Rage 2 należy do ostatnio bardzo popularnego w branży gatunku gier z otwartym światem, w którym jako bohater mamy do wykonania wiele zadań w miejscach rozsianych po całej mapie. Ze względu na to oraz na postapokaliptyczne czasy gra ta bardzo przypomina ostatnie części serii Far Cry. W Rage 2 wcielamy się w postać o nazwisku Walker, która w wyniku wydarzeń rozpoczynających grę pozostaje ostatnim ze strażników z Vineland. Jego bądź jej (gdyż mamy możliwość wyboru płci postaci) zadaniem jest powstrzymanie głównego antagonisty – Genrała Crossa, który stoi na czele Władzy. Cross bez żadnych skrupułów ściga i próbuje zabić wszystkie osoby, które przeżyły, ukrywając się w Arkach. Były to schrony, w których grupy wybrańców mogły przetrwać apokalipsę.
Świat w Rage 2 stanowi w większości bezkresna pustynia, choć są też tereny leśne oraz bagniste. Podczas eksploracji możemy się również natknąć na pozostałości po poprzedniej cywilizacji. Możemy także wykonywać różnorodne aktywności, takie jak likwidacja obozów bandytów, niszczenie wież umieszczonych przez Władzę, atakowanie konwojów oraz inne atrakcje. Niestety, po pewnym czasie stają się one nudne ze względu na powtarzalność oraz małą różnorodność.
Grę można oceniać ze względu na dwa aspekty – eksplorację otwartego świata oraz pierwszoosobowe strzelanie do przeciwników. O ile ten pierwszy został zrealizowany średnio i nie ma się co łudzić, że wykreowany świat zaskoczy nas wielością doznań, to sama walka jest na wysokim poziomie. Strzelaniny są bardzo dynamiczne, czucie broni – bardzo dobre i w połączeniu z umiejętnościami, które odblokowujemy w trakcie gry, wynikiem jest bardzo efektowna demolka. Podczas walki ładujemy również tak zwany Przester, którego aktywacja sprawia, że bohater wpada w szał, dzięki czemu jest niemal niezniszczalny i może siać spustoszenie w szeregach wroga.
Tytuł powstał na bazie silnika Apex, który napędzał również testowany przez nas niedawno Just Cause 4. Gra wykorzystuje API Vulkan. Rage 2 został przygotowany bardzo solidnie i, choć zdarzają się problemy z fizyką postaci, to błędów jest niewiele i nie przeszkadzają w rozgrywce. Mimo wszystko oprawa graficzna jest przeciętna i niczym nie wyróżnia się na tle konkurencji.
Rage 2 – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja:
- procesor – AMD Ryzen 3 1300X lub Intel Core i5-3570,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – AMD Radeon 280 3GB lub Nvidia GeForce GTX 780 3GB,
- system operacyjny – Windows 7, Windows 8.1 lub Windows 10 w wersji 64-bitowej.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – AMD Ryzen 5 1600X lub Intel Core i7-4770,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – AMD Vega 56 8GB lub Nvidia GeForce GTX 1070 8GB,
- system operacyjny – Windows 7, Windows 8.1 lub Windows 10 w wersji 64-bitowej.
Najsłabszy pecet, na którym można uruchomić Rage 2 w rozdzielczości 1920x1080, musi składać się z 4-rdzeniowego procesora. W zależności od platformy zalecany jest co najmniej Ryzen 3 1300X lub i5-3570. Spory nacisk został położony na rozmiar pamięci, w którą wyposażone są karty graficzne. Według producenta minimum stanowi 3 GB VRAM. Podczas naszych testów zaobserwowaliśmy, że jest tak w rzeczywistości. Znajdujące się w naszej procedurze testowej najsłabsze układy z 2 GB VRAM miały duże problemy z obsługą tytułu bądź w ogóle nie było możliwości załadowania gry.
W zalecanej specyfikacji są mocniejsze jednostki procesorów od AMD, a konkretnie model 6-rdzeniowy i 12-wątkowy Ryzen 1600X. Z kolei Intel reprezentowany jest przez 4-rdzeniowy i 8-wątkowy i7-4770. Wymagane karty graficzne były do niedawna układami z wyższej półki − Vega 56 bądź GTX 1070 to nadal solidny sprzęt, który wyposażony jest w 8 GB VRAM, co jak się okazuje, ma kluczowe znaczenie w bezproblemowej rozgrywce w Rage 2.
Rage 2 – miejsce testowe
Testy przeprowadziliśmy w lokalizacji Bagna Sekreto, gdzie obszary podmokłe oraz leśne w połączeniu z bogactwem elementów otoczenia sprawiają, że testowane karty graficzne są bardziej obciążone niż w większości pozostałych miejsc na mapie. Pomiar wydajności był wykonywany podczas 30-sekundowej jazdy samochodem.
Rage 2 – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Strix Z370-F Gaming | www.asus.com |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync HDR | Asus ROG Swift PG27UQ | www.asus.com |
Pamięć DDR4 | GeIL Evo X 16 GB 3200 MHz | www.crucial.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Wykorzystane oprogramowanie:
System operacyjny:
- Windows 10 1809 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 430.64,
- Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.5.1.
Rage 2 – jakość grafiki
Oprawa graficzna w Rage 2 jest na przyzwoitym poziomie. Poszczególne lokacje wyglądają dobrze, lecz wydają się dosyć monotonne i puste. Zalesienie przypomina to, z czym często mamy do czynienia w sandboksach Ubisoftu − na niższych poziomach ustawień graficznych tekstury drzew są bardzo uproszczone i dopiero po zbliżeniu się, na oczach gracza, podmieniane są na tekstury wyżej jakości. Sytuacja poprawia się dopiero po wybraniu najwyższych ustawień. Model fizyczny wody nie istnieje, jest ona po prostu odbijającą obiekty taflą.
W grze dostępne są cztery ustawienia jakości grafiki, które wykorzystaliśmy w naszych testach. Jedyna różnica dotyczy ustawień wysokich. Domyślnie różnią się one od ultra wyłącznie poziomem szczegółów geometrycznych. Dodatkowo w tym przypadku obniżyliśmy do wysokich poziom SSAO, rozdzielczość cieni oraz cieniowanie światła. Antyaliasing został zmieniony na TAA.
Niskie ustawienia jakości grafiki sprawiają, że Rage 2 wygląda jak gra sprzed kilku lat. Najbardziej rzuca się w oczy niski poziom okluzji otoczenia i bardzo słabe cieniowane. Jedynie część elementów na ekranie rzuca cień. Brakuje wielu elementów szczegółowych, które pojawiają się po wybraniu ustawień średnich. W tym przypadku włączone zostaje również cieniowanie dla dużo większej liczby obiektów, pojawia się okluzja otoczenia na znacznie wyższym poziomie. W ustawieniach wysokich różnicę stanowi większe bogactwo otoczenia oraz większa rozdzielczość cieni. Najwyższy poziom oprawy graficznej zapewnia jakość na dosyć wysokim poziomie. Scena bogata jest w szczegóły otoczenia, oświetlenie jest bardzo dobrze zrealizowane.
Rage 2 – galeria
Rage 2 – wydajność procesorów
Rage 2, podobnie jak bazujący na tym samym silniku Just Cause 4, nie ma zbyt wielkich wymagań względem wykorzystywanego procesora. Wystarczy dowolny 4-rdzeniowy układ. Nawet użycie i3-8100 nie spowodowało znacznego spadku płynności rozgrywki. Jednak próba uruchomienia gry na dwurdzeniowym układzie nie powiodła się. Tytuł nie załadował nawet ekranu startowego. Testowane przez nas układy z serii Ryzen − 2600X oraz 2700X − osiągnęły wyniki bardzo zbliżone do wyników procesorów firmy Intel, na poziomie modelu i5-8600K (sprawdź cenę). Pomiędzy samymi Ryzenami różnica w osiąganej płynności jest niemal pomijana. Jedynie model 2200G wyraźnie odstaje od pozostałych testowanych procesorów, lecz nawet ten spadek to jedynie około 10 kl./s przy średniej 137,1 kl./s. W testach procesorów wykorzystaliśmy kartę graficzną GeForce RTX 2080 Ti.
Rage 2 – jaka karta do jakich ustawień
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: niskie
Niskie ustawienia jakości oprawy graficznej pozwalają na rozgrywkę w przynajmniej 30 kl./s w przypadku każdej karty, na której udało się nam uruchomić tytuł. Niestety, w przypadku RX 560, RX 550 (zobacz, ile kosztuje ta karta graficzna) oraz GTX 750 Ti znajdujących się w naszej procedurze testowej gra działała bardzo niestabilnie i nie udało się przeprowadzić testów. Poziom 60 kl./s zapewnia, ze sporym zapasem, GTX 980 lub RX 570 (sprawdź jego ceny) w wersji z 4 GB pamięci.
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
Po zmianie ustawień na średnie sytuacja nie ulega większej zmianie. Minimalną liczbę klatek na sekundę na poziomie 60 uzyskuje dopiero Radeon R9 380 i RX 480, który bardzo nieznacznie go wyprzedza.
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
W tym przypadku komfortowe minimalne 60 kl./s zapewni Radeon RX 580. Ze strony Nvidii podobną wydajność osiągają GTX 980 Ti oraz GTX 1660 (sprawdź najniższe ceny), który jest nieznacznie szybszy od RX 590. Wszystkie karty umożliwiły działanie gry w płynności na poziomie 30 kl./s.
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: ultra
Wybór najwyższych ustawień jakości oprawy graficznej sprawia, że wspomniany przed chwilą GTX 1660 zapewnia rozgrywkę w płynności balansującej na granicy 60 kl./s. Dopiero GTX 1070 oraz mający niedawno premierę GTX 1660 Ti (sprawdź cenę tegorocznej premiery) dosyć wyraźnie przekraczają tę wartość.
Rozdzielczość: 2560x1440, ustawienia jakości obrazu: ultra
Zmiana rozdzielczości na WQHD powoduje, że najsłabsze układy w teście nie radzą sobie nawet z zapewnieniem płynności na poziomie 30 kl./s. Próg ten przekraczają ze strony AMD − RX 570 (sprawdź, ile kosztuje), natomiast od Nvidii − GTX 1060 w wersji z 6 GB VRAM. RX Vega 64 (zobacz jej ceny) jest natomiast wymagana do grania w 60 kl./s.
Rozdzielczość: 3840x2160, ustawienia jakości obrazu: ultra
Rozdzielczość 4K bardzo mocno zwiększa wymagania w stosunku do układów graficznych. Jedynie topowe konstrukcje, w tym RTX 2070 (sprawdź ceny) oraz RTX 2080 (sprawdź, ile kosztuje), pozwalają na grę w 30 kl./s. Najbardziej wydajna karta w teście − RTX 2080 Ti − osiąga w tych ustawieniach średnio około 47 kl./s.
Rage 2 – podsumowanie
Rage 2 jest kolejnym przedstawicielem gier z otwartym światem, które w ostatnich latach są bardzo licznie reprezentowaną grupą. Motyw postapokaliptycznej Ziemi przywołuje natychmiast porównania do serii Far Cry, szczególnie do mającego niedawno premierę Far Cry: New Dawn. Podobnie jak w tytule Ubisoftu mamy do czynienia z bardzo lekką fabułą, która stanowi tylko tło dla radosnej rozwałki często pojawiającej się na ekranie. Od strony technicznej gra wygląda poprawnie, grafika w grze nie wyróżnia się niczym ciekawym, lecz niektóre lokacje mogą się podobać. Tereny pustynne potrafią sprawić wrażenie bezkresnych przestrzeni, są przemierzane przez hordy przeciwników. Kuleje jednak model jazdy samochodami, który miał być jedną z zalet tytułu. Gdy cena gry spadnie, warto się nią zainteresować.