Gry i konsole
Artykuł
Piotr Gołąb, Sobota, 1 września 2018, 14:01

Seria Monster Hunter po wielu latach dostępności tylko na konsolach zawitała na ekrany graczy PC. Została stworzona przez studio Capcom, któremu konwersja gier na inne platformy nie zawsze wychodziła dobrze. Czy zatem początki Monster Hunter World na pecetach są bezproblemowe, czy może najtrudniejszym przeciwnikiem okażą się wymagania sprzętowe? Na to pytanie odpowie nasz test kart graficznych i procesorów w tej grze.

Monster Hunter World

Użytkownicy PC nieco inaczej podchodzą do produkcji z Kraju Kwitnącej Wiśni niż gracze konsolowi. Nietypowość tych gier polega na tym, że z reguły coś w nich nie działa prawidłowo albo działa inaczej, niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Najczęściej narzekamy na słabą optymalizację i oprawę graficzną, która prawie zawsze trochę odstaje od poziomu gier AAA wydawanych na Starym Kontynencie lub w Ameryce. Najnowszy Monster Hunter World będzie próbował to zmienić. Na ile się to udało – tego się dowiecie z naszej analizy wydajności i jakości oprawy graficznej.

Monster Hunter World

Seria Monster Hunter pierwotnie została wydana na konsolę PlayStation 2. Szybko zyskała bardzo duże grono nabywców. Przyciągała do siebie tych graczy, którym nie zależało na rozbudowanej fabule, bo ta była szczątkowa. Sednem zabawy było polowanie na ogromne bestie przemierzające świat. Do każdego takiego pojedynku trzeba się było odpowiednio przygotować, opracować strategię i na końcu zabić potwora. W dużym skrócie tak w dalszym ciągu wygląda trzon rozgrywki w Monster Hunter.

Najnowsza część serii, Monster Hunter World, nie odbiega daleko od tego schematu. Nadal polujemy na potwory, ale tym razem na szczęście nie jesteśmy skazani na samotną walkę. Dodano bowiem tryb kooperacji, więc na polowanie można wyruszyć z trójką znajomych.

 

Monster Hunter World – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia:

  • procesor – Intel Core i5-4460 3,2 GHz / AMD FX-6300 3,5 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 760 2 GB / AMD Radeon R7 260X 2 GB,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 20 GB,
  • system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i7-3770 3,4 GHz / AMD Ryzen 5 1500X 3,5 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 1060 6 GB / AMD Radeon RX 570 4 GB,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 20 GB,
  • system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.

Monster Hunter World

Wymagania sprzętowe na pierwszy rzut oka nie wyglądają na przesadzone, choć widać w nich pewien coraz bardziej wyrazisty trend: jako minimum polecany jest procesor czterordzeniowy, Core i5-4460. Posiadacze słabszych, dwurdzeniowych układów dostają więc od twórców gier coraz więcej sygnałów, że już chyba najwyższy czas zmienić procesor. Zalecany Core i7-3770 to jednak dość stara już konstrukcja, co oznacza, że gra nie ma zbyt dużych wymagań co do CPU. Podobnie jest z zalecanymi kartami graficznymi. Wymienione modele: Nvidia GeForce GTX 1060 3 GB i AMD Radeon RX 570, pochodzą ze średniego segmentu, choć oczywiście nadal jest to bardzo dobry sprzęt. W minimalnych wymaganiach znalazły się zaś karty wyposażone tylko w 2 GB pamięci wideo. 

Monster Hunter World potrzebuje 20 GB miejsca na nośniku danych oraz 8 GB pamięci operacyjnej. Niezbędny jest system operacyjny w wersji 64-bitowej: Windows 7/8/10.

Miejsce testowe 


Miejsce testowe w Monster Hunter World było wyjątkowo trudne do znalezienia. Zależało nam na początku, żeby w testach wykorzystać walkę z jednym z potworów, ale niestety okazało się, że taka scena ma zbyt wiele zmiennych i powtarzalność scenariusza jest mała. Odpowiednie miejsce udało się znaleźć w głównej bazie, trzeba było tylko wyznaczyć odpowiedniej długości ścieżkę pomiaru.

Wydajność poszczególnych konfiguracji mierzyliśmy w najnowszej wersji Windows 10 (1803) z zainstalowanymi łatkami Spectre i Meltdown.

The Crew 2

Ocena artykułu:
Ocen: 10
Zaloguj się, by móc oceniać
SysWOW64 (2018.09.01, 14:15)
Ocena: 35

0%
Czemu w testach cpu nie ma podstawowej jednostki i5 8400 !!!
KowalPachołekFocusa (2018.09.01, 14:26)
Ocena: 22

0%
Wyniki procesorów nie są miarodajne.To nie pretensje do redakcji.Gra posiada Denuvo w najbardziej inwazyjno_agresywnej postaci.Warto to było zaznaczyć
vincentlaw (2018.09.01, 14:38)
Ocena: 14

0%
Działa jak crap (na 1070 mam spadki grubo ponizej 60 fps, a podczas walki z Kushala Daora jakies constant 20) i nie wspiera ultrawide w 2018 roku. Japońce się nie postarali z portem, a hajs najwidoczniej się zgadza. No cóż mam nadzieję, że będzie jakiś patch, albo to ostatnia gra jaką od nich kupuję.
Adi-C (2018.09.01, 14:45)
Ocena: 18

0%
To ja tylko dodam że te okienkowe skrypty do porównań jakości grafiki to z całym szacunkiem o kant tyłka potłuc. Guzik widać. I nie że u was, tylko wszędzie, na digitalfoundry też jakiś czas temu zaczęli tak robić. To jest bez sensu w założeniach.

Najlepiej porównywać normalne klikalne jotpegi które można se otworzyć w kartach, w całości a nie jakichś mikro wycinkach, i porównywać przełączając między nimi. Wtedy, przy takim przeklikiwaniu wychodzą OD RAZU różnice których w takich porównaniach side-by-side po prostu nie widać.
Ile razy na digitalF porównywali w takich oknach np. wersje x360/ps3/pc i człowiek tak- 'no... w sumie... nieduże różnice, hmm, dziwne...'- a później klik- otwórz w nowej karcie x360, klik otwórz w nowej karcie pc i człowiek się łapał za głowę- bo oto nagle są ogromne różnice które widać dopiero teraz. Trzeba porównywać cały obraz naraz, i przełączać się miedzy nimi.

...No i... obraz przy przełączaniu kart- nie może błyskać... Jak błyska to spróbować innej przeglądarki.
Pamiętam jak kiedyś, kiedyś, na win xp w virtualdub porównywałem jakość dwóch skompresowanych filmów- w jednym otwartym na fullscreen oglądałem daną klatkę video, w drugiej instancji vdub tę samą klatkę, i przełączałem między nimi żeby zobaczyć który kodek/ustawienie lepsze. Różnice były jak na dłoni... Po czym przesiałem się na win 7 i nagle okazało się że obraz przy przełączaniu błyska- tak na 1/60 sek. powiedzmy. Po prostu przy przełączeniu jest mały, krótki błysk- i okazało się że nagle nie da się NIC porównać, bo różnice przez ten błysk aż tak się zacierają... Z takiego mw. zjawiska korzysta też strobing w monitorach/tv do usuwania blura, to niby resetuje nam postrzeganie obrazu.
Mózg dziwna rzecz.

Także niby łatwe porównanie, ale jednak można je niepotrzebnie skomplikować, a jak zwykle okazuje się że najprostsze rozwiązania są najlepsze...

Edytowane przez autora (2018.09.01, 15:09)
Avalanc (2018.09.01, 15:19)
Ocena: 10

0%
Czy autor mógłby sprawdzić na dowolnym zestawie, czy na wyniki mają wpływ:
- zmiana sterowników na 398.36
- instalacja moda (https://github.com/Kaldaien/SpecialK/relea...jects/SK_MHW.7z ) , zwykłe wypakowanie do katalogu z grą. Mod podobno w jakiś sposób optymalizuje użycie wątków w grze

Obie te rzeczy znacząco wpływają na działanie gry i obciążenie CPU na różnych konfiguracjach. Doniesienia o tym można przeczytać w wielu miejscach, więc nie jest to efekt placebo, aczkolwiek nie wiadomo do końca czemu to działa. Podejrzewam, że może to mieć coś wspólnego z systemem operacyjnym.

Btw. jeszcze jedną ciekawą rzecz zauważyłem. Raz na kilka uruchomień gra bierze przez dwie minuty 100% CPU przy starcie i blokuje całkowicie komputer. Obstawiam Denuvo.
Edytowane przez autora (2018.09.01, 17:02)
deton24 (2018.09.01, 17:09)
Ocena: 4

0%
Dzięki za cynk. Wstawiłem to na PCGamingWiki. Więcej ludu może się dowie.
3coen (2018.09.01, 17:14)
Ocena: 4

0%
SysWOW64 @ 2018.09.01 14:15  Post: 1162682
Czemu w testach cpu nie ma podstawowej jednostki i5 8400 !!!


Ale jest 8600k wiec nie jest problemem wyciągnięcie wniosków, skoro różnią się tylko taktowaniem...
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane