artykuły

Test monitorów dla graczy w cenie do 1500 zł

Monitor dla gracza ≠ dla grafika

58 2 października 2018, 14:01 Marek Kowalski

Wykresy porównawcze wybranych parametrów

Poniższe wykresy przedstawiają wybrane istotne parametry testowanych monitorów. Kolory poszczególnych słupków odnoszą się do typu ekranu: kolor zielony oznacza matrycę TN, ciemnoniebieski – VA z Quantum Dot, a jaśniejsze niebieskie – VA/MVA.

W tym przypadku oczekiwaliśmy wartości bliskiej 6500 K. Najbliżej w fabrycznej konfiguracji był Acer Predator XB241H.

Wysoki kontrast poprawia ogólną jakość odbioru barw, ale w kontekście gier nie jest wartością krytyczną. Widać to wyraźnie w testowanych monitorach: wielu producentów w trybach przeznaczonych do gier celowo zmniejsza kontrast, by wyodrębnić cienie, spłycić różnice pomiędzy obszarami ciemniejszymi a jaśniejszymi.

Najmniej kolorów w trybie ustawionym jako domyślny wyświetlał monitor BenQ, ale model ten udostępnia również tryb nieprzeznaczony do gier, o lepszych parametrach (pokrycie sRGB na poziomie 96,3%).

Tutaj ponownie uwaga dotycząca monitora BenQ: w trybie Standard, przeznaczonym do codziennych zastosowań, generuje on barwy pokrywające przestrzeń Adobe RGB w 68,5%.

Ponownie uwaga na marginesie: BenQ w nieaktywnym w fabrycznej konfiguracji trybie Standard osiąga 71,5%.

Powyższy wykres przedstawia opóźnienie reakcji na ruch gracza wprowadzane przez elektronikę (input lag). Ponieważ wszystkie monitory testowaliśmy z wykorzystaniem jednego komputera, różnice w wynikach pomiarów pokazują różnice w wydajności wewnętrznych układów. Zasadniczo nawet największe opóźnienie jest znacznie krótsze od tego, z którym borykają się osoby grające przy użyciu telewizora.

W Polsce energia elektryczna wciąż jest pozyskiwana głównie ze spalania paliw kopalnych, zatem zwracanie uwagę na energooszczędność urządzeń to nasz wkład w walkę o każdy gram emisji CO2 do atmosfery. Monitor Acer Predator XB241H najlepiej fizycznie odłączać od sieci energetycznej, gdy nie jest wykorzystywany.

Równomierność podświetlenia ma szczególne znaczenie w monitorach przeznaczonych do obróbki zdjęć, pracy z grafiką czy montażu wideo. W grach ten parametr nie ma już tak dużego znaczenia.

18