Gry i konsole
Artykuł
Piotr Grajewski, Piątek, 11 stycznia 2019, 14:01

Własne badanie polskich graczy w kontekście zaburzenia gamingowego

Badania genetyczne potwierdziły podobieństwo mechanizmu uzależnienia od gier do innych uzależnień. Badacze szukają wspólnych cech nie tylko na tym poziomie; przyczyn szuka się również w czynnikach środowiskowych i osobowościowych. Szeroka perspektywa badawcza pozwala na testowanie nowych modeli teoretycznych, uwzględniających nowe zmienne.

Źródło: pl.123rf.com

Uzależnienie od gier komputerowych jest obszarem, który jest dopiero poznawany. Dlatego tak ważne jest prowadzenie dalszych badań i weryfikowanie hipotez. Problem dotyczy sporej części naszego społeczeństwa, w którym to do tej pory nie przeprowadzono dużych badań z wykorzystaniem możliwości wynikających z klasyfikacji ICD-11. Chcę to zmienić, dlatego przeprowadzam własne badanie psychologiczne poświęcone zaburzeniu gamingowemu. Chcę potwierdzić dotychczasowe wyniki innych zespołów badawczych i znaleźć odpowiedzi na pytania, które do tej pory nie zostały zadane.

Sukces całego przedsięwzięcia zależy między innymi od liczby osób, które wypełnią kwestionariusze. Im większa próba graczy weźmie udział w ankiecie, tym jakość badania, w tym precyzja wyników, będzie lepsza. Jeśli jesteś graczem, zapraszam Cię, żebyś to zrobił. Wypełnienie anonimowych kwestionariuszy zajmuje około 20 minut. Wystarczy, że klikniesz na odnośnik, i zostaniesz przeniesiony na stronę badania. Jest to też dobra okazja do refleksji – możesz dowiedzieć się czegoś nowego o samym sobie.

Zainteresowanych tym tematem proszę o kontakt z redakcją lub bezpośrednio z:

Piotr Grajewski
dr hab. Małgorzata Dragan

Bibliografia

Bowlby J. (2016). Przywiązanie. Przeł. M. Polaszewska-Nicke. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

World Health Organization (2018). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.

Carras M. C. i in. (2018). Gamer’s insights into the phenomenology of normal gaming and game “addiction”: a mixed methods study. „Computers in Human Behavior” 79, 238–246.

Maroney N., Williams B. J., Thomas A., Skues J., Moulding R. (2018). A stress-coping model of problem online video game use. „International Journal of Mental Health” (w druku), 16 kwietnia 2018 r., 1–14.

Sacip T., Baturay M. H. (2016). Antecedents and consequences of game addiction. „Computers in Human Behavior” 55, 668–679.

Sadat-Shirazi M.-S. i in. (2018). Expression of NMDA receptor subunits in human blood lymphocytes: a peripheral biomarker in online computer game addiction. „Journal of Behavioral Addictions” 7(2), 260–268.

Schivinski B., Brzozowska-Woś M., Buchanan E. M., Griffiths M. D., Pontes H. M. (2018). Psychometric assessment of the Internet Gaming Disorder diagnostic criteria: An Item Response Theory Study. „Addictive Behaviors Reports” 8, 176–184.

 

Ocena artykułu:
Ocen: 12
Zaloguj się, by móc oceniać
kain (2019.01.11, 14:25)

0%
Art385 @ 2019.01.11 14:20  Post: 1183878
tldr wiemy już że badania związane z psychologią to wałek, a bycie psychologiem to wstyd. Dzięki Pan internet xD


Jak Ci się udało przenieść do nas z XIX wieku?!
Masketta Man (2019.01.11, 14:43)
Ocena: 13

0%
Kolejny, zaraz po New Horizons ciekawy artykuł. Szanuję.
Kitu (2019.01.11, 15:23)
Ocena: 8

0%
Gobli @ 2019.01.11 14:40  Post: 1183884
czytając pytania z ankiety po raz kolejny zdaję sobie sprawę, że psychologia to albo bullszit, albo rocket science. w sumie coraz bardziej się skłaniam ku byczemu... ;)

Bo w tych wszystkich pytaniach nie chodzi o sprawdzenie konkretnych efektów grania w gry, tylko o wykrycie tendencji i zależności - czy pewne zjawiska i zachowania mogą mieć miejsce same z siebie, czy częstotliwość ich występowania jest powiązana z ilością grania w gry i podejściem do nich itp. Ogólnie w dobrze zrobionej ankiecie nie przejmujesz się pojedynczymi odpowiedziami, a szukasz zbioru cech i zależności, które później bada się statystycznie - sprawdza się, czy z pewnym prawdopodobieństwem (zwyczajowo przyjmuje się 95%, można większe, mniejsze już niezbyt) można stwierdzić, że wykryta zależność rzeczywiście może istnieć. Według mnie, czyli osoby, która w ostatnim czasie sporo miała do czynienia ze statystycznym podejściem do problemów, ankieta jest zrobiona co najmniej dobrze, choć akurat z psychologią zbyt wiele wspólnego nie mam.

Ankieta jest podzielona na kilka części - pierwsza to krótkie określenie podejścia do gier (moim zdaniem nawet trochę za krótkie), druga - zaburzenia postrzegania rzeczywistości, koncentracja na wykonywanych zadaniach, pamięć krótkotrwała (częste zarzuty wobec gier - utrata kontaktu ze światem rzeczywistym, nie tylko w formie relacji międzyludzkich), trzecia - relacje z bliskimi osobami (znowu - bardzo częste ofiary uzależnień), dalej badany jest wpływ środowiska, wychowania i wydarzeń z czasów dorastania na obecne zachowania. Wiele pytań jest zadawanych kilka razy, tylko w różnych sformułowaniach, a skala 'ocen' jest szeroka, żeby lepiej móc określić istnienie danych sytuacji. Pod kątem konstrukcji można się przyczepić jedynie do opisania ocen w sytuacjach z dzieciństwa (np. 'prawie zawsze' średnio pasuje do częstotliwości przeprowadzania się) albo określenia ankiety (uśmiechnięta buźka przy 'ankieta była przykra' trochę się wyklucza, lepsze by były sformułowania 'tak/nie/trudno określić";), ewentualnie błędy typu 'oglądnąłem film' zamiast 'obejrzałem'. Z ankiety da się bez większych problemów wywnioskować większość badanych przez autorów zjawisk.

Czyli - psychologia to nie bullshit, ale przy rozwiązywaniu dobrze zrobionej ankiety można mieć wrażenie, że próbuje się z nas zrobić kretynów. Szczególnie, że psychologia nie jest zero-jedynkowa i często ciężko jest jednoznacznie określić występowanie cech i zachowań.

Ankieta oczywiście wypełniona - w sumie przy rozwiązywaniu potwierdziło się to, do czego doszedłem już jakiś czas temu - kiedyś gry jako ucieczka od braku akceptacji rówieśników, teraz tylko forma rozrywki.

Artykuł ciekawy, choć momentami ciężko się to czytało ;)
taith (2019.01.11, 15:56)
Ocena: 0

33%
Ciekawy jestem jaki rodzaj osobowości ma skłonności do tego typu zachowań i jakie pozytywne cechy wykazuje ten typ osobowości.
Bono[UG] (2019.01.11, 16:15)
Ocena: 2

0%
'problemowe granie' - nie da rady lepiej nazwać zagadnienia? Brzmi to strasznie sztucznie, jak kalka z języka obcego.

Wykres kołowy na drugiej stronie jest kompletnie nieczytelny, tzn. nie wiadomo co przedstawia. Brakuje jakiejś legendy czy opisu oraz punktu odniesienia. Może w branży jest bez problemu zrozumiały ale dla przeciętnego czytelnika wartość 41% kompletnie nic nie mówi.
Namonaki (2019.01.11, 16:21)
Ocena: 12

0%
maxpower @ 2019.01.11 16:14  Post: 1183897
Ło jesu! Mam 1300 gier. Gram codziennie, non stop żonglując płytami. Czy jest dla mnie ratunek?

jeśli nie masz problemu z z odejściem od kompa w celu snu lub innej czynności fizjologicznej
to nie masz żadnego problemu
Putout (2019.01.11, 16:21)
Ocena: 10

0%
maxpower @ 2019.01.11 16:14  Post: 1183897
Ło jesu! Mam 1300 gier. Gram codziennie, non stop żonglując płytami. Czy jest dla mnie ratunek?


jeśli nie zaczniesz czytać artykułów pod którymi się wypwooiadasz - nie ma dla ciebie nadziei. jak wół masz napisane na pierwszej stronie
ograniczoną kontrolą nad graniem (np. rozpoczynanie, częstość, intensywność, czas użytkowania, zakończenie, kontekst);
nadaniem graniu większego znaczenia niż innym celom życiowym i codziennym działaniom;
kontynuowaniem i eskalowaniem grania pomimo wystąpienia negatywnych konsekwencji.

czyli zgodnie ze zdrowym rozsąkiem. nie ma znaczenia ile czasu spędzasz przed komputerem ale jak do tego pdochodzisz. jeśli nie panujesz nad spędzanym przy nim czasem, zawalasz inne rzeczy i mimo to dalej grasz - wtedy może być uzależniony. jeśli grasz po 12h na dobe ale o 24 idziesz spać aby móc rano wstać i iść do pracy to wtedy po prostu dużo czasu grasz. i tyle.
sam potrafię grać przez 18h godzin ciągiem. ale nigdy nie zawaliłem przez to pracy i nigdy nie miałem problemu aby odejść i zająć się czymś w danej chwili ważniejszym.

ps. jeśli coodziennie robisz zakupy to nie znaczy ze jesteś od nich uzależniony.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane