFlow - najbardziej powszechną bibliotekę wykorzystywaną do ML, Amazon ją wykorzystuje. To Google zrobił TPU (procesor specjalizowany do ML) i udostępnia go w swojej chmurze - jest szybszy i wydajniejszy od kart graficznych.

Google udostępnia też za darmo https://colab.research.google.com na którym można uczyć i trenować całkiem skomplikowane sieci, na CPU, GPU i TPU (za darmo, limitem jest doba ciągłego użytkowania i dostępna pamięć RAM/HDD).

Jeżeli chodzi o ML to Amazon jest drugi za googlem ale bardzo daleko. MS ze swoją chmurą jest zupełnie poza horyzontem.
Zaloguj się, by móc komentować
1