Oferta układów graficznych Nvidii nigdy nie była tak bogata jak teraz. Oparte na nich karty są dostępne w każdym możliwym przedziale cen, od bardzo tanich konstrukcji z serii GeForce GT 1030 po wyjątkowo drogie modele GeForce GTX 1080 Ti czy Titan V. GeForce GTX 1050 3 GB to następny po GTX-ie 1070 Ti model rozpychający się łokciami w katalogu marki. Do tej pory można było kupić GTX-y 1050 wyposażone w 2 GB pamięci graficznej oraz karty z szybszym GPU, GTX 1050 Ti, i pojemniejszą VRAM.
Z pozoru bohater dzisiejszego testu to nic więcej jak tylko GeForce GTX 1050 wyposażony w dodatkowy 1 GB pamięci wideo. Jego układ graficzny ma jednak oznaczenie GP107-301, co może sugerować, że jest oparty na zmodyfikowanym rdzeniu GP107-300, wykorzystywanym w modelu GTX 1050. Tak jednak nie jest. Otóż jest to obcięty GP107-400 z GTX-a 1050 Ti. Zmniejszono w nim szerokość szyny pamięci (teraz to tylko 96 b, a nie 128 b) i wycięto 8 jednostek ROP, pozostawiając 24 jednostki, taka sama natomiast jest liczba jednostek teksturujących, 48, i cieniujących, 768. Możemy więc wywnioskować, że Nvidia zostawiła wszystkich sześć SM (Streaming Multiprocessor), bo na każdy składa się 128 rdzeni pojedynczej precyzji CUDA oraz osiem jednostek teksturujących. Za to w jednym z rdzeni SM został wyłączony kontroler pamięci, co spowodowało zwężenie szerokości szyny pamięci o 32 b, wyłączenie ośmiu jednostek ROP i zmniejszenie dostępnej ilości pamięci podręcznej drugiego poziomu o 256 kB, czyli o 25 procent.
Według Nvidii karty z nowym układem graficznym nie powinny nic stracić na wydajności względem kart z 2 GB pamięci i rdzeniem GP107-300, ale wiemy, że GPU po takich zabiegach potrafią spłatać figla w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego postanowiliśmy w swojej procedurze testowej dodać dwie gry, które bardzo intensywnie wykorzystują pamięć graficzną. W opisie każdego testu znajdziecie również informacje o zajętości VRAM podczas pomiarów. Wartości te notowaliśmy przy okazji testu GTX-a 1050 Ti wyposażonego w 4 GB pamięci.
Oto dane techniczne całej rodziny kart GeForce GTX 1050:
GTX 1050 Ti | GTX 1050 3 GB | GTX 1050 | |
---|---|---|---|
Architektura | Pascal | Pascal | Pascal |
Jednostki cieniujące | 768 | 768 | 640 |
ROP | 32 | 24 | 32 |
Jednostki teksturujące | 48 | 48 | 40 |
Taktowanie rdzenia | 1290 MHz 1392 MHz (Boost) | 1392 MHz 1518 MHz (Boost) | 1354 MHz 1455 MHz (Boost) |
Szybkość wypełniania teksturami | ~72,9 Gt/s | ~66,8 Gt/s | ~58,8 Gt/s |
Zegar pamięci | 1752 MHz | 1752 MHz | 1752 MHz |
Szyna pamięci | 128 b | 96 b | 128 b |
Rodzaj pamięci | 4096 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 112,1 GB/s | 84,1 GB/s | 112,1 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Asus GeForce GTX 1050 3 GB – opis karty
Jak doskonale wiadomo, Nvidia nie zamierza wprowadzić karty wzorcowej, dlatego w testach wykorzystaliśmy konstrukcję dostarczoną nam przez Asusa. Jest to bardzo podstawowy model, więc nie należało się spodziewać podkręcenia w fabrycznej konfiguracji, bardzo rozbudowanego układu chłodzenia czy też podświetlenia RGB.
Dane techniczne testowanej karty:
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1392 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1657 MHz |
Taktowanie pamięci | 1752 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 3072 MB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 27°C 29% |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 66°C 33% |
Od góry prawie całą powierzchnię płyty drukowanej przykrywa plastikowa osłona z dwoma przetłoczeniami, które mają nadawać urządzeniu dynamiczny, bardziej sportowy wygląd i pomóc w ukierunkowaniu zimnego powietrza w stronę laminatu.
Spód karty wygląda skromnie. Asus nie wzmocnił konstrukcji płytą usztywniającą (backplate), co jest raczej zrozumiałe. Karta jest na tyle krótka i lekka, że nie powinna się wyginać w slocie PCI-E.
Testowana karta w obudowie zajmuje dwa sloty, mimo że układ chłodzenia jest bardzo prosty. W jego skład wchodzą: aluminiowy radiator, który przykrywa rdzeń graficzny i kości pamięci (nie styka się z nimi), oraz wentylator z dziewięcioma łopatkami o średnicy 80 mm. Można też zauważyć, że pod radiatorem jest zamontowana cienka przezroczysta osłona. Nie wiemy dokładnie, do czego może ona służyć; zakładamy, że jest to izolacja elektryczna, zapobiegająca przypadkowemu zwarciu radiatora z elementami na płycie drukowanej. O tym, jak to rozwiązanie wpływa na temperaturę urządzenia, powiemy nieco dalej.
Karta do prawidłowego działania nie wymaga dodatkowego zasilania.
Zestaw wyjść wideo jest bardzo skromny, ale do przyjęcia. Do dyspozycji są: DisplayPort 1.4, HDMI 2.0 oraz DVI.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Maximus X Apex | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 3200 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 398.36 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition 18.7.1.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: 3DMark
GeForce GTX 1050 3 GB w 3DMarku ma wyniki bardzo zbliżone do osiągów wersji z 2 GB pamięci.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Counter-Strike: Global Offensive
GeForce GTX 1050 3 GB w tej grze tylko nieznacznie ustępuje wydajnością wyposażonemu w większą ilość pamięci GTX-owi 1050 Ti. Co ciekawe, gra zajmuje w pamięci wideo zaledwie 935 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Crysis 3
Crysis 3 z nową kartą rozprawił się bardzo brutalnie – mniejsza liczba jednostek ROP dała się jej mocno we znaki. Nowość wyraźnie ustępuje wydajnością nawet modelowi wyposażonemu w 2 GB pamięci wideo. Zmierzona ilość zajętej VRAM w poszczególnych testach znów nie jest duża, bo wynosi 1392 MB w pierwszym miejscu testowym i 1487 MB w drugim. Wydajność w tej grze jest zależna od liczby jednostek ROP, co widać po wynikach GTX-a 1050 3 GB i Radeona RX-a 560.
Nvidia GeForce GTX 1050 3GB – test wydajności: Wolfenstein: New Colossus
Najnowsza produkcja Machine Games, oparta na silniku id Tech 6, to jedyny test wykorzystujący API Vulkan. Wolfenstein bardzo intensywnie używa pamięci graficznej. Z naszych pomiarów wynika, że średnio zajmuje 3021 MB w średnich ustawieniach jakości. Bohater testu osiągnął lepszy rezultat niż GTX 1050 2 GB, ale został zdeklasowany przez model z Ti w nazwie.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
Testując gry w trybie DirectX 11 oraz 12, można zauważyć, jak bardzo zmienia się wykorzystanie pamięci graficznej. Deus Ex w DirectX 11 zajmował 2180 MB pamięci graficznej, a po przełączeniu w DirectX 12 – 2688 MB. Przełożyło się to również na lepsze tempo animacji. Warto zauważyć, że w DirectX 11 nowy GeForce radził sobie poniżej oczekiwań.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: GTA V
Podczas testów wyłączyliśmy limit pamięci dla kart graficznych w ustawieniach GTA V, żeby móc ustawić wysoką jakość tekstur. Domyślnie wysoka jakość tekstur nie będzie dostępna posiadaczom konfiguracji z kartą wyposażoną w 2 GB pamięci wideo. W pierwszym teście gra zajmowała 3138 MB VRAM. GTX 1050 3 GB wygrał w nim z wersją 2-gigabajtową o włos. Drugi test przyniósł spore zaskoczenie. Powtarzaliśmy go wielokrotnie, jednak za każdym razem to GeForce GTX 1050 2 GB był szybszy. Ilość pamięci wykorzystanej w tym teście wyniosła średnio 2973 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Hitman
To następna gra, w której w trybie DirectX 11 karta wyposażona w 3 GB pamięci wideo przegrywa ze słabszym wariantem, i to znacznie. Również ten test wykonaliśmy kilkakrotnie, ale wyniki były powtarzalne. Sytuacja odrobinę zmieniła się w trybie DirectX 12. Model GTX 1050 2 GB nie umiał sobie poradzić z dużym zapotrzebowaniem na VRAM. Okazało się, że Hitman wykorzystuje aż 3753 MB pamięci graficznej. Niestety, bohater testu nie był znacznie lepszy, mimo że ma o 1 GB więcej. Zubożona szyna pamięci w GTX-ie 1050 3 GB sprawia, że jest on tylko minimalnie szybszy od wersji 2-gigabajtowej.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins wykorzystuje silnik Anvil Next 2.0, który po wielu modyfikacjach wyświetla grafikę bardzo wysokiej jakości. W tym teście co prawda musieliśmy ograniczyć jakość oprawy wizualnej, ale karty, które wzięły w nim udział, nie pozwalały na więcej. Testowany GeForce GTX 1050 3 GB okazał się odrobinę szybszy od wersji 2-gigabajtowej. Bezkonkurencyjny był GTX 1050 Ti. Zajętość pamięci wyniosła 2650 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Project CARS 2
W końcu gra, która ukazuje przewagę wersji 3-gigabajtowej nad 2-gigabajtową, chociaż tylko podczas jazdy w deszczu. Podejrzewamy, że wynika to z połączenia większej liczby jednostek cieniujących i większej ilości pamięci. Scena w deszczu jest typowym przykładem bardzo mocnego wykorzystania jednostek cieniujących. Zajętość pamięci wynosiła: 2830 MB w pierwszym teście i 2832 MB w drugim.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Rise of the Tomb Raider
Tomb Raider wysoko stawia poprzeczkę kartom graficznym. Do gry w 60 kl./s musielibyśmy obniżyć ustawienia do najniższych. Niestety, wtedy gra wyglądałaby fatalnie. Złotym środkiem są ustawienia średnie.
GeForce GTX 1050 3 GB poradził sobie odrobinę lepiej od wersji wyposażonej w 2 GB pamięci wideo, ale to raczej wyłącznie moralne zwycięstwo. W DirectX 11 gra wykorzystywała 1558 MB pamięci wideo, a w DirectX 12 – 2796 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon potrafi zmusić do kapitulacji niejedną kartę graficzną. Miejsca testowe zostały wybrane bardzo starannie. W pierwszym teście, w trakcie burzy i w gęstym lesie, bardzo mocno wykorzystywane są jednostki teksturujące i cieniujące, a ilość przesyłanych danych nie jest zbyt duża. Gra używa tylko 1160 MB VRAM, więc to szybkość dostarczania danych ma tutaj kluczowe znaczenie. W drugim miejscu testowym 3-gigabajtowa karta zyskuje na wydajności, a w pamięci wideo zajęte są 1374 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Battlefield 1
Silnik Frostbite jest obecnie najbardziej zaawansowanym narzędziem tego typu. Zapewnia wszystkie możliwe efekty graficzne, a przy tym jest bardzo dobrze zoptymalizowany. Dzięki temu w Battlefieldzie można ustawić jakość grafiki na wysoką i wciąż grać w mniej więcej 50 kl./s z użyciem karty z niskiego segmentu. GTX 1050 3 GB wygrywa z GTX-em 1050 2 GB, ale różnice są minimalne. Bezkonkurencyjny jest w tej grze GTX 1050 Ti. Ilość wykorzystywanej pamięci wynosiła w DirectX 11 2710 MB, a w DirectX 12 – 3546 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Total War: Warhammer II
Cięcia zastosowane przez Nvidię w rdzeniu GP107-301 skutecznie ograniczyły wydajność wersji z 3 GB pamięci. Nie można mówić, że nowej karcie jest blisko do wersji Ti. Ilość pamięci zajętej w trakcie testów to 1829 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Resident Evil VII
Resident Evil VII w wyjątkowy sposób korzysta z zasobów karty graficznej, szczególnie jeśli chodzi o pamięć wideo. Jego funkcja przechowywania map cieni w pamięci karty potrafi bardzo szybko zweryfikować wydajność podsystemu VRAM. W przypadku GTX-a 1050 3 GB sukces możemy uznać za połowiczny. Faktycznie wydajność wzrosła, ale naszym zdaniem ta produkcja nadal nie jest grywalna. Dopiero karta wyposażona w 4 GB pamięci zapewniła odpowiednio komfortową zabawę w maksymalnych ustawieniach jakości. Gra wykorzystywała w trakcie testów 3967 MB VRAM.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności: Far Cry 5
Ostatnia gra Ubisoftu z widokiem FPP zyskała bardzo licznych miłośników, lecz została skrytykowana przez recenzentów za dużą liczbę uproszczeń graficznych. Dla posiadaczy kart z serii GTX 1050 są to dobre wiadomości. Dzięki temu będą mogli zagrać w najwyższych ustawieniach jakości oprawy wizualnej, choć płynność będzie na poziomie gier konsolowych. Gra prawie idealnie wykorzystała potencjał pamięci zainstalowanej na testowanej karcie, bo zajęła 3009 MB.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – podkręcanie
GeForce GTX 1050 3 GB ma, niestety, zablokowany Power Limit na 100%, więc jedyne, co mogliśmy zmienić, to częstotliwość taktowania rdzenia i pamięci oraz limit temperatury. Możliwości przyspieszenia rdzenia bardzo szybko się skończyły: udało nam się osiągnąć stabilne taktowanie o 127 MHz szybsze. Pewnego rodzaju fenomenem są kości pamięci. Podkręcaliśmy je bardzo ostrożnie i czekaliśmy, aż na ekranie zaczną się pojawiać artefakty, udało nam się jednak przesunąć suwak w skrajne położenie. Karta zachowywała się bardzo stabilnie i ani razu się nie zawiesiła. To pozwala przypuszczać, że kiedy pojawią się modele z odblokowanym limitem mocy, ich wydajność będzie zbliżona do osiągów kart Ti.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1519 MHz (+ 127 MHz) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1784 MHz (+ 127 MHz) |
Taktowanie pamięci | 2256 MHz (+ 500 MHz) |
Pamięć – ilość/rodzaj | 3072 MB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 27°C 29% |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 68°C 34% |
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – podkręcanie: Assassin's Creed Origins
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – podkręcanie: Wiedźmin 3: Dziki Gon
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – pomiar ciśnienia akustycznego
Karta Asusa jest wyjątkowo cicha. To zasługa dużego wentylatora i całkowicie referencyjnych częstotliwości taktowania układu graficznego i pamięci.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – pobór energii
W spoczynku karta Asusa pobiera bardzo mało energii. Pod pełnym obciążeniem w grze Wiedźmin 3 bardzo mocno zbliżyła się do maksymalnego poboru energii, ustalonego na 75 W, stąd zapotrzebowanie całej platformy na poziomie 128 W. Słabszy model miał minimalnie mniejszy apetyt na prąd, a wersja Ti pobierała o 2 W więcej.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – temperatura i prędkość obrotowa
Układy z serii GTX 1050 nie należą do wymagających termicznie. GPU w testowanej karcie pod pełnym obciążeniem rozgrzało się zaledwie do 66 stopni Celsjusza, a kiedy pozwoliliśmy mu się schłodzić, jego temperatura spadła do 27 stopni.
Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – podsumowanie
Wydajność. GeForce GTX 1050 3 GB próbuje się zmieścić między dwiema pozostałymi kartami z serii GTX 1050, nie zawsze mu to jednak wychodzi. Niestety, w ogólnym rozrachunku bliżej mu do wersji wyposażonej w 2 GB pamięci wideo niż do GTX-a 1050 Ti, co doskonale widać na wykresie wydajności. Zdecydowanie najsensowniejszym wyborem jest w tym przypadku GeForce GTX 1050 Ti, który ma większy zapas mocy, więc dłużej posłuży.
Podkręcanie. Podkręcenie modelu Asus GTX 1050 3 GB przyniosło spory wzrost wydajności, ale należy pamiętać, że wersję Ti także można przyspieszyć, a wtedy wszystko wraca do normy – hierarchia kart Nvidii zostaje zachowana. Uczciwie trzeba jednak przyznać, że po przetaktowaniu 3-gigabajtowa tysiącpięćdziesiątka zyskuje na wartości, i tylko szkoda, że jej obecna cena jest obarczona tak wysokim podatkiem od nowości.
Pobór energii. Testowana karta nie ma dużego zapotrzebowania na prąd – pobiera mniej, niż wynosi jej oficjalne zapotrzebowanie (75 W).
Temperatura. Temperatury są niskie, i to zarówno w spoczynku, jak i pod obciążeniem. Karta nie nagrzewa się za bardzo: 66 stopni Celsjusza przy pełnym obciążeniu to bardzo dobry wynik.
Głośność. Karta działa cicho – właściwie jej nie słychać. Na pewno powodem nie jest dobrej jakości układ chłodzenia, bo to mało rozbudowana konstrukcja. Przyczynę wysokiej kultury pracy upatrujemy w chłodnym GPU. Można oczekiwać, że będą też dostępne półpasywne lub całkowicie pasywne karty oparte na tym rdzeniu.
Cena. Bardzo trudno jest nam się odnieść do ceny, jaką zaproponował Asus, 770 zł. To dużo i mamy nadzieję, że powodem jest tak zwany podatek od nowości. Sytuacja jest o tyle absurdalna, że taniej można kupić GTX-a 1050 Ti (sprawdź aktualne ceny). Co ciekawe, w zachodnich sklepach GeForce GTX 1050 3 GB jest o ponad 100 zł tańszy, niż wynosi cena sugerowana przez Asusa. Najbardziej opłacalny wydaje się GeForce GTX 1050 2 GB, który jest o prawie 200 zł tańszy.
GeForce GTX 1050 3 GB był dla nas sporym zaskoczeniem. Nie spodziewaliśmy się jeszcze jednej karty w tym przedziale cen, i to zbudowanej w architekturze Pascal. Niestety, nie pozwala grać we współczesne produkcje zarazem w średnich ustawieniach jakości, rozdzielczości Full HD i 60 kl./s. Nadaje się tylko do mało wymagających tytułów e-sportowych i okazjonalnego uruchamiania co bardziej wymagających gier AAA (oczywiście – w średnich ustawieniach).