artykuły

Total War: Three Kingdoms − porównanie wydajności kart graficznych i procesorów

Opowieści o Trzech Królestwach

34 29 maja 2019, 17:43 Mateusz Ozimek

Gry z serii Total War nierozłącznie kojarzą się z epickimi bitwami, w których uczestniczy duża liczba jednostek sterowanych przez graczy. Czy najnowsza część serii będzie w związku z tym stanowiła duże wyzwanie dla sprzętu komputerowego? Sprawdziliśmy to w naszym teście kart graficznych i procesorów w Total War: Three Kingdoms.

Spis treści

Ostatnie odsłony serii Total War były ukłonem w stronę fanów fantastyki, a zwłaszcza osób zafascynowanych uniwersum Warhammera. Tym razem twórcy, czyli studio Creative Assembly, powracają do realiów historycznych. W Total War: Three Kingdom gracz przenosi się do starożytnych Chin w okolice 190 roku n.e., w czasy tytułowej Epoki Trzech Królestw. Gracz wciela się w jednego z dwunastu dowódców (jego wybór wiąże się z poziomem trudności rozgrywki), a następnie staje przed karkołomnym zadaniem zjednoczenia całych Chin.

TotalWar

Rozgrywka w Total War: Three Kingdoms składa się z dwóch dopełniających się elementów. Pierwszym z nich jest prowadzona w trybie turowym kampania, w ramach której zarządzamy naszymi włościami, ulepszamy budynki oraz rozbudowujemy naszą armię. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon cyklu, dużo większy nacisk został położony na stosunki dyplomatyczne z innymi graczami. Bez odpowiednio prowadzonej polityki, na którą składają się sojusze oraz intrygi, trudno o zwycięstwo. Drugi aspekt, czyli zrealizowane z dużym rozmachem bitwy toczące się w czasie rzeczywistym, również różni się od tego, co twórcy zaserwowali nam w Total War: Warhammer. W każdej z armii znajdują się dowódcy, którzy nie są postaciami jednowymiarowymi. Mają swoje motywacje oraz sympatie i antypatie, co dodaje realizmu bitwom. Mogą również stawać ze sobą do pojedynków. Prócz tradycyjnych bitew, dostępne są również oblężenia bądź zasadzki. Gracz ma też możliwość wyboru jednego z trybów − trybu Opowieści, w którym dowódcy mają nadnaturalne zdolności, lub trybu Archiwa, który ma dużo więcej realizmu.

TotalWar

Najnowsza odsłona serii Total War bazuje na silniku, który napędzał poprzednie odsłony. Niestety, w przeciwieństwie do testowanego przez nas Warhammera II, w tym przypadku mamy możliwość uruchomienia gry, wyłącznie korzystając z bibliotek DirectX w wersji 11. Gra podlega zabezpieczeniom antypirackim Denuvo.

Total War: Three Kingdoms – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja:

  • procesor – Intel Core 2 Duo 3,0 GHz,
  • pamięć operacyjna – 4 GB,
  • karta graficzna – AMD HD 7850 1GB lub Nvidia GeForce GTX 650 Ti,
  • system operacyjny – Windows 7 w wersji 64-bitowej.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – AMD Ryzen 5 2600X lub Intel Core i5-6600,
  • pamięć operacyjna – 8 GB,
  • karta graficzna – AMD R9 Fury X 4GB lub Nvidia GeForce GTX 970,
  • system operacyjny – Windows 10 w wersji 64-bitowej.

Najsłabsza zalecana przez twórców konfiguracja pozwalająca uruchomić Total War: Three Kingdoms wydaje się bardzo obiecująca. Komponenty takie jak procesor z rodziny Core 2 Duo czy karta graficzna poziomu GTX 650 Ti to nie są wysokie wymagania, a to sugerowałoby dobre działanie na każdym współczesnym sprzęcie. Należy jednak dodać, że według wpisu na blogu deweloperów, są to parametry pozwalające na rozgrywkę w płynności około 25 − 35 kl./s w rozdzielczości 720p na najniższych detalach i to przy założeniu bitwy jeden na jednego po wybraniu do każdej z armii 21 jednostek. Sporo założeń, a efekt nie jest do końca tym, czego mogliby spodziewać się gracze. 

Dużo bardziej realistycznie wygląda konfiguracja zalecana. W tym przypadku, według twórców, procesor o wydajności Ryzena 5 2600X w duecie z GTX 970 ma pozwolić na bezproblemową grę w ustawieniach wysokich w 1080p. Oczywiście jest tutaj łyżka dziegciu − w takich warunkach osiągniemy płynność w granicach 45−55 kl./s. Aby zagrać w ultra w rozdzielczości 1080p, mając na liczniku powyżej 60 kl./s, trzeba spełnić wymagania, które wzrastają do, uwaga, procesora Intel i7-8700K oraz karty graficznej klasy GTX 1080 bądź RTX 2060.

TotalWar

Total War: Three Kingdoms – miejsce testowe

Do przetestowania komponentów w grze wybraliśmy miejsca testowe osobne dla kart graficznych i dla procesorów. Oba z nich znajdują się na mapie Yulin, która jest bardzo wymagająca względem sprzętu. Jest to mapa zalesiona, w której znajduje się wiele szczegółów terenu, przez co jest jednym z najtrudniejszych scenariuszy w grze. Inne rodzaje terenu, takie jak pustynie oraz łąki, umożliwiają rozgrywkę w wyższej płynności.

Test kart graficznych polegał na 30-sekundowym przemieszczaniu się po mapie tuż po rozpoczęciu bitwy od miejsca, w którym znajduje się kontrolowana przez nas armia, aż po kres mapy. Procesory testowaliśmy na tej samej mapie po upływie mniej więcej dwóch minut od rozpoczęcia bitwy, gdy nasze jednostki starły się z przeciwnikiem. Przez 30 sekund mierzyliśmy wydajność w samym sercu bitwy.

Strona:
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2019.05.29, 17:56
-11#1
DX11 + Radeony + gra z wysokimi wymaganiami CPU = słaba wydajność.
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2019.05.29, 17:56
-13#2
dubel
Edytowane przez autora (2019.05.29, 17:56)
SkullekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Skullek2019.05.29, 18:41
32#3
Przecież ten silnik to padaka, żeby do 1080p potrzeba było RTX2080? Śmiech na sali, bo przecież Metro to to nie jest.
Edytowane przez autora (2019.05.29, 19:04)
KituZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kitu2019.05.29, 19:30
10#4
Coś słabo z wielowątkowością - 2600X i 1800X mają praktycznie takie same wyniki, 2700X i 8600K też w granicach błędu pomiarowego, 6700K lepsze od 2600/1600X. Wygląda to tak, jakby dostosowali wszystko pod 6 wątków, a dalej to już tylko kwestia mocy pojedynczego wątku. Gdzie jak gdzie, ale wydaje mi się, że akurat w takiej gierce powinni już iść w 12/16 wątków, skoro takie procki są coraz popularniejsze.
supervisorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
supervisor2019.05.29, 19:36
Kitu @ 2019.05.29 19:30  Post: 1205132
Coś słabo z wielowątkowością - 2600X i 1800X mają praktycznie takie same wyniki, 2700X i 8600K też w granicach błędu pomiarowego, 6700K lepsze od 2600/1600X. Wygląda to tak, jakby dostosowali wszystko pod 6 wątków, a dalej to już tylko kwestia mocy pojedynczego wątku. Gdzie jak gdzie, ale wydaje mi się, że akurat w takiej gierce powinni już iść w 12/16 wątków, skoro takie procki są coraz popularniejsze.

I tak jest lepiej niż było, korzystało z 4 rdzeni, teraz korzysta z 6ciu.
AdolphZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adolph2019.05.29, 19:40
Szkoda, że nie ma 9700k i 9900k.
Można by porównać jak sobie gra radzi z HT powyżej 6R/12W. W Warhammer II było z tym średnio. 8R jeszcze łapał ze sporym zyskiem względem 8700k, ale 16W, już tylko delikatny dodatek. Silnik nadal nie lubi Ryzenów. 2700X nadal minimalnie wyprzedza 8600k.
KowalZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kowal2019.05.29, 19:45
-15#7
lolek.olo, zapraszam do wysunięcia cnotliwej tezy, jak ostatnio :)
ARTURRO$$Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ARTURRO$$2019.05.29, 21:21
15#8
Szkoda, że w procesorach zabrakło czegoś starszego w stylu i7 2600 albo i5 4460. Zdaję sobie oczywiście sprawę, że przeprowadzanie testów na starszych platformach jest ciężkie ze względu na brak tego sprzętu, konieczność magazynowania dodatkowych platform, ale byłoby to bardzo ciekawe porównanie względem nowszych konfiguracji.

Na plus to, że pojawił się 750 Ti - ciekawy punkt odniesienia.
SetnikZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Setnik2019.05.29, 22:00
13#9
Przy tak dużej ilości jednostek brak DX12 praktycznie zabija tą grę.
unluck85Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
unluck852019.05.29, 22:29
Nie pamiętam, żebym widział test jakiejś gry tutaj gdzie gtx 970 objeżdża rx 590 jak chce.
Zaloguj się, by móc komentować
1