Po ponad dwudziestu latach od premiery w 1998 roku na konsoli PlayStation Resident Evil 2 doczekał się odświeżonej wersji. Nie jest to jednak typowy remake, do którego w ostatnich latach przyzwyczaili nas deweloperzy. Gra została przygotowana niemal od podstaw, a modyfikacjom został poddany niemal każdy szczegół.
Przeczytaj recenzję gry w witrynie Gamezilla.pl
Resident Evil 2 (2019) – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe
W grze możemy wcielić się w jedną z dwóch postaci. Pierwszą z nich jest Claire Redfield, która przyjeżdża do Raccoon City, gdzie toczy się akcja, aby spotkać się ze swoim bratem. Alternatywnym wyborem jest młody oficer policji Leon S. Kennedy, który zaniepokojony brakiem kontaktu ze swoimi współpracownikami postanawia sprawdzić na własną rękę, co się dzieje w mieście. W zależności od tego, którą postać wybierzemy, fabuła gry jest nieco inna, dlatego też by ją w pełni poznać, należy grę przejść dwukrotnie.
Rozgrywka w Resident Evil 2 oparta jest głównie na eksploracji miejscówek, takich jak legendarny posterunek policji w Raccoon City. Gra należy do gatunku survival horror, więc nie należy spodziewać się eksterminacji fal zombie, lecz raczej unikania walki i liczenia się z każdym nabojem. Ekwipunek w grze jest ograniczony, mamy niewiele miejsca na przedmioty, co sprawia, że należy rozważnie planować każdy krok.
Oprawa audiowizualna jest na bardzo wysokim poziomie. Widać wyraźnie, że nie jest to prosty remaster. Tekstury są bogate w szczegóły, zwłaszcza te wykorzystane przy kreacji przeciwników. Szczególną uwagę trzeba poświęcić udźwiękowieniu gry, które buduje atmosferę niepewności i strachu. Tytuł ten został stworzony na tym samym silniku, co poprzednia odsłona serii – Resident Evil 7. W rozgrywce zdecydowano się na jedną dużą zmianę w stosunku do oryginału – statyczna kamera została zamieniona na ujęcie zza pleców gracza.
Resident Evil 2 (2019) – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja:
- procesor – Intel Core i5-4460 lub AMD FX-6300 lub lepszy,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 760 lub AMD Radeon R7 260x,
- system operacyjny – Windows 7, 8.1 lub 10 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i7-3770 lub AMD FX-9590 lub lepszy,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 1060 lub AMD Radeon RX 480,
- system operacyjny – Windows 7, 8.1 lub 10 64-bitowy.
Najsłabsza konfiguracja zaproponowana przez twórców obejmuje czterordzeniowy procesor Core i5-4460 lub sześciordzeniowy FX-6300 od AMD, 8 GB pamięci operacyjnej oraz kartę graficzną o wydajności na poziomie GTX 760. Według twórców taki sprzęt ma zapewnić rozgrywkę w 30 klatkach na sekundę w rozdzielczości 1920x1080. W tej samej rozdzielczości, lecz 60 klatek na sekundę ma zapewniać minimum Core i7-3770 wraz z GTX 1060 bądź RX 480. Gra wspiera biblioteki DirectX zarówno w wersji 11, jak i 12.
Resident Evil 2 (2019) – miejsce testowe
Wykorzystane przez nas miejsce testowe znajduje się w pierwszej lokacji, do której trafiamy na początku gry, czyli na posterunku policji w Raccoon City, a dokładniej w głównym holu. Płynność w tym miejscu dobrze oddaje warunki, jakie spotkamy na dalszych etapach gry. W czasie testów mierzyliśmy przez 30 sekund średnią oraz minimalną liczbę klatek na sekundę.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Strix Z370-F Gaming | www.asus.com |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync HDR | Asus ROG Swift PG27UQ | www.asus.com |
Pamięć DDR4 | GeIL Evo X 16 GB 3200 MHz | www.crucial.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Wykorzystane oprogramowanie:
System operacyjny:
- Windows 10 1809 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 417.71,
- Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.1.2.
Resident Evil 2 (2019) – jakość grafiki
Resident Evil 2 w wersji na PC ma bardzo bogate menu wyboru ustawień graficznych. Umożliwia ono dokładne dostosowanie opcji jakości grafiki. Dostępne są również cztery ustawienia wstępne, z których skorzystaliśmy podczas naszych testów. Są one oznaczone następująco (w nawiasach oznaczenia w naszym teście powstałe na bazie tych ustawień oraz wymienione poszczególne parametry, którymi różnią się kolejne poziomy jakości grafiki):
- Priorytet: wydajność (niskie − TAA, jakość tekstur śr., jakość siatki nis., jakość cieni min., cienie kontaktowe, odbicia przestrzenne oraz rozpraszanie podpowierzchniowe wył., jakość światła wolumetrycznego nis., okluzja otoczenia wył.)
- Zrównoważone (średnie − FXAA+TAA, jakość tekstur wys., jakość siatki śr., jakość cieni śr., cienie kontaktowe, odbicia przestrzenne oraz rozpraszanie podpowierzchniowe wł., jakość światła wolumetrycznego nis., SSAO)
- Priorytet: grafika (wysokie - FXAA+TAA, jakość tekstur wys., jakość siatki wys., jakość cieni maks., cienie kontaktowe, odbicia przestrzenne oraz rozpraszanie podpowierzchniowe wł., jakość światła wolumetrycznego śr., SSAO)
- Zalecane (ultra - FXAA+TAA, jakość tekstur wys., jakość siatki maks., jakość cieni maks., cienie kontaktowe, odbicia przestrzenne oraz rozpraszanie podpowierzchniowe wł., jakość światła wolumetrycznego wys., HBAO+)
Jedną z opcji w menu jest możliwość wyboru jakości tekstur, po wybraniu na przykład wartości wysoka dostępnych jest kilka ustawień różniących się wartością zalecanej ilości pamięci VRAM − od 0,25 GB do 8 GB. Jest to najprawdopodobniej rozmiar cache, który gra będzie próbowała zarezerwować. Wybór 8 GB podczas testowania karty mającej mniej VRAM-u, na przykład RTX 2060, nie spowodował różnic w płynności rozgrywki.
Dodatkowo w grze można dostosować jakość takich szczegółów grafiki, jak jakość światła wolumetrycznego, okluzji otoczenia czy odbić przestrzennych.
Resident Evil 2 wygląda dobrze nawet po ustawieniu niskiej jakości grafiki w trybie Priorytet: wydajność. Zwiększoną płynność otrzymamy jednak kosztem słabszej jakości antyaliasingu, który przy tych ustawieniach jest realizowany z wykorzystaniem techniki TAA oraz przy słabszej jakości tekstur niż w pozostałych trybach. Ograniczona jest również ilość oraz jakość cieni, która w przypadku tego typu gry jest jednym z istotnych elementów oprawy graficznej. Ustawienia średnie wydatnie poprawiają jakość grafiki. Pojawia się okluzja otoczenia SSAO oraz wyraźnie poprawiają się cienie. Ustawienie antyaliasingu od tej pory to FXAA+TAA. Również jakość tekstur jest na wyższym poziomie. W ustawieniach wysokich poprawiona zostaje jakość światła wolumetrycznego oraz cieni. Najwyższe wymagania stanowią ustawienia ultra, gdzie wspomniane dwa parametry przyjmują wartości maksymalne, co może jednak powodować spadki płynności. W jednym z korytarzy w grze po wybraniu wysokiej jakości światła wolumetrycznego można było zaobserwować miejscowe spadki płynności nawet o 30%.
Resident Evil 2 (2019) – galeria
Resident Evil 2 (2019) – wydajność procesorów
W testach procesorów w Resident Evil 2 wykorzystaliśmy kartę graficzną GeForce RTX 2080 Ti. Wybrane zostały niskie ustawienia jakości grafiki, dodatkowo z wyłączonym AA − tak, by odciążyć kartę graficzną i uwypuklić różnice pomiędzy testowanymi procesorami. Największą wydajność osiągnął i7-8700K, lecz słabsza jednostka i5-8600K jest od niego wolniejsza o około 6%. Testowane przez nas procesory AMD z serii Ryzen uplasowały się między wspomnianym już i5-8600K a i5-8400. Widać wyraźnie, że cztery wątki to za mało dla najnowszego Residenta. Najsłabsze w teście i5-6600K oraz i3-8100 wyraźnie odstają od reszty stawki.
Resident Evil 2 (2019) – jaka karta do jakich ustawień
W grze, jak już wspomnieliśmy, jest możliwość wyboru pomiędzy bibliotekami DirectX 11 a DirectX 12. Okazuje się jednak, że w trybie DirectX 12 płynność rozgrywki bardzo wyraźnie spada, przez co jedynym sensownym wyborem na tę chwilę jest skorzystanie ze starszej wersji bibliotek. Poniżej zamieszczamy dla porównania wyniki z obu trybów, lecz w omówieniu skupimy się na DirectX 11.
Resident Evil 2 ma duże zapotrzebowanie na VRAM, przez co karty z mniejszą ilością pamięci w wyższych ustawieniach bądź rozdzielczościach przestają zapewniać zadowalającą płynność rozgrywki. Z tego powodu, podobnie jak w naszym poprzednim teście Resident Evil 7, słabo w teście wypada GeForce GTX 970.
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: niskie
W niskich ustawieniach jakości obrazu wszystkie karty w naszym teście zapewniały zadowalającą płynność rozgrywki. Nawet najsłabszy GTX 750 Ti generował średnio ponad 40 kl./s. Natomiast 60 kl./s zapewniają karty o mocy GTX 1050 (sprawdź, ile obecnie kosztuje) i mocniejsze.
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
Średnie ustawienia stawiają GPU wyższe wymagania. Układy z 2 GB VRAM okazują się niewystarczające i nie są w stanie zapewnić płynności na poziomie 60 kl./s. Oferują ją karty o wydajności GTX 970, R9 380 bądź mocniejsze.
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
W teście przeprowadzonym w ustawieniach wysokich poziom 60 kl./s gwarantuje GTX 970. Na czele wyników znajdują się najmocniejsze układy w teście − GeForce RTX 2080Ti (sprawdź ceny) oraz RTX 2080 (który jest trochę bardziej przystępny cenowo).
Rozdzielczość: 1920×1080, ustawienia jakości obrazu: ultra
Najwyższe ustawienia jakości obrazu nie stanowią większych problemów dla kart graficznych wyposażonych w przynajmniej 4 GB VRAM. Płynność rozgrywki na poziomie 30 kl./s zapewni w tym przypadku GTX 1050 Ti (sprawdź ceny), natomiast GTX 980 pozwoli grać przy 60 kl./s. Niewiele poniżej tego progu znalazł się produkt konkurencji, czyli Radeon RX 570.
Resident Evil 2 (2019) – jaka karta do jakich ustawień
Rozdzielczość: 2560×1440, ustawienia jakości obrazu: ultra
W rozdzielczości 2560×1440 przy najwyższych ustawieniach w komfortowych 60 kl./s można zagrać, będąc posiadaczem co najmniej GTX 1070 Ti, natomiast RX 570 (sprawdź ceny tej karty) zapewni 30 kl./s.
Rozdzielczość: 3840×2160, ustawienia jakości obrazu: ultra
W rozdzielczości 4K pozostają w grze jedynie najmocniejsze układy graficzne na rynku. Bezkonkurencyjny jest w tym przypadku RTX 2080 Ti, który zapewnia „4K60” z wyraźnym zapasem. Konsolowe doznania w 30 kl./s zapewni w tych ustawieniach jakości obrazu inna karta graficzna od firmy Nvidia − GeForce GTX 1070 Ti (sprawdź ceny).
Dodatkowo zamieszczamy również wykresy wydajności w rozdzielczościach QHD i 4K dla wszystkich wybranych przez nas ustawień jakości grafiki. Przetestowaliśmy w ten sposób GeForce RTX 2080 Ti, starszy GTX 1080 (sprawdź, ile kosztuje ta karta) oraz modele od AMD – RX Vega 64 i RX 580. Ze względu na to, że wykorzystanie bibliotek DirectX 11 zapewnia większą płynność, zamieszczamy wyniki testów jedynie w tym trybie.
Rozdzielczość: 2560×1440 − porównanie płynności w zależności od ustawień jakości grafiki
W tych ustawieniach jakości niemal w każdym przetestowanym przypadku uzyskaliśmy płynność powyżej 60 kl./s. Jedynie RX 580 (sprawdź najniższe ceny) w najwyższych ustawieniach osiągnął średnio 55,7 kl./s, lecz obniżenie ustawień do wysokich pozwala uzyskać satysfakcjonujące 65 kl./s.
Rozdzielczość: 3840×2160 − porównanie płynności w zależności od ustawień jakości grafiki
W rozdzielczości 4K RTX 2080 Ti zapewnia 60 kl./s w każdym z wybranych zestawów ustawień jakości grafiki. W przypadku GTX 1080 można pokusić się również o taką płynność, lecz przy ustawieniach niskich. Podobnie jest w przypadku Vegi, lecz tutaj ustawienia średnie dadzą wydajność na granicy 60 kl./s.
Resident Evil 2 (2019) – podsumowanie
Resident Evil 2 jest bardzo udanym tytułem. Stworzony niemal od podstaw na bazie gry z czasów PlayStation, może czasem razić pewnymi archaizmami rozgrywki, zwłaszcza młodszych graczy. Jednak klimat wyraźnie odczuwalny w każdej lokacji w grze oraz świetna oprawa audiowizualna wynagradzają te drobne niedoskonałości. Tytuł ten jest wart uwagi dla każdego, kto lubi grać w survival horrory, oraz dla tych, którzy chcą zagrać w grę o zombie wymagającą czegoś więcej niż tylko zręczności w pokonywaniu kolejnych fal nieumarłych.
Od strony technicznej gra została zrealizowana solidnie. Podczas testów nie mieliśmy z nią żadnych problemów. Oprawa graficzna bardzo dobrze spełnia swoje zadanie, tworząc klimat zwiedzanych przez gracza miejscówek. Wykorzystanie silnika, na którym powstała poprzednia część cyklu − Resident Evil 7, sprawia, że bolączki są niemal identyczne jak w tamtej części i dotyczą głównie dużego zapotrzebowania tytułu na VRAM. Dodatkowo implementacja bibliotek DirectX 12 została wykonana źle, przez co w tym trybie płynność jest znacząco obniżona.