Najnowszy GeForce GTX 1650 wykorzystujący rdzeń TU117 ma być odpowiedzią Nvidii na zapotrzebowanie rynku, na którym brakuje przystępnej cenowo i wydajnej karty graficznej. Sprawdzamy, czy GTX 1650 rzeczywiście ma szansę wypełnić tę lukę.
Spis treści
- Nvidia GeForce GTX 1650
- Platforma testowa
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: 3DMark
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: CS:GO
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Metro Exodus
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Wolfenstein II: The New Colossus
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: GTA V
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Hitman 2
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Assassin's Creed Odyssey
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Project CARS 2
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Shadow of the Tomb Raider
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Battlefield V
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Total War: Warhammer II
- Nvidia GeForce GTX 1650 - pobór energii
- Nvidia GeForce GTX 1650 - temperatura i prędkość obrotowa
- Nvidia GeForce GTX 1650 - pomiar poziomu ciśnienia akustycznego
- Nvidia GeForce GTX 1650 - podkręcanie
- Nvidia GeForce GTX 1650 - podsumowanie
Osoby grające na komputerach osobistych to nie tylko przedstawiciele nurtu PC Master Race, w którym gracze nie liczą się z wydatkami na swoje hobby i są w stanie wydać pokaźną kwotę na wymarzony komputer. Zapewne więcej jest takich graczy, którzy chcą po prostu w weekend zrelaksować się przy Apex Legends lub innej grze, która nie wymaga posiadania ultra wydajnego komputera.
W ostatnich latach to właśnie osoby próbujące złożyć komputer w rozsądnej cenie były najbardziej poszkodowane, gdyż komponenty cały czas drożały, a karty graficzne dla początkujących entuzjastów oferowały słabą wydajność. Na przykład, zakup GeForce GTX 1050 z 2 GB VRAM jest dziś wyjątkowo nieopłacalny, ponieważ gry z ostatnich sześciu miesięcy do sprawnego działania w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli zaczęły wymagać 4 GB pamięci graficznej.
Najnowszy GeForce GTX 1650 ma tę sytuację radykalnie zmienić, tworząc na nowo segment tanich oraz wydajnych kart graficznych. Czy mu się to uda? Na to pytanie odpowiemy w podsumowaniu tej recenzji.
Na czerwono zaznaczyliśmy elementy nieaktywne w rdzeniu TU117
Budżetowy GeForce GTX 1650 został wyposażony w rdzeń graficzny TU117. Jest on znacznie okrojony w porównaniu z TU116 i ma tylko 60% jego wielkości. Rdzeń składa się z jednego pełnego bloku GPC oraz drugiego, w którym dodatkowo nieaktywne są dwa bloki SM. Daje nam zatem dostęp do 896 jednostek cieniujących, 56 jednostek teksturujących oraz 32 jednostek rasteryzujących. Nie mamy tu jednak do czynienia jedyne z cięciami w porównaniu z rdzeniem TU116. Pamięć graficzna VRAM została zmniejszona do 4 GB GDDR5. Zmalała także do 128 bitów szyna pamięci − pozostały działające tylko cztery kontrolery pamięci. Rdzeń TU117 jest za to bardzo energooszczędny. Nvidia w swoich materiałach podaje, że TDP układu wynosi 75 watów, a więc nie będzie on wymagał dodatkowego zasilania, choć producenci mogą dodać dodatkowe złącze zasilania, o ile uznają takie rozwiązanie za konieczne. Tak niskie TDP powinno przełożyć się na niską temperaturę rdzenia − sprawdzimy to w testach.
Jeśli spojrzymy na dane umieszczone w tabeli poniżej, to łatwo możemy sobie wyobrazić, jak będzie kształtować się wydajność najmniejszego Turinga. Powinna być ona około 40 procent niższa od wydajności modelu GTX 1660.
Czy taka będzie, dowiecie się jednak za mniej więcej dwie godziny, gdyż dopiero o godzinie 15:00 Nvidia ma udostępnić finalny sterownik, na którym będziemy mogli przeprowadzić miarodajne testy.
Zapraszamy zatem wszystkich do odwiedzenia nas dziś jeszcze raz. Dodamy wówczas do tego artykułu rezultaty testów najnowszej karty Nvidii oraz wnioski.
GTX 1650 | GTX 1660 Ti | GTX 1660 | GTX 1060 | |
---|---|---|---|---|
Architektura |
Turing |
Turing | Turing | Pascal |
Jednostki cieniujące | 896 | 1536 | 1408 | 1280 |
Rdzenie Tensor | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rdzenie RT | 0 | 0 | 0 | 0 |
ROP |
32 |
48 | 48 | 48 |
Jednostki teksturujące | 56 | 96 | 88 | 80 |
Taktowanie rdzenia |
1485 MHz 1665 MHz (Boost) |
1500 MHz 1770 MHz (Boost) |
1530 MHz 1785 MHz (Boost) |
1607 MHz 1708 MHz (Boost) |
Szybkość wypełniania pikselami | ~53,2 Gp/s | ~84,9 Gp/s | ~85,6 Gp/s | ~81,9 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~93,2 Gt/s | ~169,9 Gt/s | ~157,1 Gt/s | ~126,3 Gt/s |
Taktowanie pamięci | 8000 MHz | 6000 MHz |
8000 MHz |
8000 MHz |
Szyna pamięci | 128 b | 192 b | 192 b | 192 b |
Rodzaj pamięci | 4 GB GDDR5 | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 128,1 GB/s | 288,1 GB/s | 192,1 GB/s | 192,0 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Asus Phoenix GeForce GTX 1650
Nvidia poinformowała, że tym razem nie będzie przygotowywać modelu Founders Edition. Pozostały nam więc tylko konstrukcje niereferencyjne, czyli pochodzące od producentów kart graficznych. Do testów otrzymaliśmy kartę graficzną Asus z podstawowej serii Phoenix. Zajmuje ona dwa sloty w obudowie, lecz mimo to prezentuje się bardzo skromnie. Układ chłodzenia to tylko niedużych rozmiarów aluminiowy radiator przykrywający rdzeń TU117 oraz wentylator o średnicy 10 centymetrów. Góra karty graficznej osłonięta jest plastikową maskownicą, która ma poprawiać wrażenia estetyczne. W najtańszej karcie graficznej Asusa nie znajdziemy podświetlenia RGB LED − jest ono zarezerwowane dla droższych konstrukcji.
Asus Phoenix GeForce GTX 1660 | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia |
1485 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1665 MHz |
Taktowanie pamięci |
8000 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj |
4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora |
26°C 1247 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora |
63°C 1280 obr./min |
Asus Phoenix GeForce GTX 1650 pracuje z referencyjnymi częstotliwościami taktowania rdzenia oraz pamięci.
- Nvidia GeForce GTX 1650
- Platforma testowa
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: 3DMark
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: CS:GO
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Metro Exodus
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Wolfenstein II: The New Colossus
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: GTA V
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Hitman 2
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Assassin's Creed Odyssey
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Project CARS 2
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Shadow of the Tomb Raider
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Battlefield V
- Nvidia GeForce GTX 1650 - test wydajności: Total War: Warhammer II
- Nvidia GeForce GTX 1650 - pobór energii
- Nvidia GeForce GTX 1650 - temperatura i prędkość obrotowa
- Nvidia GeForce GTX 1650 - pomiar poziomu ciśnienia akustycznego
- Nvidia GeForce GTX 1650 - podkręcanie
- Nvidia GeForce GTX 1650 - podsumowanie
napisane jest ze karta jest wydajna tylko nie wspomnieli pod jakim względem
Ja bym chciał pasywne GTX1650 albo z porzadnym chłodzeniem i obrotami <1000 rpm.
http://www.krsystem.pl/msi_geforce_gtx_165...item-57462.html
999PLN za takie cudo to jak ktoś nie kupi to przegrał życie