Nvidia nie próżnuje, w dwa i pół tygodnia po premierze kart graficznych GeForce GTX 1660 Ti opartych na rdzeniu Turing TU116 pojawia się kolejna karta o bardzo podobnej nazwie. Bohaterem dzisiejszego testu jest Nvidia GeForce GTX 1660. Podobnie jak w wypadku modelu z dopiskiem Ti, także i teraz Nvidia nie zdecydowała się na modele referencyjne, dlatego też w laboratorium przetestowana została karta wyprodukowana przez firmę Asus − Phoenix GeForce GTX 1660. Model ten kosztuje 1029 złotych, czyli dokładnie tyle, ile wynosi cena sugerowana przez Nvidię.
Analiza specyfikacji technicznej GeForce GTX 1660 zaskakuje tym, jak mało bloków zostało wyciętych z rdzenia TU116. W porównaniu do GTX 1660 Ti tylko dwa bloki SM nie są aktywne, co sprawia, że liczba rdzeni CUDA w nowej karcie Nvidii wynosi 1408. GPU ma 88 jednostek teksturujących oraz 48 ROP. Oczywiście, podobnie jak GTX 1660 Ti, także i to GPU pozbawiono rdzeni RT oraz Tensor. Przynależność do rodziny Turing jednak zobowiązuje, dlatego też oba nowe GTX-y obsługują pozostałe nowe techniki, na przykład Variable Rate Shading. Gdyby jednak różnica w specyfikacji pomiędzy modelem GTX 1660 Ti a GTX 1660 dotyczyła wyłącznie dwóch bloków SM, wydajność obu kart byłaby zbliżona. Plan Nvidii był jednak inny, stworzyć kartę znacznie tańszą, której zakup będzie opłacalny. Zimna kalkulacja i pozycjonowanie nowych konstrukcji na rynku sprawiły, że w modelu GTX 1660 zrezygnowano z GDDR6 na rzecz tańszych, ale starszych i wolniejszych pamięci GDDR5 o pojemności 6 GB. Co oczywiście przełożyło się na cenę − GTX 1660 jest tańszy od GTX 1660 Ti o 310 złotych − to dużo. Oczywiście użycie GDDR5 ma konsekwencje, jedną z nich jest większe zapotrzebowanie na energię elektryczną.
RTX 2060 Founders Edition | GTX 1660 Ti | GTX 1660 | GTX 1060 | |
---|---|---|---|---|
Architektura | Turing | Turing | Turing | Pascal |
Jednostki cieniujące | 1920 | 1536 | 1408 | 1280 |
Rdzenie Tensor | 240 | 0 | 0 | 0 |
Rdzenie RT | 30 | 0 | 0 | 0 |
ROP | 48 | 48 | 48 | 48 |
Jednostki teksturujące | 120 | 96 | 88 | 80 |
Taktowanie rdzenia | 1410 MHz 1680 MHz (Boost) | 1500 MHz 1770 MHz (Boost) | 1530 MHz 1785 MHz (Boost) | 1607 MHz 1708 MHz (Boost) |
Szybkość wypełniania pikselami | ~80,6 Gp/s | ~84,9 Gp/s | ~85,6 Gp/s | ~81,9 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~241,9 Gt/s | ~169,9 Gt/s | ~157,1 Gt/s | ~126,3 Gt/s |
Taktowanie pamięci | 7000 MHz | 6000 MHz | 8000 MHz | 8000 MHz |
Szyna pamięci | 192 b | 192 b | 192 b | 192 b |
Rodzaj pamięci | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 336,1 GB/s | 288,1 GB/s | 192,1 GB/s | 192,0 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Asus Phoenix GeForce GTX 1660
Do testów otrzymaliśmy kartę Asus Phoenix GeForce GTX 1660. Jest to najtańsza propozycja tego producenta z GPU GeForce GTX 1660 i, niestety, trochę to widać. Układ chłodzenia jest bardzo prosty i składa się z bloku aluminium przytwierdzonego bezpośrednio do rdzenia karty. Aluminiowy radiator jest owiewany przez 10-centymetrowy wentylator. Całość okryta została plastikową maskownicą. To dokładnie ten sam układ chłodzenia, co w przypadku testowanej przez nas karty Asus Phoenix GeForce GTX 1660 Ti. Nie znajdziemy tutaj ciepłowodów, trybu chłodzenia półpasywnego ani tym bardziej diod LED. No może jedną − informującą o podłączonym zasilaniu. Akurat ta funkcjonalność jest ważna, zasilanie z samego slotu PCI nie wystarczy, według Nvidii GeForce GTX 1660 pobiera maksymalnie 120 watów. Dodatkowe zasilanie jest więc konieczne, choć dziwi nieco 8-pinowe złącze zasilania w takiej karcie.
Asus Phoenix GeForce GTX 1660 | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1530 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1865 MHz |
Taktowanie pamięci | 8000 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 36°C 800 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 85°C 1970 obr./min |
Asus Phoenix GeForce GTX 1660 pracuje z referencyjnymi częstotliwościami taktowania rdzenia oraz pamięci. Temperatura pracy układu graficznego często dochodzi do 85 stopni Celsjusza, ale ponieważ granica ta nie zostaje przekroczona, częstotliwości taktowania nie schodzą poniżej wartości, które zapewnia Nvidia.
Nvidia GeForce GTX 1660 – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Maximus X Apex | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 3200 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | DeepCool Captain 240EX RGB | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plFractal Design Define R6 | www.corsair.com |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 419.35 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition Adrenalin 19.3.1.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: 3DMark
Nvidia GeForce GTX 1660 osiąga wynik Graphics Score na poziomie 6322 punktów, co teoretycznie stawia wydajność tego modelu poniżej karty AMD Radeon RX 590. To zaskakujące, bo wydaje nam się, że to właśnie najważniejszy konkurent.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: CS:GO
CS:GO jest jednym z tytułów biorących udział w rozgrywkach e-sportowych. Nowy GeForce GTX 1660 w CS:GO radzi sobie bardzo dobrze, wygrywa z konkurencyjnym kartami AMD Radeon RX 5XX oraz z GeForce GTX 1060 6GB.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Metro Exodus
Metro Exodus to nowy tytuł w naszej procedurze testowej. Gra jest bardzo wymagająca i nawet w rozdzielczości 1920x1080 pikseli potrafi być wyzwaniem dla nowoczesnych układów graficznych. Testowany model w jakości obrazu na poziomie ultra utrzymywał średnią wydajność na poziomie 62,5 kl./s, a minimalna liczba klatek na sekundę nie schodziła poniżej 57. Model z dopiskiem Ti okazuje się sporo lepszy, oferując średnią wydajność na poziomie 74 kl./s. Ta różnica to głównie zasługa szybszej pamięci GDDR6.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein II: The New Colossus wykorzystuje API Vulkan, który lepiej działa na kartach z układami graficznymi produkowanymi przez AMD. W teście tym GeForce GTX 1660 przegrywa z Radeonem RX 590 średnio o 6 kl./s, za to znacząco wyprzedza swojego poprzednika − GeForce GTX 1060 6GB.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided w jakości ultra i w rozdzielczości 1920x1080 pikseli jest całkowicie grywalny na testowanej karcie. Średnia wydajność przekracza 60 kl./s, a minimalne tempo jest nadal wysokie 54 kl./s.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: GTA V
GTA V to tytuł, który nie traci na popularności. GeForce GTX 1660 oferuje wydajność, która wystarcza do grania w rozdzielczościach 1920x1080 pikseli w bardzo komfortowych warunkach. Średnia liczba klatek na sekundę to odpowiednio z poszczególnych testów 89 kl./s i 59 kl./s. Zwiększenie rozdzielczości do 2560x1440 pikseli nadal nie stanowi problemu dla tej karty.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Hitman 2
Hitman 2 do prawidłowego działania wymaga wydajnej karty graficznej, na szczęście testowany model można zaliczyć do tego grona. Podczas testu zmierzona średnia wydajność w używanym przez nas miejscu testowym wyniosła 58 kl./s w rozdzielczości 1920x1080 pikseli. Minimalna liczba klatek na sekundę też jest satysfakcjonująca i wynosi 48 kl./s.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Assassin's Creed Odyssey
Choć Assassin's Creed Odyssey przenosi nas w czasy antycznej Grecji, to jego wymagania nie są antyczne. Nawet najnowsze karty graficzne mają problem, żeby zagwarantować płynną rozgrywkę (60 kl./s) w rozdzielczości 1920x1080 pikseli. Asus Phoenix GeForce GTX 1660, niestety, nie oferuje takiej wydajności, ale pozwala zagrać w ten tytuł w komfortowych warunkach − średnio 45 kl./s.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Project CARS 2
Project CARS 2 preferuje karty Nvidii, co widać po słabych wynikach kart opartych na układzie graficznym AMD. Testowany model w rozdzielczości 1920x1080 pikseli sprawuje się wyśmienicie, oferując wydajność powyżej 60 kl./s.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider i przygody pani archeolog stawiają wysokie wymagania przed kartami graficznymi. Wydajność powyżej 60 kl./s w wypadku GTX 1660 uzyskujemy tylko w rozdzielczości 1920x1080 pikseli.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon to jedna z najlepszych gier do testowania kart graficznych. Ma bardzo duże wymagania, a powtarzalność wyników stoi na najwyższym poziomie. Jakość ultra dla testowanej karty stanowi duże wyzwanie, nawet w rozdzielczości 1920x1080 pikseli. GTX 1660 generuje średnio 42 kl./s, co już trochę zaczyna przeszkadzać w tej grze. Pojedynki z wrogami są bardzo dynamiczne i wymagana jest duża precyzja gracza.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Battlefield V
Battlefield V to ostatnia odsłona strzelanki pierwszoosobowej od studia Dice. Osobiście uważam, że granie w nią w płynności poniżej 60 kl./s nie ma sensu. Na szczęście GeForce GTX 1660 w rozdzielczości 1920x1080 pikseli jest w stanie utrzymać tempo animacji powyżej 60 kl./s.
Nvidia GeForce GTX 1660 – test wydajności: Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer II to strategia w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą, dzięki czemu możemy cieszyć się z gry, nawet jeśli tempo animacji nie jest zbyt wysokie. Nasza karta testowa okazała się wystarczająco dobra do komfortowego grania, pokonując swoich najbliższych konkurentów o średnio 10 kl./s.
Nvidia GeForce GTX 1660 – pobór energii
Najnowsza propozycja Nvidii w segmencie średnim trochę zaskakuje wysokim poborem prądu. Jak pisaliśmy na pierwszej stronie, jest ona wyposażona w 8-pinowe złącze zasilania. Przez większość czasu podczas testów model GTX 1660 pobierał około 100 watów, ale były momenty, kiedy moc pobieranego prądu wzrastała do 130 watów. Całkowity pobór mocy jednostki testowej wynosi 230 watów. Wynik ten pokrywa się z GTX 1060. Jeśli wziąć pod uwagę wzrost wydajności, jaki prezentuje nowa karta, jest to akceptowalne.
Nvidia GeForce GTX 1660 – temperatura i prędkość obrotowa
Układ chłodzenia w testowanym modelu nie należy do rozbudowanych i wydajnych, co pokazują testy. Temperatura pracy rdzenia pod obciążeniem wynosi 85 stopni Celsjusza, natomiast w spoczynku 36 stopni Celsjusza − to satysfakcjonująca wartość.
Nvidia GeForce GTX 1660 – pomiar poziomu ciśnienia akustycznego
Pod obciążeniem Asus Phoenix GTX 1660 generuje wyraźnie słyszalny hałas o natężeniu 39,9 dBA. Co prawda nie jest to głośność kart wyposażonych układ chłodzenia oparty na turbinie, ale niewiele brakuje. Droższe konstrukcje na pewno lepiej sobie radzą.
Nvidia GeForce GTX 1660 – podkręcanie
Najnowsza karta Asusa jest bardzo podatna na podkręcanie. Częstotliwość taktowania rdzenia udało nam się podnieść o 85 MHz, co finalnie przełożyło się na szybkość 1965 MHz. Pamięci przyspieszyliśmy aż o 1800 MHz. Wyniki te osiągnęliśmy dzięki podniesieniu limitu mocy do 110 procent i limitu temperatury rdzenia do 90 stopni Celsjusza. Niestety, to jest kres możliwości tej karty, na więcej nie pozwalał limit mocy, bo GPU nie nagrzewał się bardziej niż 85 stopni Celsjusza.
Asus Phoenix GTX 1660 | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1615 MHz (+ ~85 MHz) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1965 MHz (+ ~85 MHz) |
Taktowanie pamięci | 9800 MHz (+ 1800 MHz) |
Pamięć: ilość/rodzaj | 6 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 39°C 1187 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 85°C 2980 obr./min |
Nvidia GeForce GTX 1660 – podkręcanie: Assassin's Creed Odyssey
Nvidia GeForce GTX 1660 – podkręcanie: Wiedźmin 3: Dziki Gon
Nvidia GeForce GTX 1660 – pomiar poziomu ciśnienia akustycznego [OC]
Nvidia GeForce GTX 1660 – pobór energii [OC]
Nvidia GeForce GTX 1660 – temperatura i prędkość obrotowa [OC]
Nvidia GeForce GTX 1660 – podsumowanie
Wydajność. Nvidia po mistrzowsku obliczyła wydajność nowego GeForce GTX 1660. Ten model jest szybszy od swoich bezpośrednich konkurentów, a co najważniejsze wygrywa z AMD Radeonem RX 590 (zobacz aktualne ceny tej karty) średnio o trzy procent w ogólnym rozrachunku. Różnica pomiędzy GTX 1660 a Radeonem RX 580 (sprawdź, ile kosztuje tańszy Radeon) wynosi 15 procent − to bardzo dużo. Nowa konstrukcja nie pozostawia również żadnych szans swojemu poprzednikowi, czyli GeForce GTX 1060 6GB (sprawdź, za ile można kupić ten model). Jak można było się spodziewać, przegrywa z droższym GeForce GTX 1660 Ti, ale jest pomiędzy tymi kartami duża dysproporcja cenowa.
Podkręcanie. GeForce GTX 1660 od Asusa podkręcił się bardzo dobrze, jego rdzeń pracował bardzo stabilnie z taktowaniem 1965 MHz i jeśli byłaby możliwość podniesienia limitu mocy jeszcze wyżej, to z całą pewnością osiągnęlibyśmy jeszcze lepszy wynik. Pamięci GDDR5 też bardzo chętnie poddały się procesowi podkręcania i osiągnęły taktowanie 9800 MHz, dając wzrost wydajności o dodatkowe 10 procent.
Pobór energii. Nowy GTX 1660 jest kartą odrobinę zaskakującą. Pobór energii elektrycznej może być wyższy niż modelu GTX 1660 Ti. To sprawka starszych pamięci GDDR5, które mają wyższe zapotrzebowanie na energię. GTX 1660 jest szybszy od GTX 1060, ale pobiera tyle samo energii elektrycznej podczas pracy.
Temperatura. Prosty układ chłodzenia stara się, jak może, żeby zapewnić odpowiednią temperaturę pracy rdzenia TU116. Na szczęście udaje mu się to, choć nie bez kłopotów. Biorąc pod uwagę prostotę schładzacza, nie dziwi nas temperatura rdzenia podczas pracy wynosząca 85 stopni Celsjusza. W spoczynku karta osiąga 36 stopni Celsjusza, co jest poziomem całkowicie zadowalającym.
Głośność. Głośność pracy jest poprawna, w trakcie dłuższej gry karta staje się słyszalna, ale nie uciążliwa (39,9 dBA). Za to w spoczynku jest prawie niesłyszalna, generując dźwięki o głośności 20,9 dBA. Sytuacja zmienia się diametralnie po OC, gdy wentylator rozkręca się do prawie maksymalnej prędkości − o komforcie używania trudno tu mówić.
Opłacalność. Dawno już nie mieliśmy do czynienia z kartą, która w taki sposób zmienia piramidę opłacalności. W tym momencie jest to karta o najlepszym na rynku współczynniku wydajność/cena.
Podsumowanie. Nvidia, wprowadzając na rynek GTX 1660, doskonale wiedziała, co robi. Karta jest idealnie skrojona dla graczy, którzy mają monitory pracujące w rozdzielczości 1920x1080 pikseli. Jej wydajność jest na wysokim poziomie i pozostawia bezpośrednich konkurentów daleko z tyłu. Jedynie AMD Radeon RX 590 nawiązuje z nią walkę pod względem wydajności, ale różnica w cenie i kulturze pracy jest zbyt duża, żeby mieć wątpliwości co do wyboru. Nowy GeForce GTX 1660 bardzo sprawnie rozprawia się ze swoim poprzednikiem GeForce GTX 1060 6 GB oferując lepszą cenę oraz wydajność. Dodatkowo testowany egzemplarz bardzo dobrze się podkręcił, a trzeba zaznaczyć, że jest to model z prostym układem chłodzenia, który nie jest przeznaczony do OC. Po dokładnym przeanalizowaniu zalet, jakie oferuje nowy GeForce GTX 1660, postanowiliśmy przyznać mu naszą rekomendację, ponieważ trudno znaleźć nową kartę, która ma tak dobrze skalkulowany stosunek ceny do jakości.
Aktualizacja 15.03.2019
Bardzo dziękujemy za czujność i żywiołową dyskusję pod artykułem. Sprawdziliśmy ponownie wydajność AMD Radeon RX 570 i znaleźliśmy przyczynę kiepskich wyników tego GPU. Już podczas zbierania wyników do testu mieliśmy wątpliwości, ale wszystkie pomiary na RX 570 zostały powtórzone kilkukrotnie, do tego na dwóch platformach testowych i przez dwie osoby - wyniki były zbieżne. Dziś okazało się, że nasz testowy Gigabyte RX 570 Aorus 4 GB jest uszkodzony, trudno powiedzieć na tę chwilę o co chodzi, ale uszkodzenie objawia się tylko zmniejszoną wydajnością. Problem z kartą udało się zweryfikować dopiero wykorzystując drugą kartę z tym GPU - jest nią PowerColor Red Devil RX 570. Powtórzyliśmy wiec pomiary i zaktualizowaliśmy wykresy w teście. Zgodnie z Waszymi przypuszczeniami Radeon RX 570 okazuje się najbardziej opłacalny w zakupie, nie zmienia to jednak naszej rekomendacji. Uważamy, że nowy GeForce GTX 1660 to konstrukcja, którą warto kupić - jest znacznie wydajniejsza od Radeona RX 570 i znaczne lepiej zniesie próbę czasu.
Pojawiały się pytania o sterowniki, o aktualizacje. Każdy test to dla nas nowe pomiary, z aktualnymi sterownikami, z zainstalowanymi poprawkami Windows i z najnowszą wersją gry. Oprogramowanie ma spory wpływ na wydajność, czasem wyniki wychodzą lepsze, czasem są dużo gorsze - natomiast aplikacje i system działają stabilniej, są bezpieczniejsze. Wpływ tych czynników na wydajność to temat na osobny artykuł. Znamy też informacje na temat wpływu aktualizacji KB4482887 na wydajność w grach, na szczęście właśnie wydano nową łatkę.
Po uwzględnieniu nowych informacji okazało się, że RX 570 pod względem opłacalności zajął pierwsze miejsce. Nie zmienia to naszej rekomendacji. Ponieważ uważamy, że nowy GeForce GTX 1660 jest jednak dużo wydajniejszy od AMD Radeon RX 570 4GB i jest kartą, która naszym zdaniem lepiej zniesie próbę czasu.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): 1029 zł