Inne
Artykuł
Mateusz Ozimek, Sobota, 6 października 2018, 15:01

Po wizycie w Egipcie tym razem przenosimy się do starożytnej Grecji. Jak dużym wyzwaniem nowa część serii Assassin's Creed jest dla współczesnego sprzętu? Sprawdziliśmy to w teście Assassin's Creed Odyssey w wersji na komputery osobiste oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One.

Assassin's Creed Odyssey to następna gra z cyklu, który został zapoczątkowany ponad 10 lat temu. Po ostatniej części, Origins, która została ciepło przyjęta przez graczy, Ubisoft postanowił rozwinąć formułę rozgrywki zastosowaną w przygodach Bayeka z Siwy. Najnowszy Assassin's Creed garściami czerpie zarówno ze swojego poprzednika, jak i innych gier z gatunku RPG.

Przeczytaj recenzję tej gry w witrynie Gamezilla.pl

Assassin's Creed Odyssey – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe

W Odyssey wcielamy się w najemnika, który mieszka na wyspie Kefalonia. Początek fabuły przypada na 431 r. p.n.e., czyli tuż przed rozpoczęciem konfliktu pomiędzy Spartą a Atenami, znanego też jako wojna peloponeska. Istotną zmianą względem Origins jest możliwość wybrania bohatera. Do wyboru są Alexios i Kassandra. Niestety, nie są to postacie tak wyraziste jak Bayek, przez co trudniej jest się z nimi utożsamiać. Inne zmiany w mechanice to możliwość wyboru opcji dialogowych oraz podejmowania decyzji zmieniających wydarzenia w grze.

ACO

Tak samo jak w Origins dostajemy otwarty świat, w którym możemy podróżować pomiędzy wieloma greckimi wyspami. Wody otaczające ląd również są interesujące, gdyż pod nasze dowództwo trafia okręt, Adrestia. Przy pomocy rekrutowanej przez siebie załogi możemy toczyć bitwy morskie, które jednak nie dorównują rozmiarem tym znanym z Assassin's Creed IV: Black Flag. Świat przemierzamy z perspektywy „trzeciej osoby”, w widoku TPP.

Walka w najnowszej części Assassin's Creed zupełnie nie przypomina potyczek ze starszych gier z serii; pod tym względem nowość mocno upodobniła się choćby do Wiedźmina 3. Co prawda nadal podczas eliminowania wrogów można stosować szeroki wachlarz umiejętności skrytobójcy, lecz nierzadko lepszą opcją są otwarte starcia.

ACO

Tytuł dostępny jest zarówno w wersji na komputery osobiste, poprzez platformy Uplay i Steam, jak też na konsole z rodziny PlayStation 4 i Xbox One.

Jako ciekawostkę można potraktować doniesienia, że Ubisoft mocno inwestuje w granie w chmurze. Assassin's Creed Odyssey został wykorzystany do testowania takich rozwiązań. Udostępniono go w USA w ramach Project Stream oraz w wersji na Nintendo Switch, która wykorzystuje strumieniowanie rozgrywki.

Assassin's Creed Odyssey – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja:

  • procesor – AMD FX-6300, Intel Core i5-2400 lub AMD Ryzen 3 1200,
  • pamięć operacyjna – 8 GB,
  • karta graficzna – AMD Radeon R9 285 lub Nvidia GeForce GTX 660,
  • system operacyjny – Windows 7 SP1, Windows 8.1 lub Windows 10 w wersji 64-bitowej.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – AMD FX-8350, Intel Core i7-3770 lub AMD Ryzen 5 1400,
  • pamięć operacyjna – 8 GB,
  • karta graficzna – AMD Radeon R9 290X lub Nvidia GeForce GTX 970,
  • system operacyjny – Windows 7 SP1, Windows 8.1 lub Windows 10 w wersji 64-bitowej.

Konfiguracja do gry w 4K:

  • procesor – AMD Ryzen 7 1700X lub Core i7-7700,
  • pamięć operacyjna – 16 GB,
  • karta graficzna – AMD Radeon Vega 64 lub Nvidia GeForce GTX 1080,
  • system operacyjny – Windows 10 w wersji 64-bitowej.

Wymagania sprzętowe zostały dosyć dokładnie przedstawione przez Ubisoft. Podana powyżej najsłabsza konfiguracja ma umożliwić rozgrywkę w rozdzielczości 1280 × 720 w 30 kl./s. Zalecana konfiguracja ma z kolei wystarczyć do uruchomienia gry w 1920 × 1080. Niezmieniona pozostała względem słabszej konfiguracji płynność rozgrywki. Jest to o tyle zastanawiające, że gracze komputerowi celują raczej w 60 kl./s niż połowę tej wartości. Niemniej żeby osiągnąć taką jakość gry, trzeba mieć kartę o wydajności GTX-a 970 wraz z procesorem klasy Ryzena 5 1400. Gra w rozdzielczości 4K wymaga już naprawdę mocnego sprzętu. Wśród zalecanych przez Ubisoft podzespołów jest procesor Core i7-7700 bądź Ryzen 7 1700X. Również karta graficzna zdaniem firmy powinna być z najwyżej półki: w grę wchodzi co najmniej Vega 64 bądź GTX 1080. Także ta konfiguracja została dobrana z myślą o płynności na poziomie 30 kl./s.

ACO

Assassin's Creed Odyssey – miejsce testowe

Wydajność zarówno w wersji konsolowej, jak i komputerowej mierzyliśmy w trakcie biegu postacią w osadzie Sami, znajdującej się w miejscu, gdzie fabuła się zaczyna: na Kefalonii. Wybór ten dobrze oddaje średnią płynność, jaką obserwowaliśmy podczas gry. Pomiar trwał 30 sekund.

W przypadku wersji konsolowej zamieściliśmy wykresy przedstawiające zmianę płynności podczas trwania testu, a w przypadku wersji PC – zmierzoną średnią oraz minimalną liczbę klatek na sekundę. W kilku miejscach zdarzały się większe spowolnienia, lecz były one krótkotrwałe i nie przeszkadzały w rozgrywce.

Testy zostały przeprowadzone w wersji 1.0.2 gry, po zainstalowaniu aktualizacji mającej rozwiązywać problemy techniczne występujące w wersji recenzenckiej.

 
Ocena artykułu:
Ocen: 10
Zaloguj się, by móc oceniać
ODIN85 (2018.10.06, 15:30)
Ocena: 22

0%
Kto 2080ti anulował?
bodziokrak (2018.10.06, 15:36)
Ocena: 8

0%
Volta4K @ 2018.10.06 15:21  Post: 1168613
Pierwszy

Gratuluję świat leży u Twoich stóp.
Avalanc (2018.10.06, 15:45)
Ocena: 16

0%
Ale wymagania z dupy. Bez 8 rdzeni i 1080 to nie podchodź.
umcacz (2018.10.06, 15:45)
Ocena: 40

0%
Pamiętam te czasy kiedy 'znafcy' polecali 6600K zamiast R5 1600 :D
Gloin (2018.10.06, 15:49)
Ocena: 30

0%
umcacz @ 2018.10.06 15:45  Post: 1168620
Pamiętam te czasy kiedy 'znafcy' polecali 6600K zamiast R5 1600 :D

Ja pamiętam jak znawcy polecali E 8400 zamiast phenoma 955 echh fajne czasy były :D
Adolph (2018.10.06, 16:05)
Ocena: 8

0%
Avalanc @ 2018.10.06 15:45  Post: 1168619
Ale wymagania z dupy. Bez 8 rdzeni i 1080 to nie podchodź.

A ten 6700k tam? :)
Albo Radeon 580/1070 na wysokich? XD
Edytowane przez autora (2018.10.06, 16:11)
crush (2018.10.06, 16:08)
Ocena: 9

33%
umcacz @ 2018.10.06 15:45  Post: 1168620
Pamiętam te czasy kiedy 'znafcy' polecali 6600K zamiast R5 1600 :D

Polecali bo wtedy wyprzedzało? Nie każdy lubi czekać rok czy dwa żeby sprzęt zaczął działać? :hmm:

Wykorzystania większej ilości rdzeni chciała każda rozsądna osoba od zawsze. Tyle tylko, że branża miała to w dupie więc pchanie przez AMD nie przynosiło żadnego skutku. Teraz się to powoli zaczyna zmieniać.
Jimmy15 (2018.10.06, 16:11)
Ocena: 27

0%
Miało być lepiej niż w Origins, a jest gorzej :]
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane