artykuły

Ray tracing na kartach graficznych Nvidia GeForce GTX z serii 1000

Jednak działa! Ray tracing na kartach GTX

35 13 maja 2019, 14:01 Piotr Gołąb

Ray tracing to sztandarowa technika w nowych kartach graficznych RTX 20x0, przez którą stare modele GTX 1XXX zostały usunięte w cień. Postanowiliśmy rzucić trochę światła na stare GTX-y i pokazać wam, jak sprawują się w ray tracingu.

Spis treści

Ray tracing był motorem napędowym premiery najwydajniejszych kart Nvidii z rodziny Turing. Wykorzystanie tej techniki tworzenia trójwymiarowej grafiki zmieniało bardzo wiele. Oczekiwania były duże, ale ray tracing leniwie wkraczał na monitory graczy. Proces wdrażania tej techniki zapewne potrwa jeszcze długo, studia deweloperskie muszą się nauczyć jej używać i optymalizować ją. Niewiele ponad pół roku po premierze karty GeForce RTX 2080 Ti okazało się, że nie potrzeba rdzeni RT, aby do tworzenia grafiki wykorzystać technikę śledzenia promieni. Ray tracing może działać również na starszych kartach, wolniej, ale jest to możliwe. Nvidia z początkiem kwietnia udostępniła bowiem sterownik oznaczony numerem 425.31, który doposaża wydajniejsze modele z rodziny Pascal oraz dwa najtańsze Turingi w obsługę efektów ray tracingu. Czy zatem osoby, które kupiły najnowsze karty Nvidii mogą czuć się oszukane? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Na pewno jednak użytkownicy ci postawili na nowoczesność, na coś, co może być trendem w przyszłości, dostali też modele szybsze (niestety również droższe) od kart poprzedniej generacji.

 

Które karty obsłużą ray tracing

Wsparcie dla ray tracingu dostaną tylko wydajniejsze modele z rodziny Pascal, zaczynając od Nvidia GeForce GTX 1060 w wersji 6 GB. Niestety, okazuje się, że 3 GB to zbyt mało, natomiast modele GTX 1050 są po prostu zbyt słabe. Dodatkowo ray tracing obsłużą dwie karty z najnowszej generacji, które nie mają fizycznych rdzeni RT. Chodzi oczywiście o GeForce GTX 1660 oraz GTX 1660 Ti. W tym wypadku ograniczenie dotyczące ilości pamięci wideo również działa, dlatego teoretycznie wydajniejszy od GTX 1060 model GTX 1650 nie będzie mógł skorzystać z techniki śledzenia promieni. Jaka zatem jest obecnie cena wejścia w tę technikę?

Najtańsze modele, czyli GTX 1060 6 GB kupimy już za nieco ponad 900 złotych, natomiast za nowszy i wydajniejszy model GTX 1660 zapłacimy o około 100 złotych więcej. Poniżej linki prowadzące do porównywarki cenowej:

  • Nvidia GeForce GTX 1060 6 GB  [test] [cena]
  • Nvidia GeForce GTX 1660 [test] [cena]
  • Nvidia GeForce GTX 1660 Ti [test] [cena]
  • Nvidia GeForce RTX 2060 6 GB [test] [cena]

Najtańszą kartą wyposażoną w rdzenie RT nadal jest GeForce RTX 2060, wciąż jest to model opłacalny w zakupie i w kategorii wydajności w ray tracingu w dalszym ciągu okazuje się lepszy od kart z serii Pascal. O tym jednak przeczytacie na kolejnych stronach. W tym miejscu warto jedynie dodać, że w porównaniu uwzględniliśmy właśnie najtańszy model z serii RTX, aby sprawdzić, jak rdzenie RT wpływają na wydajność w generowaniu grafiki przy użyciu ray tracingu. GeForce RTX 2060 wyposażony jest w 30 takich rdzeni, wszystkie pozostałe karty w teście nie mają ich wcale. 

DXR Battlefield V

 

Gry użyte w teście 

Liczba gier z obsługą ray tracingu nadal jest niewielka, nie było więc wielkiego wyboru, musieliśmy sprawdzić wszystkie oficjalnie dostępne tytuły.

Shadow of the Tomb Raider ─ w tym tytule technika śledzenia promieni wykorzystywana jest w zasadzie tylko do odwzorowania poprawnych fizycznie cieni. 

Metro: Exodus ─ jedyny obecnie tytuł, który do realizacji oświetlenia globalnego w grze wykorzystuje ray tracing.

Battlefield V ─ w tej grze ray tracingu użyto do realizacji odbić na refleksyjnych powierzchniach.

Atomic Heart ─ wprawdzie nie ma jeszcze na rynku tej gry, ale ponieważ udostępnione zostało demo technologiczne, można sprawdzić jakość grafiki oraz wymagania ray tracingu. 

Atomic Heart

Strona:
czolgista778Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
czolgista7782019.05.13, 14:13
11#1
To że działa to wiadomo, przełknie instrukcje ale widać że nawet na 1080Ti RT bez dedykowanych jednostek jest praktycznie bezużyteczny, wyniki m.in w Metro mówią same za siebie.

Trochę jak kopanie Bitcoina na CPU.
Edytowane przez autora (2019.05.13, 14:17)
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2019.05.13, 14:19
Na średnich da się pograć w Tomb Ridera i BF V. Akurat tyle klatek, żeby przejść single playera (te gry i tak nie wyciągną 120 fps na typowych procesorach, więc strata płynności de facto niewielka). Oczywiście DXR w BF multi nie ma sensu, zbyt duży koszt.
kok88Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kok882019.05.13, 14:38
31#3
Nasuwa się pytanie, czemu GTX 1660 Ti jest tak mocny a 1080 tak słaby? Obie karty nie mają sprzętowych jednostek RT.
BelforZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Belfor2019.05.13, 14:46
Assassin @ 2019.05.13 14:19  Post: 1202616
Na średnich da się pograć w Tomb Ridera i BF V. Akurat tyle klatek, żeby przejść single playera (te gry i tak nie wyciągną 120 fps na typowych procesorach, więc strata płynności de facto niewielka). Oczywiście DXR w BF multi nie ma sensu, zbyt duży koszt.

Tylko, że w Tomb Raiderze średnie DXR wyłącza praktycznie wszystkie efekty RT i cieniowanie robione jest przez normalny raster. Dopiero RT high wygląda 'normalnie' chociaż i tak zasięg cieni RT jest zbyt niski żeby można było mówić o przełomie. Nie wiem natomiast jak jest z BFem.
KowalPachołekFocusaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KowalPachołekFocusa2019.05.13, 15:28
-2#5
'Tylko RTX 2060 oferuje zadowalającą płynność na poziomie 48,1 kl./s, ale i tak tempo animacji spada do 28 kl./s'
Nie będziemy się kłócić o 3 fps,ale.. najniżej spada do 31fps na około sekundę,i są 2 momenty 2 sekundowe kiedy spada do 33fps.U mnie
Edytowane przez autora (2019.05.13, 15:29)
kamilordZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kamilord2019.05.13, 16:21
jak moge aktualnei odpalic alfę atomic heart??
Edytowane przez autora (2019.05.13, 16:21)
Tornado3Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Tornado32019.05.13, 16:23
-12#7
smiac mi sie chce z tych co proponowali pokoparkowe g.wno 1070 zamiast nowej tańszej 1660 haha
no panie przeciez mam 8gb hahaha
AraelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Arael2019.05.13, 16:30
22#8
kok88 @ 2019.05.13 14:38  Post: 1202620
Nasuwa się pytanie, czemu GTX 1660 Ti jest tak mocny a 1080 tak słaby? Obie karty nie mają sprzętowych jednostek RT.


Turing ma o wiele lepsze jednostki CUDA, które potrafią równolegle wykonywać intrukcje stało i zmiennoprzecinkowe. To jak bardzo demonstrują tę przewagę miażdżeniem Pascali zależy od budowy wykonywanego kodu shaderów. Prawdopodobnie z czasem dzięki optymalizacji pod Turingi w sterownikach i samych grach Pascale będą coraz widoczniej odstawać wydajnością (uprzedzając: nie dlatego, że Pascale będą celowo spowoalniane, ale dlatego, że Turingi będą lepiej wykorzystane).
Edytowane przez autora (2019.05.13, 16:34)
RdzaweOkoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
RdzaweOko2019.05.13, 16:31
-1#9
To demo atomic heart jest strasznie brzydkie, jeśli grafika miałaby tak ucierpieć w przyszłych grach przez raytracing to jestem na NIE :D
petertechZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
petertech2019.05.13, 16:38
czolgista778 @ 2019.05.13 14:13  Post: 1202615
To że działa to wiadomo, przełknie instrukcje ale widać że nawet na 1080Ti RT bez dedykowanych jednostek jest praktycznie bezużyteczny, wyniki m.in w Metro mówią same za siebie.

Trochę jak kopanie Bitcoina na CPU.



Niby tak, ale co nam po serii RTX ? Ustaw wyżej niż 1920x1080 i daj minimum High w ostawieniach ogólnych i karty jak RTX 2070-2080 w Metro czyli grze gdzie nowe techniki są wykorzystywane całkiem intensywnie...leżą!
Ja rozumiem, że nowa technologia, ale skoro jeśli gra
a) wygląda dobrze np. Metro
b) ma coś więcej niż odbicia z wykorzystaniem RT - Metro
c) ustawiamy High itd.
To karta za 4000 nie daje ci stałych i płynnych 30 klatek ?! Taki RTX 2080 kosztuje bardzo dużo...i może technologia jest przyszłościowa, ale karty z rodziny RTX nie bardzo.
A co jeżeli tytuły będą wyglądać jak Metro Exodus (bo przecież każda nowa gra jednak będzie wyglądać ogólnie coraz lepiej) i implementacja wszystkiego związanego z Ray Tracingiem będzie taka sama lub większa ? To jak będzie wyglądała wydajność w innych grach jeżeli 'tego' będzie jeszcze więcej ?
Przecież kart nie kupuje się na pół roku czy rok. A kto powiedział, że wtedy wyjdą takie + 30-50% bardziej wydajne ? Bo wydajniejsze o 10% i tak za dużo nie zmienią.
U konkurencji wygląda to tak:
Metro Exodus - Taiga
3840x2160 / Ultra / AF x16 / HW OFF / PhysX OFF / DirectX 12 /DXR High RT On
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti mamy 29-31 klatek, a RTX 2080 22-25 klatek.
Ja wiem, że to bardzo wyżyłowane ustawienia, ale to najwydajniejsza karta dla graczy. I do tego ta seria jest bardzo droga. A już dzisiaj ile monitorów sprzedaje się jako 4K, za np. dwa lata i rozwój gier i ilość RT w grach jeśli wzrośnie to sorry. 5000-6000zł go grania w 1920 z RT na Medium w grze pokroju Metro ?

I dochodzimy do momentu gdzie można dać prawie to samo czy właściwie identyczne efekty, ale obchodząc problem i zachować bardzo przyzwoitą wydajność. Dlatego to nie jest na razie warte zachodu dla przeciętnego gracza bo dostanie 8/10 tytułów wyglądających praktycznie tak samo, a wydajność będzie dobra/bardzo dobra i...dodajmy jeszcze, RT jak w Metro, ale w grze online ;)
Mnie ciekawią takie kwestie - wydajność nowych kart AMD w ogóle, czy kiedy i jak chcą zrobić coś w kwestii RT i jego obsługi w kartach oraz wydajność nowych konsol i tego ile tam będzie RT. Bo jak nie mniej niż w Metro, a dadzą 4K 30 klatek to dla wielu osób to starczy i przy dobrej cenie konsoli...znowu wyjdzie, że za cenę karty mamy konsolę+telewizor, a gry możemy odsprzedać. I granie na PC robi się bardzo drogim hobby.


Zaloguj się, by móc komentować
1