artykuły

Dream Machines RX2060-17PL17 – test pierwszego laptopa z mobilnym GeForce RTX

GeForce RTX w wydaniu przenośnym przewoźnym

19
29 stycznia 2019, 15:00 Przemysław Juraszek

Dream Machines RX2060-17PL17 – wydajność w grach

Dream Machines RX2060-17PL17 został wyposażony w kartę graficzną GeForce RTX 2060, która pod względem specyfikacji jest podobna do wersji znanej z komputerów stacjonarnych. Niestety, taktowanie rdzenia zostało bardzo obniżone. Bazowa częstotliwość taktowania wynosi zaledwie 960 MHz, a w trybie turbo oficjalnie 1200 MHz. Maksymalne turbo może wykraczać ponad tę wartość, w naszym przypadku było to około 1350 MHz w testowej lokacji w Wiedźminie 3. Warto wspomnieć, że w przeciwieństwie do wyższych w hierarchii układów Nvidii mobilny RTX 2060 nie ma wersji standardowej oraz Max-Q. TDP układu jest praktycznie takie samo jak w przypadku starszego GTX 1070 Max-Q, czyli 80-90 watów.

GeForce RTX 2060 na MXM

Poniżej prezentujemy zdjęcia modułu MXM wykorzystywanego w tym laptopie. Jak widać, na PCB jest jeszcze sporo miejsca, między innymi na dwie kolejne kości pamięci graficznej i bardziej rozbudowaną sekcję zasilania. PCB jest wspólne dla wyższych modeli GeForce RTX. Warto też wspomnieć, że Clevo w swoich modułach stosuje zewnętrze zasilanie (konektor jest w dolnym prawym rogu).

 

RTX 2060 MXM

RTX 2060 MXM

Skrót MXM oznacza Mobile PCI Express Module. Celem stworzenia standardu było ułatwienie producentom projektowania oraz modyfikowania laptopów. Mimo słusznej idei standard nie zyskał wielkiej popularności. Stosują go na przykład Clevo, Dell (niektóre biznesowe konstrukcje, jak modele serii Precision), HP (Elitebook czy ZBook) oraz MSI (najwyższe modele z serii GT). Z ciekawostek: także Alienware było zwolennikiem tego standardu do 2015 roku. Moduły MXM są też wykorzystywane w minipecetach, na przykład w MSI Vortex, często żartobliwie nazywanym gamingowym koszem na śmieci.

Warto wiedzieć, że projektantem referencyjnego PCB modułu MXM była Nvidia - do czasu architektury Maxwell włącznie. Następne moduły od architektury Pascal były już projektowane przez poszczególnych producentów, dlatego pojawiły się różne ich warianty. Dzięki modułom MXM, przynajmniej teoretycznie, można dokonać modyfikacji laptopa poprzez wymianę GPU na nowszy, ale w rzeczywistości sprawa nie jest taka prosta. Do serii Maxwell moduły miały ten sam wymiar (nie liczę tutaj anomalii takich jak GTX 980) i konieczna była zazwyczaj modyfikacja układu chłodzenia do nowej karty (na przykład wycięcie miejsca na kondensator, którego w starym GPU nie było) oraz BIOS-u starego laptopa, aby widział nową kartę. To wszystko sprawiało, że za upgrade brali się praktycznie tylko entuzjaści. W przypadku Pascali było jeszcze gorzej, ponieważ moduły te były większe od swoich poprzedników, a więc pojawiła się też konieczność docinania obudowy. Mimo tych trudności znaleźli się użytkownicy, którym udało się na przykład zamontować GTX 1070 (MXM od MSI) w tak starych kadłubkach, jak Clevo P170EM (Sandy Bridge). Z kolei wymiana modułu w ramach tej samej generacji jest już bardzo prosta (jak wymiana GTX 1060 na GTX 1080). Problemem mogą być zwykle wygórowane ceny modułów.

Wydajność w grach

Dream Machines RX2060-17PL17 to pierwszy testowany przez nas laptop z kartą graficzną z serii Turing wykorzystującą techniki śledzenia promieni oraz DLSS, które opisaliśmy bardzo dokładnie we wcześniejszym artykule poświęconym nowościom w architekturze Turing.

Wydajność najnowszej karty graficznej okazała się wyższa od wydajności modeli chętnie montowanych laptopach z GTX 1060 i plasuje się pomiędzy GeForce GTX 1070 w wersji Max-Q a jego wariantem z pełnym TDP. Dobrze pokazują to wyniki z Wiedźmina 3 bądź Rise of the Tomb Raider. W wydajności testowanego laptopa pomaga na pewno również desktopowy procesor, który w jednej z lokacji (bardziej procesorowej) w GTA V potrafi zapewnić wygraną słabszemu RTX 2060 w konfrontacji z GTX 1070 współpracującym z Core i9-8950HK. Pewnym zaskoczeniem jest działanie gry Assassin's Creed Origins. Pomimo wysokiej średniej liczby kl./s występowały co jakiś czas irytujące przycięcia. We wcześniej testowanych laptopach wykorzystujących Pascale nie mieliśmy tego problemu.

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w grach

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w GTA V

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w GTA V

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w Wiedźmin 3

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w Wiedźmin 3

HP OmDream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w Rise of the Tomb Raider

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w Rise of the Tomb Raider

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w BF1

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w BF1

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w Asassin's Creed Origins

Dream Machines RX2060-17PL17 – wydajność karty graficznej GeForce RTX 2060 w Battlefield V

Ponieważ śledzenie promieni jest aktualnie zaimplementowane tylko w BF V, to oczywiście przetestowaliśmy działanie tej funkcji na dwóch mapach, a mianowicie Nordlys oraz Tyralierzy. Pierwsza była przez nas wykorzystywana wcześniej jako dobre miejsce do zaprezentowania działania RT w nocy, ale po aktualizacjach już gorzej się do tego nadaje. Dlatego przeprowadziliśmy testy w drugiej lokacji znanej z mocnego wykorzystania tej techniki, między innymi dzięki dużej liczbie obiektów wykorzystujących odbicia powstałe w wyniku jej działania.

W przypadku pierwszej mapy liczba generowanych kl./s spadła ze średnio 74 kl./s do 55 kl./s w przypadku ustawień RT niskie/średnie. Co ciekawe, zmiana ustawień na wysokie/ultra przyniosła dalszy spadek do około 52 kl./s. Są to dużo mniejsze spadki niż w przypadku testów przeprowadzonych przy okazji desktopowej wersji RTX 2060.

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w BF1

W przypadku drugiej mapy odnotowaliśmy spadki ze średnio 77 kl./s bez włączonego RT do 53/54 kl./s w przypadku RT ustawionego na niską/średnią jakość. Dla odmiany w tym przypadku przełączenie opcji na wysokie/ultra spowodowało dalszy spory spadek płynności animacji do około 40 kl./s. Warto jednak wspomnieć, że minimalna liczba kl./s wynosiła ponad 30, co stanowi postęp wobec naszych wcześniejszych testów, w których nawet potężniejsze karty osiągały wyniki prawie na tym samym poziomie.

Dream Machines RX2060-17PL17 średnia wydajność w BF1

4