Gry i konsole
Artykuł
Piotr Gołąb, Sobota, 1 września 2018, 14:01

Monster Hunter World – jaka karta do jakich ustawień

1920 × 1080 – niskie. Wybór tych ustawień podczas testów wydajności gier prawie zawsze wiąże się z tym, że w maszynie testowej ląduje GeForce GT 1030 (sprawdź, ile kosztują te karty) lub Radeon RX 550 (sprawdź obecne ceny tego modelu). Nie inaczej było tym razem. Obie konstrukcje w niskich ustawieniach jakości zapewniają ponad 50 kl./s, choć gra wygląda w nich fatalnie.

Monster Hunter World

1920 × 1080 – średnie. Różnica w jakości oprawy wizualnej pomiędzy ustawieniami średnimi a niskimi jest ogromna i taka też jest, niestety, różnica w zapotrzebowaniu na moc obliczeniową. Do grania w 30 kl./s potrzeba przynajmniej GeForce'a GTX-a 1050 (sprawdź, ile teraz kosztuje) lub AMD Radeon RX 560 (sprawdź ceny tych kart). Pewnym zaskoczeniem jest bardzo dobra wydajność modeli z najniższego segmentu. Wytłumaczenie jednak jest proste: wspomniane już skalowanie rozdzielczości. Gra wyświetla wszystkie efekty graficzne charakterystyczne dla ustawień średnich, ale silnik renderujący używa znacznie niższej rozdzielczości i dopiero na końcu następuje jej skalowanie w górę do 1920 × 1080 pikseli. W tych ustawieniach wszystkie karty, które generowały animację w tempie poniżej 30 kl./s, dostały nieco łatwiejsze zadanie (niższa rozdzielczość) i otrzymały pomoc w postaci skalowania w górę.

Monster Hunter World

1920 × 1080 – wysokie. Wysokie ustawienia nadal rządzą się podobnymi prawami jak średnie: jeśli liczba klatek na sekundę spada poniżej 30, jest zmniejszana wewnętrzna rozdzielczość generowania grafiki. To zjawisko nie występuje dopiero po włączeniu najwyższych ustawień.

Wysokie nie odbiegają bardzo jakością od średnich. Poprawia się oświetlenie i szczegółowość obiektów w tle, ale zmiana nie jest bardzo duża. Do gry w takich ustawieniach w 60 kl./s potrzeba karty ze średniego segmentu, co najmniej GeForce'a GTX-a 1060 6 GB (sprawdź ceny) lub Radeona RX-a 580 8 GB (sprawdź ceny).

Monster Hunter World

1920 × 1080 – najwyższe. Ustawienia najwyższe zapewniają najlepszą oprawę graficzną. Z naszych obserwacji wynika, że nie dochodzi w nich do skalowania rozdzielczości. Dlatego postanowiliśmy przetestować w nich wszystkie karty uwzględnione w teście, żeby ukazać wszystkie różnice w wydajności.

Do tych ustawień polecamy następujące modele: z obozu Nvidii – GeForce GTX 1070 (sprawdź, ile obecnie kosztuje), a z oferty AMD – zaskakująco dobrze trzymające się Radeony RX 580 i RX 480. Najmocniejsza w ofercie AMD karta graficzna, Radeon RX Vega 64 (sprawdź jego ceny), wygrywa z bezpośrednim rywalem, GeForce'em GTX-em 1080 (sprawdź jego ceny), o włos i trend ten utrzymał się do końca testów.

Monster Hunter World

2560 × 1440 – najwyższa. Rozdzielczość QHD mocno podniosła poprzeczkę kartom graficznym. Średni spadek liczby klatek na sekundę w przypadku właściwie wszystkich testowanych kart wyniósł około 35 procent. Konstrukcje ze średniego segmentu miały problemy z wyświetlaniem obrazu w 30 kl./s. Nadal bardzo dobrze radzą z tym sobie karty AMD z serii Radeon RX 500 oraz RX 400. W katalogu Nvidii taką wydajnością mogą się pochwalić GeForce GTX 980 Ti, GeForce GTX 1070 i szybsze.

Monster Hunter World

3840 × 2160 – najwyższe. Cztery razy więcej pikseli na ekranie niż w rozdzielczości 1980 × 1080 powoduje, że tylko jedna dostępna obecnie karta pozwala zagrać w Monster Hunter World w najwyższych ustawieniach. To GeForce GTX 1080 Ti (sprawdź, za ile można go teraz kupić). Nawet on jednak ledwie przekracza granicę 30 kl./s.

Monster Hunter World

Monster Hunter World

 

Podsumowanie

Monster Hunter World miał bardzo trudny start na platformie Steam. Prześladowało go bardzo dużo błędów, właściwie nie dało się grać w trybie kooperacji, a do tego potwierdziły się początkowe doniesienia o słabym zoptymalizowaniu. Po wydaniu wersji pudełkowej poprawiono moduł kooperacji, ale wymagania, niestety, nie zmieniły się. Patrząc z pewnego dystansu na tę grę, mamy wrażenie, że w niektórych momentach wymagania są wręcz niepoważne. Do gry w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i najwyższych ustawieniach jakości potrzebny jest GeForce GTX 1070, przy czym nawet ta dość droga i szybka karta zapewnia tylko trochę powyżej 60 kl./s. Wyniki w rozdzielczości 4K to już mało śmieszny żart, ponieważ GeForce GTX 1080 Ti z trudem przekracza granicę płynności, czyli 30 kl./s. Niestety, w parze z tymi wymaganiami nie idzie nadzwyczajna jakość oprawy wizualnej, a do tego gra nie jest dopracowana, bardzo często bowiem można spotkać przenikające się obiekty.

Okazuje się jednak, że te problemy nie przeszkodziły Monster Hunter World zostać najlepiej sprzedającą się grą w usłudze Steam. 

Ocena artykułu:
Ocen: 10
Zaloguj się, by móc oceniać
SysWOW64 (2018.09.01, 14:15)
Ocena: 36

0%
Czemu w testach cpu nie ma podstawowej jednostki i5 8400 !!!
KowalPachołekFocusa (2018.09.01, 14:26)
Ocena: 22

0%
Wyniki procesorów nie są miarodajne.To nie pretensje do redakcji.Gra posiada Denuvo w najbardziej inwazyjno_agresywnej postaci.Warto to było zaznaczyć
vincentlaw (2018.09.01, 14:38)
Ocena: 15

0%
Działa jak crap (na 1070 mam spadki grubo ponizej 60 fps, a podczas walki z Kushala Daora jakies constant 20) i nie wspiera ultrawide w 2018 roku. Japońce się nie postarali z portem, a hajs najwidoczniej się zgadza. No cóż mam nadzieję, że będzie jakiś patch, albo to ostatnia gra jaką od nich kupuję.
Adi-C (2018.09.01, 14:45)
Ocena: 18

0%
To ja tylko dodam że te okienkowe skrypty do porównań jakości grafiki to z całym szacunkiem o kant tyłka potłuc. Guzik widać. I nie że u was, tylko wszędzie, na digitalfoundry też jakiś czas temu zaczęli tak robić. To jest bez sensu w założeniach.

Najlepiej porównywać normalne klikalne jotpegi które można se otworzyć w kartach, w całości a nie jakichś mikro wycinkach, i porównywać przełączając między nimi. Wtedy, przy takim przeklikiwaniu wychodzą OD RAZU różnice których w takich porównaniach side-by-side po prostu nie widać.
Ile razy na digitalF porównywali w takich oknach np. wersje x360/ps3/pc i człowiek tak- 'no... w sumie... nieduże różnice, hmm, dziwne...'- a później klik- otwórz w nowej karcie x360, klik otwórz w nowej karcie pc i człowiek się łapał za głowę- bo oto nagle są ogromne różnice które widać dopiero teraz. Trzeba porównywać cały obraz naraz, i przełączać się miedzy nimi.

...No i... obraz przy przełączaniu kart- nie może błyskać... Jak błyska to spróbować innej przeglądarki.
Pamiętam jak kiedyś, kiedyś, na win xp w virtualdub porównywałem jakość dwóch skompresowanych filmów- w jednym otwartym na fullscreen oglądałem daną klatkę video, w drugiej instancji vdub tę samą klatkę, i przełączałem między nimi żeby zobaczyć który kodek/ustawienie lepsze. Różnice były jak na dłoni... Po czym przesiałem się na win 7 i nagle okazało się że obraz przy przełączaniu błyska- tak na 1/60 sek. powiedzmy. Po prostu przy przełączeniu jest mały, krótki błysk- i okazało się że nagle nie da się NIC porównać, bo różnice przez ten błysk aż tak się zacierają... Z takiego mw. zjawiska korzysta też strobing w monitorach/tv do usuwania blura, to niby resetuje nam postrzeganie obrazu.
Mózg dziwna rzecz.

Także niby łatwe porównanie, ale jednak można je niepotrzebnie skomplikować, a jak zwykle okazuje się że najprostsze rozwiązania są najlepsze...

Edytowane przez autora (2018.09.01, 15:09)
Avalanc (2018.09.01, 15:19)
Ocena: 10

0%
Czy autor mógłby sprawdzić na dowolnym zestawie, czy na wyniki mają wpływ:
- zmiana sterowników na 398.36
- instalacja moda (https://github.com/Kaldaien/SpecialK/relea...jects/SK_MHW.7z ) , zwykłe wypakowanie do katalogu z grą. Mod podobno w jakiś sposób optymalizuje użycie wątków w grze

Obie te rzeczy znacząco wpływają na działanie gry i obciążenie CPU na różnych konfiguracjach. Doniesienia o tym można przeczytać w wielu miejscach, więc nie jest to efekt placebo, aczkolwiek nie wiadomo do końca czemu to działa. Podejrzewam, że może to mieć coś wspólnego z systemem operacyjnym.

Btw. jeszcze jedną ciekawą rzecz zauważyłem. Raz na kilka uruchomień gra bierze przez dwie minuty 100% CPU przy starcie i blokuje całkowicie komputer. Obstawiam Denuvo.
Edytowane przez autora (2018.09.01, 17:02)
deton24 (2018.09.01, 17:09)
Ocena: 4

0%
Dzięki za cynk. Wstawiłem to na PCGamingWiki. Więcej ludu może się dowie.
3coen (2018.09.01, 17:14)
Ocena: 4

0%
SysWOW64 @ 2018.09.01 14:15  Post: 1162682
Czemu w testach cpu nie ma podstawowej jednostki i5 8400 !!!


Ale jest 8600k wiec nie jest problemem wyciągnięcie wniosków, skoro różnią się tylko taktowaniem...
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane