artykuły

Test monitorów dla graczy w cenie do 1500 zł

Monitor dla gracza ≠ dla grafika

58 2 października 2018, 14:01 Marek Kowalski

Samsung C27FG73

Samsung C27FG73 (sprawdź najniższe ceny) należy do tej samej serii co model przedstawiony na poprzedniej stronie. Na pierwszy rzut oka różnica sprowadza się do przekątnej matrycy, ale jak to mawiają, diabeł tkwi w szczegółach.

Samsung C27FG73 – dane techniczne

Model Samsung C27FG73 (LC27FG73FQKXKR; nr ser.: 0R5HHTHJ200057W)
Ekran

27 cali (Full HD, 1920 × 1080 pikseli), 16 : 9, LCD VA Quantum Dot, matowy, zakrzywiony (1800 R), podświetlenie niebieskie LED

Maksymalna częstotliwość
odświeżania obrazu / technika synchronizacji klatek
144 Hz / FreeSync
Kąty widzenia: boki/góra/dół 178°/178° (dane prod.)
Czas reakcji matrycy wg producenta / zmierzony / input lag 1 ms (gtg) / 12,28 ms / 9,16 ms
Zmierzona maksymalna luminancja bieli / temperatura bieli / nierównomierność podświetlenia matrycy / kontrast obrazu (tryb domyślny) 319,2 cd/m2 / 6118 K / 7,34% / 2951 : 1
Wierność odwzorowania kolorów – zmierzony błąd delta E 2000: średni/maksymalny 2,17/5,01
Zmierzony zakres wyświetlanych kolorów (pokrycie popularnych przestrzeni barwowych)

sRGB – 99,9%, Adobe RGB – 83,1%, DCI-P3 – 91,1%

Wejścia-wyjścia 2 HDMI, 1 DisplayPort, 1 gniazdo słuchawkowe
Dodatkowe funkcje Brak
Cena

1400 zł (zobacz obecne ceny)

 

Samsung C27FG73 – jakość wykonania i ergonomiczność

To większy brat modelu opisanego na poprzedniej stronie, poza tym wygląda tak samo. Od razu widać, że wzornictwo jest nieszczególnie „gamingowe”. Krzywizna ekranu też jest taka sama (promień to 1800 mm).

Z punktu widzenia ergonomii C27FG73 jest identyczny z C24FG73. Mimo większej przekątnej zakres regulacji wysokości panelu jest taki sam, 130 mm. Omawiany monitor wydaje się bardziej „bezramkowy” od mniejszego. Sama szerokość ramek bocznych i górnej w obu modelach jest identyczna i wynosi 12 mm, ale w tym ekran jest przecież większy. Dolna ramka mierzy 17 mm, więc jest o 2 mm szersza.

Mimo większego ekranu głębokość konstrukcji jest taka sama: 280,7 mm. Oznacza to, że na monitor trzeba zarezerwować na biurku około 30 cm.

Również większy z zakrzywionych Samsungów ma funkcję pivot, która jednak z punktu widzenia gracza nie jest szczególnie potrzebna.

Zestaw złączy jest taki sam jak w mniejszym modelu. Są dwa wejścia HDMI, jedno DisplayPort i gniazdo słuchawkowe. Są tak samo umieszczone we wnęce, co sprawia, że odłączenie przewodu DisplayPort może być problemem. 

Samsung C27FG73 – wygoda obsługi

Wbudowanymi w menu ekranowe funkcjami steruje się za pomocą niewielkiego dżojstika.

Manipulator jest umieszczony po prawej stronie (z perspektywy użytkownika).

Również w tym modelu producent zastosował trzy przyciski pozwalające szybko przywołać wybrane ustawienia i zaaplikować je do aktywnego trybu wyświetlania obrazu.

Menu jest takie samo jak w C24FG73. Naciśnięcie dżojstika wywołuje małe menu podręczne, w którym wskazanie górnego elementu pozwala wywołać właściwe menu ekranowe monitora.

Wygląd i łatwość obsługi są bardzo dobre, takie same jak w modelu o mniejszej przekątnej.

 

Samsung C27FG73 – jakość obrazu

Choć całkowite odchylenie jasności od wartości zmierzonej w centralnym punkcie ekranu nie jest tak duże jak w mniejszym modelu z tej serii, wyniosło bowiem 7,3% (pomiar w ustawieniu 200 cd/m2), to jednak trudno mówić o idealnej równomierności świecenia matrycy. Przy standardowej jasności jest gorzej: odchylenie sięgnęło 10,5%.

Czas reakcji i opóźnienie sygnału (input lag)

I tym razem producent zastosował strefowe impulsowe sterowanie podświetleniem. Częstotliwość jest w zasadzie taka sama jak w mniejszym modelu z tej samej serii: 390 Hz, a nietypowy przebieg PWM wynika z użycia podświetlenia strefowego.

Omawiany monitor osiągnął czas reakcji 12,28 ms, niemalże taki sam jak model 24-calowy. Za to elektronika w C27FG73 wprowadza znacznie mniejsze opóźnienie: 9,2 ms to drugi rezultat w teście. Inna kwestia, że identyczny wynik osiągnęło sześć innych konstrukcji.

Kąty widzenia

W obu monitorach Samsunga jasność nie spada poniżej 20% wartości zmierzonej na wprost ekranu w zakresie 55 stopni w każdą stronę – zarówno w poziomie, jak i w pionie.  

Tryb Niestandardowy (domyślnie ustawiony)

W domyślnym trybie, aktywnym bezpośrednio po pierwszym uruchomieniu, różnice między C27FG73 a C24FG73 były niewielkie. Największą jest zauważalnie niższa temperatura bieli na ekranie większego modelu, 6118 K, co oznacza biel nieznacznie cieplejszą od standardowej. Domyślna luminancja w tym trybie to 251 cd/m2, a maksymalna – 319 cd/m2. Ta ostatnia wartość była zauważalnie mniejsza od tej, którą udało się osiągnąć w mniejszym monitorze z tej serii. Poziom czerni jest niski, wynosi bowiem zaledwie 0,09 cd/m2, co oznacza wysoki kontrast statyczny, 2951 : 1.

C27FG73 w największym stopniu z całej stawki pokrywa przestrzeń kolorów sRGB, w 99,9%, a Adobe RGB – w 83,1%, co jest drugim rezultatem w teście, nieco lepszym od wyniku mniejszego modelu z tej samej serii. Na prawym dolnym wykresie wyraźnie widać przewagę czerwonej składowej, co wiąże się ze wspomnianym ociepleniem bieli. Wierność barw jest na bardzo wysokim poziomie: średni błąd delta E to 2,17. Tylko jeden monitor w teście, mniejszy model Samsunga, osiągnął lepszy wynik.

Tryb Wysoka jasność

Tryb ten faktycznie oznacza wysoką jasność. Zmierzona luminancja to 348 cd/m2. Poziom czerni to 0,11 cd/m2. Kontrast jest jeszcze większy niż w poprzednio omówionym trybie: sięga 3102 : 1. Temperatura bieli jest bliższa wzorcowej: wynosi 6740 K. Przebieg krzywej luminancji jest bez zarzutu.

Kolor biały jest tu faktycznie biały – wszystkie składowe RGB mają na wykresie bardzo równy przebieg. Wierność kolorów jest bardzo, bardzo dobra: średni błąd delta E to zaledwie 1,52. To znakomity tryb do pracy.

Tryb FPS

Pierwszy z trybów przeznaczonych do gier jest nieco ciemniejszy niż w poprzednio omówionym modelu z tej serii: jasność w fabrycznej konfiguracji to 285,07 cd/m2. Poziom czerni wyniósł 0,11 cd/m2, a kontrast – 2545 : 1, jest więc nieco mniejszy niż w C24FG73, choć i tak znacznie większy niż w monitorach z matrycami TN. Mamy przecież do czynienia z matrycą VA z warstwą kropek kwantowych. Temperatura bieli została w większym modelu podniesiona, do 6909 K, ale to i tak nic w porównaniu z ustawieniami trybów „FPS” w innych monitorach. Odwzorowanie kolorów jest nieco gorsze niż w 24-calowcu z tej serii, gdyż średni błąd delta E to 4,67. Liczba wyświetlanych barw nie odbiega od wyniku w trybie domyślnym.

Tryb RTS

To tryb przeznaczony według producenta do gier strategicznych, ale równie dobrze mógłby się nazywać FPS2, bo pomiędzy nim a FPS nie ma właściwie żadnych różnic. Jasność jest taka sama, 285 cd/m2, kontrast wynosi 2542 : 1, poziom czerni – 0,11 cd/m2, a temperatura bieli – 6914 K. Jedynie średni błąd odwzorowania kolorów był trochę mniejszy (delta E = 3,93).

Tryb RPG

Główne wyróżniki trybu do gier RPG to większa jasność (318 cd/m2) i obniżona (do 6172 K) temperatura bieli. Zakres barw się nie zmienił, podobnie jak poziom czerni, kontrast zaś jest nieco wyższy (2839 : 1). Wierność kolorystyczna jest bez zarzutu (średni błąd delta E: 2,34).

Tryb AOS

To tryb w zasadzie identyczny z RPG. Jasność wyniosła 319 cd/m2, poziom czerni – 0,11 cd/m2, kontrast – 2892 : 1, temperatura bieli – 6197 K, a średni błąd delta E – 2,34 (tyle samo co w RPG).

Tryb sRGB

Tryb przeznaczony do pracy w przestrzeni sRGB ma odpowiednio ograniczony gamut. Bryły zmierzona i wzorcowa dokładnie się pokrywają. Temperatura barwowa jest nieco zbyt niska (6171 K), kontrast to 2865 : 1, domyślna jasność wynosi 317 cd/m2, poziom czerni – 0,11 cd/m2, a średni błąd delta E – 2,32.

Tryb Kino

To jedyny monitor w teście, który potrafi pokryć kinematograficzną przestrzeń kolorów DCI-P3 w stopniu przekraczającym 90%. Rezultat pomiaru, 91,1, jest znakomity.

Domyślna jasność w tym trybie wynosi 320 cd/m2, poziom czerni – 0,11 cd/m2, a kontrast – 2876 : 1. Podobnie jak w modelu o mniejszej przekątnej Samsung podbił temperaturę bieli, do 7080 K. Wierność odwzorowania kolorów jest w tym trybie zauważalnie mniejsza niż w pozostałych, tak samo jak w C24FG73.

Pobór energii

Samsung C27FG73 w maksymalnym ustawieniu luminancji potrzebował 36 W. Wynik pomiaru przy jasności 200 cd/m2 to 26 W. Monitor pobierał 0,2 W w stanie czuwania i tyle samo po wyłączeniu.

Samsung C27FG73 i gry

C27FG73 podobnie jak model o mniejszej przekątnej świetnie nadaje się do codziennej pracy. Czy również w grach jest porównywalnie dobry? Niestety, jest trochę gorszy.

Na testowej mapie CS:GO, którą nazwaliśmy tearing, w trybie FPS daje się zauważyć nieznaczne smużenie na ruchomym białym obiekcie. Większe było widać na czarnym (tak samo jak w przypadku mniejszego modelu). Dziwne zjawisko zaobserwowaliśmy na poruszających się mniej kontrastowych, teksturowanych przedmiotach: miały jakby „pływającą”, szarpaną powierzchnię. Nie stwierdziliśmy żadnego rozmycia konturów czy powidoków, nie chodzi też o brak płynności ruchu w ogóle, a jedynie to „szarpanie” tekstury na przedmiocie. Trochę to przeszkadza. Cienie są zbyt ciemne – przeciwnik może się w nich ukryć.

Na ogólnodostępnej mapie Canals z jednej strony negatywne efekty w postaci smużenia czy powidoków właściwie nie są dostrzegalne, z drugiej zaś gorsze wrażenie robi sam ruch. Jest jakby lekko chropowaty. Nie mamy tu na myśli rozrywania klatek, bo nie jest widoczne (zresztą monitor ma wbudowaną funkcję, która temu przeciwdziała), ale ta chropowatość może nieco przeszkadzać w rozgrywce. Cienie także na tej mapie były trochę zbyt ciemne.

Samsung C27FG73, podobnie jak C24FG73, zapewnia poprawne odwzorowanie kolorów, ale w grach spisał się nieco gorzej. Niedzielny gracz mimo wszystko nie powinien narzekać, bo grafika wygląda w nich po prostu ładnie, jednak e-sportowcy z całą pewnością wybraliby inny model.

Samsung C27FG73
Zalety
  • wysoki kontrast
  • wygodna obsługa menu ekranowego
  • bardzo dobra wierność barw
  • bardzo dobre pokrycie wszystkich przestrzeni barwowych
  • małe opóźnienie sygnału (input lag)
  • Nadaje się do pracy i oglądania filmów
Wady
  • dość chybotliwa konstrukcja
  • długi czas reakcji matrycy
  • spory pobór energii
  • źle osadzone złącza (kłopotliwe odłączanie przewodu DisplayPort)
  • zbyt ciemne cienie w grze
  • widoczna chropowatość ruchu w grze
Do testów dostarczył:Samsung
Cena w dniu publikacji (z VAT):1350 zł
Zobacz bieżące oferty:
Electro.pl
1269 zł
mediaexpert.pl
1269 zł
Avans.pl
1269 zł
SFERIS.pl
1349 zł
MediaMarkt.pl
1399 zł
Amazon.de
289 €
* cena przybliżona, według aktualnego kursu euro
16