Dźwięk
Artykuł
Damian Lejnert, Poniedziałek, 20 sierpnia 2018, 11:00

Wiele osób wierzy, że wyspecjalizowane zestawy słuchawkowe zapewnią wszystko, co niezbędne do rozgrywki na najwyższym poziomie. Są wygodne, nieźle wykonane i mają mnóstwo dodatków. Niewątpliwą zaletą jest też wbudowany mikrofon, którego jakość dla większości będzie wystarczająco dobra. Wielu jednak zapomina, że wciąż można kupić zwyczajne słuchawki. Sprawdziliśmy, jak na tle zestawu dla graczy radzą sobie klasyczne konstrukcje z osobnym tanim mikrofonem.

HyperX Cloud Alpha kontra ISK HD-9999 + Zalman ZM-MIC1 – wstęp

Jakiś czas temu na naszym wortalu ukazał się test zestawów słuchawkowych dla graczy w cenie 350–650 zł, w którym sprawdziliśmy w działaniu najpopularniejsze urządzenia tego typu. Na wstępie musimy zaznaczyć, że znamy podejście większości osób (w szczególności co bardziej wymagających miłośników audio) do takiego sprzętu. Zdecydowana większość stwierdzi bowiem, że zestawy dla graczy to nic innego jak słabe słuchawki stereofoniczne, których nie warto kupować. Trzeba przyznać, że w wielu przypadkach ich zakup faktycznie może się okazać nieopłacalny, jednak wbrew pozorom można natrafić także na naprawdę udane, godne uwagi konstrukcje. Większość testowanych przez nas modeli dla graczy wyróżniała się dobrą jakością wykonania i sporą wygodą, jednak nie licząc brzmienia, ich najsłabszym ogniwem niemal zawsze okazywał się mikrofon, którego jakość nawet w najdroższych konstrukcjach pozostawiała wiele do życzenia

Dziś, w dobie licznych gier stawiających na współzawodnictwo i działania drużynowe, mikrofon jest istotnym elementem w arsenale, na pewnych etapach rozgrywki wręcz wymaganym. Co prawda niemal wszystkie mikrofony dostępne w zestawach słuchawkowych dla graczy pozwolą komunikować się za pomocą programów takich, jak Ventrilo, TeamSpeak, Skype i popularny w ostatnim czasie Discord, jednak co bardziej wymagający mogą odczuwać wyraźne braki na tym polu. 

Co ciekawe, spora część miłośników gier komputerowych decyduje się na zakup wyspecjalizowanego zestawu słuchawkowego nie ze względu na przekonującą moc dopisku „dla graczy” na opakowaniu, ale dlatego, że to rozwiązanie prostsze i ich zdaniem wygodniejsze od słuchawek z osobnym mikrofonem. Przy tym wbudowany mikrofon nie zabiera cennego miejsca na biurku. Nie zapominajmy jednak, że nie powinien być on głównym powodem zakupu zestawu słuchawkowego, przecież to dzięki słuchawkom możemy cieszyć się ścieżką dźwiękową i efektami audio w najnowszych grach. Mikrofon powinien być jedynie dodatkiem.

To właśnie odwieczne spory i deliberacje o tym, czy wybrać zestaw słuchawkowy dla graczy, czy może lepiej sprawdzą się klasyczne słuchawki z osobnym mikrofonem, popchnęły nas do tego, żeby w końcu spróbować rozstrzygnąć tę jakże ważką kwestię.

Warto nadmienić, że test ten nie jest wyłącznie próbą odpowiedzi na pytanie o to, czy nawet tani osobny mikrofon będzie zauważalnie lepszy od mikrofonów montowanych w zestawach słuchawkowych dla graczy. To przede wszystkim doskonała okazja, żeby zobrazować różnice między tradycyjnymi słuchawkami a typowym „headsetem”.

HyperX Cloud Alpha kontra ISK HD-9999 + Zalman ZM-MIC1 – kilka słów o testowaniu

Test porównawczy zestawu dla graczy z klasycznymi, pozbawionymi mikrofonu słuchawkami nie mógłby powstać, gdyby nie właściwy dobór sprzętu. W teście musiał wziąć udział konkretny model kierowany do graczy. Stwierdziliśmy, że w tej roli najlepiej sprawdzi się zestaw HyperX Cloud Alpha, który w naszym teście zestawów słuchawkowych dla graczy w cenie 350–650 zł otrzymał główne wyróżnienie „Rekomendacja”. To wyjątkowo udana i dobrze wyceniona konstrukcja stereofoniczna, która oprócz wzorowego wykonania i dużej wygody zapewnia zrównoważone, precyzyjne i przestrzenne brzmienie, świetnie sprawdzające się zarówno w grach, jak też filmach i muzyce.

Nie zapomnieliśmy również o mikrofonie. Spośród licznych dostępnych opcji wybraliśmy jedną z najtańszych, Zalman ZM-MIC1. Wielu z Was z pewnością zapytałoby, dlaczego nie zdecydowaliśmy się na znacznie lepszy i wyraźnie droższy mikrofon, który wraz z ISK HD-9999 zmieściłby się w cenie zestawu HyperX Cloud Alpha. Powodów było co najmniej kilka. To przede wszystkim niewielkie wymiary urządzenia oraz konstrukcja pozwalająca zamontować je na głównym przewodzie słuchawek. Taki sposób mocowania zapewnia podobną wygodę użytkowania jak wbudowany moduł. Co więcej, jeden z najtańszych modeli pozwolił nam także sprawdzić, ile naprawdę warte są mikrofony w zestawach słuchawkowych dla graczy oraz ile trzeba wydać, żeby osiągnąć przynajmniej ich poziom.

Podczas testów korzystaliśmy w sumie z dwóch źródeł. Są to:

  • zintegrowany układ dźwiękowy z kodekiem Realtek ALC1150 na płycie ASRock Fatal1ty B150 Gaming K4 Hyper,
  • zewnętrzna karta dźwiękowa Audiotrak Prodigy Cube Black Edition z przetwornikiem cyfrowo-analogowym Wolfson WM8776, układem Tenor TE7022L oraz fabrycznym wzmacniaczem operacyjnym.

Na czas testów wszelkie efekty dodatkowe zostały wyłączone. Ocenialiśmy czysty, niezniekształcony „ulepszaczami” dźwięk i faktyczne możliwości zestawu. Użyliśmy systemu operacyjnego Windows 10 Home w wersji 64-bitowej. 

HyperX Cloud Alpha kontra ISK HD-9999 + Zalman ZM-MIC1 – gry wykorzystane w teście

Test zestawów słuchawkowych oraz klasycznych słuchawek nie miałby sensu, gdybyśmy nie sprawdzili, jak sobie radzą w możliwie wielu zastosowaniach. Im bardziej uniwersalny zestaw, tym lepiej dla potencjalnego użytkownika. Jeden z kluczowych etapów testu pozwala ocenić, jak sprzęt sprawuje się podczas rozgrywki, zarówno w dynamicznych FPS-ach, jak i nieco spokojniejszych grach. Wszystkie wykorzystane przez nas produkcje były zaktualizowane do najnowszej wersji.

  • Battlefield 1

Najnowsza część Battlefielda to bez dwóch zdań gra warta uwagi. Ze względu na dynamikę rozgrywki oraz nieustanną akcję wokół postaci gracza bardzo dobrze się nadaje do oceny separacji poszczególnych składowych pasma i ogólnej charakterystyki brzmienia. Test polegał na 15-minutowej rozgrywce wieloosobowej w trybie „podbój” na mapie Pustynia Synajska (serwer 64-osobowy).

  • Playerunknown's Battlegrounds

W naszym teście nie mogło zabraknąć borykającego się z problemami, lecz w dalszym ciągu jednego z najpopularniejszych tytułów. Ta battle royale w wielu sytuacjach wymaga nie tylko cierpliwości, ale też wychwytywania szczegółów mogących zdradzić, czy ktoś inny znajduje się w tym samym budynku. Znaczenie ma więc przestrzenność dźwięku, ułatwiająca określenie kierunku, z którego nadchodzi przeciwnik, a nawet odległości od niego. Test polegał na rozegraniu jednego meczu w trybie solowym.

  • Counter-Strike: Global Offensive

To jedna z najbardziej znanych i najpopularniejszych gier e-sportowych, w której precyzyjny dźwięk ma nierzadko największe znaczenie. Test polegał na rozegraniu przynajmniej jednego meczu turniejowego na mapie Train. W tym tytule oczekiwaliśmy przede wszystkim lekkiego, przestrzennego i szczegółowego brzmienia, które bez większych problemów pozwoliłoby nam usłyszeć i bezbłędnie zlokalizować przeciwnika. Wybór mapy jest nieprzypadkowy: umożliwił określenie także tego, jak słuchawki reagują na zmianę wysokości źródła dźwięku. 

  • Fallout 4

Może i Fallout 4 nie ma zbyt rozbudowanej i porywającej fabuły, jednak eksploracja terenów zrujnowanego Bostonu zapewnia dziesiątki godzin dobrej zabawy. Podczas testów szczególną uwagę zwróciliśmy na dźwięki otoczenia i ogólną szczegółowość brzmienia. Znaczenie miała także czystość i wyrazistość dialogów. Test dzielił się na trzy etapy:

  • 5-minutowy przemarsz ulicami zrujnowanego Bostonu,
  • przeprowadzenie trzech rozmów,
  • walka z przeciwnikiem z wykorzystaniem broni palnej i białej.

HyperX Cloud Alpha kontra ISK HD-9999 + Zalman ZM-MIC1 – lista utworów wykorzystanych w teście

Wielu nabywców słuchawek oczekuje też, że będą one uniwersalne, czyli że zapewnią dobre brzmienie nie tylko w grach, ale również w muzyce i filmach. Szczegółowy i suchy, pozbawiony barwy dźwięk wielu modeli może się jednak okazać zbyt męczący, żeby można było wygodnie rozsiąść się w fotelu i rozkoszować nagraniami ulubionych wykonawców. A w muzyce liczy się przede wszystkim barwa. Dobrze byłoby, gdyby w zastosowaniach niezwiązanych z grami obie konstrukcje sprawowały się choćby przyzwoicie.

Poniżej przedstawiamy pełną listę utworów, które posłużyły do oceny możliwości obu modeli. Większość z nich to pliki zapisane z kompresją bezstratną w formacie FLAC przy częstotliwości próbkowania 44,1 kHz i w rozdzielczości 16 b. Nie mogło też zabraknąć kilku utworów zapisanych w stratnym formacie MP3 (192 kb/s).

Kompletna lista odtwarzania:

  • Joe Bonamassa - Stop
  • Joe Satriani - Unstoppable Momentum
  • Stevie Ray Vaughan - Rude Mood
  • Limp Bizkit - Boiler
  • Limp Bizkit - The One
  • Eric Clapton - Tears In Heaven
  • Jane's Addiction - End to the Lies
  • Jane's Addiction - I'll Hit You Back
  • Guns N' Roses - My Michelle
  • Guns N' Roses - Welcome to the Jungle
  • Herbie Hancock - Watermelon Man
  • Herbie Hancock - Driftin'
  • The White Stripes - Ball and Biscuit
  • A. Vivaldi - The Four Seasons, Winter - Largo, Itzhak Perlman, London Philharmonic Orchestra
  • R.Wagner - Ride Of The Valkyries, Budapest Symphony Orchestra, Gyorgy Lehel
  • W.A. Mozart - Eine Kleine Nachtmusik - Andante, Bohdan Warchal, Slovak Chamber Orchestra
  • 2Pac - How Do U Want It
  • O.S.T.R. - Miami
  • Kękę - Smutek
  • Odesza - Say My Name
  • Odesza - Koto
Ocena artykułu:
Ocen: 5
Zaloguj się, by móc oceniać
*Konto usunięte* (2018.08.20, 11:29)
Ocena: 1
Budzetowe rozwiazania, ale chyba nie najgorsze. Mam wrazenie, ze autor autentycznie chcial cos przekazac, zamiast typowego marketingowego wciskania plastikow. Nie ukrywam, ze mam nieomalze drgawki, gdy widze chinole z ledami za kilkaset zl.

Brakuje mi jednak opcji Musical Fidelity MF100 (z mikrofonem) za okolo 240 zl z Amazona. Z drugiej strony wiem, ze nie kazdy lubi sluchawki nauszne.
Edytowane przez autora (2018.08.20, 11:32)
mstaniszcz (2018.08.20, 11:39)
Ocena: 3

0%
Ja używam klasycznych, nie gamingowych beyerdynamic dt 990 pro + wzmacniacz słuchawkowy (aktualnie FX-Audio DAC-X6, wcześniej był lampowy i chyba niedługo znowu będzie), Powód - głównie słucham muzyki, ale w grach też się świetnie sprawdzają:) Kolega ma CREATIVE AURVANA GOLD i... nie zamienił bym się ;-) Dodatkowo jak przystało na słuchawki studyjne, 990 pro nie cisną w uszy, można w nich spokojnie siedzieć po kilka(naście - najdłuższej siedziałem chyba ok 14h) godzin bez zmęczenia czy bólu małżowin.
Edytowane przez autora (2018.08.20, 11:45)
Adolph (2018.08.20, 12:10)
Ocena: 0

0%
Mam zalmana Mic1, oraz zwykłe Cloudy i jednak dla mnie lepszy jest mic z Kingstonów.
Szczególnie, że ten drugi jest przy ustach, a nie kończy się na kablu od słuchawek.
Hafexo (2018.08.20, 13:26)
Ocena: 4

0%
Czyli w kwestii tego że producenci dają do headsetów najgorszej jakości mikrofony 'żeby były' nic się nie zmieniło. To taki problem żeby dać mikrofon pokroju Zalmana? Przecież w hurcie bez obudowy pewnie nawet 2 dolarów nie kosztuje...

Jedyny dobry mikrofon w headsecie jaki pamiętam był w Creative Fatal1ty
Edytowane przez autora (2018.08.20, 14:58)
Ven (2018.08.20, 14:08)
Ocena: -1

0%
Jeżeli ktoś chce mieć spokój ze wzmacniaczem polecam wyjście SPDIF optyczne i słuchawki które mają wejście optyczne czyli Bluedio Victory :)
iwanme (2018.08.20, 14:51)
Ocena: 2

0%
Ven @ 2018.08.20 14:08  Post: 1160136
Jeżeli ktoś chce mieć spokój ze wzmacniaczem polecam wyjście SPDIF optyczne i słuchawki które mają wejście optyczne czyli Bluedio Victory :)


To nie jest żaden spokój ze wzmacniaczem tylko wybór wzmacniacza i DAC wbudowanego w słuchawki, który wcale nie musi być jakiś specjalnie dobry jakościowo (to zupełnie abstrahując od Bluedio bo tych słuchawek nie miałem i nie słuchałem)
Ubiq (2018.08.20, 15:01)
Ocena: 0

0%
Chętnie dowiedziałbym się jak te Cloud Alpha i ISK HD-9999 wypadają w porównaniu do TAKSTAR PRO 82.

Ten Takstar ma świetne oceny i opinie wśród użytkowników i jest to podobna półka cenowa, pewno lepiej wypada w muzyce, pytanie jak w grach.
Jacob125 (2018.08.20, 15:17)
Ocena: 0

0%
mstaniszcz @ 2018.08.20 11:39  Post: 1160109
Ja używam klasycznych, nie gamingowych beyerdynamic dt 990 pro + wzmacniacz słuchawkowy (aktualnie FX-Audio DAC-X6, wcześniej był lampowy i chyba niedługo znowu będzie), Powód - głównie słucham muzyki, ale w grach też się świetnie sprawdzają:) Kolega ma CREATIVE AURVANA GOLD i... nie zamienił bym się ;-) Dodatkowo jak przystało na słuchawki studyjne, 990 pro nie cisną w uszy, można w nich spokojnie siedzieć po kilka(naście - najdłuższej siedziałem chyba ok 14h) godzin bez zmęczenia czy bólu małżowin.


Mam HyperX Cloud I i zastanawiam się nad wymianą właśnie na BD DT990 pro lub na AKG K702. Zależy mi żeby jak najlepiej się zgrały z AIM SC808 i też nie wiem czy jak DT990 pro to brać 250 czy 600 Ohm.
mstaniszcz (2018.08.20, 15:25)
Ocena: 0

0%
Ja mam 250. Spokojnie wystarczą. Musisz pamiętać, że im wyższa impedancja tym ciszej będą grały na tym samym ustawieniu głośności. 600ohm są idealne do wzmacniaczy lampowych OTL, bo są lepszym obciążeniem dla lampy. Do współczesnych, tranzystorowych/scalonych 250 będzie lepsze.
Makavcio2 (2018.08.20, 15:38)
Ocena: -3

0%
Dobrze zrozumiałem zajawkę tekstu, że 'gejmingowe zestawy słuchawkowe uchodzą za lepsze od zwykłych słuchawek + mikrofon'? Jeśli tak, to panie Damianie, chyba doszedł pan do takich wniosków po wizycie w jakiejś alternatywnej rzeczywistości :E Konsensus jest taki, że niektóre gejmingowe nawet ujdą, ale jeśli nie musi być gejmingowo, można kupić coś znacznie lepszego za podobne pieniądze. I to pomimo faktu, ze przez ostatnie 2 lata słuchawki przerażająco drożeją.

EDIT:
Ok, potem już się zbliżamy w tekście do rzeczywistości ;) Na całość będę miał czas dopiero po pracy.
Edytowane przez autora (2018.08.20, 15:39)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane