W Tom Clancy's The Division 2 kontynuujemy wątek z pierwszej części, ponownie wcielamy się w agenta z The Division i staramy się nie dopuścić do jeszcze większej klęski i upadku ludzkości. Akcja gry przenosi się z ośnieżonego Nowego Jorku do wiosennego Waszyngtonu. Sposób rozgrywki nie uległ zmianie, nadal mamy widok zza pleców głównego bohatera. The Division 2 to looter shooter z elementami cRPG, co oznacza, że przeciwnicy chłoną ołów niczym gąbka wodę.
Jeśli chcecie przeczytać więcej o wrażeniach z gry, zapraszamy do recenzji napisanej przez naszych redakcyjnych kolegów do serwisu Gamezilla, poniżej zamieszczamy skrót w formie wideorecenzji.
Część druga The Division powstała na ulepszonym silniku Snowdrop, który napędzał część pierwszą. Możemy więc spodziewać się oprawy graficznej na podobnym poziomie lub odrobinę lepszej. Jak zapewne pamiętacie, pierwsza część prezentowała się bardzo dobrze, ale okupione to było wysokimi wymaganiami sprzętowymi.
Tom Clancy's The Division 2 – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia w rozdzielczości 1920x1080 pikseli:
- procesor – Intel Core i5-2500K 3,3 GHz / AMD FX-6350 3,7 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 670 2 GB / AMD Radeon R9 270 2 GB,
- pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
- nośnik danych – 50 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja do rozdzielczości 4K:
- procesor – Intel Core i9-7900X 3,4 GHz / AMD Ryzen 7 2700X 4,3 GHz,
- karta graficzna – GeForce RTX 2080 Ti 11 GB / AMD Radeon VII,
- pamięć operacyjna (RAM) – 16 GB,
- nośnik danych – 50 GB,
- system operacyjny – Windows 10 64-bitowy.
Ubisoft na swojej stronie zamieścił polecane konfiguracje do grania w popularnych rozdzielczościach od 1920x1080 pikseli do 4K. Uwagę zwraca przede wszystkim czterordzeniowy procesor w minimalnych wymaganiach. W tytułach Ubisoftu nie jest to jednak nowość, praktycznie każda gra tego producenta, w której jest otwarty świat, do sprawnego działania wymaga właśnie procesora czterordzeniowego. Karta graficzna potrzebna do uruchomienia gry musi mieć przynajmniej dwa gigabajty pamięci graficznej, w minimalnych wymaganiach jest to GeForce GTX 670 2 GB lub Radeon R9 270 2 GB. Z takim sprzętem możemy liczyć co najwyżej na rozdzielczość 1920x1080 pikseli w najniższych ustawieniach jakości grafiki, a nawet wtedy płynność gry będzie oscylowała wokół 30 kl./s.
Wymagania, jakie The Division 2 stawia przed komputerem w wypadku rozdzielczości 4K, są bardzo wysokie. Nasze zastrzeżenia w zalecanej konfiguracji budzi bardzo drogi procesor Intela. Naszym zdaniem wystarczy bardziej popularny sprzęt, na przykład Core i7 8700K. Wymagania co do GPU − GeForce RTX 2080 Ti i Radeon VII − wydają się odpowiednie. 16 GB pamięci operacyjnej na dzień dzisiejszy jest już standardem i ten wymóg nie dziwi, gdy mówimy o nowej grze.
Miejsce testowe
Nasze miejsce testowe znajduje się blisko Białego Domu. Biegniemy ulicą, która jest zapełniona uszkodzonymi samochodami. W połowie drogi jest bardzo duża kałuża, w której odbija się otoczenie. Jest to jedno z najbardziej obciążających graficznie miejsc w grze.
Wydajność poszczególnych konfiguracji mierzyliśmy w najnowszej wersji Windows 10 (1809) z zainstalowanymi łatkami Spectre i Meltdown.
Tom Clancy's The Division 2 – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Maximus X Apex | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 3200 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | DeepCool Captain 240EX RGB | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plFractal Design Define R6 | www.corsair.com |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 419.35 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition Adrenalin 19.3.3.
Tom Clancy's The Division 2 – jakość grafiki
Zmodyfikowany silnik Snowdrop w drugiej części The Division prezentuje się bardzo dobrze. Grafika jest na bardzo wysokim poziomie, a liczba opcji w menu zadowoli każdego. Praktycznie wszystkie parametry możemy dostosować do naszych upodobań i możliwości posiadanego komputera.
Bardzo dobrze prezentują się warunki pogodowe, deszcz i mgła wyglądają jak w rzeczywistości. Mgła nie jest jednolitą masą o stałej gęstości, ma swoją objętość i w jej ramach gęstość może się mocno zmieniać. Na kolejną pochwałę zasługują obicia w powierzchniach refleksyjnych. Odbicia w kałużach są fenomenalne, pełne szczegółów, a jednocześnie efekt refrakcji jest satysfakcjonujący. Tekstury są wysokiej jakości, a odległość rysowania się obiektów jest duża.
Różnice pomiędzy poszczególnymi zdefiniowanymi poziomami jakości oprawy graficznej, czyli pomiędzy detalami średnimi, wysokimi i ultra, nie są duże. Jedynie ustawienia niskie bardzo niekorzystnie się wyróżniają − obiekty są słabej jakości, a odległość rysowania się dalej położonych elementów jest mała. Pojawiają się one zbyt blisko, zbyt nagle. Dodatkowo jest to jedyne ustawienie, w którym dochodzi do skalowania rozdzielczości − parametr ten ustawiony jest na 75 procent.
Poniżej kilka scen z gry:
Tom Clancy's The Division 2 – wydajność procesorów
Tytuły Ubisoftu z otwartym światem przyzwyczaiły nas do wysokich wymagań dotyczących sprzętu. Nie inaczej jest w tym przypadku. Z naszych testów wynika, że procesory z czterema fizycznymi rdzeniami to minimum, a najlepiej jest mieć procesor z sześcioma lub więcej rdzeniami. Procesory dwurdzeniowe, niestety, bardzo mocno ograniczają wydajność. W przypadku naszej testowej karty GeForce RTX 2080 Ti użycie procesora Core i3 spowodowało trzykrotny spadek tempa animacji. Bardzo dużym zaskoczeniem jest wyjątkowo słaby wynik Intel Core i5-6600K, który do tej pory uznawany był za wystarczający do gry w większość tytułów. Jak widać, Ubisoft powoli zmusza graczy do inwestycji w nowsze i bardziej wielowątkowe procesory.
Tom Clancy's The Division 2 – jaka karta do jakich ustawień
1920×1080 – niskie. W The Division 2 ustawienia niskie przeznaczone są dla kart wyposażonych w dwa gigabajty pamięci graficznej. Na wykresie widać bardzo wyraźnie, że nawet takie karty mają problem, żeby zapewnić odpowiednią liczbę klatek na sekundę. Średnie wartości około 43 kl./s w wypadku tych kart to słaby wynik, a już całkowitym szokiem jest wynik Radeona RX 550 − średnia wartość 4,2 kl./s powoduje, że tytuł jest całkowicie niegrywalny.
1920×1080 – średnie. Średnie ustawienia jakości obrazu z rozgrywki eliminują wszystkie karty graficzne wyposażone w dwa gigabajty pamięci VRAM. W grze pozostają tylko modele z czterema gigabajtami pamięci graficznej i nawet one mają problem, żeby zapewnić płynność wyświetlanej animacji na poziomie 60 kl./s. Takie karty, jak GeForce GTX 980, 970, średnio wyświetlają 54 kl./s. Nowszy GeForce GTX 1050 Ti (sprawdź jego cenę) dogania karty z poprzedniej generacji ze średnim wynikiem 52,4 kl./s. Poniżej oczekiwań radzi sobie Radeon RX 570 4 GB, który ostatnio stał się jedną z najbardziej polecanych kart do grania w rozdzielczości 1920x1080 pikseli (sprawdź jego cenę).
1920×1080 – wysokie. Ustawienia wysokie w bardzo przejrzysty sposób pokazują, jak zainstalowana pamięć graficzna wpływa na wydajność. Karty z dwoma gigabajtami pamięci VRAM ledwo generują średnio 23 kl./s. Modele wyposażone w cztery gigabajty dochodzą do 48 kl./s, dopiero modele wyposażone w sześć gigabajtów lub więcej gwarantują wydajność średnio powyżej 60 kl./s. Debiutujący kilka dni temu GeForce GTX 1660 (sprawdź jego cenę) generuje średnio 75,9 kl./s, walcząc z konkurencyjnym modelem AMD Radeon RX 590 (sprawdź jego cenę), który pokonuje go o 2 kl./s.
1920×1080 – ultra. Ustawienia najwyższe w The Division 2 prezentują się bardzo dobrze, ale jest to okupione naprawdę dużymi wymaganiami. Popularne karty graficzne przeznaczone do grania w rozdzielczości 1920x1080 pikseli generują średnio około 55 kl./s. GeForce GTX 1660 Ti (sprawdź cenę) stara się wybić z tego grona średnim wynikiem 65 kl./s. Bardzo dobrze radzą sobie karty Nvidii wyposażone w 8 GB VRAM, najtańsza z nich − GeForce GTX 1070 (zobacz, ile teraz kosztuje) − wyprzedza GeForce GTX 1660 Ti aż o 10 kl./s. Pewnym zaskoczeniem jest bardzo dobra wydajność modelu AMD Radeon RX Vega 64 (sprawdź cenę), który bez najmniejszych problemów wygrywa z GeForce GTX 1080 (sprawdź cenę), z którym jest głównie porównywany. Zbliża się do wydajności GeForce GTX 1080 Ti i, co ciekawe, wygrywa równocześnie z nowym GeForce RTX 2070 (sprawdź, ile teraz kosztuje). Oczywiście królem wydajności pozostaje GeForce RTX 2080 Ti (zobacz, ile kosztuje najszybsza na rynku karta graficzna).
2560×1440 – ultra. Rozdzielczość 2560×1440 pikseli jest coraz częściej wybierana przez graczy pecetowych. To nic dziwnego, monitory z takim ekranem są coraz tańsze i bardziej powszechne. Niestety, zwiększenie rozdzielczości wiąże się z podniesieniem wymagań sprzętowych. Aby osiągnąć tempo animacji na poziomie 60 kl./s, trzeba mieć GeForce GTX 1080. Dobrze wypada też GeForce RTX 2070 (sprawdź cenę), który jest w stanie utrzymać szybkość generowania grafiki na średnim poziomie 74 kl./s. Naszym zdaniem jest to najlepsza karta do grania w tej rozdzielczości.
3840×2160 – ultra. Rozdzielczość 4K i 60 kl./s bardzo rzadko idą w parze. The Division 2 nie jest wyjątkiem. Wymagania, jakie stawia przed kartami graficznymi w tej rozdzielczości, są bardzo wysokie. Liczba pikseli generowanych w 4K jest cztery razy większa niż w wypadku popularnej rozdzielczości 1920x1080 pikseli i dwa razy większa niż w rozdzielczości 2560x1440 pikseli. Obecnie nie ma dostępnej karty zdolnej udźwignąć ciężar wymagań The Division 2 w 4K i 60 kl./s. Podczas testu musiał skapitulować nawet najmocniejszy model na rynku − GeForce RTX 2080 Ti (sprawdź cenę). Uzyskany wynik był bliski komfortowemu graniu − 56,6 kl./s, ale do magicznych 60 kl./s nieco brakowało, a co najważniejsze szybkość animacji spadała czasem do około 50 kl./s. Porównywana w tym teście Vega 64 generowała średnio 36,5 kl./s, a jej minimalna liczba klatek na sekundę nie schodziła poniżej 30, co czyni ją ostatnią grywalną kartą w tej rozdzielczości.
Podsumowanie
Tom Clancy's The Division 2 prezentuje się bardzo dobrze i moim zdaniem ma bardzo dobrze dobrane wymagania sprzętowe. Mamy rok 2019 i silnik Snowdrop dosyć brutalnie obchodzi się z kartami graficznymi wyposażonymi w dwa gigabajty pamięci graficznej, skazując ich posiadaczy na granie w niskich ustawieniach jakości oprawy graficznej. Gracze mający karty z czterema gigabajtami też nie mogą się czuć bezpiecznie, gdyż mają do dyspozycji ustawienia średnie. Dopiero karty wyposażone w sześć gigabajtów pamięci VRAM i więcej oferują wydajność na poziomie 60 kl./s i więcej w rozdzielczości 1920x1080 pikseli w ustawieniach jakości grafiki ultra. W The Division 2 do wyboru mamy dwa tryby wyświetlania grafiki − przy użyciu DirectX 11 oraz 12. Sprawdziliśmy obydwa i okazało się, że lepszą wydajność uzyskujemy w trybie DirectX 12. Dlatego wszystkie wyniki podajemy dla tego trybu.