artykuły

Ray tracing oraz Deep Learning Super-Sampling w wydanych grach

Nowe techniki generowania obrazu w grach

78
13 kwietnia 2019, 14:09 Piotr Gołąb

Ray tracing był motorem napędowym premiery kart graficznych GeForce RTX, a mimo to przez kolejne sześć miesięcy pojawiły się tylko trzy gry korzystające z tej techniki. Postanowiliśmy przyjrzeć się bardzo dokładnie ray tracingowi i DLSS, efektom, jakie dają, oraz wymaganiom, jakie stawiają przed sprzętem. Zapraszamy do testu DLSS i ray tracingu w trzech grach: Battlefield V, Metro: Exodus oraz Shadow of the Tomb Raider.

Spis treści

Ray tracing w Battlefield V

Pół roku po premierze kart graficznych GeForce RTX, podczas której w głównej mierze skupiono się na użyciu metody śledzenia promieni w generowaniu grafiki w grach, użytkownik ma do dyspozycji tylko trzy gry obsługujące ray tracing: Battlefield V, Metro: Exodus oraz Shadow of the Tomb Raider.

Jak działa ray tracing, pisaliśmy już w osobnym artykule, od tamtego czasu jednak pojawiało się na jego temat wiele różnych informacji, często będących efektem błędnej interpretacji, oraz opinii użytkowników, które nie zawsze odpowiadają prawdzie. 

Zwykle zamieszanie informacyjne dotyczy mylenia pojęć. Przede wszystkim ray tracing jest techniką generowania obrazu, tak jak rasteryzacja. W ramach techniki śledzenia promieni wyróżniamy kilka algorytmów, które ją realizują:

  • metoda energetyczna (ang. radiosity) − obliczana jest wartość energetyczna pojedynczego promienia światła i na tej podstawie określane jest natężenie oświetlenia
  • metoda mapy fotonów (ang. photon mapping) − jest bardzo zbliżona do metody energetycznej, ale w mapie fotonów śledzone są pojedyncze fotony
  • śledzenie ścieżek (ang. path tracing) − jest to najpopularniejsza metoda ray tracingu, charakteryzująca się dużą szybkością działania i największym wsparciem ze strony producentów sprzętu i oprogramowania 

Ray Tracing w Metro: Exodus

W artykule skupimy się na wszystkich grach, które obsługują ray tracing, czyli na... trzech tytułach. Od premiery kart GeForce RTX minęło kilka miesięcy, a studia deweloperskie nadal nie zdecydowały się powszechnie implementować tej techniki w grach. Co więcej, niebawem technika śledzenia promieni będzie dostępna dla kart z rodziny GTX, trudno nam jednak przewidzieć, czy w kwestii popularności cokolwiek to zmieni. W tej chwili mamy trzy bardzo różne gry: w Battlefield V użyto techniki ray tracingu do tworzenia realistycznych odbić na powierzchniach refleksyjnych; Metro: Exodus wykorzystuje model oświetlenia globalnego (ang. global illumination) przy użyciu śledzenia promieni; w Shadow of the Tomb Raider zobaczymy wszystkie cienie wygenerowane właśnie za pomocą ray tracingu. Wszystkie te tytuły mają jeszcze jedną, ważną cechę wspólną − wspierają technikę DLSS. Oczywiście DLSS nie musi iść zawsze w parze z ray tracingiem, jednak skorzystanie ze sztucznej inteligencji i zewnętrznych maszyn liczących algorytmy wygładzania krawędzi odciąża lokalne GPU, zostawiając więcej mocy obliczeniowej dla bardzo wymagających algorytmów ray tracingu. 

Strona:
mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872019.04.13, 14:25
Jeszcze dwie generacje RTX i będzie standard dla każdego kowalskiego.
BelforZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Belfor2019.04.13, 14:54
20#2
Żałośnie wygląda DLSS w 1080p. A 2060 nie nadaje się do wyższych rozdziałek z RTX ON. Oczy łzawią od patrzenia na DLSS 1080p.
VSS2019.04.13, 15:09
-8#3
widzieliśmy demo technologiczne na silniku Cry Engine, gdzie odbicia były obliczane na karcie AMD Vega 56 niewyposażonej w rdzenie RT.
,

gdyby bylo by to na szersza skale to owy RT zmusił by nvidie do drastycznych ciec UVP by te karty miały jaką-kolwiek opcje przetargowa
Adam524Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adam5242019.04.13, 15:35
'Ray tracing w grach stał się faktem. Trzy gry, które dogłębnie przetestowaliśmy....'
Rzeczywiście RT podbija gry, nie istnieją informacje ile graczy faktycznie korzysta z RT gracze PC zazwyczaj wolną stałe 60 FPS a nawet RTX 2080Ti nie potrafi tego zapewnić więc nie wiem czy to taki sukces, myśle że wiele osób kupuje RTX bo chce mieć 60fps+ w wyższych rozdzielczościach bo nie mają alternatywy, ale mogę się mylić dopiero po premierze nowych kart amd będzie można stwierdzić co wolą ludzie, Tanią wydajnosc czy drogie rt.
PhoenixsupleZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Phoenixsuple2019.04.13, 15:52
-17#5
Adam524 @ 2019.04.13 15:35  Post: 1198439
'Ray tracing w grach stał się faktem. Trzy gry, które dogłębnie przetestowaliśmy....'
Rzeczywiście RT podbija gry, nie istnieją informacje ile graczy faktycznie korzysta z RT gracze PC zazwyczaj wolną stałe 60 FPS a nawet RTX 2080Ti nie potrafi tego zapewnić więc nie wiem czy to taki sukces, myśle że wiele osób kupuje RTX bo chce mieć 60fps+ w wyższych rozdzielczościach bo nie mają alternatywy, ale mogę się mylić dopiero po premierze nowych kart amd będzie można stwierdzić co wolą ludzie, Tanią wydajnosc czy drogie rt.

A ty masz problem z liczbami czy jak ze piszesz takie glupoty, 2080ti nie utrzyma 60fps ?? WTF
RyszawyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ryszawy2019.04.13, 16:12
13#6
A tymczasem gdzieś na świecie:

https://youtu.be/f2m1uT-PXCs
https://youtu.be/RbM5w9CBDIw
https://youtu.be/J3hT4Epr5ds
https://youtu.be/Y05RIoMZ8oU
I to bez RTX, szef Nvidii płakał jak zobaczył :)
Edytowane przez autora (2019.04.13, 16:14)
ombre070Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ombre0702019.04.13, 16:24
Phoenixsuple @ 2019.04.13 15:52  Post: 1198443
Adam524 @ 2019.04.13 15:35  Post: 1198439
'Ray tracing w grach stał się faktem. Trzy gry, które dogłębnie przetestowaliśmy....'
Rzeczywiście RT podbija gry, nie istnieją informacje ile graczy faktycznie korzysta z RT gracze PC zazwyczaj wolną stałe 60 FPS a nawet RTX 2080Ti nie potrafi tego zapewnić więc nie wiem czy to taki sukces, myśle że wiele osób kupuje RTX bo chce mieć 60fps+ w wyższych rozdzielczościach bo nie mają alternatywy, ale mogę się mylić dopiero po premierze nowych kart amd będzie można stwierdzić co wolą ludzie, Tanią wydajnosc czy drogie rt.

A ty masz problem z liczbami czy jak ze piszesz takie glupoty, 2080ti nie utrzyma 60fps ?? WTF


Jemu chyba chodziło o 4k 60fps i RT,a tego 2080ti nie dźwignie .

Ja sam zdaje sobie sprawę że za jakis czas (na pewno nie w tym roku) bede zmuszony wymienic swoją 1080ti na 2080ti bo gram w 4k i powoli zaczyna sie robić ciasno,ale nie zmieniłbym dla RT,bo musiał bym się cofnąć do 1080p lub 1440p.Dziekuje postoje.
iD4Ru73KZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
iD4Ru73K2019.04.13, 16:30
-14#8
Na przykładzie tych trzech tytułów jednoznacznie widać, że RT i DLSS to przełomowe, ba, rewolucyjne technologie.

Trzeba tylko dobrą lupę i koniecznie zamiast grać w grę, stać w miejscu i podziwiać tekstury. Szczególnie w grach dynamicznych.

Kamień milowy.
SquizzZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Squizz2019.04.13, 16:34
ombre070 @ 2019.04.13 16:24  Post: 1198448
Phoenixsuple @ 2019.04.13 15:52  Post: 1198443
(...)

A ty masz problem z liczbami czy jak ze piszesz takie glupoty, 2080ti nie utrzyma 60fps ?? WTF


Jemu chyba chodziło o 4k 60fps i RT,a tego 2080ti nie dźwignie .

Ja sam zdaje sobie sprawę że za jakis czas (na pewno nie w tym roku) bede zmuszony wymienic swoją 1080ti na 2080ti bo gram w 4k i powoli zaczyna sie robić ciasno,ale nie zmieniłbym dla RT,bo musiał bym się cofnąć do 1080p lub 1440p.Dziekuje postoje.

Wyczekuj obniżek geforce o 40% gdy konkurencja wypuści swoje karty w 7 nm.
AdolphZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adolph2019.04.13, 16:37
-4#10
Może jestem ślepy, ale są gdzieś całe screeny z DLSS dostępne?
EDIT: A dobra, mobilna wersja strony :P
Edytowane przez autora (2019.04.13, 16:39)
Zaloguj się, by móc komentować
1