Na temat nowej karty graficznej Nvidii krążyło w sieci wiele, często wykluczających się wzajemnie, plotek. Czas dywagacji można uznać za zakończony, gdyż dziś premierę ma nowy układ z rodziny Turing − GTX 1660 Ti.
W oczy od razu rzuca się pierwszy człon oznaczenia nowej karty − GTX − wskazujący na brak rozwiązań, które do tej pory były uznawane za motor napędowy najnowszych kart Nvidii, czyli rdzeni RT odpowiadających za obsługę ray tracingu. Pojawiały się głosy, że nowy układ ma być odpowiednikiem RTX 2060 bez wspomnianych dodatków. Rzeczywistość okazała się jednak bardziej skomplikowana.
GTX 1660 Ti
Sercem GTX 1660 Ti jest nowy rdzeń o oznaczeniu TU116. W przeciwieństwie do pozostałych Turingów nie ma rdzeni Tensor ani RT. Jednak to nie wszystkie ograniczenia. Składa się on bowiem jedynie z 24 bloków SM oraz 1536 rdzeni CUDA. Karta jest również wyposażona w 96 jednostek teksturujących oraz 48 jednostek rasteryzujących.
Interfejs pamięci w GTX 1660 Ti jest 192-bitowy, karta jest wyposażona w 6 GB pamięci GDDR6. Łącznie daje to przepustowość pamięci na poziomie 288,1 GB/s i jest to wartość o około 50% większa niż w przypadku GTX 1060.
Jak widać, ograniczenia w nowym rdzeniu dotyczą wielu aspektów, lecz nowa karta ma być według Nvidii przeznaczona głównie dla graczy preferujących rozgrywkę w rozdzielczości 1920x1080. Ma być następcą modelu GTX 1060 i w porównaniu z nim w rzeczywistości wygląda znacznie lepiej. Nowy układ graficzny został wykonany w 12-nanometrowym procesie technologicznym (dla przypomnienia GTX 1060 − 16 nm), co sprawia, że ich współczynnik TDP jest identyczny i wynosi 120 W.
GTX 1660 Ti | GTX 1060 | RTX 2060 | GTX 1070 | |
---|---|---|---|---|
Architektura | Turing | Pascal | Turing | Pascal |
Jednostki cieniujące | 1536 | 1280 | 1920 | 1920 |
Rdzenie Tensor | 0 | 0 | 240 | 0 |
Rdzenie RT | 0 | 0 | 30 | 0 |
ROP | 48 | 48 | 48 | 64 |
Jednostki teksturujące | 96 | 80 | 120 | 120 |
Taktowanie rdzenia | 1500 MHz 1770 MHz (Boost) | 1506 MHz 1708 MHz (Boost) | 1410 MHz 1680 MHz (Boost) | 1683 MHz (Boost) |
Szybkość wypełniania teksturami | ~169,9 Gt/s | ~120,5 Gt/s | ~241,9 Gt/s | ~180,7 Gt/s |
Zegar pamięci | 6000 MHz | 2000 MHz | 7000 MHz | 2000 MHz |
Szyna pamięci | 192 b | 192 b | 192 b | 256 b |
Rodzaj pamięci | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR6 | 8 GB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 288,1 GB/s | 192,0 GB/s | 336,1 GB/s | 256,0 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Wycięcie rdzeni RT ma spory sens. Wydajność GTX 1660 Ti jest na zbyt niskim poziomie, by zapewnić komfortową rozgrywkę z włączonym ray tracingiem. Użytkownicy nowego układu będą mogli jednak korzystać z innych nowości wprowadzonych wraz z debiutem Turingów, do których należą zmiany w konstrukcji pamięci podręcznych pierwszego i drugiego poziomu (więcej o architekturze Turing przeczytacie w naszym artykule), a także technika Content Adaptive Shading, polegająca na dynamicznej zmianie tempa cieniowania w zależności od sceny bądź obiektów. Obiekty, które nie są renderowane w pełnej jakości, mogą być cieniowane w gorszej jakości, co umożliwia zwiększenie płynności rozgrywki.
Do testów otrzymaliśmy dwie karty. Pierwszą z nich jest model ROG Strix GTX 1660 Ti, który ma bardzo rozbudowany układ chłodzenia. Drugą testowaną kartą jest dużo mniejszy model Phoenix GTX 1660 Ti. Ma on jednak jedną, niezaprzeczalną zaletę − jego cena została ustalona na poziomie MSRP, wynoszącym w tym przypadku 1339 złotych.
Asus ROG Strix GTX 1660 Ti
Pierwszą z przetestowanych przez nas kart jest model ROG Strix od Asusa. Jest to mocarny model 2,5-slotowy, który swoimi rozmiarami oraz wyglądem mocno przypomina testowany przez nas w ubiegłym roku model ROG Strix RTX 2070. Po bliższym przyjrzeniu się widać jednak pomiędzy nimi różnice w rozmieszczeniu poszczególnych elementów radiatora. Oprócz radiatora za chłodzenie karty odpowiadają również trzy wentylatory.
Karta wyposażona jest w podwójny BIOS, który umożliwia wybranie trybu działania układu chłodzenia. Pierwszy z trybów, Performance, zapewnia niższą temperaturę GPU przez odpowiednio bardziej agresywną krzywą wentylatorów. Tryb Quiet z kolei kosztem wyższej temperatury ma docelowo zapewniać cichsze działanie karty. Podobnie jak we wspomnianym wcześniej modelu ROG Strix RTX 2070 tryby te różni jedynie przebieg krzywych prędkości obrotowych wentylatorów.
Wszystkie nasze testy wykonaliśmy w trybie Performance, natomiast porównanie kultury pracy karty w obu trybach zamieszczone zostało poniżej.
Asus ROG Strix GTX 1660 Ti | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1500 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1920 MHz |
Taktowanie pamięci | 6000 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6 GB / GDDR6 |
Tryb Performance | |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 33°C 919 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 59°C 1677 obr./min |
Tryb Quiet | |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 37°C 0 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 68°C 1100 obr./min |
Ze względu na rozbudowany układ chłodzenia karta ta cechuje się bardzo wysoką kulturą pracy. Temperatura pod obciążeniem wynosi około 60°C, co jest bardzo dobrym wynikiem. W trybie Quiet karta pracuje w trybie półpasywnym. Wentylatory zaczynają się kręcić dopiero w momencie, gdy temperatura układu graficznego przekroczy 55°C. Pod obciążeniem karta rozgrzewa się co prawda bardziej niż w trybie Performance, lecz nadal jest to bardzo przyzwoita wartość 68°C.
Podczas 10-minutowego testu zmierzyliśmy realne taktowanie rdzenia na poziomie 1920 MHz, wartość taka jest możliwa do osiągnięcia zapewne dzięki dobremu układowi chłodzenia.
Karta ma jedno ośmiopinowe złącze zasilania.
Strix został wyposażony w dwa wyjścia HDMI 2.0b oraz dwa DisplayPort 1.4.
Asus Phoenix GTX 1660 Ti
Druga konstrukcja, jakiej mieliśmy okazję się przyjrzeć, to Phoenix GTX 1660 Ti, który w przeciwieństwie do Strixa jest kartą dużo bardziej kompaktową, ze zdecydowane prostszym układem chłodzenia. Składa się na niego niewielki radiator oraz jeden wentylator. Karta ta jest dużo mniejsza, dzięki czemu może stanowić dobry wybór dla osób składających zestaw komputerowy w obudowie rozmiaru ITX.
Asus Pheonix GTX 1660 Ti kosztuje 1339 złotych.
Asus ROG Strix GTX 1660 Ti | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1500 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1785 MHz |
Taktowanie pamięci | 6000 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6 GB / GDDR6 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 836 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 83°C 2030 obr./min |
Ze względu na rozmiary karta ta ma wyraźnie gorszą kulturę pracy niż Strix. Pod obciążeniem układ graficzny osiąga limit temperaturowy ustawiony domyślnie na 83°C. Mimo wszystko realne taktowanie rdzenia podczas gry wynosi 1785 MHz, co jest wynikiem nieznacznie wyższym niż wartości referencyjne przedstawione przez Nvidię.
Do działania karta wymaga podłączenia jednego, 8-pinowego przewodu zasilającego.
Z tyłu karty znajdziemy dwa wyjścia HDMI 2.0b oraz po jednym DisplayPort 1.4 i DVI-D.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Strix Z370-F Gaming | www.asus.com |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync HDR | Asus ROG Swift PG27UQ | www.asus.com |
Pamięć DDR4 | GeIL Evo X 16 GB 3200 MHz | www.crucial.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Wykorzystane oprogramowanie:
System operacyjny:
- Windows 10 1809 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 418.91,
- Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2.
GTX 1660 Ti – test wydajności: 3DMark
W syntetycznym benchmarku, jakim jest 3DMark, przetestowane przez nas karty uplasowały się tuż za GTX 1070 w wersji referencyjnej.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Counter-Strike: Global Offensive
W CS:GO dopiero w rozdzielczości 4K do głosu dochodzi wydajność kart graficznych. W niższych ustawieniach ograniczenie stanowi wydajność procesora. Również w tym przypadku bohaterowie testu osiągają wydajność w przedziale pomiędzy RX 590 a GTX 1070.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Far Cry New Dawn
W niedawno przez nas testowanym Far Cry New Dawn sytuacja się zmienia. Jest to pierwszy z tytułów, w których GTX 1660 Ti wyprzedzają GTX 1070 podczas testów w rozdzielczościach 1080p oraz 1440p. Za to w 4K karty te mają niemal identyczną wydajność.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Wolfenstein II: The New Colossus
W grze Wolfenstein II: The New Colossus nowe karty zdecydowanie wyprzedzają GTX 1070 i zbliżają się wydajnością do GTX 1070 Ti. Wyniki w tabeli zostały wykonane z wyłączoną technologią Content Adaptive Shading, której włączenie zwiększyłoby wydajność osiąganą przez Turingi.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Shadow of the Tomb Raider
Najnowsze przygody Lary Croft są wymagającym tytułem dla nowoczesnych układów graficznych. Po raz kolejny GTX 1660 Ti wyprzedza GTX 1070.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
W Deus Ex: Mankind Divided sytuacja różni się w zależności od tego, które biblioteki DirectX zostaną wykorzystane podczas gry. W DX 11 nowe karty są szybsze od GTX 1070, natomiast w DX 12 sytuacja jest odwrotna.
GTX 1660 Ti – test wydajności: GTA V
Jakość rozgrywki w GTA V w rozdzielczości 1920x1080 jest ograniczona wydajnością procesora. W wyższych rozdzielczościach GTX 1660 Ti wyprzedzają RX 590. Strata do GTX 1070 w tym teście jest jednak dosyć wyraźna.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Hitman 2
W nowej odsłonie przygód Agenta 47 ponownie wydajność jest niższa niż w wypadku GTX 1070.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Metro Exodus
Nowością w naszej procedurze testowej jest Metro Exodus. Grę testujemy w bardziej wydajnym trybie wykorzystującym biblioteki DX12. Pozycja GTX 1660 Ti w rankingu nie jest zaskoczeniem − karty są niewiele słabsze od GTX 1070 i znacznie prześcigają model GTX 1060, do którego są porównywane przez Nvidię.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey w najwyższych ustawieniach jakości grafiki ma duże wymagania wobec kart graficznych. Nowe karty od Nvidii nie osiągają w rozdzielczości 1920x1080 poziomu 60 kl./s, lecz wyprzedzają GTX 1070.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Project CARS 2
W Project CARS 2 bohaterowie testu radzą sobie bez większych problemów. Nieznaczne obniżenie jakości oprawy graficznej powinno zapewnić 60 kl./s w każdych warunkach.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
Legendarna już gra polskiego studia CD Projekt niezmiennie stanowi wyzwanie dla komponentów komputerowych. Testowane przez nas wersje GTX 1660 Ti osiągają wydajność na poziomie bardzo zbliżonym do GTX 1070.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Battlefield V
GTX 1660 Ti w nowej odsłonie z serii Battlefield bez problemów zapewnia 60 kl./s w rozdzielczości 1920x1080. W 1440p płynność oscyluje w tych granicach.
GTX 1660 Ti – test wydajności: Total War: Warhammer II
Ostatnią grą w naszym teście jest Total War: Warhammer II, gdzie GTX 1660 Ti osiąga wydajność wyraźnie niższą niż GTX 1070. Z drugiej strony zdecydowanie wyprzedza takie układy, jak GTX 1060 czy RX 590.
GTX 1660 Ti − pobór mocy
Nowe karty graficzne są oszczędne, jeżeli chodzi o pobór mocy. Pod obciążeniem rozbudowana konstrukcja Strixa pobiera około 230 W, a jeszcze lepiej prezentuje się Phoenix. Z wynikiem 194 W jest najmniej zasobożerną kartą graficzną w teście.
GTX 1660 Ti − temperatura i prędkość obrotowa
Pomiar temperatury wyraźnie ukazuje różnicę klasy układów chodzenia obu kart. O ile w spoczynku jest ona pomijalna, to pod obciążeniem staje się bardzo wyraźna. Strix w trybie Performance osiąga 59°C i jest jedną z najchłodniejszych kart, natomiast Phoenix zajmuje niechlubne pierwsze miejsce.
GTX 1660 Ti − pomiar poziomu ciśnienia akustycznego
W spoczynku zarówno Strix, jak i Phoenix są niemal bezgłośnie i nie wyróżniają się na tle innych kart. Pod obciążeniem po raz kolejny ukazuje się różnica w kulturze pracy obu kart. ROG Strix jest cichy, poziom zmierzonego przez nas dźwięku wynosi bowiem 31,4 dB. Zdecydowanie głośniejszy jest Asus Phoenix, który pod obciążeniem jest wyraźnie słyszalny.
GTX 1660 Ti − podkręcanie
Testowane przez nas karty były całkiem dobrze podatne na overclocking. Częstotliwość taktowania w ROG Strix udało się nam zwiększyć o 105 MHz, natomiast pamięć podkręciliśmy o 1000 MHz. Taki sam wynik w podkręcaniu pamięci osiągnęliśmy w przypadku Phoenixa. Tu jednak ma znaczenie słabszy układ chłodzenia. Taktowanie GPU udało się zwiększyć o 180 MHz − do wartości 1965 MHz, która jest mniejsza niż dla modelu ROG Strix. Mimo że nie udało się dogonić mocniejszej karty, i tak wynik jest imponujący.
Asus ROG Strix GTX 1660 Ti | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1500 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 2025 MHz (+105 MHz) |
Taktowanie pamięci | 7000 MHz (+1000 MHz) |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6 GB / GDDR6 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 33°C 919 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 63°C 1828 obr./min |
Phoenix GTX 1660 Ti | |
Taktowanie bazowe rdzenia | 1500 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1965 MHz (+180 MHz) |
Taktowanie pamięci | 7000 MHz (+1000 MHz) |
Pamięć – ilość/rodzaj | 6 GB / GDDR6 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 836 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 86°C 2142 obr./min |
GTX 1660 Ti − podkręcanie: Assassin's Creed Odyssey
W Assassin's Creed Odyssey obie karty po podkręceniu osiągnęły wydajność GTX 1070 Ti w wersji referencyjnej ze standardowymi zegarami.
GTX 1660 Ti − podkręcanie: Wiedźmin 3: Dziki Gon
W Wiedźminie 3 wzrost płynności po podkręceniu jest nieznaczny, lecz wyraźny.
GTX 1660 Ti − pomiar poziomu ciśnienia akustycznego [OC]
Obie przetestowane karty po dokonaniu procedury podkręcania są głośniejsze o około 2 dB w porównaniu z pracą pod obciążeniem przy standardowych ustawieniach taktowania.
GTX 1660 Ti − temperatura i prędkość obrotowa [OC]
Podkręcenie Asusa Phoenixa sprawia, że podczas gry temperatura układu graficznego wzrasta o 3°C, a Asus ROG Strix notuje wzrost o 4°C.
GTX 1660 Ti − podsumowanie
Wydajność GTX 1660 Ti jest niemal idealnie na poziomie GTX 1070. Od testowanego przez nas Strixa wersja referencyjna 1070 jest szybsza o 1 punkt procentowy, natomiast od znacznie lepiej wycenionego Phoenixa − o 5 punktów procentowych. Nowy układ graficzny jest porównywany przez Nvidię do GTX 1060, z którym bardzo wyraźnie wygrywa. GTX 1660 Ti jest od tego modelu wydajniejszy średnio o około 36%. W porównaniu z konkurencją od AMD także jest znacznie bardziej wydajny, i to zarówno od RX 580, jak i RX 590. Jest to układ stworzony do grania w rozdzielczości 1920x1080 pikseli. W większości naszych testów w najwyższych ustawieniach jakości grafiki w tej konfiguracji udało się uzyskać płynność powyżej 60 kl./s. W wyższych rozdzielczościach jest już gorzej. W 1440p GTX 1660 Ti zapewni sporo powyżej 30 kl./s i płynność oscylować będzie bliżej okolic 40−45 kl./s. Wykorzystanie monitora z technologią Adaptive Sync bądź obniżenie ustawień jakości grafiki w grach powinno zapewnić wystarczająco dobre wrażenia z rozgrywki. Karta ta nie nadaje się oczywiście do grania w 4K. W części gier z procedury testowej wyniki oscylują w granicach 30 kl./s, lecz często nie przekraczają tej wartości.
W kategoriach opłacalności zakupu otrzymaliśmy dwa różne wyniki. Bardziej rozbudowana, a przez to droższa konstrukcja ROG Strix kosztuje aż 1569 złotych, przez co jej zakup nie jest opłacalny. Za dopłatą około 130 złotych dostaniemy RTX 2060 w podstawowej wersji, który zapewni wyraźny wzrost wydajności. W naszym teście wyniósł on około 15 punktów procentowych. Inaczej wypadła tańsza konstrukcja od Asusa − kosztuje 230 złotych mniej, a spadek wydajności w jej wypadku jest niewielki i wynosi mniej więcej 1−4 kl./s w grach. Dzięki cenie 1339 złotych staje się najbardziej opłacalnym zakupem spośród kart w naszym teście.
GTX 1660 Ti okazuje się dobrym wyborem dla osób posiadających monitory Full HD i poszukujących układu graficznego w przystępnej cenie (jak na dzisiejsze standardy). Karty, których cena będzie zbliżona do MSRP, pod kątem opłacalności będą na wysokim poziomie. Układy z lepszym chłodzeniem przekładającym się na wyższą kulturę pracy będą odpowiednio droższe, niebezpiecznie zbliżając się do ceny RTX 2060. Widać to wyraźnie po osiągach karty ROG Strix GTX 1660 Ti. Wszystko zależy od tego, co jest bardziej istotne – stosunek ceny do wydajności czy jakość karty. Dla osób ceniących najbardziej to pierwsze, Asus Phoenix GTX 1660 Ti jest kartą wartą uwagi. Ogólnie karty GTX 1660 Ti są precyzyjnie skalkulowanymi układami, mającymi zastąpić GTX 1060 (zobacz, ile kosztują karty z tym GPU), a nawet 1070 (porównaj aktualne ceny) i stać się popularnymi kartami w typowych pecetach dla graczy.
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): 1339 zł
Do testów dostarczył: Asus
Cena w dniu publikacji (z VAT): 1569 zł