Inne
Artykuł
Mateusz Ozimek, Środa, 21 listopada 2018, 20:24

Po długich oczekiwaniach w końcu pojawił się Battlefield V, pierwszy tytuł, który obsługuje najnowsze techniki śledzenia promieni zaimplementowane przez Nvidię w nowych kartach graficznych RTX. Sprawdziliśmy, jak ray tracing wpływa na wydajność w tej grze oraz jak wygląda obraz generowany z wykorzystaniem tej metody.

Wprowadzone we wrześniu karty graficzne Nvidii z nowej generacji RTX przyniosły jedną z największych w ostatnich latach innowacji w sposobie generowania grafiki w grach komputerowych. Mowa tutaj o technice ray tracingu, która ma w realistyczny sposób symulować oświetlenie. Dotychczas, ze względu na bardzo duże zapotrzebowanie na moc obliczeniową, nie można było jej wykorzystać w tworzeniu zmieniających się w czasie rzeczywistym scen.

BFV

Jedną z nowości w kartach zbudowanych w architekturze Turing jest obecność rdzeni RT, które w sposób sprzętowy mają realizować obliczenia związane ze śledzeniem promieni. Więcej informacji o nowej architekturze przeczytacie w naszym artykule. Według Nvidii najszybszy obecnie układ graficzny, RTX 2080 Ti, osiąga wydajność na poziomie 10 GRays/s. Dla porównania: GTX 1080 Ti w przeliczeniu na zaproponowaną przez Nvidię jednostkę osiąga zaledwie 1,1 GRays/s, co sprawia, że ray tracing można uruchomić jedynie na najnowszych kartach z oznaczeniem RTX.

Wprowadzanie nowej techniki nie odbywa się, niestety, bez problemów. Bardzo długo przyszło graczom czekać na pierwszy tytuł, który ją obsługuje. Opóźnienie to można częściowo powiązać z problemami Microsoftu we wdrażaniu aktualizacji 1809 do Windows 10. Jedną z zawartych w niej nowości jest rozszerzenie bibliotek DirectX, czyli DirectX Raytracing (DXR), bez których niemożliwe jest uruchomienie funkcji śledzenia promieni w grach. 

BFV

Po niemal dwóch miesiącach od wprowadzenia RTX-a 2080 Ti oraz RTX-a 2080 ukazała się aktualizacja do gry Battlefield V, która w ten sposób jako pierwsza zapewnia obsługę ray tracingu. Obsługa tej techniki została dodana zarówno do skromnego trybu dla jednego gracza, jak i do trybu wieloosobowego. Implementacja ta nie jest jednak doskonała i twórcy gry nadal pracują nad jej poprawieniem. Od razu okazało się, że na jednej z dostępnych map, Tyralierzy, wydajność po włączeniu śledzenia promieni jest zdecydowanie gorsza, niż można by się spodziewać.

DXR w Battlefield V – wymagania sprzętowe

Wystarczy rzut oka na zamieszczone przez Nvidię wymagania sprzętowe, żeby się przekonać, jak wymagający jest ray tracing.

Najsłabsza konfiguracja wymagana do obsługi DXR:

  • procesor – Intel Core i5-8400 lub AMD Ryzen 5 2600,
  • pamięć operacyjna – 12 GB,
  • karta graficzna – Nvidia GeForce RTX 2070,
  • system operacyjny – Windows 10 1809 (October 2018 Update), 64-bitowy.

Konfiguracja zalecana do DXR:

  • procesor – Intel Core i7-8700 lub AMD Ryzen 7 2700,
  • pamięć operacyjna – 16 GB,
  • karta graficzna – Nvidia GeForce RTX 2080,
  • system operacyjny – Windows 10 1809 (October 2018 Update), 64-bitowy.

Okazuje się, że jedynie najmocniejsze konfiguracje sprzętowe są w stanie zapewnić odpowiednią płynność podczas gry z włączonym ray tracingiem. W najsłabszej konfiguracji wymogiem jest 12 GB pamięci operacyjnej oraz procesor o wydajności przynajmniej Core i5-8400 lub Ryzena 5 2600. W zaleceniach pojawia się już 16 GB RAM oraz jednostki z czołówki rankingów wydajności: Core i7-8700 i Ryzen 7 2700. 

Ocena artykułu:
Ocen: 9
Zaloguj się, by móc oceniać
Kazubin (2018.11.21, 20:42)
Ocena: 2

0%
Pierwsze koty za płoty. Mimo, że po drodze będzie jeszcze sporo problemów to fajnie, że temat ruszył.
CryZen (2018.11.21, 20:55)
Ocena: 11

0%
Krisol @ 2018.11.21 20:36  Post: 1176081
W sumie wydajność nie jest aż taka zła, RTX 2070 - 1080p 60 FPS, RTX 2080 - 1440p 60 FPS, RTX 2080 TI - 4k 45 FPS
Ponoć mają to jeszcze zoptymalizować. https://www.eurogamer.net/articles/digital...racing-analysis
DXR na low wygląda IMO gorzej niż bez DXR.
daerragh (2018.11.21, 21:12)
Ocena: 21

0%
Panowie ale wasza porównywakra screenshotów jest beznadziejna. Wolałbym po prostu dwa zdjęcia.

Ale ten DXR słabo wygląda w tej grze. Różniaca niewielka pomiędzy OFF a Ultra. Na demkach jakoś to zdecydowanie lepiej się prezentowało.
Edytowane przez autora (2018.11.21, 21:16)
=-Mav-= (2018.11.21, 21:26)
Ocena: 5

0%
Fajnie że zwiększa to realizm, jego nigdy za wiele. Szkoda tylko, że odbywa się to takim kosztem. Szczerze mówiąc wolałbym jednak grać w 4k bez tego bajeru niż w 1080p przy 50 fps na topowej karcie graficznej. Bo ze screenów wynika, że ustawienia innego niż high nie ma sensu włączać.
Mr_Hyde (2018.11.21, 21:26)
Ocena: 1

0%
Odbicia robią w tej grze. Niestety jak w singla można się pobawić tak w multi wole dxr off 4k i 60fps :). Mogliście z ciekawości włączyć DXR na 1080ti :).
sevae (2018.11.21, 21:29)
Ocena: 3

0%
Po porównaniu na PCLab spadek akcji wydaje się uzasadniony (ze względu na jakość, techniki oszukujące stoją na bardzo wysokim poziomie... a i ten RT nie jest prawdziwy więc ciężko będzie go uzasadnić przy takim spadku liczby klatek). Mam tylko nadzieję, że inwestorzy nie dostosują ceny akcji do liczby FPS z włączonymi tymi wszystkimi nowościami.
Edytowane przez autora (2018.11.21, 21:31)
Sary (2018.11.21, 21:34)
Ocena: 4

0%
Mr_Hyde @ 2018.11.21 21:26  Post: 1176104
:). Mogliście z ciekawości włączyć DXR na 1080ti :).

Na Pascalach prawdopodobnie nie ma w ogóle możliwości włączenia tej opcji.

W ultra jakieś tam różnice widać, ale nie aż tak żeby się w to dzisiaj pakować. Spokojnie można czekać na Pascalu do RTX3XXX :E
Edytowane przez autora (2018.11.21, 21:35)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane