Assassin's Creed Odyssey to następna gra z cyklu, który został zapoczątkowany ponad 10 lat temu. Po ostatniej części, Origins, która została ciepło przyjęta przez graczy, Ubisoft postanowił rozwinąć formułę rozgrywki zastosowaną w przygodach Bayeka z Siwy. Najnowszy Assassin's Creed garściami czerpie zarówno ze swojego poprzednika, jak i innych gier z gatunku RPG.
Przeczytaj recenzję tej gry w witrynie Gamezilla.pl
Assassin's Creed Odyssey – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe
W Odyssey wcielamy się w najemnika, który mieszka na wyspie Kefalonia. Początek fabuły przypada na 431 r. p.n.e., czyli tuż przed rozpoczęciem konfliktu pomiędzy Spartą a Atenami, znanego też jako wojna peloponeska. Istotną zmianą względem Origins jest możliwość wybrania bohatera. Do wyboru są Alexios i Kassandra. Niestety, nie są to postacie tak wyraziste jak Bayek, przez co trudniej jest się z nimi utożsamiać. Inne zmiany w mechanice to możliwość wyboru opcji dialogowych oraz podejmowania decyzji zmieniających wydarzenia w grze.
Tak samo jak w Origins dostajemy otwarty świat, w którym możemy podróżować pomiędzy wieloma greckimi wyspami. Wody otaczające ląd również są interesujące, gdyż pod nasze dowództwo trafia okręt, Adrestia. Przy pomocy rekrutowanej przez siebie załogi możemy toczyć bitwy morskie, które jednak nie dorównują rozmiarem tym znanym z Assassin's Creed IV: Black Flag. Świat przemierzamy z perspektywy „trzeciej osoby”, w widoku TPP.
Walka w najnowszej części Assassin's Creed zupełnie nie przypomina potyczek ze starszych gier z serii; pod tym względem nowość mocno upodobniła się choćby do Wiedźmina 3. Co prawda nadal podczas eliminowania wrogów można stosować szeroki wachlarz umiejętności skrytobójcy, lecz nierzadko lepszą opcją są otwarte starcia.
Tytuł dostępny jest zarówno w wersji na komputery osobiste, poprzez platformy Uplay i Steam, jak też na konsole z rodziny PlayStation 4 i Xbox One.
Jako ciekawostkę można potraktować doniesienia, że Ubisoft mocno inwestuje w granie w chmurze. Assassin's Creed Odyssey został wykorzystany do testowania takich rozwiązań. Udostępniono go w USA w ramach Project Stream oraz w wersji na Nintendo Switch, która wykorzystuje strumieniowanie rozgrywki.
Assassin's Creed Odyssey – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja:
- procesor – AMD FX-6300, Intel Core i5-2400 lub AMD Ryzen 3 1200,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – AMD Radeon R9 285 lub Nvidia GeForce GTX 660,
- system operacyjny – Windows 7 SP1, Windows 8.1 lub Windows 10 w wersji 64-bitowej.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – AMD FX-8350, Intel Core i7-3770 lub AMD Ryzen 5 1400,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – AMD Radeon R9 290X lub Nvidia GeForce GTX 970,
- system operacyjny – Windows 7 SP1, Windows 8.1 lub Windows 10 w wersji 64-bitowej.
Konfiguracja do gry w 4K:
- procesor – AMD Ryzen 7 1700X lub Core i7-7700,
- pamięć operacyjna – 16 GB,
- karta graficzna – AMD Radeon Vega 64 lub Nvidia GeForce GTX 1080,
- system operacyjny – Windows 10 w wersji 64-bitowej.
Wymagania sprzętowe zostały dosyć dokładnie przedstawione przez Ubisoft. Podana powyżej najsłabsza konfiguracja ma umożliwić rozgrywkę w rozdzielczości 1280 × 720 w 30 kl./s. Zalecana konfiguracja ma z kolei wystarczyć do uruchomienia gry w 1920 × 1080. Niezmieniona pozostała względem słabszej konfiguracji płynność rozgrywki. Jest to o tyle zastanawiające, że gracze komputerowi celują raczej w 60 kl./s niż połowę tej wartości. Niemniej żeby osiągnąć taką jakość gry, trzeba mieć kartę o wydajności GTX-a 970 wraz z procesorem klasy Ryzena 5 1400. Gra w rozdzielczości 4K wymaga już naprawdę mocnego sprzętu. Wśród zalecanych przez Ubisoft podzespołów jest procesor Core i7-7700 bądź Ryzen 7 1700X. Również karta graficzna zdaniem firmy powinna być z najwyżej półki: w grę wchodzi co najmniej Vega 64 bądź GTX 1080. Także ta konfiguracja została dobrana z myślą o płynności na poziomie 30 kl./s.
Assassin's Creed Odyssey – miejsce testowe
Wydajność zarówno w wersji konsolowej, jak i komputerowej mierzyliśmy w trakcie biegu postacią w osadzie Sami, znajdującej się w miejscu, gdzie fabuła się zaczyna: na Kefalonii. Wybór ten dobrze oddaje średnią płynność, jaką obserwowaliśmy podczas gry. Pomiar trwał 30 sekund.
W przypadku wersji konsolowej zamieściliśmy wykresy przedstawiające zmianę płynności podczas trwania testu, a w przypadku wersji PC – zmierzoną średnią oraz minimalną liczbę klatek na sekundę. W kilku miejscach zdarzały się większe spowolnienia, lecz były one krótkotrwałe i nie przeszkadzały w rozgrywce.
Testy zostały przeprowadzone w wersji 1.0.2 gry, po zainstalowaniu aktualizacji mającej rozwiązywać problemy techniczne występujące w wersji recenzenckiej.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Strix Z370-F Gaming | www.asus.com |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync HDR | Asus ROG Swift PG27UQ | www.asus.com |
Pamięć DDR4 | GeIL Evo X 16 GB 3200 MHz | www.crucial.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Wykorzystane oprogramowanie:
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 411.70,
- Radeon Software Adrenalin Edition 18.9.3.
Assassin's Creed Odyssey – jakość grafiki
Gra w wersji na komputery osobiste pozwala wybrać jeden z pięciu trybów jakości grafiki. Oprócz tego dostępny jest szereg opcji, które umożliwiają dostosowanie takich szczegółów grafiki jak jakość mgły, wody w grze czy też wolumetrycznych chmur.
Dostępne są również ustawienia dotyczące postprocessingu, takie jak rozproszone cieniowanie obiektów i głębokość pola, po której włączeniu obiekty odległe od postaci stają się rozmyte.
Gra wygląda bardzo dobrze, lecz niekiedy część tekstur w danej scenie jest generowana w niskiej rozdzielczości i są one podmieniane dopiero wtedy, gdy gracz podchodzi blisko obiektu. Zdarza się to często, także w najwyższych możliwych ustawieniach jakości.
Nawet w ustawieniach niskich gra zapewnia przyzwoity poziom oprawy graficznej. Należy jednak przygotować się w tym przypadku na atakujące ze wszystkich stron tekstury w bardzo niskiej rozdzielczości oraz niskiej jakości cienie. Również szczegółowość terenu i dodatkowe elementy urozmaicające otoczenie będą mocno ograniczone.
Ustawienia średnie poprawiają jakość tekstur. Krawędzie obiektów są bardziej miękkie dzięki mocniejszemu wygładzaniu krawędzi. Zwiększa się liczba szczegółów środowiskowych. Włączona jest też opcja cieniowania rozproszonego obiektów.
Różnica pomiędzy ustawieniami wysokimi a średnimi wynika głównie z polepszonego cieniowania modeli. Na ekranie wyświetlanych jest znacznie więcej cieni, lepiej oddających kształt obiektów, które je rzucają.
Bardzo wysokie ustawienia jakości grafiki wyraźnie polepszają jakość tekstur. Znika zdecydowana większość modeli o niskiej rozdzielczości, które zostają zastąpione bardziej skomplikowanymi. Poprawia się gra cieni w koronach drzew porastających zwiedzane tereny. Cieniowanie rozproszone w tym trybie jest stosowane w najwyższym możliwym ustawieniu.
Ustawienia ultrawysokie przynoszą ostateczny szlif oprawy graficznej. Uwagę zwracają wyraźnie lepszej jakości wolumetryczne chmury i jeszcze większa szczegółowość tekstur pokrywających elementy otoczenia. Pojawiają się dodatkowe detale, nieobecne we wcześniej omówionych ustawieniach. Każdy taki detal, na przykład fałda materiału czy wypustka w ścianie, generuje dalsze cienie, które tylko potęgują wrażenie lepszego oświetlenia.
Assassin's Creed Odyssey – galeria PC
Assassin's Creed Odyssey – wydajność procesorów
Testy wydajności procesorów wykonaliśmy przy użyciu karty GeForce RTX 2080 Ti. Ze względu na wysokie wymagania co do karty graficznej w najwyższych ustawieniach jakości obrazu procesory postanowiliśmy przetestować w ustawieniach wysokich z wyłączonym wygładzaniem krawędzi.
W Assassin's Creed Odyssey dobrze radzą sobie układy AMD: Ryzen 7 2700X (sprawdź ceny) wyprzedza Core i5-8600K średnio o mniej więcej 4,5 kl./s, a Ryzen 5 2600X nieznacznie wyprzedza Core i5-8400. Najszybszy w testach Core i7-8700K w wersji niepodkręconej pokonał 2700X o niemal 20 kl./s. Zdecydowanie nie poradziły sobie procesory czterordzeniowe i czterowątkowe: Core i5-6600K oraz Core i3-8100 wyraźnie odstają od reszty stawki.
Assassin's Creed Odyssey – jaka karta do jakich ustawień
Najnowsza część Assassin's Creed wykorzystuje biblioteki DirectX jedynie w wersji 11. Gra prócz przedstawionych w omówieniu jakości grafiki na PC predefiniowanych ustawień ma tryb jakości adaptatywnej. Umożliwia on automatyczne dostosowanie jakości wygładzania krawędzi tak, by płynność rozgrywki była na poziomie wybranym spośród następujących wartości: 30 kl./s, 45 kl./s lub 60 kl./s.
Assassin's Creed Odyssey wbrew temu, co sugerowały informacje pojawiające się w witrynach dla graczy, ma spore wymagania sprzętowe. W wielu przypadkach gracze zmuszeni będą obniżyć poziom ustawień graficznych względem tych, które mogą ustawiać w innych grach.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: niskie
W najniższych możliwych ustawieniach jakości tylko GTX 1030 (sprawdź, ile obecnie kosztuje) nie zapewnił co najmniej 30 kl./s, a 60 kl./s w tych ustawieniach przekraczają karty klasy co najmniej GTX-a 970. Następny w teście GTX 1050 Ti (sprawdź najniższe ceny) jest od niego wolniejszy średnio o ponad 10 kl./s.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
W ustawieniach średnich więcej kart przestaje radzić sobie z utrzymaniem 30 kl./s. Najbliżej tej wartości spośród najsłabszych konstrukcji jest Radeon RX 560, lecz dopiero R9 380 w wersji z 4 GB własnej pamięci przekracza tę granicę, i to dość wyraźnie. Grę w 60 kl./s umożliwia dopiero GTX 980 i szybsze.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
W wysokich ustawieniach jakości wymagania sprzętowe idą w górę jeszcze bardziej. Żeby móc grać w średniej płynności na poziomie 30 kl./s, trzeba mieć kartę o mocy GTX-a 960 w wersji z 2 GB VRAM bądź lepszą. Komfortową zabawę w 60 kl./s umożliwia dopiero GTX 1070. Następna w kolejności karta, GTX 980 Ti, jest wyraźnie od niego słabsza i zapewnia średnio jedynie 59,3 kl./s.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: bardzo wysokie
W teście przeprowadzonym w ustawieniach bardzo wysokich 60 kl./s zapewnił dopiero GTX 1070 (zobacz, ile obecnie kosztuje). Najszybszy w tych warunkach RTX 2080 Ti wyprzedził RTX-a 2080 (sprawdź ceny tych najszybszych obecnie kart) o ponad 10 kl./s, a GTX-a 1080 Ti – o 16,5 kl./s. Minimum komfortu, czyli 30 kl./s, zapewnił GTX 960 w wersji z 4 GB własnej pamięci.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: ultrawysokie
Najwyższe ustawienia jakości nie wprowadzają większych zmian w czołówce testu. Jedynie RX Vega 64 (sprawdź ceny), w przeciwieństwie do testów w ustawieniach wysokich oraz bardzo wysokich, przegrywa z GTX-em 1070 Ti (sprawdź, ile teraz kosztują te karty). Około 30 kl./s zapewnia kilka konstrukcji: średnią wydajność powyżej tej granicy osiągnął już RX 570 4 GB, ale brak spowolnień poniżej tej wartości zagwarantował dopiero RX 580 8 GB.
Assassin's Creed Odyssey – jaka karta do jakich ustawień
Rozdzielczość: 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: ultrawysokie
Rozdzielczość 2560 × 1440 wyraźnie zwiększa zapotrzebowanie gry na moc obliczeniową kart graficznych. Jedynie trzy najmocniejsze w teście konstrukcje zdołały zapewnić średnią płynność na poziomie 60 kl./s. Najsłabszą z nich jest GTX 1080 Ti (sprawdź ceny), który tylko nieznacznie spowalnia poniżej tej granicy. Grę w 30 kl./s w tej rozdzielczości umożliwia już RX 580 8 GB.
Rozdzielczość: 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: ultrawysokie
W rozdzielczości 4K żadna z testowanych kart graficznych nie umiała wyświetlić w naszym miejscu testowym 60 kl./s. Najbliżej tej wartości był RTX 2080 Ti, któremu zabrakło średnio niewiele ponad 5 klatek. W „konsolowych” 30 kl./s pozwoliły zagrać RX Vega 64 i GTX 1080 (sprawdź, ile kosztuje ta karta).
Ze względu na wysokie wymagania sprzętowe gry i to, że nie wszyscy posiadacze monitorów QHD bądź 4K są gotowi poświęcić liczbę wyświetlanych klatek na rzecz najwyższej jakości grafiki, postanowiliśmy przeprowadzić dodatkowe testy. Wybraliśmy w tym celu cztery karty graficzne: z oferty Nvidii – niedawno wprowadzonego RTX-a 2080 Ti oraz starszego GTX-a 1080, a z obozu AMD – modele RX Vega 64 i RX 580. Zmierzyliśmy płynność w swoim miejscu testowym w rozdzielczości 2560 × 1440 oraz 3840 × 2160 we wszystkich dostępnych predefiniowanych ustawieniach jakości grafiki.
Rozdzielczość: 2560 × 1440 – porównanie płynności w zależności od ustawień jakości grafiki
W rozdzielczości 2560 × 1440, żeby osiągnąć średnią płynność na poziomie 60 kl./s, posiadacze GTX-a 1080 muszą zmienić ustawienia jakości na wysokie. Najnowszy RTX 2080 Ti zapewnia takie wyniki w każdym z trybów, a w dwóch najniższych ustawieniach wyświetla średnio ponad 100 kl./s.
RX 580 nie zapewnia wysokiej płynności w rozdzielczościach wyższych od 1920 × 1080, lecz wybraliśmy go do zestawienia jako najmocniejszego reprezentanta kart z rodziny Polaris. Zmiana ustawień na wysokie w tym przypadku wyraźnie poprawi płynność, niewiele przy tym pogarszając jakość oprawy graficznej. Posiadacze RX-a Vegi 64 mogą zrobić tak samo jak użytkownicy GTX-a 1080: o ile zmienią ustawienia na wysokie, będą mogli liczyć na średnio 60 kl./s, a jeśli wystarczą im ustawienia średnie, wyeliminują także spadki poniżej tej wartości.
Rozdzielczość: 3840 × 2160 – porównanie płynności w zależności od ustawień jakości grafiki
Gra w rozdzielczości 4K w 60 kl./s jest możliwa jedynie po użyciu jednej z najmocniejszych kart z rodziny Turing. Posiadacze RTX-a 2080 Ti średnią płynność powyżej tej magicznej wartości osiągną po obniżeniu ustawień jakości na wysokie. W pozostałych przypadkach celem będzie bardziej uzyskanie 30 kl./s. GTX 1080 zapewnia taką płynność już w ustawieniach bardzo wysokich.
RX 580 pozwoli zagrać średnio w 30 kl./s w ustawieniach niskich. RX Vega 64 zapewni tyle w ustawieniach ultra, przy czym spowolnienia poniżej 30 kl./s znikają po obniżeniu ustawień do bardzo wysokich.
Assassin's Creed Odyssey – jakość obrazu na konsolach
Assassin's Creed Odyssey nie ma trybu umożliwiającego wybór jakości oprawy graficznej posiadaczom konsol. Jakość obrazu generowanego przez najmocniejszą konsolę, Xboxa One X, można przyrównać do ustawień pośrednich pomiędzy średnimi a wysokimi w wersji PC. Grafika na konsolach jest wysokiej jakości: cienie i większość tekstur wyglądają bardzo dobrze. Również oświetlenie zostało zrealizowane bardzo dobrze i pozwala wczuć się w klimat starożytnej Grecji. Szczegółowość obrazu zależy od konsoli, ale także pod tym względem gra robi dobre wrażenie.
Niestety, są też problemy, i to dosyć istotne. Największym z nim jest agresywne podmienianie tekstur podczas zbliżania się do obiektów. Jest właściwie normą, że w trakcie przemieszczania się po mieście zostajemy uraczeni kilkoma obiektami w bardzo niskiej jakości, których tekstury na naszych oczach przechodzą rewolucję. Również elementy roślinności, a zwłaszcza drzew, pozostawiają wiele do życzenia. Posiadaczy podstawowych wersji PS4 oraz Xboxa One straszą niską jakością tekstur i stanowią raczej zlepki kilku zielonych plam niż element greckiej flory.
Gra na każdej konsoli wykorzystuje dwie techniki mające polepszać wrażenia wizualne: rekonstrukcję temporalną oraz dynamiczną zmianę rozdzielczości. Raz na pewien czas wprawne oko zauważy artefakty spowodowane wykorzystaniem pierwszej z nich, lecz nie są one częstym widokiem.
PlayStation 4 zapewnia lepszy obraz od Xboxa One: lepszej jakości cienie i bardziej realistyczne oświetlenie sceny, a także wyższą rozdzielczość. PS4 wyświetla, w zależności od sceny, od około 1664 × 936 pikseli w bardziej dynamicznych kadrach do pełnego Full HD, czyli 1920 × 1080 pikseli, w momentach, gdy na ekranie jest mniej szczegółowych elementów otoczenia. Xbox One wyświetla od około 1472 × 828 pikseli do około 1600 × 900 pikseli.
Porównanie obrazu generowanego przez PS4 Pro oraz Xboxa One X pokazuje, że konsola Sony częściej podmienia tekstury podczas zbliżania się do obiektów. Na naszym obrazie porównawczym można bez problemu znaleźć kilka takich plam. Prócz tego gra w wersji na Xboxa One X zapewnia lepsze oświetlenie i bogatsze cienie, które wyświetlają się poprawnie na większej liczbie obiektów. Rozdzielczość obrazu generowanego przez PS4 Pro zmienia się od około 2304 × 1296 do 3072 × 1728, a Xbox One X zapewnia od około 2816 × 1584 do pełnego 4K, czyli 3840 × 2160 pikseli, choć tę drugą wartość osiąga tylko w statycznych scenach, w których wyświetlanych jest niewiele elementów otoczenia w niedużej odległości od postaci.
Assassin's Creed Odyssey – galeria Xbox One
Assassin's Creed Odyssey – galeria Xbox One X
Assassin's Creed Odyssey – galeria PS4
Assassin's Creed Odyssey – galeria PS4 Pro
Assassin's Creed Odyssey – test płynności na konsolach
Płynność w Assassin's Creed Odyssey w wersji konsolowej została ograniczona przez twórców do 30 kl./s. Gra nie pozwala wybrać trybu, który zwiększałby tę wartość. Podczas rozgrywki na każdej z konsol zaobserwowaliśmy niewielkie spadki płynności. Były one tym większe, im sprzęt był słabszy. Spowolnienia te zdarzały się również najmocniejszemu Xboxowi One X. Występowały głównie na początku gry, w trakcie początkowej walki z wojskiem perskim, a także podczas lotu Ikarosem. Podczas walki spadki były nieznaczne i nie utrudniały rozgrywki na żadnej z konsol.
PS4 oraz Xbox One
Spośród starszych konsol Sony i Microsoftu nieznacznie szybsza jest PS4. Osiągnęła trochę lepszy wynik w naszym miejscu testowym i mniej spowalniała.
PS4 Pro oraz Xbox One X
Mocniejsze wersje konsol obecnej generacji osiągają bardzo zbliżoną wydajność. Podczas testu obie przez większość czasu utrzymywały stabilny poziom 30 kl./s. Spadki płynności były mniejsze niż w przypadku ich starszych wersji. Średnia wydajność była niemal identyczna: 29,5 kl./s przy spadkach do 28 kl./s.
Podsumowanie
Najnowsza część serii Assassin's Creed to gra niewątpliwie bardzo rozbudowana i wciągająca. Klimat starożytnej Grecji został oddany bardzo starannie i przy zachowaniu realiów historycznych. Rozgrywka zapewnia dużo satysfakcji, lecz cierpi także na bolączki charakterystyczne dla tego rodzaju gier. Część zadań pobocznych to typowe „przynieś, podaj”, które zdają się sztucznie wydłużać czas zabawy. Dla części miłośników serii wadą może być też odejście od typowo asasyńskich metod likwidowania wrogów na rzecz ich siekania niczym w Wiedźminie.
Trudno również jednoznacznie ocenić stronę techniczną. Z jednej strony oprawa graficzna stoi na wysokim poziomie i potrafi zachwycić grą kolorów czy cieni, a także szczegółowością otoczenia. Szczególnie dotyczy to wyższych ustawień jakości obrazu w wersji PC. Wiąże się to jednak z naprawdę wysokimi wymaganiami sprzętowymi, jedną z wad Odyssey.
W ogólnym rozrachunku jest to solidna produkcja, która nie wyróżnia się na tle innych przedstawicieli tego gatunku niczym nowym. W pewnym sensie łączy najlepsze motywy z gier komputerowych i rozwiązania z dziedziny ich mechaniki. Gra się całkiem przyjemnie, z tym że należy mieć na uwadze wspomniane niedociągnięcia.