Ulepszenie oprawy audiowizualnej, usunięcie błędów twórców gry czy dodanie nowej zawartości – to dla wielu graczy pecetowych nie pierwszyzna. Modyfikacje, o których będzie mowa w tym artykule, częściej zwane modami, są z nami od początków komputerowej rozrywki. Bardzo często miały duży wpływ na rynkowe trendy. Na przykład Counter-Strike na początku był modem do Half-Life'a, a teraz jest jedną z najpopularniejszych produkcji e-sportowych. D.O.T.A. też zaczynała jako modyfikacja do gry Warcraft III i była prekursorem gier z gatunku MOBA.
Modyfikacje to także odpowiedź graczy na finalny produkt. Za ich pomocą można wycisnąć z silnika gry o wiele więcej. Oczywiście, kluczem jest odpowiedni dobór ustawień, tak żeby gra zarazem wyglądała lepiej i działała płynnie.
W tym artykule pokażemy, jak poprawić oryginalne dzieło: użyjemy narzędzi pozwalających uzyskać lepszą oprawę graficzną w popularnych tytułach i sprawdzimy, jak wpływa to na wymagania sprzętowe. Do eksperymentu wykorzystamy trzy gry: Wiedźmin 3: Dziki Gon, GTA V i prawdziwego weterana sceny moderskiej, The Elder Scrolls: Skyrim.
Skąd można w bezpieczny sposób zdobyć potrzebne pakiety plików? W sieci jest sporo stron oferujących modyfikacje do gier, ale tylko dwie z nich zasługują na to, żeby je polecić:
- http://nexusmods.com – bardzo dobra strona z bardzo dużą liczbą sprawdzonych modyfikacji do wielu gier. Najważniejszą zaletą nexusmods jest narzędzie do instalowania modyfikacji i zarządzania nimi (Nexus Mod Manager). To dzięki niemu z łatwością utrzymamy modyfikacje w ryzach. Z tej strony pobraliśmy wszystkie mody do Wiedźmina 3 i Skyrima;
- http://GTA5-Mods.com – największa strona poświęcona modyfikacjom do GTA V. Ich liczba liczona jest w tysiącach i cały czas się zwiększa. Nowe auto? Ładniejsze tekstury? Superbohaterowie zamiast oryginalnych protagonistów? Nic trudnego – wystarczy dobrze poszperać w zasobach tego serwisu.
Modyfikacje gier: Wiedźmin 3, Skyrim i GTA V
– platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-8700K @ 4,9 GHz | |
Płyta główna | ROG Maximus X Apex | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 3200 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 398.36 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition 18.6.1.
Modyfikacje gier – GTA V
Pierwszą grą, na której się skupimy, jest GTA V. Od 2015 roku zdążyła się już trochę zestarzeć. Postaramy się za pomocą kilku modyfikacji nadać jej wygląd adekwatny do dzisiejszych standardów.
Naszą listę otwiera VisualV, która znacząco zmienia sposób generowania grafiki. Zmieniają się warunki pogodowe, korekcja kolorów, wnętrza budynków i wiele innych. Zaraz po niej instalujemy Natural Vision Remastered, która ma bardzo zbliżone zadania, ale wprowadza znacznie większe zmiany, widoczne od razu. (Trzeba tutaj wspomnieć, że NVR wymaga wcześniejszego aktywowania VisualV). Następnie instalujemy 2K Water 1.7, która w najnowszej wersji zapewnia poprawioną wodę w rozdzielczości 4K. Ostatnią modyfikacją, która ma doprowadzić oprawę graficzną GTA V do standardów roku 2018, jest L.A. Roads. Dzięki niej ulice Los Santos zmieniają się w odpowiedniki z Los Angeles w wysokiej rozdzielczości.
Użyliśmy oprogramowania Open IV, które jest zalecane do w miarę bezproblemowej instalacji modów w GTA V. Dokładne instrukcje dotyczące poszczególnych modów znajdują się w paczkach z plikami. Efekty swoich działań przedstawiamy w galerii poniżej, pozwalającej porównać wygląd gry przed zastosowaniem modów i po.
GTA V – jakość grafiki po modyfikacjach
Jeśli chodzi o jakość grafiki, rezultaty są bardzo dobre. Gra wygląda znacznie lepiej: tekstury zyskały na jakości, oświetlenie jest bardziej szczegółowe, a efekty odbić mają większą głębię.
GTA V – wymagania po modyfikacjach
GTA V w swoim czasie wyglądało bardzo dobrze, a wymagania sprzętowe były wysokie. W miarę jak możliwości kart graficznych i procesorów rosły, grafika w tej kultowej grze zachwycała coraz mniej. Obecnie komfortową rozgrywkę w ustawieniach Ultra zapewnia już sprzęt średniej klasy.
To się zmienia po zainstalowaniu modyfikacji. Wówczas do gry w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli już nie wystarczy GeForce GTX 1060 (zobacz, za ile można teraz kupić kartę z tym GPU). Dopiero znacznie droższy GeForce GTX 1070 umie utrzymać średnie tempo animacji na poziomie około 60 kl./s. Taką też kartę polecamy jako minimum do zmodyfikowanego GTA V, również w rozdzielczości QHD. W 3840 × 2160 pikseli sytuacja jest prosta: tylko GeForce GTX 1080 Ti (sprawdź aktualne ceny) osiąga odpowiednio wysoką średnią wydajność, około 37 kl./s, bez spadków poniżej 30 kl./s. Okazuje się więc, że wymagania zmodyfikowanej gry w rozdzielczości 4K rosną prawie dwukrotnie.
Rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli w ustawieniach Ultra
Rozdzielczość 2560 × 1440 pikseli w ustawieniach Ultra
Rozdzielczość 3840 × 2160 pikseli w ustawieniach Ultra
Modyfikacje gier – Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3 (zobacz, ile teraz kosztuje) to drugi kultowy tytuł, któremu postanowiliśmy przyjrzeć się pod względem dostępnych modyfikacji. Nie tylko okrzyknięto go najlepszą i najładniejszą grą; został także nagrodzony w tej kategorii, i to w więcej niż jednym plebiscycie.
Z perspektywy czasu można pogratulować producentom olbrzymiego sukcesu, jednak sięgając pamięcią wstecz, myślimy o wątpliwościach i rozczarowaniach. Na pierwszych prezentacjach na E3 w latach 2013 i 2014 Wiedźmin 3 wyglądał zjawiskowo, ale im bardziej zbliżała się data wydania, tym bardziej grafika traciła na jakości. Każda następna prezentacja ukazywała coraz więcej z prawdziwego oblicza finalnej wersji.
Od razu po jej udostępnieniu znalazły się osoby, które postanowiły przywrócić grze pierwotną oprawę wizualną. Zadanie to okazało się bardzo trudne, w tamtym czasie wręcz niewykonalne. Nawet dzisiaj efekt, który można osiągnąć, nie jest idealny. Na szczęście stworzone na przestrzeni lat modyfikacje i znacznie wydajniejsze niż kiedyś podzespoły sprawiają, że cel można uznać za osiągnięty.
My skorzystaliśmy z modyfikacji Ultra Grass 420. Jak sama nazwa wskazuje, poprawia wygląd trawy i innych roślin. Drugą dużą modyfikacją, której użyliśmy, jest The Witcher 3 HD Reworked Project, opracowana przez Polaka o nicku Halk Hogan PL. Ulepszenie to zmienia wygląd oryginalnego Wiedźmina 3 w wielu aspektach (trudno byłoby je tu wyliczyć, więc zachęcamy do obejrzenia poniższej galerii). W ostatnim etapie zainstalowaliśmy mod Supreme to Extreme Graphics Options. Posiadacze kart z układami Nvidii mogą jeszcze zainstalować pakiety ENB oraz ReShade, ponieważ jednak nie działają one poprawnie na kartach AMD, postanowiliśmy ich nie instalować.
Wiedźmin 3: Dziki Gon – jakość grafiki po modyfikacjach
Wybrane przez nas modyfikacje to naszym zdaniem pierwsze, co należy zastosować po zainstalowaniu Wiedźmina. Poprawione tekstury z HD Rework sprawiają, że gra wygląda znacznie atrakcyjniej; poprawiają się także odbicia w wodzie i na przedmiotach. Supreme to Extreme daje nam całkiem nowe możliwości w ustawianiu parametrów graficznych, takich jak szczegółowość obiektów oraz odległość rysowania roślinności i jej gęstość. Maksymalne dostępne ustawienia oprawy wizualnej w podstawowej wersji gry to Ultra, a po zainstalowaniu ostatniej z wymienionych modyfikacji dochodzą następne trzy, podczas gdy Ultra lądują w środku skali.
Poniżej przedstawiamy efekty zmian.
Wiedźmin 3: Dziki Gon – wymagania po modyfikacjach
Kiedy gra została wydana, wymagania sprzętowe w ustawieniach Ultra były wysokie. Tylko najmocniejsze karty graficzne z tamtego okresu (GeForce GTX 970, 980, 980 Ti) pozwalały na płynną grę w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli. Oprawa wizualna, mimo że gorsza niż na pierwszych prezentacjach, wyglądała, jak na tamte czasy, bardzo dobrze. To jednak nie przeszkadzało moderom stworzyć dużego zbioru różnych ulepszeń.
Trzeba jednak dobrać je do podzespołów, bo można bez trudu zmusić do kapitulacji nawet najwydajniejszy sprzęt. To decyzja, którą zwykle podejmują twórcy gier, oszacowawszy, w jaki sposób skonfigurować silnik graficzny i jak dużą swobodę ustawień pozostawić użytkownikowi, żeby nie odstraszyć albo zbyt ubogą grafiką, albo zbyt dużymi wymaganiami.
Wykresy wydajności po modyfikacjach przedstawiają najczarniejszy scenariusz, po zainstalowaniu wszystkich pakietów i wybraniu jakości Extreme. Wtedy do rozdzielczości Full HD potrzeba GeForce'a GTX-a 1080 Ti (zobacz, ile kosztują te karty).
Naszym zdaniem jednak tak wyśrubowane ustawienia nie są konieczne. Lepiej na początku zainstalować tylko pakiet HD Rework i zobaczyć, czy jakość jest zadowalająca i czy sprzęt jest dostatecznie szybki. Większości tyle wystarczy, a przy tym wpływ na wydajność będzie znikomy (w naszym przypadku spowolnienie średnio wyniosło 2–3 kl./s).
Rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli w ustawieniach Ultra
Rozdzielczość 2560 × 1440 pikseli w ustawieniach Ultra
Rozdzielczość 3840 × 2160 pikseli w ustawieniach Ultra
Modyfikacje – The Elder Scrolls: Skyrim
Ostatnią grą, którą postanowiliśmy podciągnąć do obecnych standardów graficznych, jest The Elder Scrolls: Skyrim, tytuł legenda, także wśród moderów. Gra została wydana w 2011 roku, w 2016 zaś Bethesda opublikowała wersję zremasterowaną. Nowa wersja okazała się jednak wielkim rozczarowaniem. Zakres zmian nie był wystarczający i znów trzeba było poprawiać po twórcach. Na szczęście poszło sprawnie, głównie dlatego, że duża liczba moderów była przyzwyczajona do tego uniwersum.
Rozważając ulepszenie Skyrima, trzeba się zmierzyć z problemem zbyt dużej liczby dostępnych modów, od prostych ulepszeń po całkowitą przebudowę gry, obejmującą nowe kampanie i poprawę grafiki w każdym aspekcie. Trudno je zliczyć, a tym bardziej wypróbować.
Do Skyrima zainstalowaliśmy więcej modyfikacji niż do pozostałych dwóch gier, aż 22. To mimo wszystko niewiele. Dość powiedzieć, że jedną z największych jest S.E.P.T.I.M., zestaw 250 ulepszeń.
Poniżej przedstawiamy listę modyfikacji, które wykorzystaliśmy.
- A Quality World Map
- Belt Fastened Quivers
- Better Dialogue Controls
- Better Message Box Controls
- Cutting Room Floor
- Enderal Font for Skyrim
- Enchanced Textures Detail
- Fast Travel Speed Fix
- HD LODs Textures SE v7.2
- Lanterns of Skyrim
- Lanterns of Skyrim, Light Balance Patch
- Modern Brawl Bug Fix
- Nordic Snow
- Noble Skyrim Mod HD
- Realistic Aspen Trees SE
- Realistic Ragdolls and Force
- Rich Skyrim Merchants
- Ruins Clutter Improved
- Skyland - A Landscape Texture Overhaul
- Static Mesh Improvement Mod
- Unofficial Skyrim Special Edition Patch
- Vivid Landscapes
The Elder Scrolls: Skyrim – jakość grafiki po modyfikacjach
Modyfikacje, które zainstalowaliśmy, poprawiają oprawę graficzną pod każdym względem. Tekstury są w rozdzielczości 4K, ale najważniejsze, naszym zdaniem, zmiany to zwiększenie zagęszczenia siatek geometrycznych obiektów i poprawa sposobu oblekania obiektów teksturami. Efekty naszych modyfikacji można podziwiać w galerii poniżej.
The Elder Scrolls: Skyrim – wymagania po modyfikacjach
Najbardziej zmodyfikowana przez nas gra okazała się najmniej wymagająca względem podzespołów. To jednak wynika z niezbyt wygórowanych wymagań podstawowej wersji. W najczęściej używanej rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli wystarczy karta ze średniego segmentu: AMD Radeon RX 580 (sprawdź aktualne ceny) lub GeForce GTX 1060 (zobacz, ile kosztuje taka karta). Zapewniają one wydajność znacznie powyżej 60 kl./s, która to wartość uważana jest za idealną do przyjemnej gry. Zwiększenie rozdzielczości do 2560 × 1440 pikseli nie powoduje dramatycznego spadku tempa animacji, ale w tym przypadku lepiej użyć co najmniej karty Radeon RX Vega 56 (sprawdź aktualne ceny) lub GeForce GTX 1070 (zobacz, ile kosztuje ta karta), by mieć pewność, że liczba klatek na sekundę w żadnym momencie nie spadnie poniżej 60. Rozdzielczość 4K we współczesnych grach to nadal duże wyzwanie dla kart graficznych i nawet Skyrim zawiesza poprzeczkę wysoko. Poradzą w nim sobie tylko najmocniejsze konstrukcje. W naszym teście były to GeForce GTX 1080 Ti (sprawdź aktualne ceny) oraz jego mniej wydajna i tańsza odmiana, GTX 1080.
Rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli w ustawieniach Ultra
Rozdzielczość 2560 × 1440 pikseli w ustawieniach Ultra
Rozdzielczość 3840 × 2160 pikseli w ustawieniach Ultra
Podsumowanie
Ulepszanie gier jest uzależniające. Kto chociaż raz uległ pokusie i zainstalował modyfikacje w ulubionym tytule, ten zapewne śledzi poświęcone im fora i nie może się doczekać nowych wersji. Uzależnia też szukanie ulepszeń do nowych gier – dopiero co wydanych lub po prostu nowo zainstalowanych.
Ale modowanie gier ma też dużo wad. Prawie zawsze tracimy możliwość zdobywania osiągnięć. Zdarza się też, że gra przestaje się uruchamiać i trzeba wszystko instalować od początku. Następna przeszkoda to sama instalacja, niekiedy bardzo skomplikowana – a efekty bywają różne. Na końcu często pojawia się problem niewystarczającej wydajności sprzętu. Niektóre modyfikacje są zaś tworzone z myślą o konkretnej grupie podzespołów, na przykład ENB i ReShade poprawnie współdziałają tylko z kartami Nvidii.
Dlatego instalowanie modów zalecamy co bardziej świadomym użytkownikom komputera, którzy nie boją się edytować plików konfiguracyjnych i mają dużo wolnego czasu.
Wymagania tak zmodyfikowanych gier co do sprzętu są znacznie większe. Łatwo zmusić do kapitulacji nawet najdroższą i najszybszą konfigurację. Dobór modów, jak również ustawień, jest więc sztuką kompromisu. Bez wątpienia warto zainstalować choćby te najprostsze.