artykuły

AMD Ryzen 9 3900X i Ryzen 7 3700X – test. Nowa architektura i litografia w działaniu

127
7 lipca 2019, 15:00 Mateusz Brzostek

AMD Ryzen 9 3900X i Ryzen 7 3700X – podkręcanie

Nasze próby podkręcania były częściowo ograniczone przez mechanizm Precision Boost Overdrive pozwalający na podniesienie limitów sterujących zachowaniem trybu turbo. Wykorzystanie PBO pozwala zostawić kontrolę nad taktowaniem procesorowi; w ten sposób możemy zachować wysoką wydajność jednowątkową i podnieść wydajność w zastosowaniach wielowątkowych.

W przypadku Ryzena 9 3900X sterowanie limitami PBO dawało znikome skutki, obserwowana wydajność była najwyżej o kilka procent lepsza, i to tylko w niektórych testach. Zamiast tego ustawiliśmy taktowanie wszystkich rdzeni ręcznie, co przyniosło zauważalną poprawę w zastosowaniach wielowątkowych, ale pewną stratę w testach małowątkowych. Ustawione taktowanie było niższe, niż osiągały 1−4 rdzenie podczas pracy z fabrycznymi ustawieniami. Procesor pracował stabilnie z taktowaniem 4275 MHz przy napięciu zasilania około 1,337 V.

Procesor Ryzen 7 3700X podkręcaliśmy z wykorzystaniem PBO i mechanizmu automatycznego podkręcania. Ten teoretycznie może przyspieszyć taktowanie nawet o 200 MHz, ale taki wzrost zaobserwowaliśmy tylko w mało wymagających zadaniach wielowątkowych. Taktowanie podczas obciążenia jednego rdzenia prawie wcale nie przyspieszyło. Podczas najcięższego obciążenia z AVX procesor miał nieco szybsze taktowanie niż fabrycznie, ale i tak pracował z parametrami poniżej określonych przez nas limitów (długofalowy limit mocy 395 W i temperatura 95°C). Jakiś czynnik inny niż limit mocy i temperatura ograniczał możliwości dalszego podkręcania. Jesteśmy przekonani, że z czasem zmiany w UEFI i zdobycie większego doświadczenia z Ryzenami 3000 pozwolą osiągnąć więcej.

Podkręcanie pamięci jest łatwe, jeśli zależy nam na najszybszym taktowaniu. Dopóki nie przekroczymy DDR-3600, pamięć i łącze Infinity Fabric wewnątrz procesora są taktowane synchronicznie. Taktowanie DDR-3733 udało się osiągnąć również w trybie synchronicznym (trzeba go wymusić ręcznie) i to dało najlepszą wydajność. Nie poświęcając na to zbyt wiele czasu, mogliśmy uruchomić pamięć Corsair Vengeance RGB Pro z taktowaniem DDR-4400 w połączeniu z Ryzenem 7 3700X.

To wymagało spowolnienia Infinity Fabric o połowę – wyświetlane przez CPU-Z taktowanie NB Frequency jest dwa razy wolniejsze niż taktowanie pamięci. To po pierwsze spowalnia komunikację między rdzeniami x86 a kontrolerem pamięci (jej przepustowość jest i tak wystarczająca, ale opóźnienie wzrasta), a po drugie obarcza każde żądanie dostępu do pamięci koniecznością oczekiwania w kolejce przy przekraczaniu domen zegarowych. Z tego powodu DDR-4400 i taktowanie Infinity Fabric 1100 MHz jest mniej wydajną kombinacją niż DDR-3733 i 1866 MHz.

Do podkręcania pamięci i zależności wydajnościowych pomiędzy wewnętrznymi zegarami procesora wrócimy niebawem w jednym z kolejnych artykułów o Ryzenach 3000.

Strona:
  1. AMD Ryzen 9 3900X i Ryzen 7 3700X – wstęp
  2. Taktowanie, turbo, szybka pamięć DDR4
  3. Asus Crosshair VIII Hero Wi-Fi
  4. MSI MEG X570 Godlike
  5. Asus TUF X570-Plus oraz Crosshair VIII Formula
  6. Warunki testu
  7.     Testy – gry (Wiedźmin 3, GTA V)
  8.     Testy – gry (Assassin's Creed Origins & Odyssey)
  9.     Testy – gry (Far Cry 5, Hitman 2)
  10.     Testy – gry (Wolfenstein II, Battlefield V)
  11.     Testy – gry (Deus Ex: Mankind Divided, Cywilizacja VI)
  12.     Testy – gry (CS: Global Offensive, Shadow of the Tomb Raider)
  13.     Testy – renderowanie
  14.     Testy – kompresja plików, responsywność stron internetowych
  15.     Testy – obróbka wideo i obrazów
  16.     Testy – kodowanie wideo
  17.     Testy – obliczenia i symulacje
  18. AMD Ryzen 9 3900X i Ryzen 7 3700X – pobór energii
  19. AMD Ryzen 9 3900X i Ryzen 7 3700X – podkręcanie
  20.     Podkręcanie – gry (Wiedźmin 3, GTA V)
  21.     Podkręcanie – gry (Assassin's Creed Origins & Odyssey)
  22.     Podkręcanie – gry (Far Cry 5, Hitman 2)
  23.     Podkręcanie – gry (Wolfenstein II, Battlefield V)
  24.     Podkręcanie – gry (Deus Ex: Mankind Divided, Cywilizacja VI)
  25.     Podkręcanie – gry (CS: Global Offensive, Shadow of the Tomb Raider)
  26.     Podkręcanie – renderowanie
  27.     Podkręcanie – kompresja plików, responsywność stron internetowych
  28.     Podkręcanie – obróbka wideo i obrazów
  29.     Podkręcanie – kodowanie wideo
  30.     Podkręcanie – obliczenia i symulacje
  31. Średnia wydajność w różnych zastosowaniach
  32. Ryzen 9 3900X kontra Core i9-9900K
  33. Ryzen 7 3700X kontra Core i7-9700K
  34. Ryzen 7 3700X kontra Ryzen 7 2700X
  35. Ryzen 7 3700X na taniej płycie B350
  36. Podsumowanie
19